Prezydent Miasta Krakowa prof. Jacek Majchrowski objął patronatem niecodzienną kampanię na rzecz transplantacji nerek od żywych dawców.
W trwająca od 3 tygodni kampanię włączyli się artyści, sportowcy, samorządowcy, naukowcy, lekarze, urzędy i szpitale. „Lubię się dzielić” – to hasło, które zdobywało popularność na portalach społecznościowych, pojawiło się na krakowskich budynkach, koszulkach i parasolach, z którymi fotografowały się postaci znane i popularne.
Kampania zwraca uwagę na problem, jaki dotyka setek chorych - zorganizował ją Małopolski Oddział Narodowego Funduszu Zdrowia na rzecz promowania rodzinnych przeszczepów nerek. Partnerem akcji jest Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych.
W Polsce ponad 1570 osób ze schyłkową niewydolnością nerek czeka na przeszczep, nerki; ich codzienność to dializoterapia, cierpienie i ciągły lęk. Akcja jest odpowiedzią na apele organizacji wspierających pacjentów z niewydolnością nerek i ekspertów w dziedzinie transplantologii, którzy zwracają uwagę jak korzystną metodą leczenia nerkozastępczego jest przeszczep, szczególnie od dawcy żywego. Transplantacja to szansa na powrót do sprawności fizycznej i aktywności zawodowej.
Małopolski Oddział NFZ kontraktuje obecnie 23 poradnie nefrologiczne dla dorosłych i 5 poradni dla dzieci. Operacje transplantacji nerek - również finansowane przez NFZ - odbywają się w Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie, już wkrótce ruszą także w krakowskim Szpitalu im. Jana Pawła II.
Wg danych POLTRANSPLANT w 2012 wykonano 866 przeszczepów nerek, z czego 827 od dawców zmarłych, a zaledwie 39 od dawców żywych.
W Małopolsce żyje obecnie 629 osób z przeszczepioną nerką (w całej Polsce 9273 osoby). Ponad 1570 chorych z niewydolnością nerek czeka obecnie na przeszczep.
Kampania ma pomóc w rozpowszechnieniu informacji o transplantacji jako metodzie leczenia i przyczynić się do zwiększenia liczby przeszczepów rodzinnych w Małopolsce. Punkt kulminacyjny akcji, a zarazem początek jej drugiego etapu przypadł na piątek 26. października – w Światowy Dzień Donacji i Transplantacji.
Nim jednak tego dnia organizatorzy kampanii ruszyli z oficjalną informacją, najpierw akcja zaistniała na Facebooku i w przestrzeni miejskiej Krakowa. Od 3 tygodni do akcji pod hasłem "Lubię się dzielić" przyłączali się znani aktorzy teatralni i filmowi, sportowcy, stowarzyszenie motocyklistów, których zdjęcia w pomarańczowych koszulkach i z parasolkami kampanii zachęcały na Facebooku do dzielenia się: wrażliwością, czasem, empatią. W tym czasie na reprezentacyjnych budynkach Krakowa pojawiły się hasła pełne nadziei. Również na budynku Krakowskiego Biura Festiwalowego – 23 października hasło: Nadzieja nie jest marzeniem, lecz sposobem przekształcania marzeń w rzeczywistość, L.-J. Suenenesa.
W piątek, 26.10.br. organizatorzy akcji, pracownicy Małopolskiego Oddziału NFZ i pracownicy rejestracji w części szpitali na znak solidarności z osobami czekającymi na przeszczep założyli pomarańczowe koszulki kampanii. A o godz. 17.30 na budynku MOW NFZ przy ul. Józefa 21 odbyła się multimedialna prezentacja kampanii. Każdy, kto pojawił się na parkingu przed siedzibą Funduszu otrzymał koszulkę lub parasol kampanii oraz ulotki informacyjne.