Wyrażenie zgody na zawarcie umowy najmu, użyczenia lub dzierżawy części nieruchomości pozostającej w trwałym zarządzie jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej GS-54
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Skarbu Miasta
Krótki opis usługi
Usługa dotyczy wyrażenia zgody na zawarcie przez Jednostkę organizacyjną Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa nieposiadającą osobowości prawnej umowy najmu, użyczenia lub dzierżawy nieruchomości będącej w jej trwałym zarządzie.
Kogo dotyczy usługa
Jednostki organizacyjne Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa nieposiadające osobowości prawnej na rzecz których ustanowiono trwały zarząd na nieruchomości.
Kryteria dla realizacji usług
Z wnioskiem o wyrażenie zgody na zawarcie umowy najmu, użyczenia lub dzierżawy części nieruchomości występuje jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej na rzecz której ustanowiony został trwały zarząd na ww. nieruchomości.
Warunkiem realizacji usługi jest: prawidłowo złożony wniosek wraz z kompletem wymaganych dokumentów oraz zgodą organu nadzorującego (jeśli wymagane).
Wymagane dokumenty
dokumenty obligatoryjne:
Pisemny wniosek jednostki organizacyjnej będącej trwałym zarządcą nieruchomości o wyrażenie zgody na najem, użyczenie lub dzierżawę części tej nieruchomości kierowany za pośrednictwem komórki organizacyjnej Urzędu Miasta Krakowa nadzorującej działalność danej jednostki organizacyjnej (dot. nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu) do Wydziału Skarbu Miasta – według wzoru stanowiącego załącznik do procedury. W przypadku gdy jednostka organizacyjna nie jest nadzorowana przez żadną z komórek organizacyjnych UMK wniosek winien być kierowany bezpośrednio do Wydziału Skarbu Miasta (oryginał).
dokumenty fakultatywne:
Gdy przedmiotem wniosku jest przedłużenie umowy najmu części nieruchomości celem eksploatacji stacji bazowej telefonii komórkowej lub innych urządzeń emitujących pola elektromagnetyczne (dot. nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu):
sprawozdanie z pomiarów pól elektromagnetycznych sporządzone przez akredytowane laboratorium (upoważnione do wykonywania pomiarów pól elektromagnetycznych pochodzących m. in. od anten stacji bazowych telefonii komórkowej) lub Laboratorium Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wykonane przy aktualnie eksploatowanych parametrach konfiguracyjnych anten pracujących w ramach danej stacji bazowej, z załączonymi wynikami pomiarów ukazującymi czy w otoczeniu tej stacji bazowej nie występują w miejscach dostępnych dla ludności ponadnormatywne pola elektromagnetyczne pochodzące od anten przedmiotowej stacji;
oświadczenie operatora, iż przesłane pomiary są aktualne, a w przypadku zmiany parametrów pracy którejkolwiek z anten przedmiotowej stacji bazowej, że przeprowadzona zmiana zostanie zrealizowana zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa oraz zostaną wykonane ponowne kontrolne pomiary a zarządca nieruchomości zostanie poinformowany o każdej dokonanej zmianie i wynikach wykonanych pomiarów.
Gdy przedmiotem wniosku jest podpisanie umowy najmu części nieruchomości celem lokalizacji nowej przewidzianej do budowy stacji bazowej telefonii komórkowej lub innych urządzeń emitujących pola elektromagnetyczne (dot. nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu):
jeśli wnioskodawcą jest placówka oświatowa pisemna opinia Rady Rodziców, z wyjątkiem budynków zajmowanych przez placówki wymienione w §1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie rodzajów szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców*;
oświadczenie operatora, że zobowiązuje się pozyskać niezbędne decyzje administracyjne/dokonać skutecznego zgłoszenia dotyczącego zamierzenia realizacji stacji bazowej telefonii komórkowej;
celem wydania przez Wydział Kształtowania Środowiska opinii w odniesieniu do spełnienia wymogów formalnych z zakresu przepisów art. 152 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska tj. dokonania późniejszego skutecznego zgłoszenia eksploatacji instalacji:
oświadczenie operatora zapewniającego, że planowana stacja bazowa zostanie wykonana w zgodności ze wszelkimi uzyskanymi zgodami i pozwoleniami koniecznymi do montażu ww. stacji bazowej wymaganymi przepisami prawa oraz, że po zrealizowaniu ww. stacji w terminie 1 lub 2 miesięcy od uruchomienia stacji zostanie przedłożone sprawozdanie oraz oświadczenie, o których mowa w wierszu 1 tiret 1 i 2 tabeli;
sprawozdania z wykonanych pomiarów pól elektromagnetycznych przez akredytowanie laboratorium, w otoczeniu nieruchomości na terenie której ma powstać nowa stacja bazowa telefonii komórkowej (w celu weryfikacji poziomów pól elektromagnetycznych przed zainstalowaniem nowej stacji bazowej), jak i projektowane konfiguracje anten przeznaczonych do zainstalowania nowej stacji bazowej tj. EIRP anten, częstotliwość pracy, moc anteny, zysk, tłumienie, wysokość zainstalowania, pochylenie, zagospodarowanie terenu wokół z dokładnym podaniem wysokości zabudowy tam istniejącej wraz z graficznym przedstawieniem emisji pól elektromagnetycznych (zasięgi poziome o gęstości mocy promieniowania większej od 10 W/m2 pochodzące od poszczególnych anten naniesionymi na kopię mapy ewidencyjnej będącej w skali standardowej tj. 1:1000 lub 1:500 wraz z zaznaczeniem osi przez każdy azymut w określonej zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, odległości od każdej z anten, przekroje przez poszczególne azymuty wykonanymi wzdłuż osi głównych wiązek pochodzących od poszczególnych anten sektorowych oraz naniesionymi wszystkimi budynkami {istniejącymi i projektowanymi} z zaznaczeniem ich wysokości, znajdującymi się pod ww. osiami w określonej zgodnie z ww. rozporządzeniem odległości od środka elektrycznego anten z uwzględnieniem warunków sytuacyjno-wysokościowych terenu pod osiami głównych wiązek. Rysunki należy wykonać w skali 1:500 lub 1:250).
Gdy przedmiotem wniosku jest podpisanie umowy najmu/dzierżawy/użyczenia części nieruchomości celem umieszczenia banneru reklamowego/tablicy reklamowej:
opinia Głównego Architekta Miasta potwierdzająca zgodność zamierzenia z uchwałą nr XXXVI/908/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 26.02.2020 r. w sprawie ustalenia „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń”*;
opinia Plastyka Miasta*;
opinia służb konserwatorskich* (w przypadku nieruchomości podlegających ochronie konserwatorskiej).
Opłaty
Ta usługa jest bezpłatna - nie podlega opłacie skarbowej (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 litera h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej).
Miejsce przyjmowania dokumentów
W przypadku nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu dopuszcza się przesłanie skanu wniosku drogą e-mailową.
Forma papierowa: wymagane dokumenty można złożyć na dowolnym dzienniku podawczym Urzędu Miasta Krakowa lub przesłać pocztą na adres:
komórki organizacyjnej Urzędu Miasta Krakowa nadzorującej działalność danej jednostki organizacyjnej (dot. nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu);
w przypadku gdy jednostka organizacyjna nie jest nadzorowana przez żadną z komórek organizacyjnych UMK wniosek winien być kierowany bezpośrednio na adres: Wydział Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa, ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków.
Po kliknięciu w zielone pole „WYPEŁNIJ WNIOSEK ELEKTRONICZNIE” należy kliknąć poniżej w link: „DOSTĘPNE FORMULARZE: wyrażenie zgody na zawarcie umowy najmu użyczenia lub dzierżawy części nieruchomości”.
Następnie (po akceptacji „Klauzuli informacyjnej dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z Ustawą z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne) - ePUAP)” zostajemy przekierowani na stronę usługi elektronicznej procedury GS-54 na platformie https://epuap.gov.pl/.
W następnej kolejności należy wybrać urząd, w którym realizowana jest usługa (wybieramy: „GMINA MIEJSKA KRAKÓW-MIASTO NA PRAWACH POWIATU”).
Po kliknięciu w ikonę „ZAŁATW SPRAWĘ” i zalogowaniu możliwe jest złożenie ww. wniosku przez platformę e-puap.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Sposób realizacji usługi
Etapy realizacji usługi:
Przyjęcie wniosku wraz z załącznikami.
Weryfikacja wniosku.
Fakultatywnie: pozyskanie dodatkowych opinii, innych dokumentów, wizja w terenie.
