Przygotuj wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
1. Wypełnij i podpisz formularz deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, odpowiedni w stosunku do rodzaju zabudowy nieruchomości Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi- Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Krakowa - BIP MK
2. Jeżeli ustanowiłeś pełnomocnika do podpisywania deklaracji lub w trakcie prowadzonego postępowania w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi powinieneś skorzystać z wzorów pełnomocnictw (szczegóły w sekcji Załączniki).
3. Udaj się do Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą wymaganą dokumentację. Istnieje również możliwość złożenia deklaracji drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
4. Po złożeniu deklaracji dostaniesz pismo z indywidualnym numerem konta, na który należy uiścić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Kwota opłaty wynika ze złożonej deklaracji.
5. Jeżeli nie złożysz deklaracji Twoja sprawa zakończy się wydaniem decyzji administracyjnej.
6. Prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych.
Usługa dotyczy właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków:
- na których zamieszkują mieszkańcy,
- na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne,
- na których znajduje się domek letniskowy oraz inna nieruchomość wykorzystywana na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
Z usługi możesz skorzystać w przypadku, gdy:
1. nabyłeś nową nieruchomość
2. sprzedałeś posiadaną nieruchomość
3. zmieniłeś sposób wykorzystania swojej nieruchomości
4. oddałeś do użytku nowy budynek
5. jesteś zarządcą/administratorem nieruchomości
Złóż pierwszą deklarację w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych,
Złóż nową (kolejną) deklarację w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
Jeżeli w kolejnych latach nic się nie zmienia – nie składaj deklaracji.
Jeżeli sprzedajesz nieruchomość, już nie korzystasz z nieruchomości – powiadom Urząd o tym zdarzeniu i złóż deklarację zerową.
1. Akty notarialne nabycia/zbycia nieruchomości
2. Akty poświadczenia dziedziczenia
3. Akty zgonu
4. Postanowienia spadkowe
5. Orzeczenia sądowe przenoszące prawo własności
6. Wypisy z ksiąg wieczystych
7. Dokumenty poświadczające zarząd lub administrację nieruchomością
8. Uchwały wspólnot mieszkaniowych
9. Pełnomocnictwa
Nazwa dokumentu | W jakim przypadku | Kogo dotyczy |
---|---|---|
Akty notarialne nabycia/zbycia nieruchomości |
Złożenia deklaracji lub jej korekty w przypadku nabycia/zbycia, objęcia administracji/zarządu nieruchomości | Właścicieli i administratorów/zarządców nieruchomości położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków |
Akty poświadczenia dziedziczenia |
Złożenia deklaracji lub jej korekty w przypadku nabycia/zbycia, objęcia administracji/zarządu nieruchomości | Właścicieli i administratorów/zarządców nieruchomości położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków |
Akty zgonu |
Złożenia deklaracji lub jej korekty w przypadku nabycia/zbycia, objęcia administracji/zarządu nieruchomości | Właścicieli i administratorów/zarządców nieruchomości położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków |
Postanowienia spadkowe |
Złożenia deklaracji lub jej korekty w przypadku nabycia/zbycia, objęcia administracji/zarządu nieruchomości | Właścicieli i administratorów/zarządców nieruchomości położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków |
Orzeczenia sądowe przenoszące prawo własności |
Złożenia deklaracji lub jej korekty w przypadku nabycia/zbycia, objęcia administracji/zarządu nieruchomości | Właścicieli i administratorów/zarządców nieruchomości położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków |
Wypisy z ksiąg wieczystych |
Złożenia deklaracji lub jej korekty w przypadku nabycia/zbycia, objęcia administracji/zarządu nieruchomości | Właścicieli i administratorów/zarządców nieruchomości położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków |
Dokumenty poświadczające zarząd lub administrację nieruchomością |
Złożenia deklaracji lub jej korekty w przypadku nabycia/zbycia, objęcia administracji/zarządu nieruchomości | Właścicieli i administratorów/zarządców nieruchomości położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków |
Uchwały wspólnot mieszkaniowych |
Złożenia deklaracji lub jej korekty w przypadku nabycia/zbycia, objęcia administracji/zarządu nieruchomości | Właścicieli i administratorów/zarządców nieruchomości położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków |
Pełnomocnictwa |
Złożenia deklaracji lub jej korekty w przypadku nabycia/zbycia, objęcia administracji/zarządu nieruchomości | Właścicieli i administratorów/zarządców nieruchomości położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków |
Złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie jest objęte opłatami za wyjątkiem deklaracji składanej przez Twojego pełnomocnika.
