Udaj się do Wydziału Planowania Przestrzennego, zabierając ze sobą stosowny wniosek wraz z załącznikami lub złóż wniosek drogą elektroniczną.
Jeśli przed formalnym złożeniem wniosku o zintegrowany plan inwestycyjny chcesz przedstawić swoje przyszłe propozycje przedstawicielom Miasta Krakowa, możesz skorzystać z etapu fakultatywnego usługi.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy inwestora, składającego wniosek o zintegrowany plan inwestycyjny (dalej również jako ZPI) w rozumieniu art. 37ea ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej również jako u.p.z.p.).
Kryteria dla realizacji usług
Wniosek o zintegrowany plan inwestycyjny należy złożyć wyłącznie na urzędowym formularzu. Wniosek musi zawierać załącznik w postaci zintegrowanego planu inwestycyjnego (projekt planu miejscowego), obejmujący wszystkie elementy wymagane dla projektu planu miejscowego, zgodnie z wymogami określonymi w u.p.z.p.
Przed formalnym złożeniem wniosku o ZPI, inwestor może skorzystać z etapu fakultatywnego procedury, polegającego na wcześniejszym przedstawieniu Prezydentowi Miasta Krakowa swojego zamierzenia. Szczegółowy opis procedowania etapu fakultatywnego został opisany w sekcji „Sposób realizacji usługi”.
Wymagane dokumenty
Informacja o wymaganych dokumentach zawarta jest w tabeli.
Nazwa dokumentu
W jakim przypadku
Kogo dotyczy
Wniosek o zintegrowany plan inwestycyjny (zgodnie ze wzorem urzędowego formularza - wzór dostępny jest w Biuletynie Informacji Publicznej), wraz z załącznikiem w postaci projektu zintegrowanego planu inwestycyjnego, zawierającego wszystkie elementy wymagane dla projektu planu miejscowego, zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w tym także określenie obszaru inwestycji głównej oraz inwestycji uzupełniającej.
W przypadku formalnego złożenia wniosku o zintegrowany plan inwestycyjny (etap obligatoryjny)
Inwestora
Oświadczenie, że projekt zintegrowanego planu inwestycyjnego został sporządzony przez osobę uprawnioną w rozumieniu art. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
W przypadku formalnego złożenia wniosku o zintegrowany plan inwestycyjny (tj. etap obligatoryjny)
Inwestora
Pozostałe, takie jak:
uzasadnienie projektu zintegrowanego planu inwestycyjnego;
ocena potwierdzająca zgodność projektu zintegrowanego planu inwestycyjnego ze strategią rozwoju gminy oraz analizami zmian w zagospodarowaniu przestrzennym i polityką planistyczną gminy;
ocena wpływu projektu na finanse publiczne, w tym budżet gminy.
W przypadku formalnego złożenia wniosku o zintegrowany plan inwestycyjny (tj. etap obligatoryjny)
Inwestora
Opłaty
Ta usługa jest bezpłatna.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Informacja o miejscu przyjmowania dokumentów zawarta jest w tabeli.
Do pisma ogólnego należy dołączyć wypełniony i podpisany formularz pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Podpis osobisty
Sposób realizacji usługi
Realizacja usługi opiera się na sprawdzeniu poprawności złożonych dokumentów i przekazaniu ich do Rady Miasta Krakowa (etap obligatoryjny). Inwestorowi przysługuje dodatkowe uprawnienie do wcześniejszego skorzystania z etapu fakultatywnego, tj. do spotkania konsultacyjnego przed złożeniem wniosku o zintegrowany plan inwestycyjny (poprzedzającego etap obligatoryjny). Poszczególne kroki w ramach etapów opisano poniżej.
Etap obligatoryjny.
Inwestor składa do Prezydenta Miasta Krakowa wniosek o zintegrowany plan inwestycyjny na formularzu urzędowym wraz z projektem zintegrowanego planu inwestycyjnego, spełniającym wszystkie wymagania merytoryczne oraz formalne, nałożone przez przepisy u.p.z.p. na projekt planu miejscowego.
Prezydent Miasta Krakowa przeprowadza kontrolę formalną wniosku, o którym mowa w pkt. I, w terminie trzech dni roboczych od dnia wpływu wniosku (por. art. 37eb u.p.z.p.). Organ sprawdza, czy spełnione zostały następujące wymagania: zgodność ze Studium (do końca 2025 r.)/Planem ogólnym Miasta Krakowa:
wskazanie granic obszaru inwestycji głównej oraz inwestycji uzupełniającej w rozumieniu u.p.z.p.;
spełnienie wymogów u.p.z.p. oraz aktów wykonawczych przez projekt planu miejscowego (tj. część tekstowa, część graficzna, uzasadnienie, elementy obligatoryjne, zachowanie wymagań co do formy); odnośnie części rysunkowej – czy sporządzono ją w skali adekwatnej (co do zasady 1:1000) na kopii mapy zasadniczej;
dołączenie danych przestrzennych;
inne – wniosek posiada: uzasadnienie, w tym ocenę potwierdzającą zgodność ZPI ze Strategią Rozwoju Miasta oraz analizami zmian w zagospodarowaniu przestrzennym i polityką planistyczną Gminy Miejskiej Kraków, ocenę wpływu na finanse publiczne, w tym budżet gminy, czy wniosek został prawidłowo podpisany, czy dołączono umocowanie do reprezentacji wnioskodawcy, itd.;
projekt planu miejscowego został sporządzony przez osobę uprawnioną w rozumieniu art. 5 u.p.z.p.
W oparciu o wyniki kontroli opisanej w pkt. II możliwe są trzy rodzaje działań (por. art. 37eb ust. 2-4 u.p.z.p.):
gdy wniosek o ZPI spełnia wszystkie ustawowe wymagania, Prezydent Miasta Krakowa przekazuje wniosek wraz z załącznikiem do Rady Miasta Krakowa oraz udostępnia go w Rejestrze urbanistycznym (od 1 stycznia 2026 r.), ogłaszając jednocześnie o tych czynnościach poprzez zamieszczenie ogłoszenia w placówkach UMK, ogłoszenia w BIP Miasta Krakowa oraz w portalu Magiczny Kraków, oraz poprzez przekazanie informacji do właściwej Rady Dzielnicy lub właściwych Rad Dzielnic;
gdy stwierdzono braki we wniosku o ZPI lub w jego załączniku, Prezydent Miasta Krakowa wzywa inwestora o uzupełnienie wskazanych braków w terminie nie dłuższym niż 14 dni, pouczając jednocześnie, że nieuzupełnienie braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania; w razie uzupełnienia braków we wskazanym terminie, Prezydent Miasta Krakowa przekazuje wniosek o ZPI do Rady Miasta Krakowa w sposób opisany w pkt. 1;
jeżeli w sytuacji, o której mowa w pkt. 2, inwestor nie usunie braków we wskazanym terminie, Prezydent Miasta Krakowa wydaje postanowienie o pozostawieniu wniosku o ZPI bez rozpoznania, na które to postanowienie służy zażalenie do wojewody. Do postanowienia stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572).
Przekazanie wniosku o ZPI do Rady Miasta Krakowa następuje pismem do Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa.
Inwestor, przed złożeniem wniosku o ZPI, może złożyć podanie (pismo) do Prezydenta Miasta Krakowa o przeprowadzenie bezpośredniego spotkania w celu uzyskania wstępnej oceny zamierzeń inwestora w ramach planowanego złożenia wniosku o ZPI.
Podanie powinno zawierać oznaczenie lokalizacji proponowanej inwestycji głównej oraz inwestycji uzupełniającej oraz ich charakterystykę, obejmującą co najmniej:
funkcje terenów oraz główne parametry ich zagospodarowania, zgodnie z art. 15 u.p.z.p.;
numery działek ewidencyjnych objętych obszarem inwestycji głównej oraz inwestycji uzupełniającej,
oraz inne dokumenty, które inwestor uzna za istotne, a także wskazanie innych niezbędnych danych, w szczególności oznaczenie inwestora oraz wskazanie adresu do doręczeń, w tym adresu e-mail.
Na etapie fakultatywnym dopuszcza się, aby Prezydent Miasta Krakowa wskazał inwestorowi dopuszczalne/możliwe formy zwizualizowania inwestycji bądź inne narzędzia, za pomocą których odbiorca niespecjalistyczny będzie mógł zapoznać się z potencjalnymi skutkami zmiany planu miejscowego, w przypadku dalszego procedowania wniosku o ZPI.
Przykładowo:
Koncepcja architektoniczno-urbanistyczna inwestycji i inne informacje na temat planowanej inwestycji głównej i inwestycji uzupełniającej, obejmujące w szczególności:
określenie granic planowanej inwestycji głównej i inwestycji uzupełniającej, naniesionych na mapę zasadniczą z uwzględnieniem terenów sąsiednich inwestycji w zakresie pozwalającym na czytelność powiązań z sąsiedztwem;
koncepcję zagospodarowania terenu inwestycji głównej i inwestycji uzupełniającej w kontekście relacji funkcjonalno-przestrzennych z otoczeniem;
analizę otoczenia inwestycji głównej i inwestycji uzupełniającej (w tym: rozmieszczenie poszczególnych funkcji w otoczeniu, powiązania funkcjonalno-przestrzenne i kompozycyjne, powiązania krajobrazowe, powiązania komunikacyjne w tym pieszo-rowerowe, samochodowe i komunikacji publicznej, analizę powiązań z terenami zielonymi);
charakterystykę inwestycji głównej i inwestycji uzupełniającej (w tym: przeznaczenie i funkcję planowanych obiektów, główne parametry planowanej zabudowy, w tym szacowane: powierzchnię i intensywność zabudowy, liczbę, wysokości i gabaryty obiektów, wielkość i charakter powierzchni biologicznie czynnej, a także powierzchnię użytkową);
charakter przestrzenny planowanej inwestycji głównej i inwestycji uzupełniającej w kontekście terenów sąsiednich (przedstawiony w formie 3D);
w przypadku, gdy wniosek będzie dotyczył terenu objętego obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (dalej również jako planem miejscowym): przedstawienie zakresu niezgodności planowanej inwestycji głównej i inwestycji uzupełniającej z obowiązującym dla terenu objętego planowanym wnioskiem o ZPI planem miejscowym, przedstawiając analizę porównawczą planowanej inwestycji głównej i inwestycji uzupełniającej oraz inwestycji dopuszczalnej w ramach obowiązującego planu miejscowego, przygotowaną w formie tabelarycznej (zestawienie wskaźników) i graficznej (schematyczne porównanie gabarytów obiektów, w tym kubatury i wysokości zabudowy);
w przypadku, gdy obowiązują lokalne (gminne) standardy urbanistyczne lub gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej, standardy dot. kształtowania zieleni: uzasadnienie zgodności planowanej inwestycji głównej i inwestycji uzupełniającej z tymi standardami;
w wypadku przeprowadzenia przez inwestora wstępnych konsultacji społecznych lub innej formy konsultacji dotyczących inwestycji głównej i inwestycji uzupełniającej: wyniki tych analiz i konsultacji;
ewentualne inne dokumenty, według uznania inwestora, które mogą mieć znaczenie lub być przydatne dla potrzeb oceny inwestycji głównej i inwestycji uzupełniającej oraz planowanego wniosku o zintegrowany plan inwestycyjny.
Forma prezentowania informacji:
Prezentacja inwestycji.
Informacje o inwestycji powinny być podane w formie opisowej i graficznej, w sposób czytelny zarówno w wypadku wydruku w formacie A3 (nie dotyczy pism przewodnich itp., które sporządza się w formacie A4), jak i dla potrzeb prezentacji multimedialnej na dużym ekranie (plik PDF, format A3 w układzie poziomym).
Wizualizacje i prezentacje 3D.
Dla zobrazowania gabarytów inwestycji i jej powiązań oraz relacji funkcjonalno-przestrzennych z otoczeniem, inwestor sporządzi wizualizacje inwestycji. Wizualizacje powinny umożliwiać w sposób czytelny ocenę otoczenia inwestycji i kontekst urbanistyczny. Wizualizacje powinny być wykonane w ujęciach z lotu ptaka pokazując kontekst urbanistyczny oraz z poziomu człowieka, w liczbie umożliwiającej ocenę i prowadzenie dialogu pomiędzy stronami oraz pozwalającej na ocenę także przez osoby nieposiadające przygotowania zawodowego w zakresie architektury i urbanistyki. Szczegółowość wizualizacji pozostawia się w gestii inwestora, przy czym zarówno wizualizacje z lotu ptaka, jak i z poziomu człowieka, powinny pokazywać przynajmniej gabaryty obiektów, liczbę ich kondygnacji, lokalizację ciągów komunikacyjnych i terenów zielonych oraz dla oddania skali pokazywać wielkość postaci człowieka. Zakłada się minimum:
3 wizualizacje z lotu ptaka;
3 wizualizacje z poziomu człowieka, wykonane z kierunku głównych ciągów komunikacyjnych lub charakterystycznych punktów otoczenia.
Dla łatwiejszego zobrazowania inwestycji, przeprowadzenia procesu konsultacji społecznych oraz dokonania oceny także przez osoby nieposiadające przygotowania zawodowego w zakresie architektury i urbanistyki, na etapie składania wniosku inwestor może także przygotować uproszczoną, bryłową makietę inwestycji pokazującą jej gabaryty w kontekście terenów sąsiednich. Technologię wykonania makiety pozostawia się w gestii inwestora.
Pozostałe wymagania:
Wyżej podane informacje inwestor powinien przedstawić w 3 egzemplarzach w formie papierowej w formacie A3 (preferowany układ poziom) oraz w pełni z nią zgodnej formie elektronicznej w formacie PDF (plik wielostronicowy, format A3 w układzie poziomym, rozdzielczość min. 200 dpi) na nośniku danych: CD/DVD. Opracowanie powinno zawierać stronę tytułową, na której powinny zostać zawarte w szczególności:
nazwa i adres inwestora;
dane pełnomocnika inwestora, jeśli został ustanowiony;
nazwa i rodzaj inwestycji głównej i inwestycji uzupełniającej;
adres inwestycji głównej i inwestycji uzupełniającej, w tym numery działek, obręb i jednostka ewidencyjna;
spis załączników;
data sporządzenia opracowania.
Ewentualne załączniki powinny być ponumerowane.
Przekazując Gminie informacje i materiały, o których mowa powyżej, inwestor powinien złożyć oświadczenie, że wyraża zgodę na ich udostępnianie, w tym publikowanie w ramach postępowania o ZPI, w tym również na etapie fakultatywnym, w szczególności na potrzeby prowadzenia konsultacji społecznych.
W terminie 14 dni od wpływu podania inwestora zawiadamia się go o terminie spotkania, które ustala się na dzień nie wcześniej niż 14 dni i nie później niż 30 dni od otrzymania podania. Przed terminem spotkania, Prezydent Miasta Krakowa realizuje następujące czynności:
ustala ramowy harmonogram prac w sprawie złożonego podania;
dokonuje wstępnego sprawdzenia czy podanie odpowiada wymogom ustawowym (w szczególności czy obejmuje inwestycję główną oraz inwestycję uzupełniającą mieszczącą się w ustawowym katalogu);
dokonuje wstępnej oceny, czy inwestycja jest zgodna ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa/Planem ogólnym Miasta Krakowa, a także z kierunkami rozwoju Miasta, określonymi w Strategii Rozwoju Miasta, oraz czy uwzględnia preferowane potrzeby Gminy Miejskiej Kraków.
Przedmiot i przebieg spotkania z inwestorem:
strony spotkania wzajemnie informują się o własnych intencjach;
inwestor szczegółowo przedstawia: założenia inwestycji głównej oraz inwestycji uzupełniającej nakreślone w podaniu, o którym mowa w pkt. I oraz uzasadnienie proponowanych rozwiązań;
Prezydent Miasta Krakowa przekazuje inwestorowi stanowisko Gminy Miejskiej Kraków odnośnie:
tego, czy zaproponowana inwestycja uzupełniająca mieści się w ustawowym katalogu inwestycji uzupełniających oraz czy rodzaj i parametry inwestycji uzupełniającej oraz inwestycji głównej są zgodne z politykami Gminy, w tym ustaleniami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa/Planu ogólnego Miasta Krakowa oraz Strategią Rozwoju Miasta,
zaproponowanej przez inwestora inwestycji uzupełniającej lub
preferowanej innej niż wskazana przez inwestora inwestycji uzupełniającej lub oczekiwaniu realizacji przez inwestora innych zobowiązań zgodnych z u.p.z.p. lub o potrzebie dostosowania inwestycji głównej do ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa/Planu ogólnego Miasta Krakowa oraz Strategii Rozwoju Miasta;
w razie potrzeby – na pierwszym spotkaniu można ustalić terminy dalszych spotkań Prezydenta Miasta Krakowa z inwestorem. W szczególności dalsze spotkania mogą mieć na celu doprecyzowanie zakresu inwestycji uzupełniającej, dostosowanie parametrów inwestycji głównej lub innych zobowiązań inwestora zgodnych z u.p.z.p.;
w przypadku organizowania dalszych spotkań z inwestorem, Prezydent Miasta Krakowa może zwrócić się do właściwych komórek organizacyjnych UMK lub miejskich jednostek organizacyjnych w celu przedstawienia merytorycznego stanowiska o podaniu.
Z każdego spotkania z inwestorem upoważniony przedstawiciel Prezydenta Miasta Krakowa sporządza protokół, zawierający ustalenia poczynione na spotkaniu/spotkaniach. Protokół podpisuje jego autor oraz inwestor albo osoba upoważniona przez inwestora.
Z ostatniego spotkania sporządza się protokół zawierający końcowe stanowisko Gminy. Stanowisko przedstawia się inwestorowi nie później niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia ostatniego spotkania z inwestorem.
W celu zwiększenia transparentności procesu, do udziału w spotkaniach z inwestorem, Prezydent Miasta Krakowa zaprasza przedstawicieli klubów radnych z Rady Miasta Krakowa. Terminy postępowania w ramach etapu fakultatywnego mają charakter instrukcyjny.
Termin załatwienia
Dla etapu obligatoryjnego – do 3 dni roboczych od daty złożenia kompletnego wniosku o ZPI.
Uwaga: po przekazaniu wniosku o ZPI do Rady Miasta Krakowa, decyzja o dalszym procedowaniu wniosku należy do wyłącznej kompetencji Rady Miasta Krakowa, która nie jest przy tym związana żadnym terminem.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
W razie zainicjowania etapu fakultatywnego, stanowisko Gminy Miejskiej Kraków przedstawia się inwestorowi w postaci protokołu.
Podstawa prawna
Art. 37ea i nast. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023, poz. 977 ze zm.)
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: bp.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu rozpatrzenia wniosku. Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Planowanie przestrzenne.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 5 lat, po czym ulegną zniszczeniu.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest niemożność rozpatrzenia wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowią przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.