Nabycie zastrzeżonego stanowiska postojowego przez podmioty posiadające siedzibę lub wydzieloną jednostkę organizacyjną w obszarze płatnego parkowania w Krakowie w celu korzystania na prawach wyłączności ZDMK-54
MJO
Zarząd Dróg Miasta Krakowa
Krótki opis usługi
Złożenie wniosku, przygotowanie projektu organizacji ruchu, wnoszenie opłat z tytułu korzystania z miejsca zastrzeżonego.
Kogo dotyczy usługa
Dotyczy podmiotów posiadających siedzibę lub wydzieloną jednostkę organizacyjną w obszarze płatnego parkowania. Nie dotyczy osób fizycznych, mieszkańców obszaru płatnego parkowania.
Kryteria dla realizacji usług
Posiadanie siedziby lub wydzielonej jednostki organizacyjnej w obszarze płatnego parkowania.
Wymagane dokumenty
Wymagane dokumenty zostały ujęte w zestawieniu tabelarycznym
Nazwa dokumentu
W jakim przypadku
Kogo dotyczy
ETAP III
Wniesienia opłaty za zastrzeżone stanowisko postojowe przed realizacją projektu
Zawsze
Wnioskodawcy
ETAP I
Dokument świadczący o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, w którym podmiot posiada siedzibę lub wydzieloną jednostkę organizacyjną (numer księgi wieczystej), a w przypadku, gdy podmiotowi w odniesieniu do lokalu nie przysługuje prawo własności – stosowna umowa udostępnienia lokalu obejmująca czasem obowiązywania okres, na jaki ma być nabyte zastrzeżone miejsce postojowe na prawach wyłączności (należy usunąć z treści umowy cywilnoprawnej stanowiącej tytuł do lokalu inne dane osobowe niż: adres strony tej umowy).
Zawsze
Wnioskodawcy
ETAP I
Zwymiarowany plan sytuacyjny na podkładzie mapy sytuacyjno-wysokościowej w skali 1:500 z naniesioną lokalizacją miejsca parkingowego o które jest składany wniosek
Zawsze
Wnioskodawcy
ETAP I
Wniosek o udzielenie zgody na nabycie zastrzeżonego stanowiska postojowego przez podmioty posiadające siedzibę lub wydzieloną jednostkę organizacyjną w obszarze płatnego parkowania w Krakowie w celu korzystania na prawach wyłączności.
Zawsze
Wnioskodawca
ETAP III
Wniesienie kaucji przed realizacją projektu
Zawsze
Wnioskodawcy
Etap III
Złożenie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu z wnioskiem o wykonanie przez ZDMK
Zawsze
Wnioskodawcy
ETAP II UMK Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu
Przygotowanie projektu organizacji ruchu (z uwzględnieniem lokalizacji zastrzeżonego stanowiska postojowego) zgodnie z wymogami określonymi w procedurze Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu IR-2 – „Rozpatrywanie i zatwierdzanie projektów stałej zmiany organizacji ruchu” wraz z sygnaturą zgody wydanej przez ZDMK
Zawsze
Wnioskodawcy
Opłaty
Tytuł opłaty
Wysokość opłaty zł.
Formy płatności
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu
17, 00 zł
kasa UMK
przelew
płatność kartą
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Kaucja za miejsce/a zastrzeżone
W zależności od ilość miejsc
przelew
52 1020 2892 0000 5902 0590 8415
Opłata za miejsce/a zastrzeżone podstrefa A
Zgodna z uchwałą Rady Miasta Krakowa
przelew
24 1020 2892 0000 5102 0900 4096
Opłata za miejsce/a zastrzeżone podstrefa B
Zgodna z uchwałą Rady Miasta Krakowa
przelew
24 1020 2892 0000 5102 0900 4096
Opłata za miejsce/a zastrzeżone podstrefa C
Zgodna z uchwałą Rady Miasta Krakowa
przelew
24 1020 2892 0000 5102 0900 4096
Wyłączenia: wyłączone są pełnomocnictwa udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej.
Opłata zryczałtowana za jedno zastrzeżone stanowisko postojowe dla podmiotu posiadającego siedzibę lub wydzieloną jednostkę organizacyjną w obszarze płatnego parkowania w Krakowie wynosi sumę ceny abonamentu miesięcznego typu “O” dla danej podstrefy powiększoną każdorazowo o 1000 zł.
Opłata za każde kolejne stanowisko ustalana jest progresywnie narastająco o 20% w stosunku do opłaty za poprzednie stanowisko.
Wpłata kaucji w wysokości równowartości opłaty zryczałtowanej za zastrzeżone stanowisko postojowe za okres 3 miesięcy. W przypadku nabycia więcej niż jednego zastrzeżonego stanowiska wysokość kaucji będzie wielokrotnością liczby miejsc postojowych.
Wpłata opłaty zryczałtowanej za zastrzeżone stanowisko postojowe po zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu przez Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu, a przed montażem oznakowania zastrzeżonego stanowiska postojowego w obszarze płatnego parkowania.
Dane do wpłaty na konto:
Sprzedawca: Gmina Miejska Kraków, Plac Wszystkich Świętych ¾, 31-004 Kraków
Jednostka dokonująca sprzedaży: Zarząd Dróg Miasta Krakowa, ul. Centralna 53, 31-586 Kraków
Miejsce przyjmowania dokumentów
Dokumenty powinny być składane na dzienniku podawczym, ul. Centralna 53, 31-586 Kraków. Usługa jest realizowana w formie tradycyjnej, jednakże istnieje możliwość złożenia skanu wniosku za pośrednictwem poczty elektronicznej (sekretariat@zdmk.krakow.pl) oraz za pośrednictwem platformy EPUAP.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Zarząd Dróg Miasta Krakowa
ul. Centralna 53
pon. 7:30 – 17:00
wt. pt. 7:30 – 15:30
brak
12 616 70 00
Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Dział Obsługi Klienta OPP
ul. Reymonta 20, 30-059 Kraków
pon-wt w godz. 10.00 – 18.00,
śr-pt w godz. 08.00 – 16.00.
Dokumenty można przesłać przy wykorzystaniu formularza pod nazwą: Pismo ogólne do podmiotu publicznego. Wymagane procedurą dokumenty należy dodać do formularza „Pismo ogólne do podmiotu publicznego” w formie załączników. W piśmie ogólnym, w polu "Wybierz urząd lub instytucję, do której składasz pismo wpisz minimum 3 znaki" należy wybrać Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Podpis osobisty
Sposób realizacji usługi
Etap I:
Pisemna zgoda lub odmowa Zarządu Dróg Miasta Krakowa dotycząca nabycia zastrzeżonego stanowiska postojowego przez podmioty posiadające siedzibę lub wydzieloną jednostkę organizacyjną w obszarze płatnego parkowania w Krakowie w celu korzystania na prawach wyłączności.
Etap II:
Pisemne zatwierdzenie, odrzucenie bądź odesłanie w celu wprowadzenia poprawek projektu organizacji ruchu przez Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu (dalej MIR) zgodnie z procedurą IR-2 – „Rozpatrywanie i zatwierdzanie projektów stałej zmiany organizacji ruchu”.
Etap III:
Złożenie przez Wnioskodawcę zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu, realizacja miejsca postojowego przez ZDMK i wystawienie noty obciążeniowej tytułem korzystania z zastrzeżonego stanowiska postojowego.
Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Krakowa została stworzona możliwość udostępnienia podmiotom posiadającym siedzibę lub wydzieloną jednostkę organizacyjną w obszarze płatnego parkowania możliwość nabycia do wyłącznego używania zastrzeżonego stanowiska postojowego (koperty). Powyżej wskazana zgoda nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z póź. zm.). Do zakresu działania Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK należą sprawy zarządzania ruchem w Krakowie. Wydział realizuje zadania związane ze sporządzaniem i zatwierdzaniem projektów organizacji ruchu.
Informacje dodatkowe
Procedura dotyczy dróg publicznych będących w zarządzie Zarządu Dróg Miasta Krakowa i położonych w obszarze płatnego parkowania.
We wniosku wnioskodawca podaje okres wyrażony w miesiącach na jaki wnioskuje o nabycie zastrzeżonego stanowiska postojowego w celu korzystania na prawach wyłączności. Minimalny okres na jaki może być nabyte zastrzeżone stanowisko postojowe to 12 miesięcy. Maksymalny okres na jaki może być nabyte zastrzeżone stanowisko postojowe to 36 miesięcy.
Wnioskodawca, który uzyskał zgodę na nabycie zastrzeżonego stanowiska postojowego, w terminie 30 dni od jego otrzymania, winien złożyć wniosek o zatwierdzenie projektu organizacji ruchu przez Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu, z podaniem sygnatury zgody wydanej przez ZDMK. W razie braku przedłożenia ww. wniosku wraz ze sporządzonym projektem organizacji ruchu do Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu w ww. terminie, ZDMK zastrzega sobie prawo do poinformowania o cofnięciu wydanej zgody na nabycie zastrzeżonego stanowiska postojowego.
Po zatwierdzeniu projektu przez MIR, Wnioskodawca winien wnieść opłatę za pierwszy okres użytkowania zastrzeżonego stanowiska postojowego oraz wpłacić kaucję w wysokości równowartości opłaty zryczałtowanej za zastrzeżone stanowisko postojowe za okres 3 miesięcy na wskazane konto, która jest uzależniona od liczby nabywanych stanowisk postojowych. Nieoprocentowana kaucja podlega zwrotowi w przypadku niezrealizowania zastrzeżonego stanowiska postojowego w terenie przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa lub rozliczona proporcjonalnie.
Montaż oznakowania zastrzeżonego stanowiska postojowego w obszarze płatnego parkowania leży po stronie ZDMK. Dzień wykonania w terenie projektu organizacji ruchu jest jednocześnie pierwszym dniem korzystania z zastrzeżonego stanowiska postojowego na prawach wyłączności.
Utrzymanie oznakowania zastrzeżonego stanowiska postojowego w obszarze płatnego parkowania prowadzone jest przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Na podmiocie spoczywa obowiązek poinformowania właściwych służb w celu wyegzekwowania od osób trzecich usunięcia nieuprawnionych pojazdów zajmujących nabyte na wyłączność zastrzeżone stanowisko postojowe.
Pojazd parkujący na miejscu zastrzeżonym winien być oznakowany w sposób czytelny przez podmiot uprawniony do korzystania z miejsca zastrzeżonego, np. poprzez umieszczenie własnego identyfikatora za przednią szybą pojazdu.
Wnioskodawca ma obowiązek niezwłocznego (jednak nie później niż 7 dni od zaistnienia takiej okoliczności wskazanej poniżej) poinformowania Zarządu Dróg Miasta Krakowa o zmianie siedziby lub o fakcie braku spełnienia przesłanki polegającej na posiadaniu wydzielonej jednostki organizacyjnej w obszarze płatnego parkowania w Krakowie, co stanowiło podstawę występowania o nabycie zastrzeżonego stanowiska postojowego w obszarze płatnego parkowania.
W przypadku zmiany siedziby lub ustaniu faktu spełnienia przesłanki polegającej na posiadaniu wydzielonej jednostki organizacyjnej w obszarze płatnego parkowania w Krakowie, bez poinformowania o tym fakcie ZDMK, oznakowanie nabytego zastrzeżonego stanowiska postojowego zostaje zdemontowane.
Termin płatności za wyznaczone stanowisko postojowe określa nota księgowa wystawiona przez ZDMK. W tym celu podmiot udostępnia ZDMK nazwę, adres, NIP, adres korespondencyjny.
W przypadku pierwszego miesięcznego okresu korzystania z zastrzeżonego stanowiska postojowego, nota księgowa zostanie wystawiona niezwłocznie po wprowadzeniu oznakowania w terenie i obejmować będzie okres miesięczny liczony od dnia wprowadzenia oznakowania w terenie. Noty księgowe za kolejne okresy wystawiane będą z góry w terminie umożliwiającym wniesienie opłaty przed rozpoczęciem kolejnego miesięcznego okresu rozliczeniowego.
Brak wpłaty w terminie określonym notą księgową, ale dokonanie jej nie później niż dzień przed rozpoczęciem kolejnego okresu rozliczeniowego, nie powoduje zmiany w/w okresu.
Wpłata w terminie późniejszym, jednakże nie później niż w 7 dniu nowego okresu rozliczeniowego, powoduje zmianę daty obowiązywania okresu rozliczeniowego. Początkiem nowego okresu rozliczeniowego jest następny dzień roboczy po wpływie środków na konto ZDMK.
W przypadku braku zaksięgowania wpłaty po upływie 7 dnia obowiązywania okresu rozliczeniowego, środki wpłacone jako kaucja, zostaną zaliczone na poczet nieopłaconej noty księgowej. Każdorazowo, wysokość kaucji winna być uzupełniona do 3 krotności miesięcznej opłaty zryczałtowanej za zastrzeżone stanowisko postojowe w terminie 7 dni od dnia przeksięgowania środków z zastrzeżeniem, że brak uzupełnienia kaucji spowoduje cofniecie zgody na zastrzeżone stanowisko postojowe i wszczęcie procedury likwidacyjnej.
Wystawione zawiadomienia o opłacie dodatkowej nie podlegają anulowaniu.
W przypadku wpływu środków po terminie wskazanym na nocie księgowej, abonament będzie obowiązywał najwcześniej od następnego dnia roboczego po wpływie środków, a wystawiona nota księgowa zostanie skorygowana.
Brak terminowych wpłat, które spowodują zaległości przekraczające 1 okres rozliczeniowy, skutkuje cofnięciem zgody oraz zdemontowaniem oznakowania stanowiska postojowego na prawach wyłączności.
Postój na zastrzeżonym i nieopłaconym stanowisku postojowym, podlega opłacie na takich samych zasadach jak postój w innych wyznaczonych miejscach na obszarze ŚSPP. W razie nie wniesienia opłaty za postój, powstaje obowiązek zapłaty opłaty dodatkowej na podstawie ustawy o drogach publicznych.
Rezygnacja z zastrzeżonego stanowiska postojowego następuje na pisemny wniosek, złożony z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem.
Ponowne ustawienie zastrzeżonego stanowiska postojowego po jego likwidacji wymaga spełnienia przesłanek określonych w niniejszej procedurze, w tym uzgodnienia projektu organizacji ruchu.
Likwidacja zastrzeżonego stanowiska postojowego w wyniku nieterminowych wpłat w terenie, nastąpi w okresie do 2 miesięcy. Środki z tytułu wpłaconej kaucji zostaną rozliczone i zwrócone proporcjonalnie do czasu całkowitej likwidacji stanowiska.
Przedłużenie okresu, na jaki przyznano zastrzeżone stanowisko postojowe, następuje na pisemny wniosek złożony co najmniej na miesiąc przed terminem określonym w zgodzie. Przedłużenie wydanej zgody procedowane jest wg. obecnie obowiązującej procedury, w szczególności konieczne jest wpłacenie kaucji o której mowa w procedurze ZDMK-54. Do wniosku o przedłużenie wydanej zgody, nie jest konieczne dołączenie, mapy oraz dokumentu o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu.
Nabyte przez podmiot posiadający siedzibę lub wydzieloną jednostkę organizacyjną w obszarze płatnego parkowania w Krakowie zastrzeżone stanowisko postojowe nie może być oddawane innemu podmiotowi w posiadanie zależne.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa oraz Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu zastrzega sobie prawo do czasowego wyłączenia korzystania z nabytego zastrzeżonego stanowiska postojowego w związku z zatwierdzanymi czasowymi zmianami w organizacji ruchu wynikającymi z robót oraz innych przedsięwzięć realizowanych w rejonie zastrzeżonego miejsca postojowego. W przypadkach czasowego wyłączenia nabytego zastrzeżonego stanowiska postojowego wystawiona przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa nota księgowa za kolejny okres rozliczeniowy nastąpi z przesunięciem czasowym odpowiadającym ilości dni, w których nastąpiło czasowe wyłączenie stanowiska postojowego. Informacji o czasowej zmianie organizacji ruchu dostarczać będzie umieszczane z wyprzedzeniem oznakowanie wynikające z zatwierdzonego projektu organizacji ruchu.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa oraz Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu zastrzega sobie prawo do całkowitego usunięcia nabytego zastrzeżonego stanowiska postojowego, a tym samym cofnięcia zgody na wyłączne prawo do korzystania z zastrzeżonego stanowiska postojowego w związku ze zmianą stałej organizacji ruchu.
Termin załatwienia
Etap I: Do 30 dni od dnia złożenia przez stronę kompletu wymaganych dokumentów.
Etap II: Zgodnie z procedurą Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu IR-2 – „Rozpatrywanie i zatwierdzanie projektów stałej zmiany organizacji ruchu”.
Etap III:
a) Weryfikacja dokonanych wpłat: opłaty i kaucji przed dniem realizacji miejsca w terenie;
b) Ustawienie oznakowania dotyczącego stanowiska po spełnieniu ww. warunków - niezwłocznie;
c) Wystawienie noty księgowej po realizacji miejsca w terenie – niezwłocznie.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Nie dotyczy.
Tryb odwoławczy
Nie dotyczy.
Podstawa prawna
Artykuł 13 ust. 1 pkt 1, rt.. 13b ust. 6 pkt 2 rt.z art. 13f ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
Uchwała Nr LXXXIX/2177/17 Rady Miasta Krakowa z dnia 22 listopada 2017 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, ustalenia opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania, wprowadzenia opłaty abonamentowej dla niektórych użytkowników dróg oraz sposobu pobierania tych opłat;
Artykuły 217 – 220 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego;
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
Obowiązek informacyjny
Rozpatrzenie sprawy zgodnie z tą procedurą wymaga podania danych osobowych wnioskodawcy w zakresie: imienia, nazwiska, nr NIP, nr REGON, adresu do korespondencji, adresu e-mail, numeru telefonu oraz danych pełnomocnika (jeśli występuje), w zakresie: imienia, nazwiska, adresu do korespondencji/ adres zamieszkania, adres e-mail, numeru telefonu, a także danych osobowych strony umowy udostępnienia lokalu, w zakresie adresu lokalu będącego przedmiotem umowy Zarządowi Dróg Miasta Krakowa w Krakowie z siedzibą ul. Centralna 53, 31-586 Kraków, który będzie ich administratorem.
Informujemy Pana/Panią, że podane dane osobowe są przetwarzane w celu nabycia zastrzeżonego stanowiska postojowego przez podmioty posiadające siedzibę lub wydzieloną jednostkę organizacyjną w obszarze płatnego parkowania w Krakowie w celu korzystania na prawach wyłączności.
Informujemy, że ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania; prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych. Ponadto ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do krajowego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych nie powoduje cofnięcia skutków ich dotychczasowego przetwarzania. Twoje dane będą przechowywane przez okres wynikający z zapisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach w związku z Instrukcją Kancelaryjną, Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt, Instrukcją Archiwalną, stanowiącymi załącznik do Zarządzenia Nr 130/2017 Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia przepisów kancelaryjnych i archiwalnych (ze zm. wynikających z zarządzenia Nr 102/2020 Dyrektora ZDMK z dnia 5 sierpnia 2020 r.)
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych:
e-mail: iod@zdmk.krakow.pl
Podstawę prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych stanowi art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, art. 55 § 1, art. 63 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.