Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania oraz analizować ruch na stronie. Szczegółowe informacje w
polityce prywatności. Klikając "Tak", akceptujesz te warunki.
Oddawanie nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa w dzierżawę w celu budowy/ rozbudowy/ przeprowadzenia prac
budowlanych altan śmietnikowych GS-68
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Jeśli wspólnota mieszkaniowa bądź spółdzielnia mieszkaniowa wyraża wolę wydzierżawienia nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa w celu posadowienia, rozbudowy, modernizacji lub remontu istniejącej wiaty śmietnikowej, powinna w tym celu:
wypełnić i podpisać wniosek o dzierżawę oraz przygotować pozostałe dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”),
złożyć podpisany wniosek wraz z załącznikami osobiście, wysłać pocztą (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) lub drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Po zakończeniu postępowania wspólnota/spółdzielnia zostanie poinformowana o możliwości podpisania umowy dzierżawy albo o odmowie zawarcia umowy dzierżawy wraz z uzasadnieniem.
Usługa dotyczy wspólnot mieszkaniowych oraz spółdzielni mieszkaniowych.
Przedmiotem wydzierżawienia może być nieruchomość nieoddana w żadną formę władania na rzecz innego podmiotu.
Pisemny wniosek wspólnoty mieszkaniowej/spółdzielni mieszkaniowej o oddanie nieruchomości w dzierżawę (stanowiący załącznik do procedury), zawierający następujące informacje:
podanie nazwy wspólnoty mieszkaniowej/spółdzielni mieszkaniowej, NIP, Regon,
podanie danych osób reprezentujących wnioskodawcę (imię i nazwisko, numer PESEL, adres, e-mail, numer telefonu), w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą – nazwa firmy i adres siedziby, w przypadku osoby prawnej - nazwa firmy,
oznaczenie nieruchomości według operatu ewidencji gruntów i budynków, - położenie nieruchomości według adresu (ulicy),
podanie powierzchni gruntu wnioskowanego do dzierżawy wraz z podziałem na poszczególne cele (np. pod wiatę, dojście, zieleń, miejsce do składowania odpadów wielkogabarytowych).
Załączniki do wniosku:
mapa z wkreślonym obszarem terenu do dzierżawy wraz z podaniem powierzchni wnioskowanej do dzierżawy i opisem na poszczególne cele (np. pod wiatę, dojście, zieleń, miejsce do składowania odpadów wielkogabarytowych),
w przypadku nowej projektowanej wiaty śmietnikowej na gruncie, na którym usytuowane są urządzenia służące do przesyłu należy dołączyć uzgodnienia dokonane z przedsiębiorstwem przesyłowym danej branży, w zakresie możliwości lokalizacji wiaty,
w przypadku wspólnoty mieszkaniowej uchwała o powołaniu członków Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej (oryginał lub uwierzytelniona kopia),
w przypadku wspólnoty mieszkaniowej uchwała Wspólnoty Mieszkaniowej, w której Wspólnota wyraża zgodę na zawarcie umowy dzierżawy (oryginał lub uwierzytelniona kopia).
Pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy, a w szczególności do zawarcia, jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę.
Kopie dokumentów może uwierzytelnić instytucja, która dokument wydała, notariusz lub występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym, doradcą podatkowym lub uprawniony pracownik Wydziału Skarbu Miasta na potrzeby prowadzonego postępowania.
Wnioskodawca odpowiada za opracowanie projektu wiaty śmietnikowej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, między innymi wymogami jakie nakłada rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2022 roku poz.1225) tj. między innymi zachowanie odpowiednich odległości od ścian budynku, klatek schodowych, okien czy też granic z działkami sąsiednimi oraz uwzględnienie istniejącej w terenie infrastruktury technicznej.
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa (czynne od poniedziałku do środy i w piątek w godzinach 7:40 - 15:30 oraz w czwartek w godzinach 8:00 - 15:30) lub przesłać pocztą na adres: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa, ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków.
Istnieje możliwość złożenia dokumentów pocztą elektroniczną poprzez przesłanie ich na adres: gs.umk@um.krakow.pl.
Ponownie wybierz "Załatw sprawę" oraz przy opcji "Pismo ogólne UMK" kliknij "Przejdź do formularza".
Wypełnij wniosek oraz opcjonalnie dodaj załączniki.
Kliknij "Dalej", aby przejść do kolejnego etapu. Klawisz "Zapisz" umożliwia zapisanie wersji roboczej wniosku.
Wyślij wniosek.
Podpis elektroniczny nie jest wymagany
Po złożeniu wniosku Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa (UMK) w toku postępowania może zwrócić się o przedłożenie dodatkowych dokumentów lub uaktualnienie dokumentów złożonych, w tym o przedłożenie mapy zasadniczej wydanej przez Wydział Geodezji UMK lub sytuacyjno-wysokościowej z wrysowanym w skali oraz zwymiarowanym obszarem wnioskowanym do dzierżawy wraz z opisem terenu do wykorzystania na poszczególne cele.
