Dokument archiwalny
Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu
Od 2002 r., po podpisaniu przez Polskę Karty Europejskiej, co roku 22 września, odbywają się, pod patronatem Ministra Środowiska, ogólnopolskie obchody Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu oraz Europejskiego Dnia bez Samochodu.
Europejski Dzień bez Samochodu (EDbS) w dniu 22 września obchodzony jest w Europie od 1998 r., a Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu (ETZT) w dniach 16-22 września od 2002 r.
Organizacja kampanii odbywa się pod patronatem Dyrekcji Generalnej "Środowisko" Komisji Europejskiej. W grudniu 2001 roku na wniosek Komisarz Dyrekcji Generalnej "Środowisko" Komisji Europejskiej Pani Margot Wallström, Minister Środowiska podpisał deklarację przystąpienia naszego kraju do grupy państw realizujących tę kampanię. Od 2002 r., po podpisaniu przez Polskę Karty Europejskiej, co roku 22 września odbywają się, pod patronatem Ministra Środowiska ogólnopolskie obchody Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu oraz Europejskiego Dnia bez Samochodu.
W Polsce, przy merytorycznym i organizacyjnym udziale Ministerstwa Środowiska, Europejski Dzień bez Samochodu jest obchodzony już po raz szósty, natomiast Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu po raz trzeci.
Hasło tegorocznej kampanii brzmi: "Ulice dla ludzi".
Celem kampanii jest bezpośrednie zaangażowanie obywateli w działania związane z ochroną środowiska przez promowanie transportu komunikacją miejską jako alternatywy dla indywidualnego transportu samochodowego. Kampania ta ma również na celu promocję nowego podejścia do zagadnień problematyki transportu w miastach, szczególnie w dużych aglomeracjach miejskich poprzez kształtowanie proekologicznych wzorców zachowań oraz popularyzację transportu miejskiego przyjaznego środowisku. Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu oraz Europejski Dzień bez Samochodu poprzez swoje założenia przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza oraz hałasu.
Miasto Kraków jako jeden z europejskich partnerów projektu Caravel/Civitas II, bezpośrednio przyczynia się do realizacji tych działań poprzez wdrażanie konkretnych przedsięwzięć takich jak m.in.: wprowadzenie do komunikacji miejskiej pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi (sprężony gaz ziemny), sukcesywne rozszerzanie strefy ograniczonego ruchu, wspieranie czystych systemów transportu indywidualnego (rowery) czy realizacja pakietu działań edukacyjno - promocyjnych. Aktywność Krakowa w ramach programu obejmuje 18 działań „technicznych”, których wdrożenie ma przynieść efekty w postaci poprawy dostępności komunikacyjnej Krakowa, podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie i obniżenie uciążliwości ekologicznej (emisji hałasu i zanieczyszczeń).
Cele kampanii realizowane są m.in. przez:
- podniesienie poziomu świadomości społeczeństwa przez podejmowanie publicznej dyskusji na temat problemów transportu w mieście (natężenia ruchu, zwiększenia zanieczyszczeń powietrza) oraz zwrócenie uwagi mieszkańców miast na ich najbliższe otoczenie;
- stworzenie władzom lokalnym możliwości realizacji pilotażowych projektów dotyczących między innymi planów ruchu drogowego w mieście, promowania pojazdów przyjaznych środowisku, projektowania ulic zarezerwowanych tylko dla pieszych oraz ścieżek rowerowych;
- zmianę zachowań społecznych dotyczących korzystania ze środków transportu
w mieście;
- promowanie transportu miejskiego gwarantującego lepsze wykorzystanie przestrzeni ulicznej;
- prezentację i promocję strategii rozwoju alternatywnych środków transportu
w miastach;
- zaangażowanie jak największej liczby zainteresowanych osób i przedstawicieli władz.
Miasto Kraków po raz pierwszy zorganizowało EUROPEJSKI DZIEŃ BEZ SAMOCHODU w roku 2000, a w roku 2002 jako jedyne miasto w Polsce podjęło się wyzwania organizacji Europejskiego Tygodnia Mobilności.
Załączniki:
Program "Europejski Tydzień Zrównowazonego Transportu"