Tytuł płatność | Kwota | Forma | Nr rachunku bankowego |
---|---|---|---|
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej). | 17 | kasa UMK ; przelew ; płatność kartą ; poczta ; gotówka | 49 1020 2892 2276 3005 0000 0000 |
Deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi są składane do Wydziału Podatków i Opłat – Referat ds. Wymiaru Opłaty za Gospodarowanie Odpadami
Nazwa | Adres | Godziny otwarcia | Umówienie wizyty | telefon |
---|---|---|---|---|
Referat ds. Wymiaru Opłaty za Gospodarowanie Odpadami Komunalnymi PD-01-7 | ul. Nowohucka 1 31-580 Kraków | 7.00 – 15.00 | brak | 12 616 9033 |
Referat Obsługi Podatnika PD-01-8 | al. Powstania Warszawskiego 10 31-541 Kraków | 7.30 – 15.30 | brak | 12 616 9295 |
Referat Obsługi Podatnika PD-01-8 | ul. Wielicka 28A 30-552 Kraków | 7.30 – 15.30 | brak | 12 616 9295 |
Referat Obsługi Podatnika PD-01-8 | os. Zgody 2 31-949 Kraków | 7.30 – 15.30 | brak | 12 616 9295 |
Link do portalu | Wytyczne |
---|---|
Deklaracje MPO Kraków | - |
Twój druk deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powinien zawierać:
1) okoliczności złożenia deklaracji;
2) dane składającego/ych deklarację;
3) adres nieruchomości, z której odbywa się odbiór odpadów;
4) obliczoną wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
5) podpis, podpis współwłaściciela lub osoby upoważnionej;
6) w przypadku gdy nieruchomość znajduje się we współwłasności więcej niż dwóch osób/podmiotów należy wypełnić załącznik do deklaracji.
2. Jeśli druki deklaracji są podpisane przez pełnomocnika konieczne jest dołączenie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji na formularzu UPL-1P (forma papierowa) lub UPL-1 (forma elektroniczna),
3. Jeżeli deklaracja będzie zawierała braki formalne (np. pomylisz się w danych dotyczących okoliczności złożenia deklaracji, nieprawidłowo obliczysz kwotę wysokości opłaty), to urząd wezwie Cię do poprawienia błędów z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku jest zagrożone nałożeniem kar porządkowych przewidzianych w ordynacji podatkowej (do wysokości 3700 zł) lub sankcjami wynikającymi z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (nałożenie mandatu karnego przez funkcjonariusza Straży Miejskiej Miasta Krakowa). Na poprawki będziesz mieć 7 dni. Jeśli nie poprawisz błędów w wyznaczonym terminie, mogą być nałożone sankcje jak określono powyżej.
4. Jeżeli nie złożysz deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo Urząd poweźmie uzasadnione wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji prezydent miasta określi, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
5. Właściciele nieruchomości położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków uiszczają opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi z góry:
- comiesięcznie – w terminie do 14 dnia każdego miesiąca kalendarzowego, w którym powstał obowiązek jej uiszczenia, albo za okres obejmujący sumę kolejnych miesięcy kalendarzowych, nie dłużej jednak niż do końca danego roku kalendarzowego – w terminie do 14 dnia pierwszego miesiąca okresu, w którym powstał obowiązek jej uiszczenia,
- w przypadku kiedy obowiązek uiszczenia opłaty powstał po dniu 14 danego miesiąca albo wynika z nowej deklaracji, w której dokonano zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi za ten miesiąc uiszcza się wraz z opłatą za następny miesiąc kalendarzowy – w terminie do 14 dnia tego miesiąca.
- właściciele nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe oraz innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno – wypoczynkowe jedynie przez część roku, uiszczają ryczałtową opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi za dany rok kalendarzowy, corocznie z góry, w terminie do dnia 14 marca roku kalendarzowego. W przypadku powstania obowiązku ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, po dniu 14 marca danego roku kalendarzowego, opłata ryczałtowa uiszczana jest z góry w pełnej wysokości, w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku jej uiszczenia.
1. Właściciele nieruchomości, są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
2. Właściciele nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,
3. Jeżeli obowiązki wskazane w ustawie mogą jednocześnie dotyczyć kilku podmiotów, obowiązany do ich wykonania jest podmiot lub podmioty faktycznie władające nieruchomością. W takim przypadku podmioty, mogą w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, wskazać podmiot obowiązany do wykonania obowiązków wynikających z ustawy,
4. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową,
5. Jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych jest większa niż trzy, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna.
6. Właściciel nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy i która powstała w trakcie obowiązywania umowy w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych, może w terminie 60 dni od dnia powstania takiej nieruchomości złożyć prezydentowi miasta pisemne oświadczenie o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę. W oświadczeniu właściciel nieruchomości wskazuje gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę, z którymi zawarł umowę (na odbiór wszystkich frakcji odpadów) oraz dołącza do oświadczenia kopię tej umowy, pod rygorem nieskuteczności oświadczenia, Prezydent miasta jest obowiązany do zamieszczenia na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu gminy, na stronie internetowej urzędu gminy oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacji o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, wyznaczając jednocześnie termin, nie krótszy niż 60 dni od dnia zamieszczenia tej informacji na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu gminy, na:
- odwołanie przez właściciela nieruchomości oświadczenia o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę, jeżeli nieruchomość jest wyłączona z tego systemu na podstawie tego oświadczenia;
- złożenie przez właściciela nieruchomości oświadczenia spełniającego ww. wymagania o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę, jeżeli właściciel nieruchomości jest objęty tym systemem.
Odwołanie ww. oświadczeń jest skuteczne od dnia, w którym zaczęła obowiązywać następna umowa w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, i nie mogą być odwołane przez okres obowiązywania tej umowy. Prezydent miasta jest obowiązany do zamieszczenia na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu gminy, na stronie internetowej urzędu gminy oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacji o terminie obowiązywania umowy w sprawie zamówienia publicznego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy.
7. Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje:
- w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy – za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec;
- w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne – za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne,
- w przypadku nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, i innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe – za rok bez względu na długość okresu korzystania z nieruchomości,
8. W przypadku gdy w danym miesiącu na danej nieruchomości mieszkaniec zamieszkuje przez część miesiąca, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, uiszcza się w gminie, w której dotychczas zamieszkiwał, a w nowym miejscu zamieszkania – począwszy od miesiąca następnego, po którym nastąpiła zmiana,
9. W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i powiadamia o tym prezydenta miasta oraz właściciela nieruchomości,
10. Prezydent miasta na podstawie powiadomienia, wszczyna postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
11. Prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące lub za rok, w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując wysokość stawki opłaty podwyższonej,
12. W przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym, wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia mieszkaniowa może żądać od właściciela lokalu, osoby, której służy spółdzielcze prawo do lokalu lub osoby faktycznie zamieszkującej lokal podania danych niezbędnych do ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
13. Dopuszcza się złożenie odrębnych deklaracji dla poszczególnych budynków lub ich części w przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi, jeżeli poszczególne budynki lub ich części posiadają przyporządkowane im oddzielne miejsca gromadzenia odpadów komunalnych,
14. Wysokość zobowiązania określonego w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązuje za kolejne miesiące do czasu korekty deklaracji lub zmiany stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
15. W przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi prezydent miasta zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. W takim przypadku właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej
deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu. Zawiadomienie zawiera pouczenie, że stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego,
16. Właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny,
17. Właściciel nieruchomości może złożyć nową deklarację zmniejszającą wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku ze śmiercią mieszkańca w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia,
18. W razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę dostępne dane właściwe dla wybranej przez radę gminy metody, a w przypadku ich braku - uzasadnione szacunki, w tym w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze,
19. Prezydent miasta w celu weryfikacji złożonych deklaracji może wykorzystać informacje i dane znajdujące się w jego posiadaniu oraz posiadaniu gminnych jednostek organizacyjnych, w tym przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych,
20. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości określonej w decyzji, obowiązuje do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zmiana danych niezbędnych do określenia wysokości tej opłaty,
21. Po doręczeniu decyzji, złożenie deklaracji nie jest dopuszczalne, jeżeli nie następuje zmiana danych niezbędnych do określenia wysokości tej opłaty, w tym stawki opłaty,
22. Właściciel nieruchomości wobec którego została wydana decyzja, w przypadku zmiany danych jest obowiązany do złożenia deklaracji, dotyczy to również przypadku zmiany stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
23. W sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organu podatkowego przysługują prezydentowi miasta,
24. Kwota opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie podlega zaokrągleniu,
25. Kto wbrew obowiązkowi nie składa deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – podlega karze grzywny,
26. Kto wbrew złożonej informacji, nie posiada kompostownika przydomowego lub nie kompostuje w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne – podlega karze grzywny,
27. Zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym,
28. W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości, nie posiada kompostownika przydomowego lub nie kompostuje bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, lub uniemożliwia prezydentowi miasta, lub upoważnionej przez niego osobie dokonanie oględzin nieruchomości, w celu weryfikacji zgodności informacji ze stanem faktycznym – prezydent miasta stwierdza, w drodze decyzji, utratę prawa do zwolnienia. Utrata prawa do zwolnienia, następuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono wystąpienie co najmniej jednej z tych przesłanek.
