URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców
Krótki opis usługi
Jeżeli chcesz wyrejestrować pojazd wykonaj poniższe czynności:
Udaj się do Urzędu Miasta Krakowa, zabierając ze sobą dowód tożsamości oraz wymagane dokumenty. Możesz zarezerwować wizytę, istnieje również możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną.
Jeżeli sprawę będziesz załatwiać przez pełnomocnika, to pełnomocnik musi dołączyć pełnomocnictwo (wzór pełnomocnictwa).
Jeżeli pojazd jest przedmiotem współwłasności to wtedy wniosek może złożyć każdy ze współwłaścicieli przedkładając pełnomocnictwo albo oświadczenie, że działa za zgodą większości współwłaścicieli.
Otrzymasz od urzędnika decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu.
Kogo dotyczy usługa
Właściciela pojazdu, który został zdemontowany, lub skradziony, lub wywieziony za granicę, lub zniszczony(skasowany) za granicą, lub trwale i zupełnie utracony.
Kryteria dla realizacji usług
Z wnioskiem o wyrejestrowanie pojazdu występujesz wówczas, gdy pojazd został: zdemontowany, lub skradziony, lub wywieziony za granicę, lub zniszczony (skasowany) za granicą, lub trwale i zupełnie utracony.
Wymagane dokumenty
Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu wraz z załącznikami w przypadku:
demontażu pojazdu:
zaświadczenie o demontażu pojazdu, wystawione przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów,
dowód rejestracyjny,
tablice rejestracyjne,
zwalnia się z obowiązku przedłożenia tłumaczenia zaświadczenia potwierdzającego demontaż pojazdu za granicą RP w państwach członkowskich – w sytuacji gdy organ rejestrujący posiada analogiczne tłumaczenia dokumentów z tego państwa.
kradzieży pojazdu:
oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań (art. 233 Kodeksu karnego),
dowód rejestracyjny,
wywozu pojazdu za granicę:
dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę i oświadczenie o zbyciu pojazdu za granicę lub kopia dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą, i dokumenty pojazdu jeżeli nie zostały przekazane nowemu nabywcy:
dowód rejestracyjny,
tablice rejestracyjne.
zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą:
dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą,
dowód rejestracyjny,
tablice rejestracyjne.
trwałej i zupełnej utraty pojazdu:
dokument potwierdzający trwałą i zupełną utratę pojazdu,
dowód rejestracyjny,
tablice rejestracyjne,
dokument potwierdzający wniesienie opłaty na rzecz Gminy.
Potwierdzenie wniesienia opłat.
Dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik (wzór pełnomocnictwa)
Dokument określający tożsamość – do wglądu (nie dotyczy wniosków składanych elektronicznie):
osoby fizycznej i osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą oraz osoby wchodzącej w skład spółki cywilnej, w tym również umowa spółki cywilnej,
pełnomocnika właściciela pojazdu,
reprezentanta osoby prawnej lub jej pełnomocnika.
Potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia OC do wglądu.
Opłaty
Tytuł opłaty
Opłata za
Wysokość opłaty
Opłata skarbowa
Wyrejestrowanie pojazdu (decyzja)
10,00 zł
Opłata na rzecz Gminy
Trwała i zupełna utrata pojazdu (decyzja)
wg indywidualnego wyliczenia
Opłata skarbowa:
od decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu – 10 zł (wyjątkiem jest przypadek trwałej i zupełnej utraty pojazdu ),
od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii – 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
Nr. konta - 49 1020 2892 2276 3005 0000 0000.
Opłata na rzecz gminy dotyczy tylko przypadku trwałej i zupełnej utraty pojazdu. Opłata jest ustalana w każdym przypadku indywidualnie, o jej wysokości właściciel jest informowany w momencie złożenia wniosku o wyrejestrowanie pojazdu. Wysokość opłaty zależy od rodzaju pojazdu, który podlega wyrejestrowaniu. Nr konta - 77 1020 2892 0000 5802 0590 0933.
Opłatę można dokonywać w kasach Urzędu (nie dotyczy POM w galeriach handlowych), kartą bankomatową przy stanowisku obsługi lub na rachunek bankowy Urzędu Miasta Krakowa np. na poczcie, przelewem bankowym, lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w placówkach PKO Bank Polski S.A. na terenie Krakowa. W przypadku wniosku składanego drogą elektroniczną istnieje również możliwość dokonania opłaty poprzez system płatności dostępny na stronie ESP PWPW S.A.
