Nabycie nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej Kraków GS-26
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Usługa realizowana jest na wniosek złożony przez właściciela/współwłaściciela/użytkownika wieczystego /lub osobę mającą interes prawny o nabycie nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej Kraków.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osoby fizycznej lub prawnej która zainteresowana jest zbyciem na rzecz Gminy Miejskiej Kraków nieruchomości stanowiącej jej własność/współwłasność/oddanej w użytkowanie wieczyste a także osoby mającej interes prawny.
Kryteria dla realizacji usług
Wniosek winien pochodzić od właściciela/współwłaściciela/użytkownika wieczystego lub osoby mającej interes prawny. Podejmowanie przez Wydział Skarbu Miasta czynności zmierzających do nabywania do zasobu gminnego nieruchomości jest możliwe w sytuacji potencjalnej możliwości jej wykorzystania przez odpowiednią jednostkę na cele publiczne (uzyskanie pozytywnych opinii merytorycznych Wydziałów i jednostek miejskich Urzędu Miasta Krakowa) oraz zabezpieczenia w budżecie miasta środków finansowych przeznaczonych na ten cel. Nabycie gruntów uzależnione jest także od uregulowania stanu prawnego nieruchomości oraz zgromadzenia niezbędnych dokumentów, zgody właścicieli a także uzgodnienia warunków finansowych.
Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek o nabycie nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej Kraków /oryginał/ zawierający:
aktualne oznaczenie nieruchomości w ewidencji gruntów i budynków (nr działki, obręb, jednostka ewidencyjna),
położenie nieruchomości,
pełnomocnictwo-jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika,
dokumenty potwierdzające prawo własności (w przypadku gdy nie zostało ono ujawnione w księdze wieczystej).
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków.
Analiza wniosku, przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, uzyskanie opinii merytorycznych komórek organizacyjnych i miejskich jednostek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa;
W przypadku potwierdzenia zasadności pozyskania - uzyskanie niezbędnych materiałów geodezyjno -kartograficznych (w tym m.in. zlecenie jednostce wykonawstwa geodezyjnego opracowania podziału geodezyjnego nieruchomości);
Zlecenie operatu szacunkowego nieruchomości, który będzie stanowił podstawę negocjacji cenowych;
Przygotowanie informacji wraz z wykazem nieruchomości, celem zaopiniowana przez komisje merytoryczne Rady Miasta Krakowa nabycia nieruchomości do zasobu Gminy Miejskiej Kraków (za wyjątkiem nabywania na cele publiczne i zadania własne Miasta);
Uzyskanie pozytywnych opinii ww. Komisji Rady Miasta Krakowa;
Przygotowanie projektu Zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej Kraków, który po podpisaniu stanowił będzie podstawę do pozyskania danej działki;
W przypadku nabywania nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa na rzecz Gminy Miejskiej Kraków dodatkowo konieczne jest podpisanie przez Wojewodę Małopolskiego stosownego Zarządzenia;
Po uzyskaniu niezbędnych dokumentów zawierana jest umowa w formie aktu notarialnego;
W przypadku braku zasadności nabycia przez Gminę Miejska Kraków nieruchomości przygotowywane jest pismo Wydziału Skarbu Miasta kończące sprawę, które po jego podpisaniu zostanie doręczone wnioskodawcy pocztą (na wskazany w korespondencji adres) bądź poprzez osobiste potwierdzenie odbioru.
Informacje dodatkowe
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym m.in. informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym Ministerstwa Sprawiedliwości, raportów oraz wydruków map z programu ISDP (Internetowy Serwer Danych Przestrzennych) bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów oraz jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Termin załatwienia
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji. Sprawa rozstrzygana jest w trybie cywilnoprawnym. Terminy wynikające z Kpa nie mają zastosowania.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Dokumenty uzyskiwane w postępowaniu:
Materiały geodezyjno -kartograficzne i wieczysto-księgowe;
Opinie innych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa, miejskich jednostek organizacyjnych, a także merytorycznie właściwych instytucji branżowych;
Dokumentacja fotograficzna w terenie;
W przypadku potwierdzenia zasadności nabycia operaty zleconych prac geodezyjnych ( m.in. podziału nieruchomości);
Operaty szacunkowe;
Opinie merytorycznych komisji Rady Miasta Krakowa nabycia nieruchomości do zasobu Gminy Miejskiej Kraków (za wyjątkiem nabywania na cele publiczne i zadania własne Miasta);
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej Kraków;
W przypadku nabywania nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa na rzecz Gminy Miejskiej Kraków dodatkowo zarządzenie Wojewody Małopolskiego;
W przypadku braku możliwości nabycia w drodze umowy cywilno-prawnej Prezydent Miasta Krakowa występuje z wnioskiem o wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego (dla nieruchomości przeznaczonych na cele publiczne).
Tryb odwoławczy
Nie dotyczy.
Podstawa prawna
Art.30 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
Uchwała Nr XV/99/03 rady Miasta Krakowa z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Miasta Krakowa -(tekst jednolity Dz. Urz. Woj. Małop. z 2017 r. poz. 741, z 2022 r. poz. 7540)
Obowiązek informacyjny
INFORMACJA ADMINISTRATORA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie (zgodnie z kategorią archiwalną A).
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy prawa wskazane w procedurze w sekcji „podstawa prawna”, w oparciu o które realizowane są zadania Wydziału Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.