Dotacja celowa na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków AM-16
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Biuro Architekta Miasta
Krótki opis usługi
Jeżeli chcesz zawnioskować o dotację celową na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, wykonaj poniższe czynności:
Dołącz do wniosku wymagane załączniki (szczegóły w sekcji "Wymagane dokumenty"),
Złóż wniosek osobiście lub prześlij go pocztą (szczegóły w sekcji "Miejsce przyjmowania dokumentów").
Kogo dotyczy usługa
Rozwiń
Osoby prawne,
Osoby fizyczne,
Jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi
- posiadające tytuł prawny do zabytku, którego dotyczy wniosek.
Kryteria dla realizacji usług
Rozwiń
Zabytek musi być położony na terenie Gminy Miejskiej Kraków.
Zabytek nie może stanowić wyłącznej własności Gminy Miejskiej Kraków.
Zabytek musi być wpisany do rejestru zabytków lub znajdować się w gminnej ewidencji zabytków.
Wniosek należy złożyć do 31 pażdziernika w roku poprzedzającym planowane prace.
Złożony wniosek musi zawierać komplet wymaganych dokumentów - wnioski złożone po terminie, niekompletne, niepodpisane lub podpisane przez osoby nieuprawnione nie podlegają rozpatrzeniu.
Wymagane dokumenty
Rozwiń
Wniosek podmiotu posiadającego tytuł prawny do zabytku wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego lub stosunku zobowiązaniowego;
Dokumenty wymagane, stanowiące załączniki do wniosku:
pełnomocnictwo, jeżeli wnioskodawca reprezentowany jest przez przedstawiciela,
aktualny dokument poświadczający status prawny wnioskodawcy będącego jednostką organizacyjną - aktualny wypis z właściwego rejestru (np. KRS) albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
dokument potwierdzający wpis obiektu do rejestru zabytków (kopia decyzji o wpisie do rejestru zabytków lub zaświadczenie Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, że zabytek, którego dotyczy wniosek jest wpisany do rejestru zabytków,
oświadczenie wnioskodawcy, że co do zabytku objętego wnioskiem nie toczy się postępowanie w sprawie wpisania do rejestru zabytków (w przypadku zabytków znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków),
aktualny dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do władania zabytkiem (odpis z księgi wieczystej potwierdzony za zgodność ze stanem faktycznym oraz, w przypadku wnioskodawców nie będących właścicielami bądź użytkownikami wieczystymi zabytku, dokument potwierdzający prawo do dysponowania zabytkiem),
zgoda właściciela (współwłaścicieli) zabytku na przeprowadzenie prac lub robót będących przedmiotem wniosku o udzielenie dotacji, w przypadku gdy to nie oni są wnioskodawcami,
obowiązujący dokument właściwego organu ochrony zabytków informujący o wyrażeniu zgody na przeprowadzenie prac lub robót, na które ma być udzielona dotacja lub pisemna informacja, że nie jest on wymagany przepisami prawa,
obowiązujące pozwolenie na budowę, jeżeli prace wymagają uzyskania takiego pozwolenia lub pisemna informacja, że nie są one wymagane przepisami prawa,
kosztorys inwestorski wraz z informacją uwzględniającą stawkę i kwotę podatku VAT,
kopia programu prac konserwatorskich, w opraciu o który wydane zostało pozwolenie organu ochrony zabytków i pozwolenie na budowę (lub szczegółowy opis planowanych prac lub robót, na które ma być udzielona dotacja, w przypadku gdy program prac konserwatorskich nie był wymagany do uzyskania ww. zgód),
dokumentacja fotograficzna stanu zachowania zabytku (jeżeli brak w programie prac konserwatorskich),
w przypadku prowadzenia przez wnioskodawcę działalności gospodarczej lub gdy obiekt wykorzystywany jest na prowadzenie działalności: komplet dokumentów związanych z ubieganiem się o pomoc de minimis i pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (określone w art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej).
Opłaty
Rozwiń
Za złożenie wniosku nie jest pobierana opłata.
Jedynie w przypadku dołączenia do wniosku pełnomocnictwa pobierana jest opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa za udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii
17
kasa UMK
; przelew
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Miejsce przyjmowania dokumentów
Rozwiń
Wniosek można:
Złożyć osobiście na dzienniku podawczym Magistratu.
Przesłać na adres: Urząd Miasta Krakowa, Plac Wszystkich Świętych 3-4, 31 - 004 Kraków (z adnotacją o treści: Dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy obiektach zabytkowych).
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Dziennik podawczy Urzędu Miasta Krakowa (Kancelaria Magistratu- OR-01)
Plac Wszystkich Świętych 3-4, 31 - 004 Kraków
7:30-15:30
brak
-
Sposób realizacji usługi
Rozwiń
Złożenie wniosku przez wnioskodawcę.
Wstępna weryfikacja wniosków pod względem merytoryczno - prawnym.
Opiniowanie wniosków przez Komisję opiniującą wnioski o udzielenie dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na obszarze Gminy Miejskiej Kraków, niestanowiących jej wyłącznej własności.
Ewentualne przyznanie dotacji celowej przez Radę Miasta Krakowa na wniosek Prezydenta Miasta Krakowa - Uchwała Rady Miasta Krakowa w sprawie udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy Miejskiej Kraków z przeznaczeniem na realizowane w danym roku kalendarzowym prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na obszarze Gminy Miejskiej Kraków, niestanowiących jej wyłącznej własności, wskazująca obiekty zabytkowe i konkretny zakres prac, na który może zostać przyznana dotacja.
Zawarcie umowy o udzieleniu dotacji celowej ze wskazanymi w ww. uchwale beneficjentami.
Informacje dodatkowe
Rozwiń
Dofinansowaniem objęte są prace, których realizacja planowana jest na rok następujący po roku złożenia wniosku.
Wnioski o udzielenie dotacjiskłada się do 31 października każdego roku.
Dofinansowanie nie obejmuje refundacji tj. zwrotu kosztów poniesionych przed podpisaniem stosownej umowy z Gminą.
Wnioski złożone po terminie, niekompletne, niepodpisane lub podpisane przez osoby nieuprawnione nie podlegają rozpatrzeniu.
Złożenie wniosku o udzielenie dotacji nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji, nie gwarantuje się również przyznania dotacji w wysokości oczekiwanej przez wnioskodawcę.
Przy rozpatrywaniu wniosków o udzielenie dotacji celowej nie mają zastosowania przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Wniosek można pobrać ze strony Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Krakowa lub otrzymać w formie papierowej w Biurze Architekta Miasta – Referacie ds. Dziedzictwa przy ul. św. Krzyża 1 w Krakowie.
Termin załatwienia
Rozwiń
Umowa o udzieleniu dotacji jest przyznawana na podstawie uchwały Rady Miasta Krakowa. Termin załatwienia sprawy uzależniony jest od daty podjęcia przez Radę Miasta Krakowa uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej z budżetu Gminy Miejskiej Kraków z przeznaczeniem na realizowane w danym roku kalendarzowym prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na obszarze Gminy Miejskiej Kraków, niestanowiących jej wyłącznej własności.
Art. 81 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Uchwała nr XIX/455/25 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 lutego 2025 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na obszarze Gminy Miejskiej Kraków niestanowiących jej wyłącznej własności (Dz. Urz. Woj. Małop. poz. 1037).
Obowiązek informacyjny
Rozwiń
Wskazanie administratora
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Wskazanie inspektora ochrony danych
W sprawie ochrony swoich danych osobowych może Pani/Pan skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych: e-mail: iod@um.krakow.pl lub pisemnie na adres: Plac Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Cele oraz podstawa prawna przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
Podstawę prawną przetwarzania Pani/Pana danych stanowi art. 6 ust. 1 lit. c) i e) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) – dalej: RODO, tzn. dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym bądź w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi, w szczególności zaś realizacji zadania wynikającego z przepisów uchwały nr CII/2665/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 maja 2018 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na obszarze Gminy Miejskiej Kraków, nie stanowiących jej wyłącznej własności (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2018 r. poz. 4010 ze zm.).
W innych przypadkach Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą na podstawie wcześniej udzielonej zgody w zakresie i celu określonym w treści wystąpienia do organu administracji publicznej.
Obowiązek podania danych osobowych
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem obowiązkowym, wynikającym z cytowanej wyżej uchwały Rady Miasta Krakowa. Ponadto dane osobowe mogą pochodzić z systemów informatycznych, do których organ ma dostęp zgodnie z przepisami prawa lub od osób trzecich i innych podmiotów.
Niepodanie przez Panią/Pana danych osobowych uniemożliwi prowadzenie sprawy związanej z realizacją złożonego przez Panią/Pana wniosku o udzielenie dotacji celowej na prace przy zabytku.
Informacje o odbiorcach Pani/Pana danych osobowych
Dane będą udostępniane wyłącznie podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, w szczególności podmiotom uprawnionym do wglądu w akta postępowania.
Okresy przetwarzania danych osobowych
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w ramach dokumentacji prowadzonej w formie papierowej i elektronicznej przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności z instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt i instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych oraz o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Prawa osoby, której dane dotyczą
W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przysługują Pani/Panu następujące prawa:
Prawo dostępu do danych osobowych, w tym prawo do uzyskania kopii tych danych;
Prawo do żądania sprostowania (poprawiania) danych osobowych – w przypadku, gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne
Prawo do żądania usunięcia danych osobowych- w przypadkach, w których administrator przetwarza dane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) i e) RODO dane mogą być usunięte po zakończeniu okresu archiwizacji, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej;
Prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych, jeżeli zachodzi jedna z okoliczności określonych w art. 17 ust. 1 RODO, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej;
Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją – wobec przetwarzania danych osobowych opartego na art. 6 ust. 1 lit. e) RODO, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej;
Prawo do przenoszenia danych.
Realizacja powyższych uprawnień musi być zgodna z przepisami prawa na podstawie, których odbywa się przetwarzanie danych, w tym z zasadami wynikającymi z cytowanej wyżej uchwały Rady Miasta Krakowa czy archiwizacji.
Prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych
W zakresie, w jakim Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie udzielonej zgody, przysługuje Pani/Panu prawo do jej cofnięcia. Konsekwencją cofnięcia zgody na przetwarzanie danych jest brak możliwości realizowania złożonego przez Panią/Pana wniosku o udzielenie dotacji celowej. Cofnięcie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
Profilowanie
Administrator nie przewiduje zautomatyzowanego podejmowaniu decyzji, w tym profilowania na podstawie Pani/Pana danych osobowych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
W przypadku uznania, iż przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy RODO, przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.