Ustalenie wysokości opłaty tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) przed zbyciem nieruchomości GD-18
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Geodezji
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz otrzymać formalne rozstrzygnięcie w sprawie ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) przed zbyciem nieruchomości:
Przygotuj i podpisz wniosek o ustalenie wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej).
Udaj się do Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą stosowny wniosek wraz z załącznikami (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”), lub złóż wniosek drogą elektroniczną.
Po zakończeniu postępowania otrzymasz rozstrzygnięcie.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy właścicieli albo użytkowników wieczystych nieruchomości, objętych ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo jego zmiany.
Kryteria dla realizacji usług
W przypadku, gdy chcesz otrzymać formalne rozstrzygnięcie w sprawie ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) musisz być właścicielem albo użytkownikiem wieczystym nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem albo zmianą planu miejscowego.
Jeżeli nieruchomość objęta wnioskiem jest przedmiotem współwłasności łącznej albo współużytkowania wieczystego łącznego (w przypadku małżonków na prawach wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej albo wspólników spółki cywilnej) wniosek musi być podpisany przez wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych.
Jeżeli nieruchomość objęta wnioskiem jest przedmiotem współwłasności albo współużytkowania wieczystego w częściach ułamkowych i każdy ze współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych chce otrzymać formalne rozstrzygnięcie w sprawie ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej), to wniosek taki musi być podpisany przez wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych.
Usługa może być realizowana tylko w przypadku gdy od daty wejścia w życie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (albo jego zmiany), którego ustaleniom podlega nieruchomość objęta wnioskiem, nie upłynęło 5 lat.
Usługa może być realizowana tylko w przypadku gdy właściciel albo użytkownik wieczysty planuje ekwiwalentne (odpłatne) zbycie nieruchomości.
Wymagane dokumenty
Wniosek o ustalenie wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej), składany w związku z planowanym zbyciem nieruchomości, zawierający wyraźne wskazanie nieruchomości objętej żądaniem (numer księgi wieczystej oraz oznaczenie nieruchomości, tj. numer działki ewidencyjnej, numer obrębu i jednostka ewidencyjna).
Do wniosku należy dołączyć:
aktualne poświadczenie prawa własności albo prawa użytkowania wieczystego (odpis księgi wieczystej i dodatkowo – w sytuacji gdy z odpisu księgi wieczystej nie wynika jednoznacznie tytuł prawny wnioskodawcy do nieruchomości – inne dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości) – w celu potwierdzenia tytułu prawnego do nieruchomości obecnie i według stanu na dzień wejścia w życie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo jego zmiany,
potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej od wydania decyzji administracyjnej,
pełnomocnictwo – jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę,
potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii (nie dotyczy pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej) – jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę.
Załączniki do wniosku winny być złożone w oryginale lub w uwierzytelnionych kopiach.
Opłaty
Opłata skarbowa od wydania decyzji administracyjnej (opłata skarbowa od wydania decyzji administracyjnej – w przypadku gdy nieruchomość objęta wnioskiem jest przedmiotem współwłasności albo współużytkowania wieczystego w częściach ułamkowych – dotyczy każdego ze współwłaścicieli lub współużytkowników wieczystych składających wniosek, gdyż dla każdego z nich wydawana jest odrębna decyzja).
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa od wydania decyzji administracyjnej
10
kasa UMK
; przelew
; płatność kartą
; poczta
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii
17
kasa UMK
; przelew
; płatność kartą
; poczta
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wydział Geodezji, Referat Kancelaryjny
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Referat Kancelaryjny (GD-02)
ul. Grunwaldzka 8, 31-526 Kraków - parter pok. 1 (Dziennik Podawczy)
wskazać swoje dane (w przypadku osoby fizycznej – imię, nazwisko i adres, w przypadku osoby prawnej – nazwa i adres siedziby, ewentualnie dodatkowe dane kontaktowe),
wskazać dane identyfikujące nieruchomość objętą żądaniem (numer księgi wieczystej, numer działki ewidencyjnej, numer obrębu, jednostka ewidencyjna),
podpisać wniosek.
Do wniosku powinny być dołączone wymagane załączniki (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Sprawa jest załatwiana poprzez wydanie decyzji administracyjnej.
Informacje dodatkowe
W przypadku zbycia nieruchomości przed datą wydania decyzji o ustaleniu wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) powinieneś o powyższym fakcie niezwłocznie poinformować organ prowadzący przedmiotowe postępowanie, gdyż art. 37 ust. 7 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przewiduje możliwość ustalenia renty planistycznej na wniosek wyłącznie przed zbyciem nieruchomości. Wobec powyższego postępowanie to zakończy się wydaniem decyzji o umorzeniu postępowania zgodnie z art. 105 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Jeżeli zbycie nieruchomości nastąpi w trakcie sporządzania przez rzeczoznawcę majątkowego operatu szacunkowego lub w okresie późniejszym, ale przed datą wydania decyzji w sprawie ustalenia wysokości renty planistycznej lub jeżeli na tym etapie nastąpi wycofanie wniosku, wnioskodawca obciążany jest kosztami postępowania (w tym sporządzanego operatu szacunkowego).
Wskazane jest podanie we wniosku kontaktowego numeru telefonicznego, pod którym wnioskodawca jest dostępny w godzinach pracy Urzędu Miasta Krakowa.
Postępowanie w sprawie ustalenia opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) może zostać wszczęte na wniosek lub z urzędu. Ustalenie wysokości renty planistycznej na wniosek jest przedmiotem niniejszej procedury. Z kolei ustalenie wysokości renty planistycznej z urzędu dotyczy przypadków, gdy wszczęcie postępowania następuje po otrzymaniu przesłanego przez notariusza – zgodnie z art. 37 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – wypisu z aktu notarialnego dotyczącego umowy, której przedmiotem jest zbycie nieruchomości objętej ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo jego zmiany.
Termin załatwienia
Twoja sprawa zostanie załatwiona do dwóch miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
W przypadku postępowania w sprawie ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego informacja o przeznaczeniu terenu w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego – obowiązującym i nieobowiązującym (uchwalonym przed 1 stycznia 1995 r.), a także wyrys z obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wyrys i wypis z nieobowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
W przypadku postępowania w sprawie ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego informacja o przeznaczeniu terenu w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego – obowiązującym i nieobowiązującym (obowiązującym bezpośrednio przed wejściem w życie aktualnie obowiązującego planu miejscowego), a także wyrysy z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – obowiązującego i nieobowiązującego.
Operat szacunkowy określający wartości rynkowe nieruchomości w celu ustalenia wysokości opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej).
Tryb odwoławczy
Od decyzji masz prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, ul. J. Lea 10, 30-048 Kraków, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa (Wydział Geodezji Urzędu Miasta Krakowa, ul. Grunwaldzka 8) w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Podstawa prawna
Art. 37 ust. 7 w związku z art. 36 ust. 4 oraz art. 37 ust. 1, 3, 4, 11a, 12 i art. 87 ust. 3a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 5 września 2023 r. w sprawie wyceny nieruchomości.
Art. 35 § 3, art. 36, art. 104, art. 127 § 1 i 2, art. 129 § 1 i 2 oraz art. 262 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Plac Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu wydania rozstrzygnięcia
w postępowaniu administracyjnym.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania i ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Odbiorcami danych osobowych mogą być strony postępowania administracyjnego, ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowania.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości realizacji składanego wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowią przepisy prawa, w oparciu o które realizowane są ustawowe zadania Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl