Urząd Miasta Krakowa przypomina Przedsiębiorcom prowadzącym sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Miejskiej Kraków na podstawie stosownych zezwoleń, że 31 maja 2007 r. mija ustawowy termin na dokonanie wpłaty II raty należności za korzystanie z zezwoleń w roku 2007, zgodnie z art. 111 ustawy
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Wpłaty można dokonać bezpośrednio w kasach Urzędu al. Powstania Warszawskiego 10 i Plac Wszystkich Świętych ¾ - na podstawie otrzymanego w styczniu br. „Naliczenia opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych” lub na konto Urzędu w BPH S.A.:
14 1060 0076 0000 3310 0002 5299
z adnotacją, że jest to II rata opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu.
Niedokonanie należnej opłaty w ustawowym terminie skutkuje wygaśnięciem zezwolenia.
Zgodnie z istniejącym orzecznictwem, decyzja stwierdzająca wygaśnięcie zezwolenia ma charakter deklaratoryjny, tj. potwierdza jedynie skutek, który już wystąpił z mocy ustawy. Oznacza to, że jeżeli nie dokonano w wymaganym terminie opłaty – to zezwolenie wygasło z upływem terminu do jej dokonania. Dalsza ewentualna sprzedaż prowadzona jest wówczas bez zezwolenia, ze wszystkimi z tego wynikającymi konsekwencjami (art. 43 przytoczonej. ustawy), niezależnie od daty, w której wygaśnięcie zezwolenia zostanie prawomocnie stwierdzone w drodze decyzji.
Termin do dokonania opłaty ma charakter materialnoprawny, czyli nie podlega przywróceniu, a organ administracji nie ma prawnej możliwości dokonywania oceny przyczyn niedokonania opłaty w terminie.
Przedsiębiorca, któremu zezwolenie wygaśnie z powodu niezłożenia oświadczenia lub niedokonania opłaty w określonej wysokości w ustawowym terminie, może się ubiegać ponownie o wydanie zezwolenia po upływie
6 miesięcy od dnia wydania decyzji stwierdzającej wygaśnięcie zezwolenia.
Wszelkich informacji na temat opłat udziela Referat Obrotu Napojami Alkoholowymi UMK pod numerami telefonów 0-12-61-69-304 do 306 oraz 310 i 322.