Złóż podpisany wniosek osobiście, wyślij pocztą lub drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Po analizie wniosku otrzymasz pisemną odpowiedź o dalszym toku postępowania i dopuszczalności przekształcenia w tym trybie,
Jeżeli wyrazisz zgodę na zaproponowane warunki przekształcenia, otrzymasz decyzję o przekształceniu.
Kogo dotyczy usługa
Rozwiń
Użytkownicy wieczyści nieruchomości gruntowych położonych na terenie Miasta Krakowa, jeżeli użytkowanie wieczyste powstało przed 13 października 2005 roku.
Kryteria dla realizacji usług
Rozwiń
Wnioski o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności można składać do 31 grudnia 2025 r.
Przekształceniu podlegają grunty, na których w dniu 13 października 2005 roku było ustanowione prawo użytkowania wieczystego na rzecz osób fizycznych i które w tej dacie oraz w dacie złożenia wniosku o przekształcenie:
były zabudowane na cele mieszkaniowe lub były zabudowane garażami albo
były przeznaczone pod zabudowę na cele mieszkaniowe lub pod zabudowę garażami albo
były nieruchomościami rolnymi.
Z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości mogą wystąpić również osoby fizyczne będące w dniu 13 października 2005 r. użytkownikami wieczystymi nieruchomości, jeżeli użytkowanie wieczyste uzyskały w zamian za wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz Skarbu Państwa na podstawie innych tytułów, przed dniem 5 grudnia 1990 r.
Z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego wyżej opisanych nieruchomości w prawo własności nieruchomości, mogą również wystąpić:
osoby fizyczne i prawne będące właścicielami lokali, których udział w nieruchomości wspólnej obejmuje prawo użytkowania wieczystego,
spółdzielnie mieszkaniowe będące właścicielami budynków mieszkalnych lub garaży.
W przypadku gruntów będących przedmiotem współużytkowania wieczystego, wnioski składają wszyscy użytkownicy wieczyści.
Z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości mogą również wystąpić następcy prawni ww. osób.
Wymagane dokumenty
Rozwiń
Pisemny wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności (wg formularza stanowiącego załącznik nr 1 do procedury).
Pisemny wniosek oraz dokument potwierdzający prawo do otrzymania bonifikaty z tytułu wpisu nieruchomości do rejestru zabytków (kopia - szczegóły zostały opisane w sekcji "Informacje dodatkowe") - w razie ubiegania się o bonifikatę.
Dokument poświadczający prawo do nieodpłatnego przekształcenia (np. decyzja wywłaszczeniowa, decyzja o przyznaniu działki zamiennej - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem) – w przypadku posiadania takiego uprawnienia.
Postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia (oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem) - gdy wniosek o przekształcenie składa spadkobierca, który nie został jeszcze ujawniony w księdze wieczystej.
Pełnomocnictwo wraz z ewentualną opłatą skarbową lub dokument potwierdzający prawo występowania w imieniu osoby nie mającej pełnej zdolności do czynności prawnych.
Dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji.
Wniosek oraz formularz wymienione jako załącznik nr 2 i załącznik nr 3 do niniejszej procedury – jeśli nieruchomości są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.
Dokumenty finansowe przedsiębiorcy świadczące o jego kondycji finansowej w 3 ostatnich latach (takie jak bilans wraz z rachunkiem zysków i strat za ostatnie 3 lata) - w przypadku rozłożenia na raty opłaty przekształceniowej dla nieruchomości wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Opłaty
Rozwiń
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności podlega opłacie skarbowej - zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Tytuł płatność
Kwota
Forma
Nr rachunku bankowego
Opłata skarbowa za wydanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności
Po złożeniu kompletnego wniosku, w przypadku, gdy nieruchomość spełnia przesłanki ustawowe, sporządzana jest wycena nieruchomości w formie operatu szacunkowego.
Następnie wnioskodawca jest informowany o warunkach przekształcenia i może wnioskować o udzielenie bonifikaty.
Po wyrażeniu przez wnioskodawcę zgody na zaproponowane warunki, wydawana jest decyzja administracyjna o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej w prawo własności tej nieruchomości.
Jeżeli wnioskodawca jest przedsiębiorcą, który złożył wiosek w odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, dodatkowo wystawiane jest zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis.
W wyżej opisanej sytuacji, w razie przekroczenia limitu pomocy de minimis udzielonej w ostatnich 3 latach, dodatkowo wydawana jest decyzja o dopłacie do wysokości wartości rynkowej nieruchomości.
Informacje dodatkowe
Rozwiń
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności jest odpłatne.
Opłata za przekształcenie stanowi różnicę pomiędzy wartością prawa własności nieruchomości gruntowej i wartością prawa użytkowania wieczystego tej nieruchomości, określonych według stanu na dzień wydania decyzji przez rzeczoznawcę majątkowego. W odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanej w dniu wydania decyzji do prowadzenia działalności gospodarczej – różnica między wartością nieruchomości, a ceną stanowi pomoc de minimis.
Opłatę za przekształcenie należy wnieść w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja przekształceniowa stała się ostateczna. Opłata podlega rozłożeniu na raty, na wniosek użytkownika wieczystego, na czas nie dłuższy niż 20 lat.
Nieuiszczona część opłaty, rozłożonej na raty, podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski. W odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanej w dniu wydania decyzji do prowadzenia działalności gospodarczej – rozłożenie opłaty na raty wymaga zastosowania stopy referencyjnej ustalonej zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6).
Jeżeli nieruchomość gruntowa, będąca przedmiotem przekształcenia, jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej, mają zastosowanie przepisy o pomocy publicznej.
Dodatkowe informacje dotyczące osób wykorzystujących nieruchomość do prowadzenia działalności gospodarczej.
Przywołana ustawa za dzień udzielenia pomocy publicznej uznaje dzień, w którym decyzja o przekształceniu stała się ostateczna (art. 5a ust. 1 ustawy),
Przedsiębiorcą jest każdy podmiot - zarówno osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji/rejestru lub też bez formalnego wpisu do rejestru, jak i spółka prawa handlowego, spółka cywilna, spółdzielnia socjalna, spółdzielnia mieszkaniowa, stowarzyszenie, fundacja, instytucja kultury - jeżeli faktycznie prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu prawa unijnego, czyli oferuje produkty lub usługi na rynku, w tym także gdy wynajmuje lokal/nieruchomość. Przedsiębiorcą jest zatem podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną,
Wartość pomocy publicznej odpowiada różnicy między wartością nieruchomości gruntowej podlegającej przekształceniu, określoną w celu ustalenia opłaty, a kwotą opłaty ustaloną w decyzji o przekształceniu. W przypadku udzielenia bonifikaty od opłaty, kwota odpowiadająca udzielonej bonifikacie powiększa wartość udzielonej pomocy publicznej.
W przypadku gdy wartość pomocy publicznej przekracza limit pomocy de minimis, pomocy udziela się do tego limitu, zaś pozostała kwota stanowi dopłatę do wartości nieruchomości gruntowej podlegającej przekształceniu określonej w celu ustalenia opłaty. Wysokość dopłaty jest ustalana przez właściwy organ w drodze decyzji. Obecnie limit wynosi 300 tys. euro.
Wierzytelność z tytułu opłaty rozłożonej na raty, podlega zabezpieczeniu hipoteką przymusową na nieruchomości objętej przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. W przypadku przekształcenia udziału w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości, związanego z odrębną własnością lokalu, hipoteka przymusowa obciąża nieruchomość lokalową osoby, na rzecz której nastąpiło przekształcenie. Podstawą wpisu hipoteki jest ostateczna decyzja orzekająca o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
W odniesieniu do nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków, należną opłatę obniża się o 50 % na wniosek użytkownika wieczystego.
W przypadku nieruchomości Skarbu Państwa osobom fizycznym które prawo użytkowania wieczystego uzyskały przed dniem 5 grudnia 1990 r., oraz ich następcom prawnym, organ właściwy do wydania decyzji udziela, na ich wniosek, 50% bonifikaty od opłaty przekształceniowej.
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości następuje nieodpłatnie na rzecz:
osób fizycznych, jeżeli prawo użytkowania wieczystego nabyły w zamian za wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz Skarbu Państwa na podstawie innych tytułów, przed dniem 5 grudnia 1990 r. lub ich następców prawnych,
spółdzielni mieszkaniowych lub ich następców prawnych, będących użytkownikami wieczystymi lub współużytkownikami wieczystymi nieruchomości, które uzyskały użytkowanie wieczyste w zamian za wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz Skarbu Państwa na podstawie innych tytułów, przed dniem 5 grudnia 1990 r.
Wnioskodawca ponosi także opłaty z tytułu sporządzanych operatów szacunkowych w przypadku, gdy przedmiotem postępowania są grunty będące własnością Gminy Miejskiej Kraków. W przypadku gruntów Skarbu Państwa opłata z tego tytułu nie jest pobierana.
Wysokość opłaty należnej właścicielowi z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, wysokość opłaty za sporządzony operat szacunkowy, termin zapłaty oraz numer konta na który należy je uiścić, są każdorazowo podawane w decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
W Wydziale Skarbu Miasta przy ul. Kasprowicza 29 nie ma kasy. Najbliższa kasa znajduje się w Wydziale Geodezji przy ul. Grunwaldzkiej 8. Kasa od strony ul. Grunwaldzkiej 8 czynna jest dla mieszkańców od poniedziałku do piątku od godz. 7.40 do 15.00.
Termin załatwienia
Rozwiń
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Rozwiń
Operat szacunkowy, określający wartość nieruchomości.
Informacje dotyczące udzielonej pomocy publicznej, zawarte w aplikacji SUDOP/SHRIMP – w przypadku nieruchomości gruntowych wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym Ministerstwa Sprawiedliwości, raportów oraz wydruków map z programu GEO-INFO Mapa, jak również informacji uzyskanych z bazy przedsiębiorców Centralnej Ewidencji i Informacji i Działalności Gospodarczej oraz z wyszukiwarki podmiotów w Krajowym Rejestrze Sądowym, będącym częścią Portalu Rejestrów Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości.
Tryb odwoławczy
Rozwiń
Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do:
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie (ul. J. Lea 10, 30-048 Kraków) - w przypadku nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków
Wojewody Małopolskiego (ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków) - w przypadku nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa
za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa w terminie czternastu dni od dnia jej doręczenia (art. 127 § 1 i 2 oraz art. 129 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego).
Podstawa prawna
Rozwiń
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
Ustawa z dnia 6 marca 2018r. - Prawo przedsiębiorców, art. 1 załącznika I Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, ze zm.), Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023).
Obowiązek informacyjny
Rozwiń
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31 004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie (zgodnie z kategorią archiwalną A).
Odbiorcami Twoich danych osobowych są: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa oraz strony i uczestnicy postępowania.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku 1997 roku o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych, z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.