Opłata dokonywana poza kasami Urzędu musi zawierać w tytule numer VIN/nadwozia i nr rejestracyjny pojazdu, którego sprawa dotyczy.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Sprawę załatwisz w Referatach Rejestracji Pojazdów w Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa oraz w POM w galeriach handlowych na terenie Krakowa.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
POM Galeria Serenada
ul. Bora-Komorowskiego 41, lokal 217, poziom 2, Kraków 31-876
pon.-sob. 10:00-18:00
brak
-
POM Galeria Bronowice
ul. Stawowa 61, lokal 193, poziom 1, Kraków 31-346
pon.-sob. 10:00-18:00
brak
-
POM Galeria Bonarka
ul. Kamieńskiego 11, lokal M01, poziom -1, 30-644 Kraków
pon.-sob. 10:00-18:00
brak
-
Referat Rejestracji Pojazdów
al. Powstania Warszawskiego 10, parter, Kraków 31-541
W przypadku, gdy chcesz skorzystać z usługi elektronicznej musisz wcześniej zarejestrować się na stronie internetowej udostępnionej przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych S.A., która jest producentem oprogramowania do rejestracji pojazdów.
Na ww. stronie internetowej kolejno:
1) Wybierasz zakładkę złóż wniosek, który następnie wypełniasz podając m.in. dane pojazdu oraz załączając wszystkie wymagane załączniki najlepiej z rozszerzeniem pdf (dopuszczalne są również jpeg i jpg).
2) Następnie podpisujesz wniosek np. profilem zaufanym.
3) Złożony przez Ciebie wniosek dostępny będzie w zakładce “moje wnioski”.
4) Informacje o dalszych krokach postępowania otrzymasz drogą elektroniczną.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Sposób realizacji usługi
Niezwłocznie po przedłożeniu kompletu niezbędnych dokumentów lub w umówionym ze stroną terminie otrzymasz decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu.
Informacje dodatkowe
Szczegółowe informacje o wyrejestrowaniu pojazdu z powodu trwałej i zupełnej utraty pojazdu oraz o wysokości opłaty udzielane są w Referacie Postępowań Administracyjnych, al. Powstania Warszawskiego 10, tel.12 616 9378.
W przypadku, gdy właściciel pojazdu nie złoży wniosku o wyrejestrowanie organ rejestrujący wyrejestruje pojazd z urzędu po przesłaniu przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu kopii zaświadczenia o demontażu pojazdu.
Jeżeli składasz wniosek o rejestrację czasową pojazdu, który ma być wywieziony z Polski i zamierzasz skorzystać z wyrejestrowania tego pojazdu z Urzędu, to musisz złożyć oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że pojazd zostanie wywieziony za granicę RP.
Właściciel pojazdu ma obowiązek posiadania ważnej umowy ubezpieczenia OC do dnia demontażu pojazdu. Organ rejestrujący dokonuje kontroli umowy ubezpieczenia OC pojazdu przy składaniu wniosku o wyrejestrowanie pojazdu.
W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub tablic / tablicy rejestracyjnej, właściciel pojazdu składa oświadczenie o ich utracie.
Termin załatwienia
Niezwłocznie po przedłożeniu kompletu niezbędnych dokumentów lub w umówionym ze stroną terminie.
Jeżeli decyzja w całości uwzględnia żądania klienta, to organ rejestrujący może odstąpić od uzasadnienia wydanej decyzji, która na mocy art. 127 §1a kpa staje się ostateczna. Na taką decyzję służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Ewentualną skargę wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10, 31-541 Kraków, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.
Jeżeli decyzja nie uwzględnia w całości żądania klienta, to wówczas od wydanej decyzji administracyjnej klientowi przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10, 31-541 Kraków, który wydał decyzję. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Oznacza to, iż takiej decyzji nie można zaskarżyć do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym wraz z przepisami wykonawczymi.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Obowiązek informacyjny
Szanowny Kliencie, zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą pl. Wszystkich Świętych, 3-4, 31-004 Kraków. Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu prowadzenia i aktualizacji danych w centralnej ewidencji pojazdów.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy dla potrzeb której Twoje dane zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 10 lat od daty zbycia lub wyrejestrowania pojazdu, po czym mogą ulec zniszczeniu lub zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Masz prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi przepis prawa: Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.