Wypełnij i podpisz wniosek o podział nieruchomości.
Udaj się do Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą stosowny wniosek wraz z załącznikami (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”), lub złóż wniosek drogą elektroniczną.
Po zakończeniu postępowania otrzymasz rozstrzygnięcie.
W przypadku, gdy chcesz podzielić nieruchomość musisz być właścicielem/użytkownikiem wieczystym nieruchomości podlegającej podziałowi.
W przypadku gdy chcesz podzielić nieruchomość położoną na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, a w przypadku braku planu miejscowego wykorzystywaną na cele rolne i leśne – jeżeli wydzielone będą działki gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3000 ha, podział taki jest dopuszczalny pod warunkiem, że działka taka zostanie przeznaczona na powiększenie sąsiedniej nieruchomości lub dokonana zostanie regulacja granic między sąsiadującymi nieruchomościami –cel podziału musi być wskazany we wniosku.
Gdy chcesz podzielić nieruchomość musisz określić sposób dostępu do drogi publicznej dla projektowanych do wydzielenia działek.
Gdy chcesz podzielić nieruchomość wpisaną do rejestru zabytków musisz dysponować pozwoleniem na podział wydawanym przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i dołączyć go do wniosku o podział nieruchomości.
Jeżeli przedmiotem podziału jest nieruchomość zabudowana, a proponowany jej podział powoduje także podział budynku, granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu powinny przebiegać wzdłuż pionowych płaszczyzn, które tworzone są przez ściany oddzielenia przeciwpożarowego usytuowane na całej wysokości budynku od fundamentu do przekrycia dachu – do wniosku musisz wówczas dołączyć stosowne rzuty.
W przypadku gdy wnioskujesz o podział niezależny od ustaleń planu miejscowego we wniosku musisz podać cel podziału – w pozostałych przypadkach podział musi być zgodny z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a w przypadku jego braku z przepisami odrębnymi lub z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy (podlega w tym zakresie opiniowaniu w toku postępowania–szczegóły sekcja „Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami”).
Wymagane dokumenty
Gdy chcesz podzielić nieruchomość zgodnie z ustaleniami planu miejscowego, a w przypadku jego braku z przepisami odrębnymi lub z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy:
wniosek o podział nieruchomości;
dokumenty stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości w szczególności oświadczenie, o którym mowa w art. 116 ust. 2 pkt 4 (szczegóły dotyczące oświadczenia w sekcji „Informacje dodatkowe” pkt 10);
wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi;
pozwolenie, o którym mowa w art. 96 ust. 1a, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków (szczegóły w sekcji „Informacje dodatkowe” pkt 6);
decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku, o którym mowa w art. 94 ust. 1 pkt 2 (podział zgodny z warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu);
wstępny projekt podziału (w 3 egzemplarzach);
rzuty poszczególnych kondygnacji budynku (od fundamentu do przekrycia dachu) sporządzone i podpisanych przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia wraz z zaznaczoną na czerwono proponowaną linią podziału – dotyczy podziałów o których mowa w art. 93 pkt 3b (szczegóły w sekcji „Informacje dodatkowe” pkt 9);
(Dokumenty wymienione poniżej dołącza się do wniosku o podział nieruchomości po uzyskaniu pozytywnej opinii o której mowa w sekcji „Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami”. Dokumenty te podlegają przyjęciu do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego).
protokół z przyjęcia granic nieruchomości;
wykaz zmian gruntowych;
wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej;
mapę z projektem podziału.
Gdy chcesz podzielić nieruchomość niezależnie od ustaleń planu miejscowego, a w przypadku braku planu niezależnie od decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu - w trybie określonym w art. 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami to jest w między innymi w celu:
zniesienia współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami, wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, jeżeli podział ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli, wskazanych we wspólnym wniosku, budynków wraz z działkami gruntu niezbędnymi do prawidłowego korzystania z tych budynków;
wydzielenia działki budowlanej, jeżeli budynek został wzniesiony na tej działce przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze;
realizacji roszczeń do części nieruchomości, wynikających z przepisów niniejszej ustawy lub z odrębnych ustaw;
wydzielenia działki budowlanej niezbędnej do korzystania z budynku mieszkalnego;
wydzielenia działek gruntu na terenach zamkniętych.
wniosek o podział nieruchomości;
dokumenty stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości w szczególności oświadczenie, o którym mowa w art. 116 ust. 2 pkt 4 (szczegóły dotyczące oświadczenia w sekcji „Informacje dodatkowe” pkt 10);
wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi;
pozwolenie, o którym mowa w art. 96 ust. 1a, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków (szczegóły w sekcji „Informacje dodatkowe” pkt 6);
rzuty poszczególnych kondygnacji budynku (od fundamentu do przekrycia dachu) sporządzone i podpisanych przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia wraz z zaznaczoną na czerwono proponowaną linią podziału – dotyczy podziałów o których mowa w art. 93 pkt 3b (szczegóły w sekcji „Informacje dodatkowe” pkt 9);
(Dokumenty wymienione poniżej dołącza się do wniosku o podział nieruchomości po uzyskaniu pozytywnej opinii o której mowa w sekcji „Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami”. Dokumenty te podlegają przyjęciu do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego).
protokół z przyjęcia granic nieruchomości;
wykaz zmian gruntowych;
wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej;
mapę z projektem podziału.
Pełnomocnictwo - gdy wnioskodawcę reprezentuje pełnomocnik.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wydział Geodezji, Referat Kancelaryjny
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Referat Kancelaryjny (GD-02)
ul. Grunwaldzka 8, 31-526 Kraków - parter pok. 1 (dziennik podawczy)
uzupełnić swoje dane (imię nazwisko oraz adres, ewentualnie dodatkowe dane kontaktowe),
uzupełnić dane identyfikujące dzieloną nieruchomość (jednostka ewidencyjna, obręb, działka, numer księgi wieczystej),
podpisać wniosek.
Do wniosku powinny być dołączone wymagane załączniki.
W przypadku podziału zgodnie z ustaleniami planu miejscowego, a w przypadku jego braku z przepisami odrębnymi lub z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy wydawana jest w toku postępowania, w formie postanowienia, na które służy zażalenie opinia (szczegóły sekcja „Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami”)
Sprawa jest załatwiana poprzez: wydanie decyzji administracyjnej.
Informacje dodatkowe
Musisz wiedzieć, że:
Podział nieruchomości polegający na wydzieleniu wchodzących w jej skład działek gruntu, odrębnie oznaczonych w katastrze nieruchomości, nie wymaga wydania decyzji zatwierdzającej podział.
Ostateczna decyzja zatwierdzająca podział stanowi podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej oraz w katastrze nieruchomości
Podziału dokonuje się na wniosek i koszt osoby, która ma w tym interes prawny.
Jeżeli nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego, podziału można dokonać na wniosek wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych.
Wniosek o dokonanie podziału, o którym mowa w art. 95 pkt 4a, może złożyć zarząd spółdzielni mieszkaniowej, zarząd wspólnoty mieszkaniowej lub zarządca, któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną w sposób określony w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Do wniosku nie stosuje się przepisu art. 22 ust. 3 pkt 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.
W odniesieniu do nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków pozwolenie na podział wydawane jest przez właściwego konserwatora zabytków na wniosek osoby fizycznej lub jednostki organizacyjnej posiadającej tytuł prawny do korzystania z zabytku wpisanego do rejestru, w trybie określonym w art. 36 i następnych ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Podział nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, a w przypadku braku planu miejscowego wykorzystywanych na cele rolne i leśne, powodujący wydzielenie działki gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3000 ha, jest dopuszczalny pod warunkiem, że działka ta zostanie przeznaczona na powiększenie sąsiedniej nieruchomości lub dokonana zostanie regulacja granic między sąsiadującymi nieruchomościami.
W sytuacji podziału, o którym mowa w pkt. 7 w decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości określa się termin na przeniesienie praw do wydzielonych działek gruntu, który nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stała się ostateczna. Przepisu nie stosuje się w przypadku podziałów nieruchomości niezależnych od ustaleń planu miejscowego, a w przypadku braku planu – niezależnych od decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Jeżeli przedmiotem podziału jest nieruchomość zabudowana, a proponowany jej podział powoduje także podział budynku, granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu powinny przebiegać wzdłuż pionowych płaszczyzn, które tworzone są przez ściany oddzielenia przeciwpożarowego usytuowane na całej wysokości budynku od fundamentu do przekrycia dachu. W budynkach, w których nie ma ścian oddzielenia przeciwpożarowego, granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu powinny przebiegać wzdłuż pionowych płaszczyzn, które tworzone są przez ściany usytuowane na całej wysokości budynku od fundamentu do przekrycia dachu, wyraźnie dzielące budynek na dwie odrębnie wykorzystywane części. W takim przypadku odcinek granicy wewnątrz budynku przedstawia się na rzutach poszczególnych kondygnacji budynku załączonych do wniosku.
Oświadczenie stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości – zgodnie z art. 116 ust. 2 pkt 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami – ma przedstawiać aktualny stan wpisów w księdze wieczystej założonej dla nieruchomości objętej wnioskiem o podział wraz ze wskazaniem numeru księgi wieczystej. Oświadczenie powyższe składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: ”Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Poza podziałem dokonywanym na wniosek właściciela/użytkownika wieczystego nieruchomość może być podzielona z urzędu w sytuacjach wskazanych w ustawie – między innymi w przypadku gdy podział jest niezbędny do realizacji celów publicznych lub nieruchomość stanowi własność gminy i nie została oddana w użytkowanie wieczyste.
Termin załatwienia
Twoja sprawa zostanie załatwiona w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Gdy chcesz podzielić nieruchomość zgodnie z ustaleniami planu miejscowego, a w przypadku jego braku z przepisami odrębnymi lub z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy będziemy musieli uzyskać postanowienie opiniujące wstępny projekt podziału co do zgodności z:
ustaleniami planu miejscowego (w przypadku istnienia tego planu) – wydane przez Wydział Planowania Przestrzennego,
warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu (w przypadku dysponowania przez wnioskodawcę decyzją ustalającą warunki zabudowy i zagospodarowania terenu) – wydane przez Wydział Architektury i Urbanistyki,
przepisami odrębnymi (w przypadku braku planu miejscowego) – wydane przez Wydział Planowania Przestrzennego.
Tryb odwoławczy
Od decyzji masz prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, ul. J. Lea 10, 30-048 Kraków, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa (Wydział Geodezji, ul. Grunwaldzka 8) w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (art. 92–99).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (art. 35 § 3, art. 104, art. 127 § 1 i 2 i art. 129 § 1 i 2).
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) uprzejmie informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Plac Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu wydawania rozstrzygnięć w postępowaniach administracyjnych.
Uprzejmie informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania i ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Odbiorcami danych osobowych mogą być strony postępowań administracyjnych, ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości realizacji składanych wniosków.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowią przepisy prawa, w oparciu o które realizowane są ustawowe zadania Wydziału Geodezji Urzędu Miasta Krakowa.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl