Przekazanie trwałego zarządu między jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej GS-3
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Przekazanie trwałego zarządu między jednostkami organizacyjnymi Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa nieposiadającymi osobowości prawnej.
Kogo dotyczy usługa
Jednostki Gminy Miejskiej Kraków oraz Skarbu Państwa nieposiadające osobowości prawnej.
Kryteria dla realizacji usług
Z wnioskiem o wygaśnięcie trwałego zarządu występuje jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, na rzecz której prawo zostało ustanowione.
Jednocześnie z wnioskiem o ustanowienie prawa trwałego zarządu występuje jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej celem pozyskania prawa do nieruchomości na której realizowane są lub będą jej zadania statutowe.
Warunkiem realizacji wniosków jest wyrażenie zgody przez organy nadzorujące.
Wymagane dokumenty
Pisemne wnioski: jednostki organizacyjnej będącej trwałym zarządcą o wygaśnięcie prawa trwałego zarządu oraz jednostki organizacyjnej o przekazanie w trwały zarząd /oryginał/.
Do wniosku o wygaśnięcie trwałego zarządu należy dołączyć:
zgodę organu nadzorującego jednostkę na wygaśnięcie trwałego zarządu,
w przypadku wniosku o wygaśnięcie prawa trwałego zarządu w odniesieniu do części nieruchomości - mapę z zaznaczeniem terenu objętego wnioskiem i określeniem wnioskowanej powierzchni nieruchomości (budynek, działka),
pisemne uzgodnienia z jednostką zainteresowaną objęciem nieruchomości w trwały zarząd, jeżeli wnioskodawca jest w ich posiadaniu,
Inne posiadane przez Jednostkę dokumenty uzasadniające wygaszenie prawa trwałego zarządu.
Do wniosku o ustanowienie trwałego zarządu należy dołączyć:
w przypadku złożenia wniosku o oddanie w trwały zarząd nieruchomości w celu realizacji inwestycji dokumenty potwierdzające możliwość, ze względów przestrzennych, realizacji planowanego zamierzenia;
w przypadku wniosku o oddanie części nieruchomości w trwały zarząd mapa z zaznaczeniem terenu objętego wnioskiem i określeniem wnioskowanej powierzchni nieruchomości (budynek, działka);
inne dokumenty będące w posiadaniu jednostki związane z prowadzeniem lub zamiarem prowadzenia działalności statutowej na nieruchomości.
Poświadczenia za zgodność z oryginałem może dokonać notariusz lub występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym, instytucja, która dokument wydała a także upoważniony pracownik Wydziału Skarbu Miasta.
Opłaty
Tytuł opłaty
Wysokość opłaty
Formy płatności
nr rachunku bankowego
Opłata roczna za trwały zarząd na nieruchomościach Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Krakowa – miasta na prawach powiatu.
Wysokość opłaty ustala się wg stawki procentowej 0,1 %,
0,3 % lub 1 % od ceny nieruchomości ustalonej na podstawie jej wartości. Wartość nieruchomości ustalana jest na podstawie operatu szacunkowego sporządzanego przez rzeczoznawcę majątkowego.
Przelew na konto bankowe lub w kasach UMK Al. Powstania Warszawskiego 10 lub innych lokalizacjach kasowych
PKO Bank Polski S.A.
Nr
77 1020 2892 0000 5802 0590 0933
lub
na konto indywidualne wskazane przez Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa
Opłata roczna za trwały zarząd na nieruchomościach Skarbu Państwa
PKO Bank Polski S.A.
Nr 82 1020 2892 0000 5602 0590 0941
Opłata skarbowa
Nie podlega opłacie skarbowej (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 litera h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej).
W przypadkach szczególnych opłat nie ustala się:
art. 6 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych dotyczy jednostek oświatowych;
art. 64b ustawy z dnia 22 lutego 2019 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat trzech dotyczy żłobków;
art. 83 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami dotyczy nieruchomości oddanych w trwały zarząd pod drogi publiczne, parki, zieleńce, ogrody botaniczne, ogrody zoologiczne oraz rezerwaty przyrody.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa, ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków.
Po złożeniu przez jednostki wniosku, przeprowadzane są w razie potrzeby oględziny nieruchomości, gromadzone opinie merytoryczne oraz dokumentacja geodezyjno –prawna.
W przypadku pozytywnej weryfikacji oraz konieczności ustalenia opłat z tytułu trwałego zarządu, zlecane jest sporządzenie przez rzeczoznawcę majątkowego wyłonionego w trybie przetargowym wyceny nieruchomości w formie operatu szacunkowego.
Następnie jednostka przejmująca prawo trwałego zarządu informowana jest o wysokości opłat koniecznych do ponoszenia (nie dotyczy nieruchomości przekazywanych na cele zwolnione z ponoszenia opłat).
Realizacja wniosku następuje poprzez wydanie decyzji Prezydenta Miasta Krakowa, która przesłana zostaje do stron postępowania (odbiór decyzji następuje co do zasady elektronicznie lub w formie tradycyjnej – papierowej jeśli jednostka wyrazi takie życzenie lub nie posiada możliwości odbioru elektronicznego).
W przypadku nieskorzystania przez jednostki z trybu odwoławczego, po 14 dniach od daty doręczenia decyzji uzyskuje ona klauzule ostateczności.
Nieruchomość przekazana zostaje protokolarnie pomiędzy jednostkami przy ewentualnym udziale przedstawicieli Wydziału. W przypadku decyzji odmownej lub umarzającej postępowanie, jej uprawomocnienie kończy postępowanie.
Ujawnienie prawa trwałego zarządu w księdze wieczystej następuje na wniosek Jednostki.
Informacje dodatkowe
Możliwe jest przekazanie trwałego zarządu w odniesieniu do udziału we współwłasności lub użytkowaniu wieczystym nieruchomości.
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym www.ms.gov.pl, raportów i wydruków map z programu ISDP (Internetowy Serwer Danych Przestrzennych), wydruków statutu jednostki organizacyjnej (wnioskodawcy) dostępnych na stronie www.bip.krakow.pl bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów oraz jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Termin załatwienia
Do 1 miesiąca od daty złożenia wniosku, a w sprawach szczególnie skomplikowanych do 2 miesięcy od daty złożenia wniosku.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Poświadczenie prawa własności.
Mapa ewidencyjna oraz wypis z rejestru gruntów lub raport z ewidencji gruntów /kopia/.
Statut jednostki lub jego część obejmująca zakres działania jednostki.
Decyzja o przekazaniu nieruchomości w trwały zarząd lub umowa na podstawie której jednostka uzyskała trwały zarząd z mocy prawa /kopia/.
W przypadku nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu opinie komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa sprawujących nadzór nad jednostkami (w przypadku gdy takie zostały wskazane).
W miarę potrzeby opinie innych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa, miejskich jednostek organizacyjnych, tj.:
Wydziału Planowania Przestrzennego,
Wydziału Gospodarki Komunalnej,
Wydziału Kształtowania Środowiska,
zarządcy drogi dla nieruchomości przyległej do pasa drogowego,
służb konserwatorskich, dla nieruchomości podlegających ochronie konserwatorskiej,
a także innych właściwych merytorycznie jednostek i instytucji branżowych.
Dokumentacja z oględzin nieruchomości.
Dokumentacja geodezyjno – prawna sporządzona przez uprawnionego geodetę jeżeli zachodzi potrzeba jej wykonania.
Operat szacunkowy określający wartość nieruchomości (w przypadku gdy oddanie w trwały zarząd jest odpłatne).
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie w przypadku nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Krakowa – miasta na prawach powiatu albo do Wojewody Małopolskiego w przypadku nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa w terminie czternastu dni od dnia otrzymania decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa wniesienia odwołania. Z dniem doręczenia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Skutkiem zrzeczenia się odwołania jest niemożność zaskarżenia decyzji i wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania (art. 127 § 1 i 2, art. 127a oraz art. 129 § 1 i 2 kodeksu postępowania administracyjnego).
Podstawa prawna
art. 18, 43-45, 48, 49, 49a, 82-91 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, ustawa z dnia 16 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
art. 6 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych dotyczy jednostek oświatowych.
art. 64b ustawy z dnia 22 lutego 2019 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat trzech dotyczy żłobków.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 10 lat, po czym mogą ulec zniszczeniu albo zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie..
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy prawa wskazane w procedurze w sekcji „podstawa prawna”, w oparciu o które realizowane są zadania Wydziału Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.