Oddawanie nieruchomości w użyczenie (z wyłączeniem terenów zarządzanych przez miejskie jednostki organizacyjne) GS-24
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz użyczyć nieruchomość stanowiącą własność Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa:
Przygotuj wniosek o użyczenie oraz pozostałe wymagane załączniki (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Złóż podpisany wniosek w Urzędzie Miasta Krakowa osobiście lub wyślij pocztą (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”). Istnieje możliwość złożenia dokumentów drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Po zakończeniu postępowania otrzymasz do podpisania umowę użyczenia albo pismo o odmowie zawarcia umowy użyczenia.
Kogo dotyczy usługa
Rozwiń
Usługa dotyczy podmiotów, które na gruntach gminnych będą realizować zadania gminy.
Kryteria dla realizacji usług
Rozwiń
Przedmiotem użyczenia może być nieruchomość nieoddana w żadną inną formę władania na rzecz innego podmiotu.
Wymagane dokumenty
Rozwiń
Pisemny wniosek o oddanie nieruchomości w użyczenie, zawierający następujące informacje:
dane wnioskodawcy (imię i nazwisko, numer PESEL, adres, e-mail), w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą – nazwa firmy i adres siedziby, w przypadku osoby prawnej - nazwa firmy i adres siedziby oraz numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego,
oznaczenie nieruchomości według operatu ewidencji gruntów i budynków,
położenie nieruchomości według adresu (ulicy),
powierzchnię gruntu wnioskowanego do dzierżawy,
cel/cele na jaki/jakie nieruchomość będzie wykorzystywana.
Załączniki do wniosku:
mapa ewidencyjna wydana przez Wydział Geodezji Urzędu Miasta Krakowa (UMK) z zaznaczonym zakresem przedmiotu użyczenia,
w przypadku inwestycji zaplanowanej na nieruchomości, dla której brak obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - ostateczna decyzja o ustaleniu warunków zabudowy lub decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego wraz z załącznikiem graficznym (oryginał lub uwierzytelniona kopia),
pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy, a w szczególności do zawarcia lub odbioru umowy, jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę.
Kopie dokumentów może uwierzytelnić instytucja, która dokument wydała, notariusz lub występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym, doradcą podatkowym lub uprawniony pracownik Wydziału Skarbu Miasta na potrzeby prowadzonego postępowania.
Po złożeniu kompletnego wniosku Wydział Skarbu Miasta UMK w toku postępowania może zwrócić się o przedłożenie dodatkowych dokumentów, w tym w przypadku planowanej do realizacji inwestycji - mapy sytuacyjno-wysokościowej z naniesioną koncepcją zagospodarowania terenu.
Wydział Skarbu Miasta UMK występuje do merytorycznych wydziałów UMK i miejskich jednostek organizacyjnych, innych organów i urzędów w celu pozyskania opinii oraz informacji niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.
Zgodę na przeznaczenie nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków do oddania w użyczenie wydaje Dyrektor Wydziału Skarbu Miasta UMK, lub w przypadku nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków oddawanych w użyczenie na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata oraz w odniesieniu do nieruchomości Skarbu Państwa - Prezydent Miasta Krakowa poprzez podpisanie stosownego zarządzenia.
Wykaz nieruchomości przeznaczonej do użyczenia podawany jest do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń w budynkach Urzędu Miasta Krakowa przy Placu Wszystkich Świętych 3-4 i przy ul. Kasprowicza 29 na okres 21 dni oraz zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa. Informację o zamieszczeniu wykazu podaje się do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej. W przypadku nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa dodatkowo wykaz zamieszczany jest w Biuletynie Informacji Publicznej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie.
Postępowanie kończy się podpisaniem umowy użyczenia nieruchomości, a w przypadku braku możliwości użyczenia nieruchomości pismem Wydziału Skarbu Miasta kończącym sprawę.
Informacje dodatkowe
Rozwiń
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym Ministerstwa Sprawiedliwości, raportów oraz wydruków map z programu ISDP (Internetowy Serwer Danych Przestrzennych) bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów oraz jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Termin załatwienia
Rozwiń
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Rozwiń
Protokół z wizji w terenie.
Materiały geodezyjno-kartograficzne i wieczystoksięgowe.
Opinie komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa: Wydziału Środowiska, Klimatu i Powietrza, Wydziału Planowania Przestrzennego i w miarę potrzeby innych właściwych merytorycznie w danej sprawie.
Opinie miejskich jednostek organizacyjnych, w tym Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie i w miarę potrzeby innych właściwych merytorycznie w danej sprawie.
Opinia właściwych służb konserwatorskich - w przypadku postępowań w obszarze uznanym za szczególnie chroniony.
Opinie właściwych instytucji branżowych - w przypadkach uzasadnionych stanem faktycznym.
Zgoda Wojewody Małopolskiego, w przypadku zawierania umowy nieruchomości wchodzącej w skład zasobu Skarbu Państwa na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony oraz w przypadku, gdy po umowie użyczenia nieruchomości wchodzącej w skład zasobu Skarbu Państwa zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.
Zgoda Dyrektora Wydziału Skarbu Miasta UMK w sprawie przeznaczenia do oddania w użyczenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie przeznaczenia do oddania w użyczenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata oraz w sprawie przeznaczenia do oddania w użyczenie nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa.
W przypadku, gdy dla terenu objętego wnioskiem wydana została ostateczna decyzja o ustaleniu warunków zabudowy lub decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, odstępuje się od uzyskania opinii wymienionych w punktach 3-4.
Podstawa prawna
Rozwiń
Art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietna 1964 r. Kodeks cywilny (z późn.zm.).
Art. 4 pkt 9 i 9b1 , art. 11, art. 13 ust.1, art. 18, art. 23 ust.1 pkt 7a oraz art. 25 ust.1, art. 35 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (z późn. zm.).
Zarządzenie nr 160/2025 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 27 stycznia 2025 w sprawie składania oświadczeń woli w imieniu Gminy Miejskiej Kraków w zakresie udostępniania nieruchomości lub ich części stanowiących własność, współwłasność lub będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu.
Obowiązek informacyjny
Rozwiń
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 10 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie (zgodnie z kategorią archiwalną BE10).
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia1964 r. – Kodeks cywilny i ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.