Jeśli chcesz aby Twoja nieruchomość była objęta procesem scalania i podziału:
Złóż wniosek zawierający informacje o obszarze wnioskowanym do objęcia procedurą scalania i podziału.
Udaj się do Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą stosowny wniosek wraz z załącznikami (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Po zakończeniu postępowania otrzymasz rozstrzygnięcie.
samoistnych posiadaczy nieruchomości objętych scaleniem i podziałem.
Kryteria dla realizacji usług
Procedura scalenia i podziału dotyczy wielu nieruchomości gruntowych.
W przypadku, gdy chcesz aby Twoja nieruchomość była objęta procesem scalania i podziału muszą o to wystąpić właściciele/użytkownicy wieczyści nieruchomości, którzy posiadają łącznie z Tobą ponad 50% powierzchni gruntów objętych scaleniem i podziałem.
Zabudowane części nieruchomości mogą być objęte scaleniem i podziałem wyłączenie za zgodą ich właścicieli/użytkowników wieczystych.
Scalenie i podział dokonywane w trybie określonym w niniejszej procedurze dotyczą nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele inne niż rolne i leśne.
Wymagane dokumenty
Informacje o wymaganych dokumentach, zawarte są w tabeli
Nazwa dokumentu
W jakim przypadku
Kogo dotyczy
Wniosek zawierający informację o obszarze wnioskowanym do objęcia procedurą scalania i podziału
Gdy chcesz rozpocząć procedurę scalania i podziału nieruchomości
Właściciela/użytkownika wieczystego nieruchomości
Odpisy ksiąg wieczystych lub, w przypadku ich braku, inne dokumenty potwierdzające prawa do nieruchomości (np. akty notarialne, postanowienia sądowe, akty poświadczenia dziedziczenia)
Gdy chcesz rozpocząć procedurę scalania i podziału nieruchomości
Właściciela/użytkownika wieczystego nieruchomości
Wypisy i wyrysy z katastru nieruchomości
Gdy chcesz rozpocząć procedurę scalania i podziału nieruchomości
Właściciela/użytkownika wieczystego nieruchomości
Pełnomocnictwo
Gdy wnioskodawcę reprezentuje pełnomocnik
Pełnomocnika
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wydział Geodezji, Referat Kancelaryjny
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Referat Kancelaryjny (GD-02)
ul. Grunwaldzka 8, 31-526 Kraków - parter pok. 1 (Dziennik Podawczy)
podać swoje dane (imię nazwisko oraz adres, ewentualnie dodatkowe dane kontaktowe),
określić obszar który ma być objęty procedurą scalenia i podziału (w skład którego wchodzi Twoja nieruchomość),
podpisać wniosek.
Do wniosku powinny być dołączone wymagane załączniki (sekcja „Wymagane dokumenty”).
W pierwszym etapie – po przeprowadzeniu analizy okoliczności uzasadniających dokonanie scalenia i podziału nieruchomości podejmowana jest przez Radę Miasta Krakowa uchwała o przystąpieniu do scalenia i podziału nieruchomości albo o odmowie przystąpienia do scalenia i podziału nieruchomości.
Po podjęciu uchwały o przystąpieniu do scalenia i podziału nieruchomości przeprowadzane jest postępowanie z udziałem uczestników scalenia (mogą oni powołać radę mającą funkcje opiniodawcze).
Sprawa jest załatwiana poprzez: podjęcie uchwały o scaleniu i podziale przez Radę Miasta Krakowa.
Informacje dodatkowe
Musisz wiedzieć, że:
Wskazane jest podanie we wniosku kontaktowego numeru telefonicznego, pod którym wnioskodawca jest dostępny w godzinach pracy Urzędu Miasta Krakowa.
Właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości objętych scaleniem i podziałem mogą wybrać ze swojego grona radę uczestników scalenia w liczbie do 10 osób. Rada ta posiada uprawnienia opiniodawcze.
Projekt uchwały rady gminy o scaleniu i podziale nieruchomości podlega zaopiniowaniu przez radę uczestników scalenia oraz wyłożeniu do wglądu uczestnikom postępowania, na okres 21 dni, w siedzibie urzędu gminy. O wyłożeniu projektu uchwały do wglądu zawiadamia się na piśmie uczestników postępowania, których adresy są znane, a ponadto informację o wyłożeniu podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości oraz przez ogłoszenie w prasie lokalnej.
W okresie kiedy projekt uchwały wyłożony jest do wglądu, uczestnicy postępowania mogą składać na piśmie wnioski, uwagi i zastrzeżenia do tego projektu. We wnioskach uczestnicy postępowania mogą wskazywać działki gruntu, które chcieliby otrzymać w zamian za dotychczas posiadane nieruchomości objęte scaleniem i podziałem. Złożone wnioski, uwagi i zastrzeżenia podlegają zaopiniowaniu przez radę uczestników scalenia.
O sposobie załatwienia wniosków, uwag i zastrzeżeń, o których mowa w pkt. 4, rozstrzyga rada gminy w uchwale o scaleniu i podziale nieruchomości. O sposobie rozstrzygnięcia zawiadamia się na piśmie uczestników postępowania, którzy złożyli wnioski, uwagi i zastrzeżenia, doręczając im wyciąg z uchwały.
Koszty związane ze scalaniem i podziałem nieruchomości ponoszą uczestnicy postępowania proporcjonalnie do powierzchni posiadanych przez nich nieruchomości objętych scaleniem i podziałem, jeżeli postępowanie zostało przeprowadzone na ich wniosek.
Uchwała o scaleniu i podziale nieruchomości stanowi podstawę do:
zamknięcia istniejących ksiąg wieczystych;
założenia nowych ksiąg wieczystych i ujawnienia w nich praw do nieruchomości powstałych w wyniku scalenia i podziału;
ujawnienia nowego stanu prawnego nieruchomości w katastrze nieruchomości;
wyznaczenia i utrwalenia na gruncie granic nieruchomości powstałych w wyniku scalenia i podziału;
wprowadzenia uczestników postępowania na nowe nieruchomości.
Powierzchnię każdej nieruchomości objętej scaleniem i podziałem pomniejsza się o powierzchnię niezbędną do wydzielenia działek gruntu pod nowe drogi lub pod poszerzenie dróg istniejących. Pomniejszenie to następuje proporcjonalnie do powierzchni wszystkich nieruchomości objętych scaleniem i podziałem oraz do ogólnej powierzchni działek gruntu wydzielonych pod nowe drogi pod poszerzenie dróg istniejących.
Działki gruntu wydzielone pod nowe drogi albo pod poszerzenie dróg istniejących, niebędących drogami powiatowymi, wojewódzkimi lub krajowymi, przechodzą z mocy prawa na własność gminy, a ustanowione na tych działkach prawo użytkowania wieczystego wygasa z dniem wejścia w życie uchwały rady gminy o scaleniu i podziale nieruchomości. Jeżeli działki gruntu zostały wydzielone pod drogi powiatowe, wojewódzkie lub krajowe albo pod poszerzenie tych dróg, przechodzą z mocy prawa na własność powyższych podmiotów.
Sprawy o rozgraniczenie nieruchomości na obszarach objętych postępowaniem scaleniowym są rozpatrywane w ramach tego postępowania.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
W pierwszym etapie:
analiza okoliczności uzasadniających dokonanie scalenia i podziału nieruchomości;
wypis i wyrys z katastru nieruchomości sporządzony dla gruntów przeznaczonych do scalenia i podziału nieruchomości, z zaznaczonymi granicami zewnętrznymi tych gruntów;
wypis i wyrys z planu miejscowego.
W drugim etapie – po podjęciu przez Radę Miasta uchwały o przystąpieniu do scalenia i podziału nieruchomości:
mapa z geodezyjnym projektem scalenia i podziału nieruchomości;
rejestr nieruchomości, z wykazaniem stanu dotychczasowego oraz stanu nowego po scaleniu i podziale;
protokoły z posiedzeń rady;
wnioski uwagi i zastrzeżenia wniesione do projektu scalenia i podziału;
propozycje rozstrzygnięć ze wskazaniem praw do nowo wydzielonych działek gruntu.
Tryb odwoławczy
Na uchwałę o scaleniu i podziale nieruchomości może być wniesiona za pośrednictwem Rady Miasta Krakowa skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia w którym skarżący dowiedział się o podjęciu uchwały o scaleniu i podziale nieruchomości.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (art. 101–108).
Rozporządzenie Rady Ministrów z 4 maja 2005 r. w sprawie scalania i podziału nieruchomości.
Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (art. 29–39).
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) uprzejmie informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Plac Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu wydawania rozstrzygnięć w prowadzonych postępowaniach.
Uprzejmie informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania i ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Odbiorcami danych osobowych mogą być strony postępowań administracyjnych, ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości realizacji składanych wniosków.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowią przepisy prawa, w oparciu o które realizowane są ustawowe zadania Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl