Udzielanie ulg w spłacie należności wynikających z decyzji o ustaleniu opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) GD-22
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Geodezji
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz otrzymać formalne rozstrzygnięcie w sprawie udzielenia ulgi w spłacie należności wynikającej z decyzji o ustaleniu opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej):
Przygotuj i podpisz wniosek o udzielenie ulgi w spłacie należności wynikającej z decyzji o ustaleniu opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej).
Udaj się do Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą stosowny wniosek wraz z załącznikami (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”), lub złóż wniosek drogą elektroniczną.
Po zakończeniu postępowania otrzymasz rozstrzygnięcie.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osób fizycznych zobowiązanych – na podstawie ostatecznej decyzji administracyjnej – do zapłaty opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej).
Kryteria dla realizacji usług
W przypadku, gdy chcesz otrzymać formalne rozstrzygnięcie w sprawie udzielenia ulgi w spłacie należności wynikającej z decyzji o ustaleniu opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) w postaci rozłożenia na raty płatności całości albo części należności, odroczenia spłaty całości albo części należności lub umorzenia należności w części musisz wykazać względy społeczne lub gospodarcze, w szczególności możliwości płatnicze zobowiązanego (czyli twoje).
W przypadku, gdy chcesz otrzymać formalne rozstrzygnięcie w sprawie udzielenia ulgi w spłacie należności wynikającej z decyzji o ustaleniu opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) w postaci umorzenia należności w całości musisz wykazać ważny interes zobowiązanego (czyli twój) lub interes publiczny.
W przypadku, gdy zobowiązanymi do zapłaty opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) – na podstawie ostatecznej decyzji administracyjnej – są małżonkowie na prawach wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej wniosek musi być podpisany przez oboje małżonków.
Wymagane dokumenty
Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie należności wynikającej z decyzji o ustaleniu opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (tzw. renty planistycznej) – zawierający wyraźne wskazanie rodzaju ulgi oraz uzasadniony – w zależności od rodzaju wybranej ulgi – względami społecznymi lub gospodarczym, w szczególności możliwościami płatniczymi zobowiązanego albo ważnym interesem zobowiązanego lub interesem publicznym.
Do wniosku należy dołączyć:
oświadczenie wnioskodawcy dotyczące stanu majątkowego oraz sytuacji materialno-bytowej (przykładowe oświadczenie dotyczące stanu majątkowego oraz sytuacji materialno-bytowej jest załącznikiem do niniejszej procedury),
kserokopie dokumentów obrazujących sytuację materialno-bytową wnioskodawcy i członków jego rodziny prowadzących wspólne z nim gospodarstwo domowe (w tym kserokopie dokumentów obrazujących uzyskiwane dochody i ponoszone wydatki),
oświadczenie o sposobie zagospodarowania środków pieniężnych uzyskanych w wyniku transakcji zbycia nieruchomości, w następstwie którego została naliczona renta planistyczna;
potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej od wydania decyzji administracyjnej,
pełnomocnictwo – jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę,
potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii (nie dotyczy pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej) – jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę.
Załączniki do wniosku winny być złożone w oryginale lub w uwierzytelnionych kopiach.
Opłaty
Opłata skarbowa od wydania decyzji administracyjnej.
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa albo jego odpisu, wypisu lub kopii.
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa od wydania decyzji administracyjnej
10
kasa UMK
; przelew
; płatność kartą
; poczta
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa albo jego odpisu, wypisu lub kopii
17
kasa UMK
; przelew
; płatność kartą
; poczta
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wydział Geodezji, Referat Kancelaryjny
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Referat Kancelaryjny (GD-02)
ul. Grunwaldzka 8, 31-526 Kraków - parter pok. 1 (Dziennik Podawczy)
wskazać swoje dane (imię, nazwisko i adres, ewentualnie dodatkowe dane kontaktowe),
wskazać rodzaj ulgi oraz uzasadnić wniosek – w zależności od rodzaju wybranej ulgi – względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi zobowiązanego albo ważnym interesem zobowiązanego lub interesem publicznym,
podpisać wniosek.
Do wniosku powinny być dołączone wymagane załączniki (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Sprawa jest załatwiana poprzez wydanie decyzji administracyjnej.
Informacje dodatkowe
W przypadku gdy kwota ulgi przekracza 15 000,00 zł projekt decyzji przedstawianej do podpisu Prezydentowi Miasta Krakowa jest opiniowany przez Zespół Zadaniowy ds. ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny oraz niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, przypadających Gminie Miejskiej Kraków, a także ulg w spłacie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym, przypadających Skarbowi Państwa, udzielanych bez zgody wojewody.
Wskazane jest podanie we wniosku kontaktowego numeru telefonicznego, pod którym wnioskodawca jest dostępny w godzinach pracy Urzędu Miasta Krakowa.
Termin załatwienia
Twoja sprawa zostanie załatwiona do dwóch miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
W przypadku gdy kwota ulgi przekracza 15 000,00 zł projekt decyzji przedstawianej do podpisu Prezydentowi Miasta Krakowa jest opiniowany przez Zespół Zadaniowy ds. ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny oraz niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, przypadających Gminie Miejskiej Kraków, a także ulg w spłacie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym, przypadających Skarbowi Państwa, udzielanych bez zgody wojewody.
Tryb odwoławczy
Od decyzji masz prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, ul. J. Lea 10, 30-048 Kraków, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa (Wydział Geodezji Urzędu Miasta Krakowa, ul. Grunwaldzka 8) w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Podstawa prawna
Art. 60, art. 61 ust. 1 pkt 4, art. 64 ust. 1, art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
Art. 35 § 3, art. 36, art. 104, art. 127 § 1 i 2, art. 129 § 1 i 2 oraz art. 262 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Zarządzenie Nr 2601/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 8 września 2023 r. w sprawie zasad postępowania dotyczących udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny i niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, przypadających Gminie Miejskiej Kraków
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Plac Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu wydania rozstrzygnięcia w postępowaniu administracyjnym.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania i ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Odbiorcami danych osobowych mogą być strony postępowania administracyjnego, ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowania.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości realizacji składanego wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowią przepisy prawa, w oparciu o które realizowane są ustawowe zadania Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl.