Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej/drogi wewnętrznej/innego terenu w celu umieszczenia obiektu typu kiosk handlowy, obiekt usługowy, ogrodzenie trwałe, schody, wiata śmietnikowa, podest dla osób niepełnosprawnych i tym podobne, niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego ZDMK-28
MJO
Zarząd Dróg Miasta Krakowa
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz uzyskać zezwolenie na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej/drogi wewnętrznej/innego terenu w celu umieszczenia obiektu typu kiosk handlowy, obiekt usługowy, ogrodzenie trwałe, schody, wiata śmietnikowa, podest dla osób niepełnosprawnych i tym podobne, niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego:
Wypełnij wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej/drogi wewnętrznej/innego terenu w celu umieszczenia obiektu typu kiosk handlowy, obiekt usługowy, ogrodzenie trwałe, schody, wiata śmietnikowa, podest dla osób niepełnosprawnych i tym podobne, niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.
Przygotuj wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Udaj się do ZDMK (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”). Istnieje również możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Twoja sprawa zakończy się wydaniem decyzji administracyjnej lub podpisaniem umowy cywilnoprawnej.
Kogo dotyczy usługa
Usługa skierowana do podmiotów ubiegających się o zezwolenie na zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia obiektu typu kiosk handlowy, obiekt usługowy, ogrodzenie trwałe, schody, wiata śmietnikowa, podest dla osób niepełnosprawnych i tym podobne, niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.
Kryteria dla realizacji usług
Procedura dotyczy terenów będących w zarządzie Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Obiekty usytuowane na terenie Parku Kulturowego Stare Miasto winny spełniać wymagania określone w uchwale nr CXV/1547/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 listopada 2010 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Stare Miasto ( ze zm.).
Obiekty usytuowane na terenie Parku Kulturowego Nowa Huta winny spełniać wymagania określone w uchwale Nr XXIX/757/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 20 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Nowa Huta (ze zm.).
Obiekty usytuowane na terenie Parku Kulturowego Kazimierz ze Stradomiem winny spełniać określone w uchwale Nr LXXXIII/2368/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 27 kwietnia 2022 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Kazimierz ze Stradomiem (ze zm).
Wymagane dokumenty
Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej, drogi wewnętrznej lub innego terenu w celu umieszczenia obiektu typu kiosk handlowy, obiekt usługowy, ogrodzenie trwałe, schody, wiata śmietnikowa, podest dla osób niepełnosprawnych itp., niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.
Załączniki do wniosku:
aktualna mapa zasadnicza w skali 1:500 lub 1:1000 wraz z zaznaczonym miejscem lokalizacji obiektu wraz z podaniem jego wymiarów (należy oznaczyć elementy drogi i szczegóły terenowe umożliwiające identyfikację miejsca lokalizacji), do pobrania z Miejskiego Systemu Informacji Przestrzennej (https://msip.krakow.pl) lub z Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa (ul. Grunwaldzka 8);
zwymiarowany projekt obiektu (zdjęcie, rysunek techniczny, projekt architektoniczny itp.);
w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy: decyzja lokalizacyjna wydana na obiekt, uzyskana w Dziale Uzgodnień Zarządu Dróg Miasta Krakowa, zgodnie z procedurą ZDMK-47. Bezpośredni link do procedury: https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=3276&sub=procedura&proc=ZDMK-47;
w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy: decyzja o udzieleniu pozwolenia na budowę albo zaświadczenie o niewniesieniu sprzeciwu przez właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej, uzyskane w Wydziale Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa (ul. Mogilska 41);
w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy: opinia lub pozwolenia właściwych służb konserwatorskich w przypadku lokalizacji obiektu na obszarze historycznego zespołu Miasta Krakowa lub Parku Kulturowego Nowa Huta, wraz z załączonym projektem z potwierdzeniem jego akceptacji przez ww. służby;
w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy: opinia Głównego Architekta Miasta w przypadku lokalizacji obiektu budowlanego na obszarze historycznego zespołu Miasta Krakowa lub Parku Kulturowego Nowa Huta, wraz z załączonym projektem z potwierdzeniem jego akceptacji przez ww. organ;
pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy w oryginale lub notarialnie poświadczonym odpisie (w przypadku ustanowienia pełnomocnika) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej;
w przypadku zakupu obiektu od innego właściciela: dokument potwierdzający dowód zakupu;
w przypadku, gdy Wnioskodawca uprzednio (do 1 roku od daty złożenia wniosku na umieszczenie obiektu) uzyskał dla wskazanej lokalizacji zezwolenie na czasowe zajęcie pasa drogowego drogi publicznej w celu prowadzenia robót budowlanych związanych z posadowieniem obiektu typu: ogrodzenie trwałe, schody, wiata śmietnikowa, podest dla osób niepełnosprawnych itp., we wniosku należy wskazać numer decyzji zezwalającej jw., bez konieczności składania dokumentów wymienionych w pkt 1-6.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia dodatkowych dokumentów wynikających z indywidualnego charakteru sprawy.
Opłaty
Stawka
w przypadku decyzji administracyjnych: zgodnie z uchwałą nr XXX/789/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie stawek za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg (ze zm.)
w przypadku umowy cywilnoprawnej: zgodnie z Zarządzeniem nr 1852/2007 w sprawie ustalenia stawek czynszu dzierżawnego nieruchomości stanowiących własność, współwłasność lub będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Kraków (ze zm.) dla nieruchomości będących stanowiących własność lub współwłasność Gminy Miejskiej Kraków oraz na podstawie Zarządzenia nr 2658/2007 w sprawie zasad wydzierżawiania oraz ustalenia stawek czynszu dzierżawnego dla nieruchomości stanowiących własność, współwłasność lub oddanych w użytkowanie wieczyste na rzecz Skarbu Państwa położonych w granicach administracyjnych Gminy Miejskiej Kraków (ze zm.)
Tytuł płatności
tożsamy z numerem otrzymanego zezwolenia
Nr rachunku bankowego
07 1020 2892 0000 5902 0590 8449
Sposób płatności
przelewem na rachunek bankowy
kasa Zarządu Dróg Miasta Krakowa
na poczcie
w placówkach banku PKO Bank Polski S.A. (na terenie Krakowa bez ponoszenia opłat)
Miejsce przyjmowania dokumentów
Zarząd Dróg Miasta Krakowa
ul. Centralna 53
31-586 Kraków
tel. 12 616 70 00
Adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej (ePUAP):/ZIKiT/SkrytkaESP)
W poniedziałki w godz. 07.30 – 17.00. Od wtorku do piątku w godz. 07.30 – 15.30.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Zarząd Dróg Miasta Krakowa
ul. Centralna 53; 31-586 Kraków
W poniedziałki w godz. 07.30 – 17.00. Od wtorku do piątku w godz. 07.30 – 15.30.
Dokumenty można przesłać przy wykorzystaniu formularza pod nazwą: Pismo ogólne do podmiotu publicznego. Wymagane procedurą dokumenty należy dodać do formularza „Pismo ogólne do podmiotu publicznego” w formie załączników. W piśmie ogólnym, w polu "Wybierz urząd lub instytucję, do której składasz pismo wpisz minimum 3 znaki" należy wybrać Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Podpis osobisty
Sposób realizacji usługi
Decyzja administracyjna (w przypadku dróg publicznych);
Umowa cywilnoprawna (w przypadku dróg wewnętrznych/innych terenów).
Informacje dodatkowe
Wniosek wraz z kompletem dokumentów należy złożyć najwcześniej 90 dni i najpóźniej 30 dni przed planowanym zajęciem pasa drogowego/drogi wewnętrznej/innego terenu.
Na każdą lokalizację obiektu należy złożyć odrębny wniosek. W przypadku wskazania na jednym wniosku więcej niż jednej lokalizacji, rozpatrywana będzie tylko pierwsza ze wskazanych lokalizacji.
Do zajęcia pasa drogowego upoważnia posiadanie przez wnioskodawcę oryginału decyzji administracyjnej lub umowy na zajęcie drogi wewnętrznej.
Zajęcie pasa drogowego bez posiadania decyzji lub umowy skutkować będzie naliczeniem opłaty karnej od dnia zajęcia do dnia odbioru decyzji/umowy tj. do dnia, w którym wnioskodawca posiadając decyzje może zająć pas drogowy/drogę wewnętrzną.
Internetowy dowód wpłaty powinien precyzyjnie określać przedmiot opłaty oraz wskazanie urzędu/jednostki/wydziału, w którym ma być dokonana czynność urzędowa.
Dowód opłaty skarbowej należy składać w oryginale, ewentualnie w kserokopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez występującego w sprawie profesjonalnego pełnomocnika (adwokata lub radcę prawnego, rzecznika patentowego lub doradcy podatkowego) albo notarialnie lub przez organ, który go wydał. Na żądanie podmiotu, który dokonał zapłaty opłaty skarbowej, dowód zapłaty może zostać zwrócony, po uprzednim zamieszczeniu na nim adnotacji przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
W przypadku wniosku o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii wynosi 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
W przypadku złożenia wniosku na zajęcie drogi wewnętrznej/innego terenu w terminie krótszym niż 7 dni przed datą udostępnienia nieruchomości lub w terminie krótszym niż 7 dni przed datą wnioskowanej zmiany, nalicza się jednorazową opłatę w wysokości: 150 zł.
Termin załatwienia
Do jednego miesiąca od dnia złożenia kompletu dokumentów, w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Dokumenty wynikające z indywidualnego charakteru sprawy.
Tryb odwoławczy
Od decyzji administracyjnej w sprawie zajęcia pasa drogowego drogi publicznej służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, w imieniu którego działa Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa, w terminie 14 dni licząc od dnia doręczenia decyzji. Z dniem doręczenia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron decyzja staje się ostateczna i prawomocna, wobec czego nie przysługuje od niej prawo do wniesienia odwołania ani skarga do sądu administracyjnego.
W przypadku umów cywilnoprawnych – nie dotyczy.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane;
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny;
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego;
Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określania warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego;
Uchwała Nr CXV/1547/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 listopada 2010 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Stare Miasto (ze zm.);
Uchwała Nr XXIX/757/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 20 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Nowa Huta (ze zm.);
Uchwała Nr LXXXIII/2368/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 27 kwietnia 2022 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Kazimierz ze Stradomiem (ze zm.);
Uchwała Nr XXX/789/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie stawek za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg (ze zm.);
Zarządzenie nr 20/2004 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 12 stycznia 2004 r. w sprawie zasad użytkowania i ochrony przestrzeni publicznej historycznego zespołu Miasta Krakowa (ze zm.);
Zarządzenie Nr 3702/2022 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie czasowego udostępniania nieruchomości (ze zm.);
Zarządzenie nr 1852/2007 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 7 września 2007 r. w sprawie ustalenia stawek czynszu dzierżawnego nieruchomości stanowiących własność, współwłasność lub będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Kraków (ze zm.);
Zarządzenie nr 2658/2007 w sprawie zasad wydzierżawiania oraz ustalenia stawek czynszu dzierżawnego dla nieruchomości stanowiących własność, współwłasność lub oddanych w użytkowanie wieczyste na rzecz Skarbu Państwa położonych w granicach administracyjnych Gminy Miejskiej Kraków (ze zm.).
Obowiązek informacyjny
Rozpatrzenie sprawy zgodnie z tą procedurą wymaga podania danych osobowych wnioskodawcy w zakresie: imienia, nazwiska, numeru ewidencyjnego PESEL, adresu do korespondencji/zamieszkania, adresu e-mail, numeru telefonu oraz numeru NIP i REGON w przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą oraz pełnomocnika (jeśli występuje) w zakresie: imienia, nazwiska, adresu do korespondencji/zamieszkania, adresu e-mail oraz numeru telefonu, a także imienia i nazwiska osoby uprawnionej do odbioru zezwolenia w przypadku jej wskazania we wniosku, Zarządowi Dróg Miasta Krakowa z siedzibą ul. Centralna 53, 31-586 Kraków, który będzie ich administratorem. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą osoby lub podmioty, którym udostępniona zostanie dokumentacja związana z rozpatrzeniem sprawy, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Informujemy Pana/Panią, że podane dane osobowe są przetwarzane w celu wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej/drogi wewnętrznej/innego terenu w celu umieszczenia obiektu niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.
Podanie danych osobowych ma charakter dobrowolny. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości wydania zezwolenia lub jego odbioru za pośrednictwem osoby trzeciej, na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej/drogi wewnętrznej/innego terenu w celu umieszczenia obiektu niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego. Administrator nie przewiduje profilowania na podstawie Pani/Pana danych osobowych.
Informujemy, że ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, lub ograniczenia przetwarzania; Ponadto ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do krajowego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych. Prawo do ograniczenia przetwarzania nie powoduje cofnięcia skutków ich dotychczasowego przetwarzania. Pani/Pana dane będą przechowywane przez okres 5 lat wynikający z zapisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r.
o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach w związku z Instrukcją Kancelaryjną, Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt, Instrukcją Archiwalną, stanowiącymi załącznik do Zarządzenia Nr 130/2017 Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia przepisów kancelaryjnych i archiwalnych.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych:
e-mail: iod@zdmk.krakow.pl
Podstawę prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych stanowią art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) w związku z art. 20 pkt 8 oraz art. 40 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.