Wniosek o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy powodującej utrudnienia w ruchu lub wymagającej korzystania z drogi w sposób szczególny GK-13
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz otrzymać zgodę na przeprowadzenie zawodów sportowych, rajdów, wyścigów, na przewóz osób kolejką turystyczną oraz na inne imprezy, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny:
Wypełnij wniosek oraz przygotuj wszystkie wymagane załączniki (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Udaj się do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą wniosek wraz załącznikami. Istnieje możliwość złożenia dokumentów drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Po zakończeniu postępowania otrzymasz stosowną decyzję.
Kogo dotyczy usługa
Rozwiń
Organizatora imprezy na drogach publicznych.
Kryteria dla realizacji usług
Rozwiń
Zgodnie z art. 65 i art. 65b ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, wniosek wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć do organu zarządzającego ruchem na drodze, na której impreza będzie się odbywała, z tym, że jeżeli impreza będzie odbywała się na drogach podległych kilku organom - wniosek należy złożyć:
w przypadku dróg różnych kategorii – do organu zarządzającego ruchem na drodze wyższej kategorii,
w przypadku dróg tej samej kategorii – do organu właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy.
Organizator imprezy przesyła co najmniej na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia kopię wniosku wraz z wymaganymi załącznikami do:
właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy komendanta wojewódzkiego Policji,
komendanta oddziału Straży Granicznej – jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej,
komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej – jeżeli impreza jest przeprowadzana na drogach przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
Wydanie zezwolenia wymaga:
spełnienia przez organizatora imprezy warunków określonych w art. 65a ust. 2 i 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym,
braku istnienia niebezpieczeństwa zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia wielkiej wartości,
braku zagrożenia bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Wymagane dokumenty
Rozwiń
Wniosek (zaleca się złożenie wniosku na druku stanowiącym załącznik nr 1 do procedury, jednakże nie jest to obowiązkowe i ma na celu sprawniejsze rozpatrywanie sprawy) o wydanie zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny – przeprowadzanie imprezy na drodze, zawierający:
imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedzibę organizatora imprezy, zaleca się ponadto podanie: numeru telefonu, adresu e-mail organizatora imprezy, numeru REGON/KRS/NIP,
rodzaj i nazwę imprezy,
informację o miejscu i dacie rozpoczęcia, przebiegu oraz zakończenia imprezy,
informację o przewidywanej liczbie uczestników imprezy,
wykaz osób reprezentujących organizatora w sprawach zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy,
podpis organizatora lub jego przedstawiciela.
Załączniki do wniosku:
szczegółowy regulamin imprezy określający w szczególności zasady zachowania uczestników imprezy istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
wykaz osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy na terenie poszczególnych województw oraz w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia,
program imprezy ze szczegółowym opisem trasy i podaniem odległości między poszczególnymi jej odcinkami oraz określony w minutach i kilometrach program przejazdu lub przejścia uczestników przez poszczególne miejscowości i granice województw,
plan zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy (zaleca się złożenie planu zgodnie z drukiem stanowiącym załącznik nr 2 do procedury, jednakże nie jest to obowiązkowe i ma na celu sprawniejsze rozpatrywanie sprawy) obejmujący:
listę osób wchodzących w skład służby porządkowej, ich rozmieszczenie oraz elementy ubioru wyróżniające te osoby,
pisemną instrukcję określającą zadania służb porządkowych, opracowaną w uzgodnieniu z Policją,
rodzaj i ilość środków technicznych (w szczególności znaków, tablic ostrzegawczych i informacyjnych, lin, taśm lub wstęg służących do oznaczenia trasy lub miejsca imprezy, barier, płotków lub przegród służących do odgradzania miejsca imprezy) oraz miejsce ich rozlokowania,
rodzaje, zakres i sposób zabezpieczenia ratowniczego imprezy, w uzgodnieniu z właściwym komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi służbami ratowniczymi, w tym z właściwymi dysponentami jednostek systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego,
sposób oznaczenia miejsc niebezpiecznych dla uczestników imprezy,
oznakowanie pojazdów uczestniczących w imprezie i towarzyszących tej imprezie,
rodzaje zezwoleń umożliwiających poruszanie się osób lub pojazdów w miejscach wyłączonych z ruchu publicznego,
organizację łączności bezprzewodowej między organizatorem imprezy a Policją w trakcie trwania imprezy,
sposób informowania o ograniczeniach w ruchu drogowym wynikających z przebiegu imprezy – przed imprezą i w trakcie jej trwania,
zobowiązanie organizatora do przywrócenia do poprzedniego stanu pasa drogowego na trasie przejazdu, przejścia lub miejsca pobytu uczestników imprezy, a w przypadku uszkodzenia pasa drogowego lub urządzeń drogowych będącego następstwem imprezy – do ich bezzwłocznego naprawienia lub pokrycia kosztów tych napraw,
pisemna zgoda właściciela lasu na przeprowadzenie imprezy w razie przeprowadzania jej na terenach leśnych,
dowód opłaty skarbowej.
Zgodnie z art. 65j ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, załącznik do wniosku dotyczący planu zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy - nie ma zastosowania w przypadku przewozu osób kolejką turystyczną.
Dokumenty urzędowe stanowiące załączniki do wniosku należy składać w oryginale, ewentualnie w kserokopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez występującego w sprawie profesjonalnego pełnomocnika (adwokata lub radcę prawnego, rzecznika patentowego lub doradcę podatkowego) albo notarialnie lub przez organ, który go wydał. Jeżeli odpis dokumentu został sporządzony na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, poświadczenia jego zgodności z oryginałem, dokonuje się przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego lub podpisu osobistego.
Opłaty
Rozwiń
Dokument elektroniczny potwierdzenia dokonania przelewu powinien wskazywać Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury UMK oraz tytuł opłaty:
opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy,
opłata skarbowa od złożenia dokumentu pełnomocnictwa.
Zwolnione z opłaty skarbowej są podmioty wymienione w art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa albo prokury (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej)
17
kasa UMK
; przelew
; płatność kartą
; poczta
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy (nie dotyczy podmiotów zwolnionych od opłaty skarbowej)
Podpis osobisty (z wykorzystaniem warstwy elektronicznej dowodu osobistego)
Sposób realizacji usługi
Rozwiń
Decyzja administracyjna - zezwolenie lub odmowa zezwolenia na przeprowadzenie imprezy.
Informacje dodatkowe
Rozwiń
Organizator imprezy jest obowiązany zapewnić bezpieczeństwo osobom obecnym na imprezie oraz porządek podczas trwania imprezy poprzez:
spełnienie wymagań określonych w szczególności w przepisach prawa budowlanego, przepisach sanitarnych, przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
wyróżniającą się elementami ubioru służbę porządkową i informacyjną,
pomoc medyczną i przedmedyczną, dostosowaną do liczby uczestników imprezy, a także odpowiednie zaplecze higieniczno-sanitarne,
drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd służb ratowniczych i Policji, Straży Granicznej oraz Żandarmerii Wojskowej,
warunki zorganizowania łączności między podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy,
sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne do zabezpieczenia działań ratowniczo-gaśniczych,
w razie potrzeby pomieszczenie dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy,
środki techniczne niezbędne do zabezpieczenia imprezy, a w szczególności:
znaki lub tablice ostrzegawcze i informacyjne,
liny, taśmy lub wstęgi służące do oznaczania trasy lub miejsca imprezy,
bariery, płotki lub przegrody służące do ogradzania miejsca imprezy.
Organizator imprezy jest obowiązany:
uzgodnić z organami zarządzającymi ruchem na drogach przebieg trasy, na której ma się odbywać impreza,
współdziałać z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej lub na drogach przyległych do tych terenów, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową:
uzgadniając przebieg trasy lub miejsce imprezy,
stosując polecenia dotyczące prawidłowego zabezpieczenia imprezy,
dokonując wspólnego objazdu trasy lub miejsca imprezy.
sporządzić plan określający sposoby zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprezy na terenie poszczególnych województw – o którym mowa w punkcie 2d w sekcji „Wymagane dokumenty”,
opracować regulamin oraz program imprezy,
ustalić z Policją oraz jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową terminy spotkań organizowanych w celu uzgodnienia spraw związanych z zabezpieczeniem imprezy,
zapewnić realizację planu, o którym mowa w punkcie 2d w sekcji „Wymagane dokumenty”,
uzgodnić z zarządcą drogi obszar wykorzystania pasa drogowego oraz sposób i termin przywrócenia go do stanu poprzedniego,
uzyskać zgodę zarządcy drogi na udział w imprezie pojazdów samochodowych wyposażonych w opony z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwślizgowymi,
powiadomić przedsiębiorstwa komunikacji publicznej o przewidywanym czasie występowania utrudnień w ruchu drogowym,
na polecenie organu zarządzającego ruchem na drodze opracować projekt organizacji ruchu w uzgodnieniu z Policją,
udzielić dokładnych informacji dotyczących imprezy, na żądanie: organu zarządzającego ruchem, zarządcy drogi, Policji, przedsiębiorstwa komunikacji publicznej, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, a także wojewody właściwego ze względu na miejsce odbywania się imprezy, jeżeli są one niezbędne do realizacji ich zadań w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego,
przekazywać do wiadomości publicznej informacje o utrudnieniach w ruchu wynikających z planowanej imprezy.
Do zawodów sportowych, rajdów, wyścigów, przewozu osób kolejką turystyczną i innych imprez, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny, nie stosuje się przepisów o bezpieczeństwie imprez masowych, z wyłączeniem przepisów regulujących organizację oraz uprawnienia służb porządkowych.
Organ zarządzający ruchem może wezwać organizatora imprezy do:
opracowania projektu organizacji ruchu,
udzielenia dokładnych informacji dotyczących imprezy.
Zapisy niniejszej procedury stosuje się również do wydania zezwolenia na przewóz osób kolejką turystyczną, z wyłączeniem punktu 1 - podpunktów c, d, e, f, h, i oraz punktu 2 - podpunktów c, f, g, h, i , j, k, l (sekcja „Informacje dodatkowe”).
Termin załatwienia
Rozwiń
Decyzję o wydaniu lub odmowie wydania zezwolenia na odbycie imprezy wydaje się co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Rozwiń
Opinia komendanta wojewódzkiego Policji - właściwego ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy.
Opinia właściwego komendanta Oddziału Straży Granicznej lub komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej w przypadku imprezy odbywającej się na drogach w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
Uzgodnienie zakresu ograniczenia ruchu i wynikających stąd warunków przeprowadzenia imprezy z organami zarządzającymi ruchem na drogach, na których ma się odbyć impreza.
Tryb odwoławczy
Rozwiń
Od decyzji administracyjnej służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, ul. J. Lea 10, 30-048 Kraków, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa - Urząd Miasta Krakowa Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Podstawa prawna
Rozwiń
Art. 10, art. 65 oraz art. 65a-j ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym,
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.
Obowiązek informacyjny
Rozwiń
Informacja administratora o przetwarzaniu danych osobowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gk.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celu wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy powodującej utrudnienia w ruchu lub wymagającej korzystania z drogi w sposób szczególny.
Informujemy, że:
Ma Pan/Pani prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 5 lat, po ulegną zniszczeniu. Odbiorcą danych osobowych jest: Właściwe Miejskie Jednostki Organizacyjne, Straż Pożarna, Pogotowie Ratunkowe, Organy Policji.
Ma Pan/Pani prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowi art. 10 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.