Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania oraz analizować ruch na stronie. Szczegółowe informacje w
polityce prywatności. Klikając "Tak", akceptujesz te warunki.
Zbywanie nieruchomości w trybie bezprzetargowym GS-2
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Jeżeli chcesz nabyć nieruchomość Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa:
Sporządź wniosek do Wydziału Skarbu Miasta zawierający aktualne oznaczenie nieruchomości w ewidencji gruntów i budynków oraz dołącz odpowiednie dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Złóż powyższe dokumenty osobiście, wyślij pocztą, lub drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego na wskazany we wniosku adres otrzymasz pismo zawierające stanowisko w sprawie.
Usługa dotyczy osób fizycznych i prawnych, w tym Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, a także organizacji pożytku publicznego.
Zbycie w trybie bezprzetargowym może nastąpić w sytuacjach określonych w art. 37 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Wniosek zawierający oznaczenie nieruchomości (numer działki, obręb, jednostka ewidencyjna, numer księgi wieczystej), dane wnioskodawcy (adres, telefon, adres mailowy), uzasadnienie wniosku oraz charakterystykę prowadzonej działalności.
Aktualna, kolorowa mapa zasadnicza z zaznaczonym terenem objętym wnioskiem.
W przypadku nieruchomości zabudowanej oświadczenie lub operat biegłego rewidenta potwierdzający, że budynek (budowla) został wzniesiony ze środków własnych wnioskodawcy lub jego poprzednika prawnego ewentualnie nabył on nakłady związane z jego wzniesieniem - załącznik nr 1 do usługi.
Oświadczenie dotyczące korzystania z nieruchomości objętej wnioskiem - załącznik nr 2 do usługi.
Pełnomocnictwo – jeśli wnioskodawca działa przez pełnomocnika/oryginał lub kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem.
Dodatkowe dokumenty, które okażą się niezbędne w związku z rozpatrywanym wnioskiem (np. statut wnioskodawcy, dokumenty potwierdzające posiadanie zabezpieczenia finansowego na realizację inwestycji lub remont np.: gwarancje bankowe, deklaracje sponsorów itp. (oryginał lub uwierzytelniona kopia).
Kopie dokumentów może uwierzytelnić:
instytucja, która dokument wydała,
notariusz,
występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
Usługa jest bezpłatna, jednakże w przypadku zawarcia umowy notarialnej wnioskodawca ponosi koszty materiałów geodezyjno–kartograficznych, ewentualnego podziału geodezyjnego, operatu szacunkowego, umowy notarialnej oraz wpisów sądowych.
Wymagane dokumenty można:
złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa
(czynne od poniedziałku do środy i w piątek w godzinach 7:40 - 15:30 oraz w czwartek w godzinach 8:00 - 15:30),
przesłać pocztą na adres: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa, ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków.
Podpis osobisty (z wykorzystaniem warstwy elektronicznej dowodu osobistego)
Analiza wniosku, w tym uzyskanie opinii merytorycznych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa i miejskich jednostek organizacyjnych, a w przypadku zbycia w celu poprawy warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej opinii rady dzielnicy, właściwej dla miejsca położenia nieruchomości (nie dotyczy nieruchomości Skarbu Państwa).
Oględziny nieruchomości.
Podział nieruchomości (w przypadku, gdy wniosek dotyczy zbycia części nieruchomości bądź z opinii wynika możliwość zbycia jedynie części nieruchomości).
Wycena nieruchomości, która będzie stanowiła podstawę do ustalenia ceny, przy uwzględnieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zarządzenie Wojewody Małopolskiego wyrażające zgodę na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa.
Uchwała Rady Miasta Krakowa w sprawie zbycia nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków (w przypadkach określonych przepisami uchwały nr XV/99/03 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków).
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie przeznaczenia do zbycia nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa.
Podanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do zbycia.
Protokół z rokowań stanowiący podstawę do zawarcia umowy notarialnej.
W przypadku braku możliwości zbycia nieruchomości pismo informujące o odmowie realizacji wniosku.
W przypadku zbycia nieruchomości lub jej części stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków o powierzchni powyżej 100 m2 w celu poprawy warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej konieczne jest uzyskanie pozytywnej opinii komisji merytorycznej Rady Miasta Krakowa.
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji - podpisania protokołu z rokowań stanowiącego podstawę do zawarcia umowy notarialnej zbycia nieruchomości. Terminy wynikające z ustawy Kodeks postępowania administracyjnego nie mają zastosowania.
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, w systemie internetowym Ministerstwa Sprawiedliwości, danych Krajowego Rejestru Sądowego, raportów oraz wydruków map z programu ISDP (Internetowy Serwer Danych Przestrzennych) bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów oraz jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Art. 37 ust. 2 pkt 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Uchwała nr XV/99/03 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2017 r. poz. 741, oraz z 2022 r. poz. 7540).
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jak wyżej) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Strona ma prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie (zgodnie z kategorią archiwalną A).
Strona ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.