Dokument archiwalny
KRAKÓW NAGRODZONY W KAMPANII EDUKACYJNEJ
Gmina miejska Kraków znalazła się wśród 20 podmiotów wyróżnionych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za realizację ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Ciąża bez alkoholu”.
Gmina miejska Kraków znalazła się wśród 20 podmiotów wyróżnionych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za realizację ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Ciąża bez alkoholu”. 31 marca w Warszawie podczas uroczystego podsumowania pierwszego etapu projektu, nagrodę odebrała Krystyna Kollbek-Myszka, Dyrektor Wydziału Spraw Społecznych UMK, koordynującego akcję w Krakowie.
Celem kampanii, która rozpoczęła się w połowie ubiegłego roku pod patronatem Ministra Zdrowia, Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego oraz Światowej Organizacji Zdrowia jest zmniejszenie liczby kobiet pijących w czasie ciąży, promocja abstynencji w tym okresie oraz upowszechnienie wiedzy o negatywnym wpływie alkoholu na płód. Z badań wynika, że co trzecia kobieta (33%) w wieku 18-40 lat piła alkohol w czasie ciąży. W Krakowie odsetek ten jest mniejszy (27%), ale trzeba pamiętać, że nawet minimalna ilość alkoholu jest niebezpieczna dla rozwijającego się dziecka a kobieta, która pije w ciąży naraża je na wystąpienie nieodwracalnych uszkodzeń mających swoje konsekwencje przez całe jego dzieciństwo i dorosłość. Uszkodzenia te przyjmują różne formy: od mikrouszkodzeń układu nerwowego i narządów do pełnoobjawowego FAS – Płodowego Zespołu Alkoholowego (ang. Fetal Alkohol Syndrom). Dane wskazują, że zespół ten może występować częściej niż Zespół Downa, jednak brak prawidłowej diagnozy uniemożliwia udzielenie profesjonalnej pomocy dzieciom z płodowym zespołem alkoholowym.
W Krakowie w ramach kampanii podjęto liczne i wielopłaszczyznowe działania informacyjno-edukacyjne, które – jak napisał w piśmie do realizatorów akcji Dyrektor PARPA – „miały znaczący wpływ na jej zasięg oraz społeczną widoczność przekazu”:
- Edukacja publiczna poprzez ekspozycję bilboardów, cityligtów na przystankach komunikacji miejskiej (77) i plakatów z hasłem „Nie piję za jego zdrowie”, logo kampanii i logo Miasta w m-cu wrześniu;
- Bezpłatna dystrybucja własnych materiałów edukacyjnych nt. FAS/FAE: 50-stronnicowej broszury pt. „Dzieci wymagające specjalnej opieki zdrowotnej” wydanej w Krakowie w 2004 r. przez Fundację Oświecenia Publicznego ze środków Urzędu Miasta Krakowa oraz publikacji Wydawnictwa Archidiecezji Krakowskiej „FAScynujące dzieci” autorstwa Małgorzaty Kleckiej (książka + film VCD);
- Produkcja programu telewizyjnego nt. FAS – premiera podczas konferencji w Hotelu Europejskim inaugurującej kampanię w Województwie Małopolskim i dwukrotna emisja programu w ramach „Magazynu Medycznego” TVP3 Kraków;
- Audycje poświęcone kampanii i problemowi FAS z udziałem zaproszonych specjalistów i słuchaczy w Radiu Kraków Małopolska (przedpołudniowe pasmo informacyjne i wieczorny program „Pokonać wstyd”);
- Strona poświęcona kampanii w informatorze o bezpłatnych programach zdrowotnych dla mieszkańców – „Zdrowy Kraków 2007-2009” (nakład 20 000 egzemplarzy);
- Komunikaty na miejskich portalach internetowych: BIP i Magiczny Kraków www.krakow.pl – ponad 300 odsłon w ciągu jednego m-ca;
- Punkt udzielania informacji nt. Alkoholowego Zespołu Płodowego czynny 6 dni w tygodniu w NZOZ Krakowskie Centrum Terapii Uzależnień – dyżury specjalistów i materiały edukacyjne;
- Listy do pięćdziesięciu lokalnych placówek ginekologiczno-położniczych informujące o kampanii wraz z materiałami edukacyjnymi (m.in. informator PARPA o Płodowym Zespole Alkoholowym dla lekarzy) i numerami telefonów osób koordynujących akcję w Krakowie;
- Przekazanie materiałów edukacyjnych (plakaty i ulotki PARPA oraz broszury „Ciąża bez alkoholu. W trosce o twoje zdrowie”) pracownikom pomocy społecznej i ośrodkom poradnictwa rodzin;
- Dyżury specjalistów udzielających informacji i rozdających materiały nt. FAS podczas otwartych imprez masowych i koncertów na Rynku Głównym – Krakowskie Dni Zdrowia i Święto Organizacji Pozarządowych (łącznie kilkadziesiąt tysięcy uczestników); wcześniej logo kampanii na plakatach zapowiadających obie imprezy;
- Konferencja „W trosce o twoje dziecko – FAS, czyli Płodowy Zespół Alkoholowy” adresowana do studentów, pedagogów oraz osób zawodowo zajmujących się problemami rodziny (ok. 100 uczestników) na Papieskiej Akademii Teologicznej – podsumowanie I etapu kampanii.