Rusza ogólnopolska kampania społeczna „Lato bez % 2007” pod patronatem Ministra Zdrowia i Rzecznika Praw Dziecka. Celem akcji jest ograniczanie spożywania alkoholu przez nieletnich, głównie w okresie wakacji, poprzez oddziaływanie na sprzedawców oraz kształtowanie „bezprocentowej” mody wśród młodzieży. Działania lokalne w Krakowie zostaną przeprowadzone na zlecenie Urzędu Miasta Krakowa w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Innych Uzależnień.
W lipcu i sierpniu do wszystkich punktów sprzedaży i podawania alkoholu w Krakowie organizatorzy akcji dostarczą plakaty, ulotki i naklejki oraz przypomną właścicielom i sprzedawcom o obowiązujących regulacjach prawnych i konsekwencjach związanych z zakazem sprzedaży alkoholu nieletnim.
Równocześnie do kilkuset sklepów monopolowych udadzą się „agenci specjalni” – młodzi ludzie, którzy ukończyli 18 rok życia, ale ich wygląd przy próbie zakupu alkoholu powinien wzbudzić wątpliwości sprzedawcy, co do ich pełnoletności. Dokonają oni próby zakupu alkoholu, badając czujność sprzedawców. Sklepy będą badane w różnych terminach w ciągu trwania całej akcji. W razie poproszenia „agenta specjalnego” o dowód tożsamości w celu ustalenia jego wieku, odkryje on swoją prawdziwą tożsamość i zrezygnuje z zakupu dziękując za współpracę. Przy braku kontroli dokumentów i gotowości sprzedania alkoholu bez sprawdzania wieku klienta agent zrezygnuje z zakupu i sporządzi odpowiedni raport. Wykaz sklepów, które podczas wizyty „agentów specjalnych” nie wykazały się czujnością i były gotowe sprzedać alkohol młodo wyglądającej osobie, bez sprawdzenia jego prawdziwego wieku, zostanie przekazany właściwym służbom miejskim.
Integralną częścią kampanii będą również happeningi pod hasłami „Nie mieszaj życia z alkoholem” i „Letnie pragnienie”, badania ankietowe „Młodzi o spożyciu alkoholu”, strona www z możliwością zgłaszania sklepów, które powinny być skontrolowane w ramach akcji, moderowane internetowe forum dla młodzieży oraz reklamy zewnętrzne i promocja medialna.
Kampanię w całym kraju, na zlecenie poszczególnych samorządów lokalnych, realizuje warszawska firma Homo Homini w oparciu o ogólnopolską strukturę regionalnych oraz gminnych sztabów i koordynatorów. Więcej o założeniach i planowanych działaniach w ramach projektu na stronie www.bezprocentow.pl.