Udzielenie/odmowa udzielenia ulgi w spłacie kar pieniężnych dla podmiotów do których mają zastosowanie przepisy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej GK-3
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury
Krótki opis usługi
Jeżeli chcesz uzyskać ulgę w spłacie kary pieniężnej nałożonej na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
Przygotuj wniosek oraz pozostałe niezbędne załączniki (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Udaj się do Urzędu Miasta Krakowa zabierając ze sobą dokumenty (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
Po weryfikacji wniosku organ może wezwać Cię do jego uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni od otrzymania wezwania.
Organ posiadając kompletny wniosek wyda decyzję o udzieleniu ulgi lub o odmowie udzielenia ulgi w spłacie kar pieniężnych stanowiących dochody Gminy Miejskiej Kraków w terminie do miesiąca, a jeżeli sprawa jest szczególnie skomplikowana, w terminie do dwóch miesięcy.
Organ może wydać także postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia lub postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.
Udzielenie ulgi może nastąpić w formie:
umorzenia kary pieniężnej, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej, w całości lub w części,
odroczenia terminu płatności całości albo części kary pieniężnej wraz z odsetkami za zwłokę,
rozłożenia na raty płatności całości albo części kary pieniężnej wraz z odsetkami za zwłokę.
Kogo dotyczy usługa
Rozwiń
Podmioty, na które została nałożona kara pieniężna na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, stanowiąca dochód Gminy Miejskiej Kraków, do których mają zastosowanie przepisy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Kryteria dla realizacji usług
Rozwiń
Wniosek o udzielenie ulgi może zostać złożony przez wnioskodawcę w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem zobowiązanego lub interesem publicznym.
Wymagane dokumenty
Rozwiń
Pisemny wniosek o udzielenie ulgi wraz ze wskazaniem jej formy, a także uzasadnieniem - Załącznik nr 1.
Wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jakie wnioskodawca otrzymał w ciągu minionych 3 lat, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie – Załącznik nr 2.
Informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis. Powyższe informacje przekazuje się na:
formularzu, którego wzór zawiera aktualny załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 poz. 40) obowiązujący w dniu składania wniosku – Załącznik nr 3a,
formularzu, którego wzór zawiera aktualny załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121, poz. 810) obowiązujący w dniu składania wniosku – Załącznik nr 3b.
Sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, w przypadku podmiotów zobowiązanych do ich sporządzania zgodnie z przepisami o rachunkowości, w przypadku pomocy de minimis udzielanej na warunkach określonych w:
rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1, z późn. zm.), jeżeli do ustalenia wartości pomocy de minimis konieczne jest ustalenie stopy referencyjnej mającej zastosowanie do wnioskodawcy,
rozporządzeniu Komisji (UE) nr 360/2012 z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 114 z 26.04.2012, str. 8, z późn. zm.).
Pełnomocnictwo – jeśli wnioskodawca reprezentowany jest przez inną osobę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej przez osoby uprawnione do jej reprezentowania, np. zarząd lub prokurenta).
Jednocześnie w celu ułatwienia i przyspieszenia realizacji usługi zasadnym jest przedstawienie następujących dokumentów nieobowiązkowych:
informacja na temat wyniku finansowego uzyskanego w okresie bieżącego roku do końca miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku,
plan przychodów i kosztów na dany rok obrotowy,
wykaz nieuregulowanych należności publicznoprawnych i cywilnoprawnych występujących na dzień złożenia wniosku,
w przypadku podmiotów niezobowiązanych do ich sporządzania, sprawozdań zgodnie z przepisami o rachunkowości innych sprawozdań o przychodach, kosztach i wyniku finansowym za okres 3 ostatnich lat obrotowych.
Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji o rozłożeniu kary pieniężnej na raty lub odroczeniu terminu płatności.
Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.
Nazwa dokumentu
W jakim przypadku
Kogo dotyczy
Arkusz do indywidualnej oceny sytuacji przedsiębiorcy wnioskującego o pomoc
-
Podmioty do których mają zastosowanie przepisy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
-
Podmioty do których mają zastosowanie przepisy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
Formularz oświadczenia w związku z ubieganiem się o ulgę w spłacie zobowiązania z tytułu nałożonej kary pieniężnej
-
Podmioty do których mają zastosowanie przepisy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
Opłaty
Rozwiń
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa od pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej)
17
kasa UMK
; przelew
; płatność kartą
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Opłata skarbowa za wydanie decyzji o rozłożeniu kary pieniężnej na raty lub odroczeniu terminu płatności
10
kasa UMK
; przelew
; płatność kartą
49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
Miejsce przyjmowania dokumentów
Rozwiń
Dokumenty można złożyć na wybranym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub bezpośrednio w siedzibie Wydziału:
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury
ul. Wielopole 17a, 31-072 Kraków
Pn-Pt 7:40 - 15:30
brak
12 616 88 18
Sposób realizacji usługi
Rozwiń
Otrzymanie od wnioskodawcy niezbędnych dokumentów związanych z ubieganiem się o ulgę w spłacie kar pieniężnych stanowiących dochody Gminy Miejskiej Kraków.
Analiza otrzymanych dokumentów.
Wydanie:
decyzji o udzieleniu ulgi w spłacie nałożonej kary pieniężnej stanowiącej dochody Gminy Miejskiej Kraków lub
decyzji o odmowie udzielenia ulgi lub
postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia lub
postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania.
Wydanie zaświadczenia o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w przypadku wydania decyzji o udzieleniu ulgi.
Informacje dodatkowe
Rozwiń
W przypadku stwierdzenia braku kompletu dokumentów, wnioskodawca zostanie wezwany do uzupełnienia wniosku w terminie nie krótszym niż 7 dni od otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku we wskazanym terminie skutkuje pozostawieniem sprawy bez rozpatrzenia.
Termin załatwienia
Rozwiń
Wydanie decyzji o udzieleniu ulgi w spłacie nałożonej kary pieniężnej stanowiącej dochody Gminy Miejskiej Kraków następuje w ciągu miesiąca, a w sprawie szczególnie skomplikowanej w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia kompletnej dokumentacji.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Rozwiń
Protokół z postępowania wyjaśniającego,
Zaświadczenia o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie lub postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia.
Tryb odwoławczy
Rozwiń
Od wydanej decyzji odmownej służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (ul. Lea 10, 30-048 Kraków) za pośrednictwem Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury UMK, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 17 pkt 1, art. 127 § 1 i § 2 oraz art. 129 § 1 i § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego).
Podstawa prawna
Rozwiń
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Dział III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z 18 grudnia 2013 roku w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym.
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z dnia 28.06.2014 r., str. 45 ze zm.).
Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2832 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Obowiązek informacyjny
Rozwiń
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gk.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu udzielenia/odmowy udzielenia ulgi w spłacie kar pieniężnych stanowiących dochody Gminy Miejskiej Kraków dla podmiotów do których mają zastosowanie przepisy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. „Utrzymanie czystości i porządku w gminie, odpady komunalne i nieczystości ciekłe”.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.