Informacja dotycząca kształcenia uczniów w klasach integracyjnych
w roku szkolnym 2009/2010
Podstawa prawna: art. 71 b ust. 5 i 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(tekst jednolity: Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
Uprawnionym do uczęszczania do klasy integracyjnej jest uczeń posiadający aktualne orzeczenie do kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, a zalecające kształcenie dziecka w tej formie. Orzeczenie takie jest podstawą do wydania skierowania dla ucznia do konkretnej szkoły prowadzącej klasy integracyjne. Skierowanie dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Kraków wydaje Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krakowa na pisemny wniosek rodziców, który powinien zostać złożony w Urzędzie Miasta Krakowa na Dzienniku Podawczym Wydziału Edukacji, ul. Stachowicza 18, niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Do wniosku załączyć należy kopię przedmiotowego orzeczenia.
Uczeń uprawniony, kierowany jest do klasy integracyjnej w szkole położonej najbliżej miejsca zamieszkania i dysponującej wolnym miejscem.
Wykaz szkół podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych prowadzących oddziały integracyjne na terenie Gminy Miejskiej Kraków:
1. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 3, ul. Topolowa 22,
2. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 22, ul. Chmielowskiego 1,
3. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 30, ul. Konfederacka 12,
4. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 75, ul. Grochowska 20,
5. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 107, ul. Zdrowa 6,
6. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 144, os. Bohaterów Września 13,
7. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 162, ul. Stojałowskiego 31,
8. Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 12, ul. Kluczborska 3,
9. Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 37, os. Złotego Wieku 36,
10. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 9 (Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 11, XXIII Liceum Ogólnokształcące) ul. Seniorów Lotnictwa 5,
11. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 14 (Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 36, XXX Liceum Ogólnokształcące), os. Dywizjonu 303 66,
12. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 1 (Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 12, Gimnazjum Integracyjne nr 15 ), al. Kijowska 3,
13. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 2 (Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 151, Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 23), ul. Lipińskiego 2,
14. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 3 (Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 158, Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 25), ul. Strąkowa 3a,
15. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 4 (Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 148, Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 32), ul. Żabia 20,
16. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 5 (Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 105, Gimnazjum Integracyjne nr 49), os. Słoneczne 12,
17. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 6 (Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 98, Gimnazjum Integracyjne nr 74), os. Na Stoku 52,
18. Zespół Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 7 (Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 90, Gimnazjum Integracyjne nr 75), ul. Czarnogórska 14,
19. Zespół Szkół Poligraficzno-Księgarskich, os. Tysiąclecia 38,
20. Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego, Plac Matejki 11,
21. XXIX Liceum Ogólnokształcące, ul. Cechowa 57.
Gmina Miejska Kraków prowadzi 14 szkół podstawowych, 11 gimnazjów i 5 szkół ponadgimnazjalnych z oddziałami integracyjnymi. W roku szkolnym 2009/10 w placówkach tych funkcjonuje odpowiednio: 161 (SP) 124 (G) i 27 (PG) oddziałów integracyjnych, co zabezpiecza potrzeby uczniów z orzeczeniami do kształcenia specjalnego. W szkołach podstawowych funkcjonuje dodatkowo 5 integracyjnych oddziałów przedszkolnych „0".
Szkoły integracyjne zlokalizowane są we wszystkich dzielnicach Miasta (w układzie 4 dzielnic).
Szkoły integracyjne obejmują kształceniem uczniów z następującymi rodzajami niepełnosprawności: upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, cechy autyzmu, zespół Downa, zaburzenia w zachowaniu, zaburzenia emocjonalne, niedostosowanie społeczne, niepełnosprawność ruchowa, wady wymowy, wady słuchu, wady wzroku.
W klasach integracyjnych uczniowie mają zapewnioną pomoc nauczyciela wspomagającego, a ponadto rokrocznie Miasto przyznaje dodatkową etatyzację specjalistów dla każdej szkoły prowadzącej oddziały integracyjne, adekwatną do rodzajów deficytów i liczby uczniów wymagających wsparcia. Dodatkowe etaty do wspomagania procesu edukacyjnego uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych obejmują pedagogów, psychologów, terapeutów, logopedów, nauczycieli gimnastyki korekcyjnej z elementami rehabilitacji ruchowej i innych specjalistów wnioskowanych przez dyrektorów szkół integracyjnych.
W roku szkolnym 2009/10 dodatkowa etatyzacja w szkołach integracyjnych wyniosła 15,75 etatów.