Uzyskanie legitymacji dokumentującej stopień niepełnosprawności SZ-4
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz uzyskać legitymację dokumentującą stopień niepełnosprawności wykonaj poniższe czynności:
Wykonaj aktualną fotografię o wymiarach 35x45mm, jeśli jej nie posiadasz.
Wypełnij wniosek o wydanie legitymacji dokumentującej stopień niepełnosprawności.
Przygotuj wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Udaj się do Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
Twoja sprawa zakończy się wydaniem legitymacji dokumentującej stopień niepełnosprawności.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osoby, która ukończyła 16 lat i posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.
Kryteria dla realizacji usług
Ubiegając się o wydanie legitymacji dokumentującej stopień niepełnosprawności powinieneś/aś posiadać prawomocne i ważne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.
Wymagane dokumenty
Wniosek o wydanie legitymacji dokumentującej stopień niepełnosprawności.
Fotografia o wymiarach 35 mm x 45 mm, odzwierciedlająca aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiająca tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami (wyjątek: osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może dołączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografię przedstawiającą osobę z nakryciem głowy, pod warunkiem że fotografia taka jest umieszczona w dokumencie potwierdzającym tożsamość tej osoby).
Kopia prawomocnego orzeczenia uprawniającego do wydania legitymacji osoby niepełnosprawnej (oryginał do wglądu) tj.:
orzeczenia o znacznym, umiarkowanym lub lekkim stopniu niepełnosprawności,
orzeczenia o stopniu niepełnosprawności o wskazaniach do ulg i uprawnień z określeniem znacznego, umiarkowanego lub lekkiego stopnia niepełnosprawności.
Dowód osobisty osoby zainteresowanej (do wglądu).
Dokumenty w przypadkach szczególnych (tabela poniżej)
Nazwa dokumentu
W jakim przypadku
Kogo dotyczy
Upoważnienie lub pełnomocnictwo do złożenia wniosku o wydanie legitymacji dokumentującej niepełnosprawność
W przypadku składania wniosku przez inną osobę niż wnioskodawca
Osoby upoważnionej, pełnomocnika lub opiekuna prawnego nie będącego rodzicem
Dokument tożsamości (do wglądu)
W przypadku działania w imieniu wnioskodawcy
Osoby upoważnionej, pełnomocnika opiekuna prawnego, przedstawiciela ustawowego, kuratora
Dokument, który potwierdza pełnienie kurateli lub opieki prawnej (zaświadczenie wydane przez właściwy sąd)
W przypadku działania w imieniu wnioskodawcy
Kuratora i opiekuna prawnego
Dowód uiszczenia opłaty za wydanie duplikatu legitymacji poliwęglanowej dokumentującej stopień niepełnosprawności
W przypadku ubiegania się o duplikat legitymacji poliwęglanowej
Wnioskodawcy
Opłaty
Opłacie podlega wyłącznie wydanie duplikatu legitymacji dokumentującej stopień niepełnosprawności wydanej uprzednio w formie dokumentu poliwęglanowego.
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata za wydanie duplikatu legitymacji osoby niepełnosprawnej
Informacje o miejscach, w których można składać dokumenty, zawarte są w tabeli.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Miejski Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Krakowie
ul. Dekerta 24, 30-703 Kraków
Poniedziałek -piątek w godzinach 7:40-15:30
brak
12 616 52 12
Sposób realizacji usługi
Wniosek o wydanie legitymacji dokumentującej stopień niepełnosprawności należy wypełnić czytelnie drukowanymi literami na osobę, która chce się o nią ubiegać i to ona lub przedstawiciel ustawowy osoby niepełnoletniej musi podpisać wymagany wniosek. W przypadku osoby ubezwłasnowolnionej wniosek podpisuje opiekun prawny.
W przypadku, gdy osoba niepełnosprawna posiada więcej niż jedno orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, legitymację dokumentującą stopień niepełnosprawności wystawia się na podstawie ostatniego, ważnego orzeczenia.
O terminie odbioru legitymacji zostaniesz poinformowany telefonicznie, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub SMS albo w formie korespondencji tradycyjnej.
Okres ważności legitymacjii:
nie może być dłuższy niż 10 lat – w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności wystawionych osobom, które nie ukończyły 60 roku życia,
w przypadku osób, które ukończyły 60 rok życia legitymację wydaje się na okres ważności orzeczenia stanowiącego podstawę do wydania legitymacji bez ograniczeń czasowych (w przypadku tych osób możliwe jest wydanie legitymacji na stałe w zależności od czasookresu ważności orzeczenia).
Informacje dodatkowe
Na prośbę wnioskodawcy lub przedstawiciela ustawowego osoby niepełnoletniej, opiekuna prawnego osoby ubezwłasnowolnionej, na legitymacji może być wpisany za pomocą fotokodu QR stopień niepełnosprawności oraz symbol przyczyny niepełnosprawności.
Legitymacja osoby niepełnosprawnej uprawnia do ulg:
w przejazdach komunikacją miejską,
w przejazdach PKP i PKS,
określonych na podstawie odrębnych przepisów.
Duplikat legitymacji dokumentującej stopień niepełnosprawności wydawany jest tylko i wyłącznie w przypadku zagubienia lub zniszczenia posiadanej dotychczas poliwęglanowej legitymacji dokumentującej stopień niepełnosprawności.
Legitymacje wydane przed dniem 01.09.2017 r. zachowują swoją ważność przez okres na jaki zostały wydane i nie podlegają wymianie.
Termin załatwienia
O terminie odbioru legitymacji dokumentującej stopień niepełnosprawności osoba zainteresowana zawiadamiana jest telefonicznie, za pośrednictwem poczty elektronicznej lub SMS albo w formie korespondencji tradycyjnej w terminie do 30 dni od daty wpływu wniosku.
Art. 6 ca. ust. 1 – 4, art. 6 cb. ust. 1 – 4, art. 6 cc. ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j.: Dz. U. z 2024 r., poz. 44).
Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (t..j.: Dz. U.z 2021 r., poz. 857).
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz skontaktować się listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną - adres e-mail: MZOON@um.krakow.pl
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w zakresie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności to znaczy w celu uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, uzyskania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, uzyskania orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień, a także na ich podstawie uzyskania legitymacji dokumentującej niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności lub ich duplikatu oraz wydania karty parkingowej. Dane objęte są rejestrem czynności przetwarzania pod nazwą Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Krakowie (Miasto).
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy dla potrzeb której Twoje dane zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 10 lat/5 lat, po czym mogą ulec zniszczeniu lub zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Masz prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Odbiorcą danych osobowych jest Miejski Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Krakowie oraz podmioty uprawnione na podstawie przepisów prawa, a także podmioty, którym na podstawie zawartej umowy powierzono przetwarzanie danych osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest odmowa wszczęcia postępowania.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi przepis prawa - ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres – e-mail: iod@um.krakow.pl.
adres pocztowy: ul. Sarego 4, 31-047 Kraków