URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Architektury i Urbanistyki
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz uzyskać decyzję o pozwoleniu na rozbiórkę obiektu budowlanego wykonaj poniższe czynności:
Wypełnij i podpisz wniosek o pozwolenie na rozbiórkę.
Złóż wniosek o pozwolenie na rozbiórkę na formularzu wniosku o pozwolenie na rozbiórkę w postaci papierowej albo formie dokumentu elektronicznego (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Uiść opłatę skarbową, jeśli jest wymagana (szczegóły w sekcji „Opłaty”).
Udaj się do Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą:
stosowny wniosek wraz z wymaganymi załącznikami (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”),
potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej (jeśli jest wymagana),
lub złóż wniosek drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
W przypadku, gdy wniosek nie będzie kompletny, zostaniesz wezwany do jego uzupełnienia. Jeśli nie uzupełnisz dokumentów we wskazanym w wezwaniu terminie, wniosek zostanie pozostawiony bez rozpoznania i trzeba będzie złożyć nowy wniosek wraz z załącznikami.
Po zakończeniu postępowania zostanie wydana decyzja administracyjna, którą otrzymasz listem poleconym lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej (e-PUAP), w zależności od wybranej przez Ciebie formy korespondencji. Decyzję możesz również odebrać osobiście lub przez pełnomocnika w siedzibie Wydziału Architektury i Urbanistyki UMK, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z urzędnikiem prowadzącym sprawę.
Prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych (szczegóły w sekcji „Obowiązek informacyjny”).
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy każdej osoby planującej inwestycję, która wymaga rozbiórki obiektu budowlanego.
Kryteria dla realizacji usług
Wniosek o pozwolenie na rozbiórkę możesz złożyć, jeśli dotyczy:
budynku lub budowli o wysokości od 8 m lub jeżeli ich odległość od granicy działki jest mniejsza lub równa połowy ich wysokości,
budynków i budowli, które nie są zlokalizowane na terenach zamkniętych ustalonych decyzją Ministra Obrony Narodowej,
obiektów budowlanych i urządzeń budowlanych wpisanych do rejestru zabytków lub objętych ochroną konserwatorską.
Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę:
rozbiórka obiektów i urządzeń budowlanych, na budowę których nie jest wymagane pozwolenie na budowę,
rozbiórka budynków i budowli o wysokości poniżej 8 m, jeżeli ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości.
Wymagane dokumenty
Wniosek o pozwolenie na rozbiórkę wraz z wymaganymi załącznikami:
Zgoda właściciela obiektu budowlanego lub jej kopia,
Mapa ewidencyjna obrazującą położenie działek objętych zamierzeniem inwestycyjnym oraz działek sąsiadujących,
Szkic usytuowania obiektu budowlanego określający jego odległość od granic działki wraz z podaniem wysokości obiektu,
Opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych,
Opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia,
Pozwolenia, uzgodnienia, opinie i inne dokumenty, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień, opinii i innych dokumentów - nie dotyczy to uzgodnień i opinii uzyskiwanych w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000.
Projekt rozbiórki lub jego kopia - w zależności od potrzeb.
Dowód wniesienia opłaty skarbowej (jeśli jest wymagana).
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach z klauzulą ostateczności, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami (sekcja Informacje dodatkowe).
W przypadku działania przez pełnomocnika albo prokurenta – pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy albo dokument stwierdzający udzielenie prokury (oryginał lub jego odpis urzędowo poświadczony – Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie). Dokumentem stwierdzającym udzielenie prokury może być również odpis aktualny z KRS (wydany w sądzie albo pobrany samodzielnie zgodnie z art. 4 ust. 4aa ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym).
W przypadku składania wniosku przez podmiot nie podlegający obowiązkowi wpisu w KRS – dokumenty potwierdzające sposób reprezentacji wnioskodawcy (oryginał lub odpis poświadczony za zgodność z oryginałem przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym).
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa albo prokury (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej).
Dokumenty można złożyć w Wydziale Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa.
Szersza informacja na temat przyjmowania stron.
Automatyczna blokada stacjonarnego systemu kolejkowego i wydawanie bloczków następuje dla:
informacji i dzienników budowy o godz. 14.50,
przyjmowanie pism i wniosków o godz. 14.50.
Strony są przyjmowane zgodnie z kolejnością bloczków pobranych z lokalnego systemu kolejkowego (nie ma możliwości rejestracji zdalnej).
Alternatywna forma przesłania pisma utrwalonego w postaci
elektronicznej.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Podpis osobisty
Sposób realizacji usługi
Wydanie decyzji administracyjnej.
W trakcie postępowania informacji udziela inspektor prowadzący postępowanie.
Informacje dodatkowe
Zgodnie z art. 39 ust. 2 ustawy Prawo budowlane, pozwolenie na rozbiórkę obiektu budowlanego wpisanego do rejestru zabytków może być wydane po uzyskaniu decyzji Generalnego Konserwatora Zabytków działającego w imieniu ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o skreśleniu tego obiektu z rejestru zabytków.
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach z klauzulą ostateczności musisz przedłożyć, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami (Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Rozporządzenie z dnia 10 września 2019 r. Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko).
W toku postępowania może być przeprowadzona mediacja, jeżeli pozwala na to charakter sprawy. Mediacja jest dobrowolna. Celem mediacji jest wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy oraz dokonanie ustaleń dotyczących jej załatwienia w granicach obowiązującego prawa, w tym przez wydanie decyzji. Uczestnikami mediacji mogą być: Wydział Architektury i Urbanistyki UMK oraz Ty, jako osoba planująca inwestycję lub strony postępowania.
Termin załatwienia
Załatwienie sprawy zgodnie z art. 35 § 3 i 5 oraz art. 36 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Jeżeli spełnisz określone prawem wymagania, organ ma na wydanie decyzji miesiąc, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej dwa miesiące od dnia złożenia wniosku.
Do terminu rozpoznania wniosku nie wlicza się terminów przewidzianych przepisami prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszania postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy Inwestora, albo z przyczyn niezależnych od organu.
O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie urząd powiadomi Cię podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia.
Tłumaczenie informacji o usłudze w polskim języku migowym
Loading the player...
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Uzgodnienie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - w stosunku do obiektów budowlanych oraz obszarów niewpisanych do rejestru zabytków, a ujętych w gminnej ewidencji zabytków.
Tryb odwoławczy
Możesz odwołać się od otrzymanej decyzji administracyjnej.
Odwołanie od decyzji złóż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa - Wydziału Architektury i Urbanistyki UMK, do Wojewody Małopolskiego (jako instancji odwoławczej).
Wskaż numer decyzji, od której się odwołujesz.
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania możesz zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Podstawa prawna
Art. 28, art. 30b, art. 32 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 lutego 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o pozwolenie na rozbiórkę.
Art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Obowiązek informacyjny
Informacja administratora o przetwarzaniu danych osobowych
Wskazanie administratora i inspektora ochrony danych
Informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. W sprawie ochrony swoich danych osobowych może Pani/Pan skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych poprzez e-mail: iod@um.krakow.pl lub pisemnie na adres: Plac Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Cele oraz podstawa prawna przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
Podstawę prawną przetwarzania Pani/Pana danych stanowi art. 6 ust. 1 lit. c) i e) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) – dalej: RODO, tzn. dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym bądź w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi, w szczególności zaś realizacji ustawowych zadań urzędu.
Obowiązek podania danych osobowych oraz informacja o odbiorcach danych osobowych i okresie przetwarzania danych osobowych
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym (Kodeks postępowania administracyjnego), w związku realizacją przez organ obowiązków wynikających z przepisów prawa. Dane będą udostępniane wyłącznie podmiotom upoważnionym, w szczególności podmiotom uprawnionym do wglądu w akta postępowania. Dane osobowe będą przetwarzane w ramach dokumentacji prowadzonej w formie papierowej i elektronicznej przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Prawa osoby, której dane dotyczą
W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługują Pani/Panu następujące prawa:
prawo dostępu do danych osobowych, w tym prawo do uzyskania kopii tych danych;
prawo do żądania sprostowania (poprawiania) danych osobowych – w przypadku, gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne;
prawo do żądania usunięcia danych osobowych; w przypadkach, w których administrator przetwarza dane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) i e) RODO dane mogą być usunięte po zakończeniu okresu archiwizacji, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej;
prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych, jeżeli zachodzi jedna z okoliczności określonych w art. 17 ust. 1 RODO, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej;
prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania z przyczyn związanych z Pani/Pana szczególną sytuacją – wobec przetwarzania danych osobowych opartego na art. 6 ust. 1 lit. e) RODO, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej;
prawo do przenoszenia danych;
prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych;
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.