Dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) do likwidacji barier architektonicznych tj. wszelkich utrudnień występujących w budynku i jego elementach zewnętrznych, które ze względu na rozwiązania techniczne, konstrukcyjne lub warunki użytkowania, uniemożliwiają lub ograniczają osobom z niepełnosprawnością swobodę ruchu. Postepowanie inicjowane jest wnioskiem składanym przez osobę z niepełnosprawnością do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, zwanego dalej „Realizatorem”.
Usługa dotyczy osób, których miejscem zamieszkania jest Gmina Miejska Kraków, posiadających:
1) orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub
2) orzeczenie o niepełnosprawności wydane przed ukończeniem 16 roku życia lub
3) orzeczenie o całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy wydane na podstawie przepisów odrębnych.
Dofinansowanie do likwidacji barier architektonicznych może otrzymać osoba z niepełnosprawnością, która ma trudności w poruszaniu się, jeżeli jest właścicielem nieruchomości lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości lub uzyskała zgodę właściciela lokalu lub budynku, w którym stale zamieszkuje, na wykonanie prac związanych z likwidacją barier architektonicznych.
1) wniosek o dofinasowanie złożony w formie elektronicznej w Systemie Obsługi Wsparcia (dalej: SOW) lub w wersji papierowej (załącznik nr 1 do procedury);
2) kopia aktualnego orzeczenia potwierdzającego niepełnosprawność;
3) zaświadczenie lekarskie (załącznik nr 2 do procedury), wystawione przez lekarza pod opieką którego znajduje się osoba z niepełnosprawnością potwierdzające, że następstwem schorzeń stanowiących podstawę wydania orzeczenia o niepełnosprawności jest dysfunkcja narządu ruchu (nie dotyczy osób posiadających orzeczenie z symbolem przyczyny niepełnosprawności „05-R”);
4) kopia orzeczenia o niepełnosprawności osób mieszkających wspólnie z Wnioskodawcą oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych tych osób;
5) kopia aktualnego dokumentu potwierdzającego własność albo użytkowanie wieczyste lokalu, stale zamieszkiwanego przez osobę z niepełnosprawnością, w którym ma nastąpić likwidacja barier architektonicznych (np. nr księgi wieczystej, akt notarialny, umowa najmu na czas nieokreślony, przydział lokalu, itp.);
6) pisemna zgoda właściciela/właścicieli lokalu i budynku, stale zamieszkiwanego przez osobę z niepełnosprawnościami, na wykonanie robót we wnioskowanym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem wyrażenia zgody na wolną przestrzeń kąpielową z odpływem liniowym oraz wspornikiem kotary z kotarą;
7) kopia pełnomocnictwa notarialnego, gdy osoba z niepełnosprawnością działa przez pełnomocnika albo odpis postanowienia sądu o ustanowieniu opiekuna prawnego w przypadku składania przez niego wniosku w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie;
8) zdjęcia stanu obecnego pomieszczeń/miejsc, których dotyczy likwidacja barier architektonicznych;
9) odręczny szkic pomieszczeń, których dotyczy likwidacja barier architektonicznych wraz z podaniem wymiarów pomieszczeń oraz elementów w nich zamontowanych (stan obecny pomieszczenia oraz pożądany stan pomieszczenia po dostosowaniu).
Załączniki wskazane w pkt 2 do 9 do wniosku składanego w SOW należy dołączyć w formie skanu lub zdjęcia.
Postępowanie nie podlega opłatom.
Nabór wniosków prowadzony jest elektronicznie za pośrednictwem Systemu Obsługi Wsparcia oraz w wersji papierowej.
Wniosek w wersji papierowej można złożyć poprzez jeden wybrany, najdogodniejszy sposób:
- za pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków lub
- osobiście, na dzienniku podawczym znajdującym się na parterze w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie ul. Józefińska 14 w godzinach od 7:30 do 15:30.
