Osoba pełnoletnia opuszczająca dom pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz okręgowy ośrodek wychowawczy, schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy, młodzieżowy ośrodek socjoterapii zapewniający całodobową opiekę i młodzieżowy ośrodek wychowawczy może otrzymać pomoc pieniężną na usamodzielnienie, wykonując poniższe czynności:
1) Powinna udać się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
2) W toku postępowania MOPS zwróci się do odpowiednich jednostek o dostarczenie dodatkowych dokumentów (szczegóły w sekcji „Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami”).
3) Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego sprawa zostanie zakończona poprzez wydanie decyzji administracyjnej.
4) Prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych.
Pomoc dotyczy osób opuszczających placówki o których mowa w pkt. 1, jeżeli ich pobyt w placówce trwał co najmniej rok, na podstawie orzeczenia sądu.
Przyznanie pomocy jest uzależnione od spełnienia kilku warunków tj.:
1) osiągnięcie pełnoletności w ww. placówkach,
2) zobowiązanie się do realizacji indywidualnego programu usamodzielnienia,
3) co najmniej roczny pobyt w placówce/ placówkach na podstawie orzeczenia sądu, przy czym wysokość świadczenia jest uzależnione od łącznego okresu pobytu w ww. placówkach oraz innych formach pieczy zastępczej.
4) wniosek pozytywnie zaopiniowany przez opiekuna usamodzielnienia.
1) Wzór wniosku o pomoc pieniężną na usamodzielnienie dla osób opuszczających placówki określone w ustawie o pomocy społecznej, który stanowi załącznik nr 1.
2) Zatwierdzony indywidualny program usamodzielnienia.
3) Pisemne wskazanie i zgoda osoby mającej pełnić rolę opiekuna usamodzielnienia oraz wyznaczenie opiekuna usamodzielnienia przez kierownika powiatowego centrum pomocy rodzinie.
4) Zaświadczenie lub oświadczenie o dochodzie.
5) Oświadczenie o wysokości dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
6) Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.
Ta usługa jest bezpłatna.
Dział Pomocy Dzieciom MOPS Kraków
Nazwa | Adres | Godziny otwarcia | Umówienie wizyty | telefon |
---|---|---|---|---|
Dział Pomocy Dzieciom MOPS | ul. Mostowa 4, Kraków | pon - pt: 7.30 – 15. 30 (godziny przyjęć stron 8.00-15.00) | brak | 12 616 53 44 |
Link do portalu | Wytyczne |
---|---|
Elektroniczna Skrzynka Podawcza | Adres skrytki MOPS ePuap: /mopskrakow/SkrytkaESP |
1) Sprawę załatwia się w drodze decyzji administracyjnej.
2) Decyzję doręcza się stronom na piśmie.
1) Wskazanie opiekuna usamodzielnienia przez osobę usamodzielnianą powinno nastąpić co najmniej na 2 miesiące przed osiągnięciem przez nią pełnoletności, a opracowanie indywidualnego programu usamodzielnienia na miesiąc przed osiągnięciem przez osobę usamodzielnianą pełnoletności;
2) Warunkiem przyznania pomocy na usamodzielnienie jest przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania osoby i ustalenie jej sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej.
3) Pomoc pieniężna na usamodzielnienie przysługuje osobie, której dochód nie przekracza 200% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie/osobę samotnie gospodarującą;
4) W przypadku gdy osoba usamodzielniana kontynuuje naukę, pomoc pieniężna na usamodzielnienie jest wypłacana po zakończeniu nauki;
5) Pomoc pieniężna na usamodzielnienie udziela starosta właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed skierowaniem do placówki, o której mowa w art. 88 ustawy o pomocy społecznej.
Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia wszczęcia postępowania, a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Informacje na temat stanu sprawy można uzyskać pod wskazanymi w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów” numerem telefonu.
Nazwa podmiotu | Struktura podrzędna |
---|---|
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej | Dział Pomocy Dzieciom Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej |
1) Kwestionariusz rodzinnego wywiadu środowiskowego;
2) Orzeczenie Sądu o umieszczeniu w placówce/placówkach;
3) Dokumenty poświadczające okres pobytu w placówce/placówkach;
4) Oświadczenie o niekaralności;
5) Inne dokumenty, w tym oświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia na usamodzielnienie.
Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem organu, który ją wydał w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie należy składać do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie – Dział Pomocy Dzieciom. Odwołanie nie podlega opłatom.
1) art. 88, art. 89, art. 90 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901 z późn. zm.);
2) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 sierpnia 2012 r. w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie (Dz. U. z 2012 r. poz. 954 z późn. zm.);
3) Art. 104, art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.);
4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej z siedzibą przy ul. Józefińskiej 14, 30-529 Kraków, jako administrator Pani/Pana danych osobowych, na podst. art. 13 rozporządzenia nr 2016/679 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanego dalej RODO, informuje, że:
1. W przypadku:
1) realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej, Pani/Pana dane osobowe oraz dane osobowe Pani/Pana rodziny będą przetwarzane w celu przyznania i udzielenia świadczeń z pomocy społecznej, ustalenia odpłatności za udzielone świadczenie, dochodzenia zwrotu wydatków poniesionych na świadczenia z pomocy społecznej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c, art. 9 ust. 2
lit. b RODO, w związku z art. 100 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego.
2) realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, Pani/Pana dane osobowe oraz dane osobowe Pani/Pana rodziny będą przetwarzane w celu realizacji zadań określonych ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c, art. 9 ust. 2 lit. b RODO, w związku z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
3) prowadzenia postepowań w sprawie potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, Pani/Pana dane osobowe oraz dane osobowe Pani/Pana rodziny będą przetwarzane w celu potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, na podstawie art. 6 ust.1 lit. c, art. 9 ust. 2 lit. b RODO w związku z art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego.
2. Pani/Pana dane osobowe mogą zostać udostępnione następującym kategoriom odbiorców danych (w rozumieniu art. 4 pkt 9 RODO): podmiotom realizującym świadczenie, podmiotom, które udzielają świadczenia opieki zdrowotnej finansowane ze środków publicznych, podmiotom świadczącym asystę techniczną oprogramowania służącego do przetwarzania danych osobowych, podmiotom zajmującym się profesjonalnym niszczeniem dokumentacji archiwalnej.
3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres:
1) 5 lat w przypadku: świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, zapewnienia usług opiekuńczych w tym specjalistycznych, opłacenia składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, udzielenia pomocy rzeczowej, kierowania do ośrodków wsparcia, poradnictwa specjalistycznego pracy socjalnej, windykacji należności oraz potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, licząc od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zaprzestano korzystania z pomocy, zakończono postępowanie w sprawie windykacji należności lub potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, z zastrzeżeniem, że w przypadku korzystania z różnych rodzajów świadczeń, okres przechowywania wynosi 10 lat, licząc od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zaprzestano korzystania z pomocy lub zaprzestano pracy z rodziną,
2) 10 lat w przypadku: udzielenia schronienia, przyznania pobytu w mieszkaniu chronionym, kierowania do domów pomocy społecznej, pracy z rodziną, licząc od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zaprzestano korzystania z pomocy lub zaprzestano pracy z rodziną,
4. W przypadku zakwalifikowania Pani/Pana dokumentacji decyzją Dyrektora Archiwum Narodowego w Krakowie do kategorii archiwalnej „A”, Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przez okres 25 lat, liczony analogicznie, jak w ust. 3, a następnie zostaną przekazane do Archiwum Narodowego
5. W zakresie przetwarzania Pani/Pana danych osobowych ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
6. Ma Pani/Pan prawo do żądania od Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie:
1) dostępu do swoich danych osobowych (na zasadach określonych w art. 15 RODO);
2) sprostowania Pani/Pana danych osobowych ( na zasadach określonych w art. 16 RODO);
3) ograniczenia przetwarzania (na zasadach określonych w art. 18 RODO).
7. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
8. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe.
9. Konsekwencją niepodania przez Panią/Pana danych osobowych będzie brak możliwości przyznania pomocy.
10. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym nie będą podlegały profilowaniu.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
Inspektor Ochrony Danych, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków lub iod@mops.krakow.pl.