Wydanie zarządzenia przez Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy najmu, użyczenia lub dzierżawy części nieruchomości pozostającej w trwałym zarządzie jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
W przypadku odmowy wydania zarządzenia Wnioskodawca jest informowany pisemnie.
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa dotyczące wyrażenia zgody na zawarcie umowy najmu, użyczenia lub dzierżawy części nieruchomości – projekt przygotowuje Wydział Skarbu Miasta.
Umowę najmu, dzierżawy bądź użyczenia – na podstawie ww. zarządzenia podpisuje Dyrektor jednostki organizacyjnej, po akceptacji radcy prawnego i/lub głównego księgowego (dotyczy nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu).
Umowa nie może być zawarta na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd.
Przedłużenie umowy traktowane jest jak kolejna umowa.
W przypadku gdy nieruchomość stanowi własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu wniosek o wyrażenie zgody na najem, użyczenie lub dzierżawę części tej nieruchomości winien być złożony przed przewidywanym terminem zawarcia umowy tj. co najmniej 2 miesiące wcześniej.
W przypadku pozyskania dwóch negatywnych opinii w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy najmu części nieruchomości celem lokalizacji nowej przewidzianej do budowy stacji bazowej telefonii komórkowej lub innych urządzeń emitujących pola elektromagnetyczne – zgoda nie będzie wyrażana. Zatem w sytuacji pozyskania jednej opinii negatywnej – zgoda będzie wyrażana. Wyjątek stanowi wydanie negatywnej opinii przez wydział merytoryczny tj. Wydział Kształtowania Środowiska – w każdym takim przypadku zgoda nie będzie wyrażana.
Dopuszcza się możliwość wykorzystania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Skarbu Miasta, w tym informacji o treści ksiąg wieczystych dostępnych w Portalu Podsystemu Dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych, dostępnym w systemie internetowym www.ms.gov.pl, raportów oraz wydruków map z programu ISDP (Internetowy Serwer Danych Przestrzennych) bez wzywania wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących dokumentów oraz jako kontrola aktualności przedłożonych dokumentów.
Termin załatwienia
Do 2 miesięcy od daty zgromadzenia pełnej dokumentacji.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Dokument potwierdzający trwały zarząd (dot. nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub miasta Kraków – miasta na prawach powiatu i Skarbu Państwa).
Materiały geodezyjno-kartograficzne i wieczysto-księgowe.
W przypadku nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu opinia komórki organizacyjnej Urzędu Miasta Krakowa nadzorującej działalność jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, będącej trwałym zarządcą (w przypadku gdy taka została wskazana).
W przypadku przedłużenia umowy najmu części nieruchomości celem eksploatacji stacji bazowej telefonii komórkowej lub innych urządzeń emitujących pola elektromagnetyczne dodatkowo opinie innych Wydziałów, Biur Urzędu Miasta Krakowa tj.:
Wydziału Kształtowania Środowiska,
Wydziału Planowania Przestrzennego,
służb konserwatorskich (w przypadku nieruchomości podlegających ochronie konserwatorskiej).
W przypadku podpisania umowy najmu celem lokalizacji nowej przewidzianej do budowy stacji bazowej telefonii komórkowej lub innych urządzeń emitujących pola elektromagnetyczne dodatkowo opinie innych Wydziałów, Biur Urzędu Miasta Krakowa i jednostek organizacyjnych Gminy Miejskiej Kraków tj.:
Wydziału Kształtowania Środowiska,
Wydziału Planowania Przestrzennego,
Rady Dzielnicy właściwej wg położenia nieruchomości,
służb konserwatorskich (w przypadku nieruchomości podlegających ochronie konserwatorskiej).
Protokół z wizji w terenie (w przypadkach wymagających potwierdzenia stanu faktycznego w terenie dla nieruchomości stanowiących własność Gminy Miejskiej Kraków lub Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu).
Podstawa prawna
Art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Obowiązek informacyjny
W zakresie przetwarzania danych osobowych podmiotów fizycznych, z którymi jednostki zawierają umowy:
„Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe przetwarzane są w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Osoba fizyczna ma prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane (przez okres czasu zgodnie z kategorią archiwalną), po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Osoba fizyczna ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy prawa wskazane w procedurze w sekcji „podstawa prawna”, w oparciu o które realizowane są zadania Wydziału Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.”