Nazwa | Adres | Godziny otwarcia | Umówienie wizyty | telefon |
---|---|---|---|---|
Dział Wsparcia Osób Niepełnosprawnych | Józefińska 14 | 7.30-15.30 | brak | 12 616-54-27 |
Link do portalu | Wytyczne |
---|---|
SOW | - |
Po złożeniu wniosku, Realizator:
1) sprawdza prawidłowość wypełnienia i kompletność wniosku;
2) ocenia czy spełnione są warunki formalne pozwalające na przyznanie dofinansowania, a w przypadku wątpliwości przeprowadza postępowanie wyjaśniające, jeśli wniosek zawiera braki lub błędy, zwraca się z prośbą o jego uzupełnienie lub poprawienie i wskazuje termin w jakim należy to zrobić, brak uzupełnienia lub poprawy wniosku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia;
3) w przypadku pozytywnej weryfikacji formalnej Realizator:
- ocenia sytuację społeczną Wnioskodawcy w oparciu o kartę oceny merytorycznej (załącznik nr 3 do procedury),
- kieruje do Wnioskodawcy pisemną propozycję wskazującą zakres rzeczowy dofinansowania, a następnie informuje o przyznaniu dofinansowania kierując do Wnioskodawcy umowę do podpisu albo,
- informuje o braku możliwości przyznania dofinansowania z powodu wyczerpania środków finansowych,
4) w przypadku negatywnej weryfikacji formalnej Realizator:
- wydaje decyzję administracyjną wraz z uzasadnieniem odmawiającą przyznania dofinansowania.
Wiadomości, pisma i umowy do wniosków złożonych elektronicznie przekazywane są za pośrednictwem SOW.
1) wydatki na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów;
2) dofinansowanie nie obejmuje refundacji kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie;
3) wysokość dofinansowania ustala się na poziomie do 95% kosztów prac zakwalifikowanych jako likwidacja barier architektonicznych, nie więcej jednak niż do wysokości wskazanej w zasadach rozpatrywania wniosków o dofinansowanie ze środków PFRON, obowiązujących w danym roku realizacji zadania;
4) dofinansowanie nie obejmuje:
5) przykładowy katalog rzeczowy:
6) Realizator nie ponosi odpowiedzialności z tytułu nie wykonania lub nienależytego wykonania prac przez wykonawcę robót, w szczególności z tytułu ich wad i powstałych w związku z tym szkód, opóźnienia oraz wykonania prac niezgodnie z wymogami określonymi w przepisach ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Zgodnie z terminami obowiązującymi w kodeksie postępowania administracyjnego, nie wcześniej jednak niż po otrzymaniu przez Realizatora środków PFRON na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych przypadających na dany rok kalendarzowy.
Nazwa podmiotu | Struktura podrzędna |
---|---|
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej | Dział Wsparcia Osób Niepełnosprawnych |
W razie wątpliwości, Realizator może zwrócić się do Wnioskodawcy z prośbą o dostarczenie dokumentów lub zaświadczeń wystawionych przez właściwe organy (Urząd Skarbowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Urzędy Gminy, itp.) w celu weryfikacji danych złożonych we wniosku.
Od decyzji administracyjnej wydanej przez Prezydenta Miasta Krakowa przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie 30-529, ul. Józefińska 14, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji. Odwołanie nie podlega opłatom. Strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu, który wydał decyzję.
1) art. 35a ust. 1 pkt. 7 lit. c ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
2) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
3) ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej z siedzibą przy ul. Józefińskiej 14, 30-529 Kraków, jako administrator Pani/Pana danych osobowych informuje, że:
1. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu przyznania dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. b RODO, w związku z § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
2. Pani/Pana dane osobowe mogą zostać udostępnione następującym kategoriom odbiorców danych (w rozumieniu art. 4 pkt 9 RODO):
3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 10 lat od rozpatrzenia wniosku, licząc od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym Pani/Pan wniosek został rozpatrzony, z zastrzeżeniem pkt 4.
4. W przypadku zakwalifikowania Pani/Pana dokumentacji decyzją Dyrektora Archiwum Narodowego w Krakowie do kategorii archiwalnej „A”, Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przez okres 25 lat, liczony analogicznie, jak w pkt 3, a następnie zostaną przekazane do Archiwum Narodowego.
5. W zakresie przetwarzania Pani/Pana danych osobowych ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
6. Ma Pani/Pan prawo do żądania od Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie:
7. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
8. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe.
9. Konsekwencją niepodania przez Panią/Pana danych osobowych będzie brak możliwości przyznania dofinansowania.
10. Pani/Pana dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym nie będą profilowane.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
Inspektor Ochrony Danych, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków lub iod@mops.krakow.pl