29. Ponowne skorzystanie ze zwolnienia, może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja o utracie prawa do tego zwolnienia stała się ostateczna, i wymaga złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
30. Zwalnia się z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują rodziny wielodzietne, o których mowa w ustawie o Karcie Dużej Rodziny.
31. Termin do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem deklaracja została nadana w polskiej placówce pocztowej lub wysłana na adres do doręczeń elektronicznych do prezydenta miasta i został wystawiony dowód otrzymania.
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Nazwa podmiotu | Struktura podrzędna |
---|---|
Wydział Podatków i Opłat | Referat ds. Wymiaru Opłaty za Gospodarowanie Odpadami Komunalnymi |
Podczas prowadzonego postępowania Wydział Podatków i Opłat może sporządzić/pozyskać dokumenty, takie jak:
1. Dokumenty uzyskiwane z jednostek organizacyjnych gminy lub organów administracji rządowej i samorządowej, a także z sądów poświadczające prawo własności do nieruchomości, najmu, dzierżawy
2. Akty notarialne
3. Dokumenty zmian geodezyjnych
4. Dokumenty potwierdzające wpisy dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej
5. Pełnomocnictwa
6. Protokoły kontroli
7. Dokumenty poświadczające zarząd oraz administrację nieruchomością
8. Uchwały Wspólnot Mieszkaniowych
Od decyzji wydanych w postępowaniu przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa - Wydziału Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa ul. Nowohucka 1, 31-580 Kraków w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
1. ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
2. ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach,
3. ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
4. ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali,
5. uchwała Nr LII/699/12 Rady Miasta Krakowa z dnia 11 lipca 2012 r. w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, położonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne,
6. uchwała Nr XLV/1197/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 września 2020 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki takiej opłaty,
7. uchwała Nr XLVI/1260/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 30 września 2020 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez właścicieli nieruchomości,
8. uchwała Nr LXXXIII/2354/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 27 kwietnia 2022 r. zmieniającą uchwałę nr XLV/1197/20 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki takiej opłaty,
9. uchwała Nr LXXXIII/2356/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 27 kwietnia 2022 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Miejskiej Kraków i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
10. uchwała Nr LXXXIII/2357/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 27 kwietnia 2022 r. w sprawie ustalenia ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od domku letniskowego znajdującego się na nieruchomości lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe,
11. uchwała Nr LXXXIII/2359/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 27 kwietnia 2022 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków,
12. uchwała Nr LXXXIV/2395/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 11 maja 2022 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanych przez właścicieli nieruchomości.
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, dalej: RODO), informujemy, że:
1. Administratorem danych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można kontaktować się następująco: adres pocztowy – ul. Sarego 4, 31-047 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl;
3. Cel przetwarzania. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu:
a. realizacji obowiązków administratora związanych z poborem podatków i opłat lokalnych, opłaty skarbowej, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ewidencjonowaniem innych zobowiązań świadczonych na rzecz Gminy Miejskiej Kraków lub zadań zleconych przez administrację rządową, a także obsługi kasowej,
b. w zakresie określonym przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w tym składania deklaracji podatkowych oraz podań i wniosków.
4. Podstawa prawna do przetwarzania danych:
a. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
b. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
c. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
d. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
e. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym,
f. Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym,
g. Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
h. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
i. Ustawa z dnia 10 marca 2016 roku o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
j. Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
k. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
l. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,
m. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
n. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
5. Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane innym organom i podmiotom na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
7. Ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
8. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
9. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Osoba, której dane dotyczą jest zobowiązana do ich podania. Inne dane osobowe podane przez Panią/Pana nie na podstawie obowiązującego przepisu prawa, są podawane dobrowolnie, niemniej brak ich podania skutkować może ograniczeniem form komunikacji.