Zniesienie współwłasności nieruchomości poprzez fizyczny podział rzeczy wspólnej GS-45
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz podzielić nieruchomość, której współwłaścicielem jesteś razem z Gminą Miejską Kraków i stać się wyłącznym właścicielem nowopowstałej działki:
Napisz wniosek do Wydziału Skarbu Miasta zawierający aktualne oznaczenia nieruchomości w ewidencji gruntów i budynków i dane adresowe do korespondencji.
Złóż podpisany wniosek osobiście, wyślij pocztą lub drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego na wskazany we wniosku adres otrzymasz pismo zawierające stanowisko w sprawie.
Kogo dotyczy usługa
Rozwiń
Usługa dotyczy współwłaściciela nieruchomości pozostającej we współwłasności z Gminą Miejską Kraków lub Skarbem Państwa.
Kryteria dla realizacji usług
Rozwiń
Wniosek winien pochodzić od współwłaściciela nieruchomości.
Podjęcie postępowania o zniesienie współwłasności nieruchomości poprzez fizyczny podział rzeczy wspólnej jest możliwe w sytuacji, gdy jest ono uzasadnione potrzebami Gminy i uzyska pozytywne opinie merytorycznych Wydziałów i jednostek miejskich Urzędu Miasta Krakowa.
Zniesienie współwłasności nieruchomości jest także uzależnione od uregulowania stanu prawnego oraz zgromadzenia niezbędnych dokumentów, zgody wszystkich współwłaścicieli, a także uzgodnienia warunków finansowych.
Wymagane dokumenty
Rozwiń
Pisemny wniosek współwłaścicieli ujawnionych w księdze wieczystej o zniesienie współwłasności nieruchomości poprzez fizyczny podział rzeczy wspólnej (oryginał).
Opłaty
Rozwiń
Ta usługa nie podlega opłacie skarbowej.
Współwłaściciele ponoszą opłaty związane ze sporządzeniem podziału geodezyjnego i ewentualnie operatu szacunkowego, a także z pozyskaniem materiałów geodezyjno-kartograficznych i wszelkich innych dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy, jak również koszty notarialne oraz wpisów sądowych, wynikających z ujawnienia praw do nieruchomości lub jej części.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Rozwiń
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres podany w tabeli.
Numery telefonów dla:
grunty Gminy Miejskiej - (12) 616 9836, (12) 616 9920, (12) 616 3614, (12) 616 9857, (12) 616 9858,
grunty Skarbu Państwa - (12) 616 9835, (12) 616 9826,
Uzyskanie pozytywnych opinii merytorycznych Wydziałów i jednostek miejskich Urzędu Miasta Krakowa.
Przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego.
Zgromadzenie materiału dowodowego.
Umowa w formie aktu notarialnego, a w przypadku odmowy – pismo Wydziału Skarbu Miasta kończące sprawę.
Do zawarcia aktu notarialnego wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli lub ich pełnomocników (pełnomocnictwo wymagane w formie aktu notarialnego).
Informacje dodatkowe
Rozwiń
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym m.in.:
Informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym Ministerstwa Sprawiedliwości,
Raportów oraz wydruków z map programu ISDP bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów oraz jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Termin załatwienia
Rozwiń
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji do zawarcia aktu notarialnego.
Raporty oraz wydruki map z programu ISDP (Internetowy Serwer Danych Przestrzennych).
Opinie Wydziałów Urzędu Miasta Krakowa i Miejskich Jednostek Organizacyjnych.
Operat podziału nieruchomości.
Decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości.
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie zniesienia współwłasności nieruchomości w odniesieniu do nieruchomości stanowiących współwłasność Gminy Miejskiej Kraków i Zarządzenie Wojewody w sprawie zniesienia współwłasności w przypadku nieruchomości stanowiącej współwłasność Skarbu Państwa.
Protokół rokowań.
Podstawa prawna
Rozwiń
Dla nieruchomości stanowiących współwłasność Gminy Miejskiej Kraków – art. 210–212 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, art. 97 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz § 9 ust. 3 uchwały Nr XV/99/03 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 maja 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków.
W przypadku nieruchomości stanowiących współwłasność Skarbu Państwa – art. 210–212 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny oraz art. 23 ust. 1 pkt 7 i art. 97 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Obowiązek informacyjny
Rozwiń
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa. Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie (zgodnie z kategorią archiwalną A).
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, art. 97 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.