Rejestracja pojazdów używanych zarejestrowanych na terenie RP KM-2
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz zarejestrować pojazd używany, który był wcześniej zarejestrowany na terenie Polski wykonaj poniższe czynności:
Udaj się do Urzędu Miasta Krakowa zabierając ze sobą dowód tożsamości, dotychczasowe tablice rejestracyjne oraz wymagane dokumenty lub złóż wniosek drogą elektroniczną.
Jeżeli pojazd stanowi współwłasność, wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli lub musisz mieć udzielone przez nich pełnomocnictwa.
Otrzymasz od urzędnika decyzję o czasowej rejestracji pojazdu wraz z pozwoleniem czasowym ważnym na okres nieprzekraczający 30 dni i zalegalizowane tablice rejestracyjne.
Po wyprodukowaniu przez producenta i przesłaniu do UMK dowodu rejestracyjnego należy zgłosić się po jego odbiór.
Właściciela pojazdu używanego zarejestrowanego w RP.
Kryteria dla realizacji usług
Z wnioskiem o rejestrację pojazdu występujesz wówczas, gdy nabyłeś/aś pojazd używany, który był wcześniej zarejestrowany na terenie Polski.
Wymagane dokumenty
Wniosek o zarejestrowanie pojazdu oraz:
dowód własności pojazdu (np. faktura VAT, rachunek, umowa sprzedaży itp.) (1, (2, (3,
dowód rejestracyjny z ważnym badaniem technicznym (gdy termin ważności minął wymagane jest zaświadczenie potwierdzające aktualne badanie techniczne) (3,
dotychczasowe tablice rejestracyjne, brak tablic rejestracyjnych uniemożliwi rejestrację pojazdu (w przypadku, gdy rejestracja będzie dokonywana elektronicznie, to do wniosku należy dołączyć zdjęcie tablic rejestracyjnych wykonanych techniką cyfrową),
potwierdzenie wniesienia opłat,
dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik (wzór pełnomocnictwa),
potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu
dokument określający tożsamość – do wglądu (nie dotyczy wniosków składanych elektronicznie):
osoby fizycznej i osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą oraz osoby wchodzącej w skład spółki cywilnej, w tym również umowa spółki cywilnej,
pełnomocnika właściciela pojazdu,
reprezentanta osoby prawnej lub jej pełnomocnika.
Dokument, który będzie stanowił potwierdzenie zamieszkania na terenie Krakowa (dotyczy tylko obcokrajowców).
potwierdzenie zameldowania stałego lub czasowego,
umowa najmu lokalu mieszkalnego,
umowa o pracę,
karta mieszkańca,
rachunki za prąd lub inne media,
deklaracja podatkowa,
inny dokument potwierdzający zamieszkanie na terenie GMK.
Odnośniki patrz w punkcie Informacje dodatkowe
Opłaty
Jeżeli zachowujesz dotychczasowy numer rejestracyjny i tablice rejestracyjne to opłata wynosi: z pozwoleniem czasowym 80,00 zł. lub bez pozwolenia czasowego 66,50 zł. (samochód osobowy, ciężarowy, motocykl, motorower, ciągnik rolniczy, przyczepa lub naczepa) (5.
Jeżeli zmieniasz numer rejestracyjny, opłata wynosi (5:
samochód osobowy lub ciężarowy - 160,00 zł,
motocykl, ciągnik rolniczy, przyczepa lub naczepa - 120,00 zł,
motorower - 110,00 zł.
Nr konta za opłaty komunikacyjne określone w pkt.1 - 2 92 1020 2892 2274 3035 0000 0000.
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii 17,00 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej), nr konta - 49 1020 2892 2276 3005 0000 0000.
Wpłat można dokonywać na odpowiedni rachunek bankowy Urzędu Miasta Krakowa (np. na poczcie, przelewem bankowym) lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w placówkach PKO Bank Polski S.A. na terenie Krakowa i w kasach Urzędu. W przypadku wniosku składanego drogą elektroniczną istnieje również możliwość dokonania opłaty poprzez system płatności dostępny na stronie ESP PWPW S.A.
Opłata dokonywana poza kasami Urzędu musi zawierać w tytule numer VIN/nadwozia i nr rejestracyjny pojazdu, którego sprawa dotyczy.
Odnośniki patrz w punkcie Informacje dodatkowe
Miejsce przyjmowania dokumentów
Sprawę załatwisz w Referatach Rejestracji Pojazdów w Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa oraz w POM w galeriach handlowych na terenie Krakowa.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Referat Rejestracji Pojazdów
al. Powstania Warszawskiego 10, parter, Kraków 31-541
W przypadku, gdy chcesz skorzystać z usługi elektronicznej musisz wcześniej zarejestrować się na stronie internetowej udostępnionej przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych S.A., która jest producentem oprogramowania do rejestracji pojazdów.
Na ww. stronie internetowej kolejno:
1) Wybierasz zakładkę złóż wniosek, który następnie wypełniasz podając m.in. dane pojazdu, który chcesz zarejestrować oraz załączając wszystkie wymagane załączniki najlepiej z rozszerzeniem pdf (dopuszczalne są również jpeg i jpg).
2) Po wypełnieniu wniosku możesz dokonać płatności on-line lub przelewem na konto UMK (wówczas musisz dołączyć potwierdzenie przelewu, jako kolejny załącznik do składanego wniosku).
3) Następnie podpisujesz wniosek np. profilem zaufanym.
4) Złożony przez Ciebie wniosek dostępny będzie w zakładce moje wnioski.
5) Informacje o dalszych krokach postępowania otrzymasz drogą elektroniczną lub telefoniczną).
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Sposób realizacji usługi
Podczas składania wniosku wraz z dokumentami urzędnik zarejestruje Twój pojazd czasowo na 30 dni wydając decyzję o czasowej rejestracji pojazdu. Od urzędnika otrzymasz:
pozwolenie czasowe,
tablice rejestracyjne (w przypadku, gdy dokonujesz zmiany nr rejestracyjnego).
W przypadku, gdy chcesz zachować dotychczasowy nr rejestracyjny to wydane zostanie Ci pozwolenie czasowe wraz z decyzją o rejestracji czasowej pojazdu lub otrzymasz adnotację w dotychczasowym dowodzie rejestracyjnym o złożeniu wniosku, w tym przypadku nie wydaje się decyzji o czasowej rejestracji pojazdu. Przychodząc załatwić sprawę, weź ze sobą tablice rejestracyjne.
W ciągu 30 dni kalendarzowych Twój pojazd zostanie zarejestrowany na stałe, a Ty otrzymasz właściwe dokumenty, tj. decyzję o rejestracji pojazdu, dowód rejestracyjny.
Informacje dodatkowe
Właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W przypadku gdy właścicielem pojazdu, o którym mowa w punkcie 1 jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, obowiązany jest do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni.
Niewykonanie przez nowego właściciela pojazdu obowiązku zarejestrowania pojazdu zarejestrowanego na terytorium RP w terminie, spowoduje nałożenie kary finansowej.
Możesz wnioskować o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego, jeżeli pojazd był zarejestrowany na terenie RP. Zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego, w tym tablic rejestracyjnych - jest możliwe dla tablic utrzymanych w należytym stanie, czytelnych i zgodnych z aktualnym wzorem (nie mogą to być stare tablice z flagą RP lub „czarne”).
(1 W przypadku, gdy dane odnoszące się do właściciela pojazdu zawarte w dowodzie własności są niezgodne z danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym dołącza się w oryginale dokument (dokumenty) potwierdzający fakt przeniesienia prawa własności pojazdu.
(2 W przypadku, gdy zbywcą pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie obrotu pojazdami, jako dowód własności potwierdzający nabycie prawa własności przez tego zbywcę dopuszcza się uwierzytelnioną notarialnie kopię tego dowodu.
(3 Jeżeli z przedkładanych dokumentów (np. umowy sprzedaży, faktury) wynika, że pojazd uczestniczył w wypadku drogowym lub narusza wymagania ochrony środowiska, konieczne jest przedłożenie zaświadczenia potwierdzającego wykonanie dodatkowego badania technicznego, które diagnosta może przeprowadzić na wniosek właściciela.
(4 Jeżeli nie odbierzesz dowodu rejestracyjnego, to Twój pojazd nie będzie zarejestrowany w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
(5 Szczegółowe opłaty komunikacyjne:
80,00 zł tablice rejestracyjne samochodowe,
40,00 zł tablica przyczepy,
40,00 zł tablica motocyklowa,
30,00 zł tablica motorowerowa,
tablice indywidualne:
samochodowe 1.000,00 zł,
motocyklowe 500,00 zł,
54,00 zł dowód rejestracyjny,
13,50 zł pozwolenie czasowe,
12,50 zł komplet nalepek legalizacyjnych,
40,00 zł dodatkowa tablica rejestracyjna z przeznaczeniem na bagażnik +12,50 komplet nalepek legalizacyjnych.
zabytkowe tablice samochodowe albo ich wtórnik – 100,00 zł;
zabytkowe tablice motocyklowe albo jej wtórnik – 50,00 zł.
zabytkowe tablice motorowerowe albo jej wtórnik – 40,00 zł.
Termin załatwienia
Niezwłocznie na stanowisku obsługi lub po pozostawieniu dokumentów na umówiony termin.
Decyzja o rejestracji pojazdu i dowód rejestracyjny wydawane są do 30 dni, ale nie wcześniej niż po wyprodukowaniu i przesłaniu dowodu rejestracyjnego przez producenta do UMK (4.
W szczególnych przypadkach termin wydania decyzji o rejestracji pojazdu może wynieść 44 dni.
Jeżeli decyzja w całości uwzględnia żądania klienta, to organ rejestrujący może odstąpić od uzasadnienia wydanej decyzji, która na mocy art. 127 §1a kpa staje się ostateczna. Na taką decyzję służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Ewentualną skargę wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10, 31-541 Kraków, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.
Jeżeli decyzja nie uwzględnia w całości żądania klienta, to wówczas od wydanej decyzji administracyjnej klientowi przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10, 31-541 Kraków, który wydał decyzję. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Oznacza to, iż takiej decyzji nie można zaskarżyć do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym wraz z przepisami wykonawczymi.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Obowiązek informacyjny
Szanowny Kliencie, zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych, 3-4, 31-004 Kraków. Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu prowadzenia i aktualizacji danych w centralnej ewidencji pojazdów.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy dla potrzeb której Twoje dane zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 10 lat od daty zbycia lub wyrejestrowania pojazdu, po czym mogą ulec zniszczeniu lub zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Masz prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi przepis prawa: Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres – e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków