W ramach realizacji umowy na „Świadczenie usług doradczych dla Gminy Miejskiej Kraków w procesie przygotowania przedsięwzięcia inwestycyjnego w zakresie budowy mieszkań komunalnych przy udziale podmiotu prywatnego" Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w Warszawie przeprowadził na przełomie listopada i grudnia 2010 r. ogólnopolskie konsultacje z czołowymi przedsiębiorstwami branży budowlanej i deweloperskiej. Celem konsultacji było zebranie informacji na temat zainteresowania podmiotów prywatnych przedsięwzięciem inwestycyjnym w zaproponowanym optymalnym wariancie realizacji przedsięwzięcia (testowanie rynku) oraz doprecyzowanie optymalnego wariantu realizacji przedsięwzięcia wraz z przedstawieniem kompleksowego jego projektu. Konsultacje z podmiotami reprezentującymi sektor prywatny pozwoliły na sformułowanie założeń planowanego przedsięwzięcia, które odzwierciedlają interesy zarówno Gminy Miejskiej Kraków jaki potencjalnego partnera prywatnego a przez to dają większą gwarancję prawidłowej realizacji przedsięwzięcia.
Na podstawie analiz, które zostały przeprowadzone przez Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego oraz w oparciu o wyniki konsultacji, zarekomendowany do realizacji został model realizacji przedsięwzięcia przy zastosowaniu kontraktowego PPP (współpraca pomiędzy GMK a partnerem prywatnym zostanie oparta na umowie wzajemnej) z dopuszczeniem cesji wierzytelności przez partnera prywatnego.
Model w jakim Gmina Miejska Kraków zamierza podjąć współpracę z partnerem prywatnym zakłada, iż podstawą prawną realizacji przedsięwzięcia będzie ustawa o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym, natomiast partner prywatny wybrany zostanie w trybie przewidzianym przez ustawę Prawo Zamówień Publicznych w procedurze dialogu konkurencyjnego. Zadaniem partnera prywatnego będzie sfinansowanie w całości robót budowlanych i poniesienie wydatków eksploatacyjnych związanych z zarządzaniem lokalami mieszkalnymi i usługowymi. Po zakończeniu budowy lokali mieszkalnych partner prywatny udostępni je Miastu na podstawie umowy najmu. Lokale usługowe partner prywatny wynajmować będzie na zasadach komercyjnych innym podmiotom. GMK wynajmować będzie część lokali mieszkalnych od partnera prywatnego z przeznaczeniem na prowadzenie własnej polityki mieszkaniowej i uiszczać z tego tytułu czynsz. Miasto zawierać będzie umowy z najemcami lokali komunalnych i pobierać z tego tytułu czynsz. Wysokość pobranych czynszów z tytułu podnajmu lokali komunalnych nie będzie mieć wpływu na wysokość płatności dokonywanych na rzecz partnera prywatnego z tytułu umowy o PPP. Partner prywatny będzie mógł dokonać cesji wierzytelności wynikających z umowy o PPP.
W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa (Dz.U. z dnia 29 grudnia 2010 r.) decyzja w przedmiocie realizacji przedsięwzięcia w formule partnerstwa publiczno-prywatnego nastąpi po wnikliwej analizie czy umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym będzie miała negatywny wpływ na dług Gminy Miejskiej Kraków a przez to na państwowy dług publiczny.
W przypadku podjęcia decyzji o realizacji przedsięwzięcia, ogłoszenie postępowania na wyboru partnera prywatnego planowane jest na przełomie kwietnia i maja 2011 r., wybór partnera prywatnego nastąpić miałby do końca 2011 r. a rozpoczęcie realizacji procesu budowlanego na przełomie 2011 i 2012 roku.