Wydział Skarbu Miasta UMK występuje do Wydziału Planowania Przestrzennego UMK, Wydziału Środowiska, Klimatu i Powietrza UMK, Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury UMK, Wydziału Architektury i Urbanistyki UMK, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie oraz Zarządu Dróg Miasta Krakowa o przedstawienie stanowiska, w kwestii możliwości dzierżawy wnioskowanego obszaru na wskazane cele. W przypadku postępowań na obszarach objętych ochroną konserwatorską Wydział Skarbu Miasta występuje również do Biura Architekta Miasta UMK. Wydziały oraz miejskie jednostki organizacyjne są zobowiązane do przedstawienia stanowiska w terminie 7 dni roboczych od daty otrzymania korespondencji. Brak stanowiska w zakreślonym terminie traktowany będzie jako brak uwag do zawarcia umowy dzierżawy na opiniowany cel.
W uzasadnionych przypadkach Wydział Skarbu Miasta może wystąpić do innych merytorycznych wydziałów Urzędu Miasta Krakowa oraz miejskich jednostek organizacyjnych celem uzyskania dodatkowych opinii.
W przypadku uzyskania pozytywnych stanowisk Wydział Skarbu Miasta UMK przeprowadza wizję z udziałem Wnioskodawcy, a w przypadku uzyskania negatywnego stanowiska/stanowisk w wizji biorą również udział przedstawiciele wydziałów i/lub jednostek, które negatywnie zaopiniowały dzierżawę gruntu. Ustalenia na wizji, mają na celu wypracowanie wspólnego i spójnego stanowiska w zakresie wskazania terenu gminnego lub Skarbu Państwa, który mógłby zostać wykorzystany na posadowienie wiaty.
W przypadku uzgodnienia podczas wizji terenowej istotniej zmiany lokalizacji wiaty śmietnikowej Wydział Skarbu Miasta może zwrócić się do merytorycznych wydziałów UMK i jednostek miejskich o przedstawienie stanowiska w tej sprawie.
Zgodę na przeznaczenie nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków do oddania w dzierżawę wydaje Dyrektor Wydziału Skarbu Miasta UMK, lub w przypadku nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków oddawanych w dzierżawę na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata oraz w odniesieniu do nieruchomości Skarbu Państwa - Prezydent Miasta Krakowa poprzez podpisanie stosownego zarządzenia.
Postępowanie kończy się podpisaniem umowy dzierżawy nieruchomości, a w przypadku braku możliwości wydzierżawienia nieruchomości pismem Wydziału Skarbu Miasta informującym o zakończeniu sprawy.
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym Ministerstwa Sprawiedliwości, raportów oraz wydruków map z programu ISDP (Internetowy Serwer Danych Przestrzennych) bez zobowiązywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów oraz jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji.
Art. 693 – 709 ustawy z dnia 23 kwietnia1964 r. – Kodeks cywilny (z późn. zm.).
W przypadku nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków:
art. 4 pkt 9 i 9b1 , art. 13 ust. 1, art. 18, art. 25 ust.1, art. 35 oraz art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (z późn. zm.),
uchwała nr XV/99/03 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków – tekst jednolity (Dz. U. Woj. Małopolskiego z 2017 r. poz. 741 oraz z 2022 r. poz. 7540),
zarządzenie nr 1852/2007 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 7 września 2007 r. w sprawie ustalenia stawek czynszu dzierżawnego nieruchomości stanowiących własność, współwłasność lub będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Kraków ( z późn. zm.),
zarządzenie nr 20/2004 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 12 stycznia 2004 r. w sprawie zasad użytkowania i ochrony przestrzeni publicznej historycznego zespołu Miasta Krakowa (z późn. zm.).
Zarządzenie nr 160/2025 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 27 stycznia 2025 w sprawie składania oświadczeń woli w imieniu Gminy Miejskiej Kraków w zakresie udostępniania nieruchomości lub ich części stanowiących własność, współwłasność lub będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu. W przypadku nieruchomości Skarbu Państwa:
Art. 4 pkt 9 i 9b1 , art. 11, art. 13 ust. 1, art. 18, art. 23 ust. 1 pkt 7a, art. 35, art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
zarządzenie nr 2658/2007 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 12 grudnia 2007 r. w sprawie zasad wydzierżawiania oraz ustalenia stawek czynszu dzierżawnego dla nieruchomości stanowiących własność, współwłasność lub oddanych w użytkowanie wieczyste na rzecz Skarbu Państwa położonych w granicach administracyjnych Gminy Miejskiej Kraków (z późn. zm.).
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31- 004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl. Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa. Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami. Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 10 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie (zgodnie z kategorią archiwalną BE10).
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia1964 r. – Kodeks cywilny i ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.