Osoba pełnoletnia opuszczająca, po osiągnięciu pełnoletności dom pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy, młodzieżowy ośrodek socjoterapii zapewniający całodobową opiekę i młodzieżowy ośrodek wychowawczy może otrzymać pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki, wykonując poniższe czynności:
1) Powinna udać się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
2) W toku postępowania MOPS zwróci się do odpowiednich jednostek o dostarczenie dodatkowych dokumentów (szczegóły w sekcji „Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznika-mi”).
3) Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego sprawa zostanie zakończona poprzez wydanie decyzji administracyjnej.
4) Prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych.
Pomoc dotyczy osób opuszczających placówki o których mowa w pkt. 1, jeżeli ich pobyt w placówce trwał co najmniej rok, na podstawie orzeczenia sądu.
Przyznanie pomocy jest uzależnione od spełnienia kilku warunków tj.:
1) Osiągnięcie pełnoletności w ww. placówkach.
2) Zobowiązanie się do realizacji indywidualnego programu usamodzielnienia.
3) Co najmniej roczny pobyt w placówce na podstawie orzeczenia sądu.
4) Kontynuowanie nauki w szkole podstawowej, szkole ponadpodstawowej, szkole wyższej, na kursach, jeśli ich ukończenie jest zgodne z indywidualnym programem usamodzielnienia, w zakładzie kształcenia nauczycieli lub u pracodawcy w celu przygotowania zawodowego.
1) Wniosek o pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki, który stanowi załącznik nr 1.
2) Orzeczenie Sądu o umieszczeniu wychowanka w placówce/placówkach.
3) Indywidualny program usamodzielnienia.
4) Pisemne wskazanie i zgoda osoby mającej pełnić rolę opiekuna usamodzielnienia.
5) Zaświadczenie o kontynuowaniu nauki.
6) Zaświadczenie lub oświadczenie o wysokości dochodu.
7) Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.
Ta usługa jest bezpłatna.
Dział Pomocy Dzieciom MOPS
Nazwa | Adres | Godziny otwarcia | Umówienie wizyty | telefon |
---|---|---|---|---|
Dział Pomocy Dzieciom MOPS | ul. Mostowa 4, Kraków | pon - pt: 7.30 – 15. 30 | brak | 12 616-53-44 |
Link do portalu | Wytyczne |
---|---|
Elektroniczna Skrzynka Podawcza | Adres skrytki MOPS ePuap: /mopskrakow/SkrytkaESP |
1) Sprawę załatwia się w drodze decyzji administracyjnej.
2) ) Decyzję doręcza się stronom w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zdania publiczne.
1) Wskazanie przez osobę usamodzielnioną opiekuna usamodzielnienia powinno nastąpić co najmniej na 2 miesiące przed osiągnięciem przez nią pełnoletności, a opracowanie indywidualnego programu usamodzielnienia na miesiąc przed osiągnięciem przez wychowanka pełnoletności;
2) Warunkiem przyznania pomocy na usamodzielnienie jest przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania osoby i ustalenie jej sytuacji;
3) Pomoc na kontynuowanie nauki przysługuje osobie usamodzielnianej, gdy jej dochód nie przekracza 200% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie lub osoby samotnie gospodarującej;
4) Pomoc na kontynuowanie nauki przyznawana jest na czas nauki, do czasu jej ukończenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez osobę usamodzielnianą 25 r.ż.
Bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia wszczęcia postępowania, a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Informacje na temat stanu sprawy można uzyskać pod wskazanymi w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów” numerem telefonu.
Nazwa podmiotu | Struktura podrzędna |
---|---|
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej | Dział Pomocy Dzieciom Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej |
1) Kwestionariusz rodzinnego wywiadu środowiskowego;
2) Dokumenty poświadczające okres pobytu w placówce/placówkach;
3) Inne dokumenty, w tym oświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia na usamodzielnienie.
Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem organu, który ją wydał w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie należy składać do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie – Dział Pomocy Dzieciom. Odwołanie nie podlega opłatom.
1) art. 88, art. 89, art. 90 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901 z późn. zm.);
2) Art. 104, art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.);
3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej z siedzibą przy ul. Józefińskiej 14, 30-529 Kraków, jako administrator Pani/Pana danych osobowych, na podst. art. 13 rozporządzenia nr 2016/679 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanego dalej RODO, informuje, że:
1. W przypadku:
1) realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej, Pani/Pana dane osobowe oraz dane osobowe Pani/Pana rodziny będą przetwarzane w celu przyznania i udzielenia świadczeń z pomocy społecznej, ustalenia odpłatności za udzielone świadczenie, dochodzenia zwrotu wydatków poniesionych na świadczenia z pomocy społecznej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c, art. 9 ust. 2
lit. b RODO, w związku z art. 100 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego.
2) realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, Pani/Pana dane osobowe oraz dane osobowe Pani/Pana rodziny będą przetwarzane w celu realizacji zadań określonych ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c, art. 9 ust. 2 lit. b RODO, w związku z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
3) prowadzenia postepowań w sprawie potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, Pani/Pana dane osobowe oraz dane osobowe Pani/Pana rodziny będą przetwarzane w celu potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, na podstawie art. 6 ust.1 lit. c, art. 9 ust. 2 lit. b RODO w związku z art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego.
2. Pani/Pana dane osobowe mogą zostać udostępnione następującym kategoriom odbiorców danych (w rozumieniu art. 4 pkt 9 RODO): podmiotom realizującym świadczenie, podmiotom, które udzielają świadczenia opieki zdrowotnej finansowane ze środków publicznych, podmiotom świadczącym asystę techniczną oprogramowania służącego do przetwarzania danych osobowych, podmiotom zajmującym się profesjonalnym niszczeniem dokumentacji archiwalnej.
3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres:
1) 5 lat w przypadku: świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, zapewnienia usług opiekuńczych w tym specjalistycznych, opłacenia składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, udzielenia pomocy rzeczowej, kierowania do ośrodków wsparcia, poradnictwa specjalistycznego pracy socjalnej, windykacji należności oraz potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, licząc od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zaprzestano korzystania z pomocy, zakończono postępowanie w sprawie windykacji należności lub potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, z zastrzeżeniem, że w przypadku korzystania z różnych rodzajów świadczeń, okres przechowywania wynosi 10 lat, licząc od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zaprzestano korzystania z pomocy lub zaprzestano pracy z rodziną,
2) 10 lat w przypadku: udzielenia schronienia, przyznania pobytu w mieszkaniu chronionym, kierowania do domów pomocy społecznej, pracy z rodziną, licząc od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zaprzestano korzystania z pomocy lub zaprzestano pracy z rodziną,
4. W przypadku zakwalifikowania Pani/Pana dokumentacji decyzją Dyrektora Archiwum Narodowego w Krakowie do kategorii archiwalnej „A”, Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przez okres 25 lat, liczony analogicznie, jak w ust. 3, a następnie zostaną przekazane do Archiwum Narodowego
5. W zakresie przetwarzania Pani/Pana danych osobowych ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
6. Ma Pani/Pan prawo do żądania od Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie:
1) dostępu do swoich danych osobowych (na zasadach określonych w art. 15 RODO);
2) sprostowania Pani/Pana danych osobowych ( na zasadach określonych w art. 16 RODO);
3) ograniczenia przetwarzania (na zasadach określonych w art. 18 RODO).
7. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
8. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe.
9. Konsekwencją niepodania przez Panią/Pana danych osobowych będzie brak możliwości przyznania pomocy.
10. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym nie będą podlegały profilowaniu.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
Inspektor Ochrony Danych, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków lub iod@mops.krakow.pl.