Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków oraz Skarbu Państwa GS-11
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności na rzecz wnioskodawcy - użytkownika wieczystego nieruchomości w drodze decyzji administracyjnej.
Kogo dotyczy usługa
Użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych, stanowiących własność Skarbu Państwa lub Gminy Miejskiej, położonych na terenie Miasta Krakowa.
Kryteria dla realizacji usług
Wnioski o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności można składać do 31 grudnia 2025 r.
Przekształceniu podlegają grunty, na których w dniu 13 października 2005 roku było ustanowione prawo użytkowania wieczystego na rzecz osób fizycznych i które w tej dacie oraz w dacie złożenia wniosku o przekształcenie:
były zabudowane na cele mieszkaniowe lub były zabudowane garażami albo
były przeznaczone pod zabudowę na cele mieszkaniowe lub pod zabudowę garażami albo
były nieruchomościami rolnymi.
Z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości mogą wystąpić również osoby fizyczne będące w dniu 13 października 2005 r. użytkownikami wieczystymi nieruchomości, jeżeli użytkowanie wieczyste uzyskały w zamian za wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz Skarbu Państwa na podstawie innych tytułów, przed dniem 5 grudnia 1990 r.
Z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego wyżej opisanych nieruchomości w prawo własności nieruchomości, mogą również wystąpić:
osoby fizyczne i prawne będące właścicielami lokali, których udział w nieruchomości wspólnej obejmuje prawo użytkowania wieczystego,
spółdzielnie mieszkaniowe będące właścicielami budynków mieszkalnych lub garaży.
W przypadku gruntów będących przedmiotem współużytkowania wieczystego, wnioski składają wszyscy użytkownicy wieczyści.
Z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości mogą również wystąpić następcy prawni ww. osób.
Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (wg formularza stanowiącego załącznik nr 1 do procedury).
Pisemny wniosek oraz dokument potwierdzający prawo do otrzymania bonifikaty (kopia - szczegóły zostały opisane w pkt 13 niniejszej procedury) - w przypadku ubiegania się o bonifikatę.
Dokument poświadczający prawo do nieodpłatnego przekształcenia (np. decyzja wywłaszczeniowa, decyzja o przyznaniu działki zamiennej - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem).
Postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia (oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem) - w przypadku, gdy wniosek o przekształcenie składa spadkobierca (nie ujawniony w księdze wieczystej).
Pełnomocnictwo wraz z ewentualną opłatą skarbową lub dokument potwierdzający prawo występowania w imieniu osoby nie mającej pełnej zdolności do czynności prawnych.
Dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji.
Wniosek oraz formularz wymienione jako załączniki nr 2 i 3 do niniejszej procedury – jeśli nieruchomości są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.
Dokumenty finansowe przedsiębiorcy świadczące o jego kondycji finansowej w 3 ostatnich latach (takie jak bilans wraz z rachunkiem zysków i strat za ostatnie 3 lata) - w przypadku rozłożenia na raty opłaty przekształceniowej dla nieruchomości wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Opłaty
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności podlega opłacie skarbowej - zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa za wydanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa
ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków
Po złożeniu kompletnego wniosku, w przypadku, gdy nieruchomość spełnia przesłanki ustawowe, sporządzana jest wycena nieruchomości w formie operatu szacunkowego.
Następnie wnioskodawca jest informowany o warunkach przekształcenia i może wnioskować o udzielenie bonifikaty.
Po wyrażeniu przez wnioskodawcę zgody na zaproponowane warunki, wydawana jest decyzja administracyjna o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej w prawo własności tej nieruchomości.
Jeżeli wnioskodawca jest przedsiębiorcą, który złożył wiosek w odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, dodatkowo wystawiane jest zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis.
W wyżej opisanej sytuacji, w razie przekroczenia limitu pomocy de minimis udzielonej w ostatnich 3 latach, dodatkowo wydawana jest decyzja o dopłacie do wysokości wartości rynkowej nieruchomości.
Informacje dodatkowe
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności jest odpłatne.
Opłata za przekształcenie stanowi różnicę pomiędzy wartością prawa własności nieruchomości gruntowej i wartością prawa użytkowania wieczystego tej nieruchomości, określonych według stanu na dzień wydania decyzji przez rzeczoznawcę majątkowego. W odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanej w dniu wydania decyzji do prowadzenia działalności gospodarczej – różnica stanowi pomoc de minimis.
Opłatę za przekształcenie należy wnieść w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja przekształceniowa stała się ostateczna. Opłata podlega rozłożeniu na raty, na wniosek użytkownika wieczystego, na czas nie krótszy niż 10 lat i nie dłuższy niż 20 lat, chyba że wnioskodawca wystąpi o okres krótszy niż 10 lat.
Nieuiszczona część opłaty, rozłożonej na raty, podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski. W odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanej w dniu wydania decyzji do prowadzenia działalności gospodarczej – rozłożenie opłaty na raty wymaga zastosowania stopy referencyjnej ustalonej zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6).
Przedsiębiorcą jest każdy podmiot - zarówno osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji/rejestru lub też bez formalnego wpisu do rejestru, jak i spółka prawa handlowego, spółka cywilna, spółdzielnia socjalna, spółdzielnia mieszkaniowa, stowarzyszenie, fundacja, instytucja kultury - jeżeli faktycznie prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu prawa unijnego, czyli oferuje produkty lub usługi na rynku, w tym także gdy wynajmuje lokal/nieruchomość. Przedsiębiorcą jest zatem podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną.
W przypadku gdy wartość pomocy publicznej przekracza limit pomocy de minimis, pomocy udziela się do tego limitu, zaś pozostała kwota stanowi dopłatę do wartości nieruchomości gruntowej podlegającej przekształceniu określonej w celu ustalenia opłaty. Wysokość dopłaty jest ustalana przez właściwy organ w drodze decyzji. Obecnie limit wynosi 300 tys. euro.
Wierzytelność z tytułu opłaty rozłożonej na raty, podlega zabezpieczeniu hipoteką przymusową na nieruchomości objętej przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. W przypadku przekształcenia udziału w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości, związanego z odrębną własnością lokalu, hipoteka przymusowa obciąża nieruchomość lokalową osoby, na rzecz której nastąpiło przekształcenie. Podstawą wpisu hipoteki jest ostateczna decyzja orzekająca o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
W odniesieniu do nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków, należną opłatę obniża się o 50 % na wniosek użytkownika wieczystego.
W przypadku nieruchomości Skarbu Państwa osobom fizycznym które prawo użytkowania wieczystego uzyskały przed dniem 5 grudnia 1990 r., oraz ich następcom prawnym, organ właściwy do wydania decyzji udziela, na ich wniosek, 50% bonifikaty od opłaty przekształceniowej.
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości następuje nieodpłatnie na rzecz:
osób fizycznych, jeżeli prawo użytkowania wieczystego nabyły w zamian za wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz Skarbu Państwa na podstawie innych tytułów, przed dniem 5 grudnia 1990 r. lub ich następców prawnych,
spółdzielni mieszkaniowych lub ich następców prawnych, będących użytkownikami wieczystymi lub współużytkownikami wieczystymi nieruchomości, które uzyskały użytkowanie wieczyste w zamian za wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz Skarbu Państwa na podstawie innych tytułów, przed dniem 5 grudnia 1990 r.
Wnioskodawca ponosi także opłaty z tytułu sporządzanych operatów szacunkowych w przypadku, gdy przedmiotem postępowania są grunty będące własnością Gminy Miejskiej Kraków. W przypadku gruntów Skarbu Państwa opłata z tego tytułu nie jest pobierana.
Wysokość opłaty należnej właścicielowi z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, wysokość opłaty za sporządzony operat szacunkowy, termin zapłaty oraz numer konta na który należy je uiścić, są każdorazowo podawane w decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
W Wydziale Skarbu Miasta przy ul. Kasprowicza 29 nie ma kasy. Najbliższa kasa znajduje się w Wydziale Geodezji przy ul. Grunwaldzkiej 8. Kasa od strony ul. Grunwaldzkiej 8 czynna dla mieszkańców od poniedziałku do piątku od godz. 7.40 do 15.00.
Termin załatwienia
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Operat szacunkowy, określający wartość nieruchomości.
Informacje dotyczące udzielonej pomocy publicznej, zawarte w aplikacji SUDOP/SHRIMP – w przypadku nieruchomości gruntowych wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym www.ms.gov.pl, raportów oraz wydruków map z programu GEO-INFO Mapa, jak również informacji uzyskanych z bazy przedsiębiorców Centralnej Ewidencji i Informacji i Działalności Gospodarczej oraz z wyszukiwarki podmiotów w Krajowym Rejestrze Sądowym, będącym częścią Portalu Rejestrów Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości.
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do:
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie (ul. J. Lea 10, 30-048 Kraków) - w przypadku nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub do
Wojewody Małopolskiego (ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków) - w przypadku nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa
za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa w terminie czternastu dni od dnia jej doręczenia (art. 127 § 1 i 2 oraz art. 129 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego).
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości;
Ustawa z dnia 6 marca 2018r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 roku, poz. 221 z późn. zm.), art. 1 załącznika I Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, ze zm.), Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023).
Obowiązek informacyjny
Urząd Miasta Krakowa informuje, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Dane osobowe będą przetwarzane przez tut. Urząd w celu realizacji usługi opisanej w niniejszej procedurze.
Osoby, których dane osobowe są przetwarzane w niniejszym postępowaniu, mają prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych, a także - w przypadkach przewidzianych prawem - prawo do usunięcia danych i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych.
Dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz.U. z 2020 roku, poz. 164) oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. Nr 14, poz. 67).
Prawo do wniesienia skargi przysługuje do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Podanie danych osobowych jest warunkiem realizacji usług świadczonych przez Urząd Miasta Krakowa. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości świadczenia przez nas niniejszej usługi.
Dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), tzn. dane będą przetwarzane na podstawie przepisów prawa, a w szczególnych przypadkach - na podstawie zgody osób, których te dane dotyczą albo w związku z wykonywaniem umowy, której stronami są te osoby.
Administrator utworzył Zespół Inspektora Ochrony Danych. Dane kontaktowe Zespołu Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – ul. Sarego 4, 31-047 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl, tel. (12) 616 82 91.