Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania oraz analizować ruch na stronie. Szczegółowe informacje w
polityce prywatności. Klikając "Tak", akceptujesz te warunki.
Odszkodowanie z tytułu niedostarczenia przez gminę lokalu lub tymczasowego pomieszczenia w związku z eksmisją oraz/lub w zakresie opłat niezależnych od właściciela ML-29
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Mieszkalnictwa
Krótki opis usługi
Aby otrzymać odszkodowanie z tytułu niedostarczenia przez gminę lokalu osobie uprawionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazania tymczasowego pomieszczenia w związku z orzeczoną eksmisją oraz/lub w zakresie opłat niezależnych od właściciela, które nie zostały opłacone przez osoby eksmitowane:
Wypełnij wniosek o wypłatę odszkodowania.
Przygotuj dokumenty potwierdzające poniesioną szkodę (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Załącz pełnomocnictwo – jeśli reprezentujesz/jesteś reprezentowany przez inną osobę.
Złóż wniosek i pozostałe dokumenty w Urzędzie Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”). Istnieje możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną.
W ciągu 30 dni od dnia złożenia kompletnych dokumentów udzielimy pisemnej odpowiedzi zawierającej propozycję zawarcia ugody lub informację o braku podstaw prawnych do wypłaty odszkodowania.
W przypadku akceptacji warunków ugody, w ciągu 2 miesięcy sporządzona zostanie ugoda będąca podstawą wypłaty odszkodowania.
Informacje dotyczące stanu sprawy uzyskasz po złożeniu pisemnego zapytania lub telefonicznie.
Usługa dotyczy:
właściciela,
współwłaściciela,
zarządcy sądowego,
kuratora
nieruchomości zajmowanej przez osobę, wobec której orzeczono eksmisję z prawem do lokalu socjalnego lub której nie wskazano tymczasowego pomieszczenia.
Należy wykazać, że w okresie objętym wnioskiem poniesiono szkodę wynikającą z niedostarczenia przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazania tymczasowego pomieszczenia w związku z orzeczoną eksmisją oraz/lub w zakresie opłat niezależnych od właściciela, które nie zostały opłacone przez osoby eksmitowane.
Wniosek (wzór wniosku stanowi załącznik do karty usługi) o wypłatę odszkodowania z tytułu niedostarczenia przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazania tymczasowego pomieszczenia (po wcześniejszym wezwaniu Gminy przez komornika o jego wskazanie) na podstawie prawomocnego wyroku sądu orzekającego eksmisję oraz/lub w zakresie opłat niezależnych od właściciela, które nie zostały opłacone przez osoby eksmitowane, zawierający:
dane osobowe wnioskodawcy (PESEL/NIP/KRS/REGON, adres zameldowania/zamieszkania/siedziby/do korespondencji),
numer rachunku bankowego wraz z danymi jego dysponenta, na który ma zostać przekazane odszkodowanie,
wskazanie wysokości dochodzonego odszkodowania (miesięczna stawka) wraz ze wskazaniem okresu, za jaki miałoby być wypłacone odszkodowanie wraz z uzasadnieniem,
opis lokalu (usytuowanie w budynku, stan techniczny, zaopatrzenie w media),
dokument potwierdzający powierzchnię lokalu.
Prawomocny wyrok sądu orzekający eksmisję, w sytuacji gdy uprzednio nie został przesłany do UMK celem rejestracji.
Dokument potwierdzający prawo własności nieruchomości.
Umowa o sposobie korzystania z nieruchomości (quoad usum), jeżeli została zawarta między współwłaścicielami.
Pełnomocnictwo gdy wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę:
odręczne złożone w obecności pracownika Wydziału Mieszkalnictwa,
potwierdzone notarialnie,
notarialne.
Powyższe wymogi formalne nie dotyczą pełnomocnictw udzielanych radcy prawnemu/adwokatowi.
Jeżeli w sprawie występuje kurator/zarządca sądowy - prawomocne postanowienie sądu o ustanowieniu kurateli/zarządu sądowego nieruchomości.
Zestawienie wpłat dokonywanych przez osoby eksmitowane, otrzymywanych kwot bądź dodatków tytułem czynszu oraz/lub opłat niezależnych od właściciela (MOPS, dodatki mieszkaniowe) w okresie objętym wnioskiem lub oświadczenie o ich braku.
Inne dokumenty potwierdzające poniesioną szkodę z tytułu niedostarczenia przez gminę lokalu osobie uprawnionej do zawarcia umowy najmu socjalnego lokalu lub niewskazania tymczasowego pomieszczenia w związku z orzeczoną eksmisją.
Dokumenty potwierdzające poniesioną szkodę w zakresie opłat niezależnych od właściciela, które nie zostały opłacone przez osoby eksmitowane:
naliczenia i rozliczenie kierowane do osób eksmitowanych w zakresie opłat niezależnych od właściciela,
naliczenia wraz ze sposobem rozliczenia opłat niezależnych od właściciela w nieruchomości wspólnej, sporządzone przez zarządcę lub zarząd Wspólnoty/Spółdzielni Mieszkaniowej,
potwierdzenia zapłaty/zaświadczenia o braku zaległości w opłatach niezależnych od właściciela.
Oświadczenie Komornika o nieskuteczności egzekucji komorniczej w przypadku uprzedniego dochodzenia przez właściciela lokalu odszkodowania za okres objęty wnioskiem od osób eksmitowanych.
Oświadczenie dla celów podatkowych wypełnione przez właściciela/współwłaściciela, będących osobami fizycznymi na rzecz których zostanie wypłacone odszkodowanie - wzór oświadczenia stanowi załącznik do usługi.
Dokumenty należy złożyć w oryginale, odpisach lub w uwierzytelnionych kopiach. Kopię dokumentów może uwierzytelnić pracownik Wydziału Mieszkalnictwa, notariusz lub instytucja, która dokument wydała. Załączniki stanowiące integralną cześć usługi należy złożyć w oryginale.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Wydział Mieszkalnictwa, Referat Postępowań Eksmisyjnych (ML-08)
Dziennik podawczy (parter) - Rynek Podgórski 1, 30-533 Kraków
Czynne od poniedziałku do środy i w piątek w godzinach 7:40 - 15:30 oraz w czwartek w godzinach 8:00 - 15:30
Podpis osobisty (z wykorzystaniem warstwy elektronicznej dowodu osobistego)
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia sprawy należne odszkodowanie wypłacane jest na wskazane we wniosku konto bankowe, na podstawie zawartej w siedzibie Urzędu Miasta Krakowa ugody.
Istnieje możliwość zawarcia ugody w formie elektronicznej z wykorzystaniem podpisu kwalifikowanego.
W przypadku negatywnego rozpatrzenia sprawy otrzymasz odpowiedź o braku podstaw prawnych do wypłaty odszkodowania/pozytywnego załatwienia wniosku.
Należne odszkodowanie wypłacane jest również na wskazane we wniosku konto bankowe na podstawie wezwania do zapłaty uznanych przez Urząd Miasta Krakowa kwot po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego.
Pracownicy Wydziału Mieszkalnictwa mogą wykorzystać dokumenty i dane, którymi dysponuje Wydział Mieszkalnictwa, w tym:
raporty oraz wydruki z programów informatycznych Urzędu Miasta Krakowa,
raporty oraz wydruki map z programu ISDP (Internetowy System Danych Przestrzennych),
informacje pobrane z Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego odpowiadające odpisowi aktualnemu z rejestru przedsiębiorców, na podstawie ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów lub jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Odpowiedź na wniosek w sprawie – do 30 dni. W sprawach wymagających dodatkowych ustaleń istnieje możliwość przedłużenia terminu do dwóch miesięcy.
Przygotowanie ugody - w ciągu 2 miesięcy od dnia akceptacji warunków jej zawarcia.
Pracownicy Wydziału Mieszkalnictwa mogą przeprowadzić wizję lokalową (po uprzednim umówieniu wizji z lokatorem/właścicielem lub wizji niezaplanowanej) i sporządzić ankietę oraz dokumentację zdjęciową.
Podczas prowadzonego postępowania pracownicy Wydziału Mieszkalnictwa mogą pozyskać dokumenty mające wpływ na postępowanie w ramach Urzędu Miasta Krakowa lub innych jednostek organizacyjnych i urzędów.
W uzasadnionych przypadkach pracownicy Wydziału Mieszkalnictwa mogą zwrócić się do osoby eksmitowanej o złożenie oświadczenia o wyrażeniu zgody na potrącenie kwot z rozliczenia wkładu mieszkaniowego/budowlanego/kaucji.
Art. 18 ust. 5 i art. 25 e ustawy z 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego.
Art. 417 i art. 917 ustawy z 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny.
Art. 1046 § 4 ustawy z 17 listopada 1964 roku – Kodeks postępowania cywilnego.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: ml.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji wyroków eksmisyjnych, rozpatrzenia wniosków o wypłatę odszkodowania lub o udzielenie ulg w spłacie należności.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pod nazwą „Ewidencja prawomocnych wyroków eksmisyjnych i wierzycieli ubiegających się o odszkodowania z tytułu niedostarczenia osobom eksmitowanym lokali socjalnych lub pomieszczeń tymczasowych”.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 10 lat, po czym w zależności od wyników ekspertyzy – ulegną zniszczeniu albo zostaną przekazane do Archiwum Narodowego.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych wynika z ustawy i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosku i zawarcia umowy.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego i ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych, adres e-mail: iod@um.krakow.pl.