Wygaśnięcie trwałego zarządu ustanowionego na rzecz jednostki organizacyjnej Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa nieposiadającej osobowości prawnej.
Kogo dotyczy usługa
Jednostki Gminy Miejskiej Kraków oraz Skarbu Państwa nieposiadające osobowości prawnej.
Kryteria dla realizacji usług
Z wnioskiem o wygaśnięcie trwałego zarządu występuje jednostka organizacyjna.
Postępowanie prowadzone z urzędu w przypadku spełnienia przesłanek ustawowych.
Warunkiem realizacji wniosku jest wyrażenie zgody przez organ nadzorujący.
Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek o wygaśnięcie prawa trwałego zarządu na nieruchomości bądź jej części (oryginał).
Do wniosku należy dołączyć:
zgodę organu nadzorującego jednostkę na wygaśnięcie trwałego zarządu,
w przypadku wniosku o wygaśnięcie prawa trwałego zarządu w odniesieniu do części nieruchomości - mapę z zaznaczeniem terenu objętego wnioskiem i określeniem wnioskowanej powierzchni nieruchomości (budynek, działka),
pisemne uzgodnienia z jednostką zainteresowaną objęciem nieruchomości w zarząd lub trwały zarząd, jeżeli wnioskodawca jest w ich posiadaniu,
Inne posiadane przez Jednostkę dokumenty uzasadniające wygaszenie prawa trwałego zarządu.
Opłaty
Usługa jest bezpłatna, nie podlega również opłacie skarbowej (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 litera h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej).
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa, ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków.
Wszczęcie postępowania na wniosek Jednostki lub z urzędu w przypadku spełnienia przesłanek wygaszenia prawa trwałego zarządu.
W razie potrzeby przeprowadzenie oględzin nieruchomości, lub części nieruchomości objętej postępowaniem.
W przypadku prowadzenia postępowania z urzędu, Wydział uzyskuje opinie organu nadzorującego jednostkę.
Wydanie decyzji Prezydenta Miasta Krakowa, która przesłana zostaje do stron postępowania (odbiór decyzji następuje co do zasady elektronicznie lub w formie tradycyjnej – papierowej jeśli jednostka wnioskuje lub nie posiada możliwości odbioru elektronicznego).
W przypadku nieskorzystania przez jednostkę z trybu odwoławczego, po 14 dniach od daty doręczenia decyzji uzyskuje ona klauzule ostateczności.
Nieruchomość przejęta zostaje protokolarnie od jednostki.
Wykreślenie prawa trwałego zarządu w księdze wieczystej następuje na wniosek Jednostki lub w uzasadnionych przypadkach na wniosek Wydziału Skarbu Miasta.
Informacje dodatkowe
Możliwe jest wygaszenie prawa trwałego zarządu na udziale we współwłasności lub użytkowaniu wieczystym nieruchomości.
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym www.ms.gov.pl, raportów i wydruków map z programu ISDP (Internetowy Serwer Danych Przestrzennych), wydruków statutu jednostki organizacyjnej (wnioskodawcy) dostępnych na stronie www.bip.krakow.pl bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów oraz jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Termin załatwienia
Do 1 miesiąca od daty złożenia wniosku, a w sprawach szczególnie skomplikowanych do 2 miesięcy od daty złożenia wniosku.
W przypadku braku wskazania nowego zarządcy nieruchomości przez Jednostkę organ wydaje decyzję o wygaśnięciu trwałego zarządu, na wniosek jednostki organizacyjnej, po uzyskaniu możliwości zagospodarowania nieruchomości, w ciągu 18 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Poświadczenie prawa własności nieruchomości.
Mapa ewidencyjna oraz wypis z rejestru gruntów.
W przypadku nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu opinie komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Krakowa sprawujących nadzór nad jednostkami (w przypadku gdy takie zostały wskazane).
Decyzja o przekazaniu nieruchomości w trwały zarząd lub umowa na podstawie której jednostka uzyskała trwały zarząd z mocy prawa /kopia/.
Protokół z rozprawy administracyjnej – w przypadku, jeżeli przeprowadzenie rozprawy jest niezbędne do wydania decyzji.
Protokół z wizji w terenie (w przypadkach wymagających potwierdzenia stanu prawnego w terenie).
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie w przypadku nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Krakowa – miasta na prawach powiatu albo do Wojewody Małopolskiego w przypadku nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa w terminie czternastu dni od dnia otrzymania decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa wniesienia odwołania. Z dniem doręczenia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Skutkiem zrzeczenia się odwołania jest niemożność zaskarżenia decyzji i wniesienia skargi do sądu administracyjnego. Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania (art. 127 § 1 i 2, art. 127a oraz art. 129 § 1 i 2 kodeksu postępowania administracyjnego).
Podstawa prawna
Art. 46-47, art. 199 ust. 2 i art. 210 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. gospodarce nieruchomościami, ustawa z dnia 16 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Ponadto w przypadku nieruchomości Skarbu Państwa zastosowanie mają również następujące przepisy:
Art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym;
Art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego
Art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej