Wsparcie w procesie integracji cudzoziemców MOPS-21
MJO
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz ubiegać się o pomoc w formie wsparcia w procesie integracji cudzoziemców:
Udaj się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie zabierając ze sobą wymagane dokumenty.
Po złożeniu wniosku o udzielenie pomocy, zostanie wszczęte postępowanie administracyjne, w toku którego Twoja sytuacja lub sytuacja Twojej rodziny zostanie przeanalizowana pod kątem spełniania przesłanek ustawowych i możliwości udzielenia pomocy.
Pomoc dla Ciebie będzie realizowana w ramach indywidualnego programu integracji, uzgodnionego między Tobą a MOPS w Krakowie, określającego zakres i formy pomocy, w zależności od Twojej indywidualnej sytuacji życiowej cudzoziemca i jego rodziny.
Zostanie wydana decyzja administracyjna określająca przysługujące Ci świadczenie pieniężne.
Kogo dotyczy usługa
Pomoc w formie wsparcia w procesie integracji cudzoziemców przysługuje mieszkającym na terenie Gminy Miejskiej Kraków cudzoziemkom i cudzoziemcom którzy:
uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub
przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy w celu połączenia się z rodziną, udzielonego, w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (a zatem, jeżeli cudzoziemiec/cudzoziemka przebywa na terytorium RP lub przebywa na tym terytorium w celu połączenia się z rodziną i jest członkiem rodziny cudzoziemca/cudzoziemki zamieszkującej/zamieszkującego na terytoriom RP w związku z nadaniem statusu uchodźcy lub w związku z udzieleniem ochrony uzupełniającej.
Pomoc dla cudzoziemca/cudzoziemki nie przysługuje cudzoziemcowi/cudzoziemce będącemu/będącej małżonkiem osoby posiadającej obywatelstwo polskie.
Kryteria dla realizacji usług
Wniosek powinien zostać złożony w terminie 60 dni od dnia uzyskania przez cudzoziemca/cudzoziemkę w Rzeczpospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej lub uzyskania przez niego/nią zezwolenia na pobyt czasowy w celu połączenia się z rodziną, udzielonego, w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.
Wymagane dokumenty
wniosek o udzielenie pomocy, który powinien zawierać:
pisemną deklarację o zamiarze zamieszkania na terenie określonego województwa,
pisemne oświadczenie, że z podobnym wnioskiem cudzoziemiec/cudzoziemka nie zwrócił/zwróciła się na terenie innego województwa,
pisemne oświadczenie o gotowości przystąpienia do uzgodnionego programu integracji;
inne dokumenty będące w posiadaniu wnioskodawczyni/wnioskodawcy, które mogą pomóc w opracowaniu programu integracji;
gdy wnioskodawca/wnioskodawczyni jest cudzoziemcem/cudzoziemką, który/która uzyskał/uzyskała w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy:
kopia decyzji o nadaniu statusu uchodźcy (oryginał do wglądu),
kopia dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej (oryginał do wglądu),
kopia karty pobytu wydanej w związku z nadaniem statusu uchodźcy (oryginał do wglądu);
gdy osoba składająca wniosek jest cudzoziemcem/cudzoziemką, który/która uzyskał/uzyskała w Rzeczypospolitej Polskiej ochronę uzupełniającą:
kopia decyzji o odmowie nadania statusu uchodźcy, w której udzielono cudzoziemcowi ochrony uzupełniającej (oryginał do wglądu),
kopia karty pobytu wydanej w związku z udzieleniem ochrony uzupełniającej (oryginał do wglądu);
gdy osoba składająca wniosek jest cudzoziemcem/cudzoziemką, który/która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach:
Kopia decyzji o zezwoleniu na pobyt czasowy udzielonym w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,
kopia karty pobytu wydanej w związku z uzyskaniem zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.
Opłaty
Ta usługa jest bezpłatna.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Dokumenty można złożyć w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Krakowie, w Filii właściwej według miejsca zamieszkania, a osoby z problemem bezdomności w Dziale Pomocy Bezdomnym
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Filia nr 1 MOPS w Krakowie
os. Teatralne 24 31-946 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 430-45-46
Filia nr 2 MOPS w Krakowie
ul. Radzikowskiego 39 30-962 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 636-77-98
Filia nr 3 MOPS w Krakowie
ul. Rzeźnicza 2 31-540 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 257-00-07
Filia nr 4 MOPS w Krakowie
os. Szkolne 34 31-978 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 425-75-64
Filia nr 5 MOPS w Krakowie
ul. Praska 52 30-322 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 269-05-54
Filia nr 6 MOPS w Krakowie
ul. Mazowiecka 4-6 30-019 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 423-23-15
Filia nr 7 MOPS w Krakowie
ul. Mazowiecka 4-6 30-019 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 632-00-22
Filia nr 8 MOPS w Krakowie
ul. Na Kozłówce 27 (II piętro) 30-664 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 659-12-68
Filia nr 9 MOPS w Krakowie
os. Teatralne 24 31-948 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 644-76-09
Dział Pomocy Bezdomnym MOPS w Krakowie
os. Teatralne 24 31-948 Kraków
Pn-Pt: 7:30-15:30
brak
12 430-45-46
Sposób realizacji usługi
Po złożeniu wniosku pracownicy MOPS w Krakowie:
ustalą Twoją sytuację lub sytuację Twojej rodziny;
ocenią, czy spełniasz warunki do przyznania świadczenia;
uzgodnią z Tobą indywidualny plan integracji określający zakres i formy pomocy, w zależności od Twojej indywidualnej sytuacji życiowej cudzoziemca i jego rodziny
wydadzą decyzję przyznającą Ci świadczenie pieniężne lub odmawiającą przyznania tego świadczenia.
Informacje dodatkowe
Pomoc w postaci wsparcia w procesie integracji cudzoziemców realizowana jest w ramach indywidualnego programu integracji określającego wysokość, zakres i formy pomocy oraz zobowiązania. Strony umowy mogą zmodyfikować program integracji, aby dostosować go do specyficznych potrzeb cudzoziemca i usunąć problemy pojawiające się podczas realizacji programu.
Program integracyjny jest akceptowany przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania cudzoziemca.
Pomocy udziela się przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.
Pomoc ma formę:
świadczenia pieniężnego przeznaczonego na:
utrzymanie, w szczególności na pokrycie wydatków na żywność, odzież, obuwie, środki higieny osobistej oraz opłaty mieszkaniowe,
pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego,
opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne, określonej w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
pracy socjalnej,
poradnictwa specjalistycznego, w tym poradnictwa prawnego, psychologicznego i rodzinnego,
udzielania informacji oraz wsparcia w kontaktach z innymi instytucjami, w szczególności z instytucjami rynku pracy, środowiskiem lokalnym oraz organizacjami pozarządowymi,
innych działań wspierających proces integracji cudzoziemca.
Termin załatwienia
W ciągu jednego miesiąca od dnia wszczęcia postępowania, a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
kwestionariusz rodzinnego wywiadu środowiskowego;
oświadczenie o stanie majątkowym;
zaświadczenie o wysokości dochodu (z tytułu zatrudnienia);
zaświadczenie o wysokości dochodu (umowa agencyjna, umowa o dzieło, umowa zlecenia);
oświadczenie o wysokości dochodu (z tytułu zatrudnienia);
oświadczenie o wysokości dochodu (umowa agencyjna, umowa o dzieło, umowa zlecenia);
oświadczenie o wysokości dochodu jednorazowego/wysokości uzyskanego jednorazowo dochodu należnego za dany okres;
oświadczenie o wysokości dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej (w przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych);
oświadczenie o wysokości dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej (prowadzonej na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne);
w razie konieczności inne dokumenty potwierdzające sytuację strony.
Tryb odwoławczy
Od decyzji w sprawie świadczenia przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania można zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie. Z dniem doręczenia Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Krakowie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Podstawa prawna
Art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
Art. 14, art. 19 pkt 8, art. 91 – art. 95, art. 106, art. 107 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej;
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 14 lipca 2021 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej;
Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego.
Obowiązek informacyjny
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie, jako administrator Twoich danych osobowych, na podst. art. 13 rozporządzenia nr 2016/679 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanego dalej RODO, informuje, że:
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu przyznania świadczeń z pomocy społecznej , na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c, ust. 3, art. 9 ust. 2 lit. b RODO, art. 16 oraz art. 100 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej.
Twoje dane osobowe mogą zostać udostępnione następującym kategoriom odbiorców danych (w rozumieniu art. 4 pkt 9 RODO): podmiotom realizującym świadczenie oraz podmiotom wskazanym do odbioru świadczenia, podmiotom świadczącym asystę techniczną oprogramowania służącego do przetwarzania danych osobowych, podmiotom zajmującym się niszczeniem dokumentacji archiwalnej.
Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres: 10 lat od zaprzestania korzystania z pomocy licząc od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zaprzestano korzystania z pomocy, lub przez okres 5 lat w przypadku świadczeń pieniężnych, zapewnienia usług specjalistycznych, opłacenia składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe, udzielenia pomocy rzeczowej, kierowania do ośrodków wsparcia, poradnictwa specjalistycznego lub pracy socjalnej (jeżeli dokumentacja dot. tych świadczeń jest przechowywana zbiorczo w aktach świadczeniobiorcy, okres przechowywania wynosi 10 lat), z zastrzeżeniem pkt 4.
W przypadku zakwalifikowania Twojej dokumentacji decyzją Dyrektora Archiwum Narodowego w Krakowie do kategorii archiwalnej „A”, Twoje dane osobowe będą przechowywane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przez okres 25 lat, liczony analogicznie, jak w pkt 3, a następnie zostaną przekazane do Archiwum Narodowego.
W zakresie przetwarzania Twoich danych osobowych ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Masz prawo do żądania od Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie:
1) dostępu do Twoich danych osobowych (na zasadach określonych w art. 15 RODO);
2) sprostowania Twoich danych osobowych (na zasadach określonych w art. 16 RODO).
Podanie przez Ciebie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
Podanie przez Ciebie danych osobowych jest obowiązkowe.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
Inspektor Ochrony Danych, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków lub iod@mops.krakow.pl.