Dokument archiwalny
Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Krakowa
działając w oparciu o art.4 ust.8 ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych,
informuje o zamiarze zlecenia opracowania pn.:
„Określenie potrzeb przewozowych w transporcie zbiorowym na terenie Krakowa”.
Zakres opracowania:
Horyzont czasowy opracowania
Opracowanie swoimi ustaleniami powinno obejmować lata 2007 - 2009.
2. Cel opracowania
Celem opracowania jest:
• Uzyskanie modelu obliczeniowego sieci transportu zbiorowego w Krakowie, który zapewni wysoką wiarygodność krótkoterminowych prognoz i analiz ruchowych
• Określenie potrzeb przewozowych w transporcie zbiorowym dla Krakowa na lata 2007 – 2009 w zakresie umożliwiającym określenie zakresu rzeczowego umów z przewoźnikami.
3. Narzędzia obliczeniowe
Oczekuje się, że analizy ruchowe zostaną wykonane przy pomocy pakietu programów SATURN/SATCHMO. Dopuszcza się możliwość prowadzenia obliczeń z wykorzystaniem innych programów, pod warunkiem zapisania danych i wyników końcowych w formatach stosowanych w systemie obliczeniowym SATURN/SATCHMO eksploatowanym w Urzędzie Miasta Krakowa. Zamawiający, w razie potrzeby, umożliwi Wykonawcy korzystanie z oprogramowania będącego w jego dyspozycji.
4. Zakres opracowania
4.1. Zakres terytorialny
Opracowanie powinno obejmować linie komunikacji zbiorowej w granicach administracyjnych Krakowa. Oddziaływanie obszaru zewnętrznego na natężenia ruchu pasażerskiego na podmiejskich liniach autobusowych i mikrobusowych, liniach kolejowych i autobusów dalekobieżnych należy uwzględnić poprzez wprowadzenie odpowiednich potencjałów na odcinkach wlotowych do miasta.
4.2. Przedział czasu objęty analizą
Analizy powinny dotyczyć okresu doby (z pominięciem ruchu nocnego) z wyodrębnieniem godziny szczytu popołudniowego.
4.3. Zakres merytoryczny
1) Weryfikacja modelu sieci komunikacji zbiorowej i wyników prognozy „0” opracowanej w ramach Kompleksowego Badania Ruchu przeprowadzonego w 2003 roku (KBR’03) pod kątem zgodności rozkładów potoków ruchu z wynikami bezpośrednich pomiarów na liniach.
Oczekuje się, że w wyniku weryfikacji obliczeń wykonanych uzyskane zostaną następujące parametry zgodności:
• Różnica pomiędzy wielkością potoków pasażerskich zmierzonych i obliczonych na poszczególnych liniach (autobusowych i tramwajowych) nie będzie większa niż 20% (w przypadku potoków większych niż 100 pas./godz. w jednym kierunku).
• Różnica między wskaźniki przesiadkowości uzyskanym w KBR’03 i obliczonym w wyniku symulacji komputerowych nie będzie większa niż 20%.
• Różnica pomiędzy średnim czasem podróży uzyskanym w KBR’03 i obliczonym w wyniku symulacji komputerowych nie będzie większa niż 20%.
Odcinki sieci transportowej, jakie należy uwzględnić w analizach wielkości potoków ruchu zostaną ustalone przez Zamawiającego i Wykonawcę po podpisaniu umowy.
2) Przygotowanie zmiennych objaśniających dla lat 2007 i 2009 dla potrzeb obliczeń ruchowych. Zmienne objaśniające należy zweryfikować w oparciu o dokonane w latach 2003 – 2005 zmiany w zagospodarowaniu przestrzennym oraz przewidywane zmiany, jakie nastąpią w latach prognozy, przyjmując za punkt wyjścia zmienne objaśniające z KBR’03.
Korekta zmiennych objaśniających powinna opierać się na informacjach o wydanych warunkach zabudowy oraz decyzjach o pozwoleniu na budowę.
Wykaz wydanych i procedowanych decyzji lokalizacyjnych oraz pozwoleń na budowę zostanie dostarczony przez Zamawiającego.
3) Weryfikacja rozkładu przestrzennego ruchu pasażerskiego w oparciu o przygotowane zmienne objaśniające.
4) Ocena standardów obsługi na poszczególnych liniach komunikacji zbiorowej.
5) Ustalenie (w porozumieniu i przy akceptacji Zamawiającego) standardów obsługi komunikacyjnej w transporcie zbiorowym na lata 2007 – 2009 (średni czas podróży – ogółem i do centrum Krakowa, średni i maksymalny wskaźnik przesiadkowości, napełnienie pojazdu, dopuszczalne przekroczenia napełnienia, częstotliwość kursowania – w okresie szczytowym i minimalna).
6) Określenie niezbędnych zmian w funkcjonowaniu transportu zbiorowego zapewniających utrzymanie założonych standardów, w tym:
• Zmiany przebiegu linii
• Konieczności wprowadzenia nowych linii lub likwidacji linii istniejących
• Zmian w częstotliwości kursowania na poszczególnych liniach
• Zmian rodzaju (pojemności) taboru obsługującego poszczególne linie
5. Forma końcowa opracowania
Opracowanie powinno zostać przekazane Zamawiającemu w 3 oprawionych egzemplarzach, na które składać się będą:
1) Część opisowa obejmująca:
• Opis metody analiz
• Charakterystykę zastosowanych modeli obliczeniowych sieci transportowej
• Charakterystykę zastosowanych modeli rozkładu przestrzennego
• Charakterystykę zmian w zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnionych w obliczeniach
• Omówienie wyników analiz
• Wnioski końcowe
2) Część tabelaryczna obejmująca zestawienie proponowanych zmian w funkcjonowaniu poszczególnych linii komunikacji zbiorowej obejmujące:
• Nr linii
• Długość linii
• Typ taboru (pojemność)
• Częstotliwość kursowania taboru w okresach szczytowych i poza szczytem
• Liczbę kursów w okresach szczytowych i poza szczytem
• Wielkość wykonywanej pracy przewozowej [wozokm]
3) Część rysunkowa obejmująca:
• Rysunki waloryzacyjne obrazujące rozmieszczenie podstawowych elementów programu urbanistycznego w rejonach komunikacyjnych.
• Rysunki waloryzacyjne obrazujące zmiany w wielkości i rozmieszczeniu podstawowych elementów programu urbanistycznego w rejonach komunikacyjnych w stosunku do roku wyjściowego (2003).
• Rysunki obrazujące rozkład potoków ruchu pasażerskiego dobowego i dla godziny szczytu porannego w poszczególnych latach prognozy (sumaryczne i w rozbiciu na rodzaje taboru)
4) Baza danych (tylko w wersji cyfrowej) do obliczeń numerycznych
• Zmienne objaśniające
• Potencjały ruchowe
• Macierze ruchu
• Zapisy sieci transportowej
Ponadto Wykonawca powinien dostarczyć całość opracowania w formie numerycznej na płycie CD (1 egzemplarz):
• Część opisową i zestawienia tabelaryczne w formacie Microsoft Office,
• Pliki rysunków w formacie DGN (Microstation) lub DWG (AutoCAD),
• Pliki danych w formacie odpowiednim do wymagań programów SATCHMO i SATURN.
Przewidywany termin wykonania opracowania: do dnia 31 lipca 2006 r.
Zainteresowanych Wykonawców prosi się o przesłanie informacji zawierającej:
• Koszt wykonania opracowania (kwota netto + podatek VAT) wraz z kalkulacją.
• Informację o wykonaniu w okresie ostatnich 3 lat (a jeżeli okres działalności jest krótszy – w tym okresie) usług o podobnym do przedmiotu zamówienia charakterze (tj. prognozy, analizy, badania ruchu z wykorzystaniem numerycznych modeli sieci transportowej i rozkładu przestrzennego ruchu w zakresie transportu zbiorowego i/lub indywidualnego na terenie miasta o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys.).
Termin składania ww. informacji: do godz. 15:00 dnia 10 kwietnia br. (poniedziałek) – pocztą, pocztą elektroniczna lub faxem.
Adres: Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Krakowa, os. Zgody 2 31-949 Kraków,
Poczta elektroniczna adres e-mail: zaleskwl@um.krakow.pl
Fax (0-12) 616 88 00, 616 88 01
Osoba wyznaczona do kontaktu:
Włodzimierz Zaleski
Tel.: 616 87 66
e-mail: zaleskwl@um.krakow.pl