Jeśli wystąpiła siła wyższa i istnieje zagrożenie powstania szkody, a chcesz uzyskać zezwolenie na czasowe zajęcie nieruchomości:
Wypełnij wniosek o zajęcie nieruchomości oraz przygotuj pozostałe wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Złóż podpisany wniosek wraz z załącznikami w Urzędzie Miasta Krakowa osobiście lub wyślij pocztą (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”). Istnieje możliwość złożenia dokumentów drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Po zakończeniu postępowania otrzymasz decyzję.
Kogo dotyczy usługa
Rozwiń
Podmioty podejmujące natychmiastowe działania w celu niedopuszczenia do powstania szkody.
Kryteria dla realizacji usług
Rozwiń
Wystąpienie siły wyższej i zagrożenie powstania znacznej szkody.
Wymagane dokumenty
Rozwiń
Pisemny wniosek o czasowe zajęcie nieruchomości zawierający następujące informacje określające:
oznaczenie nieruchomości (nr działki, obręb, jednostka ewidencyjna),
wskazanie numeru księgi wieczystej, w przypadku gdy dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta,
cel, dla realizacji którego nieruchomość jest niezbędna,
określenie powierzchni nieruchomości przeznaczonej do zajęcia wyrażonej w m2,
opis dotychczasowego sposobu korzystania z nieruchomości oraz stanu jej zagospodarowania,
wskazanie terminu realizacji inwestycji,
podanie danych właściciela albo użytkownika wieczystego (w przypadku osoby fizycznej - imię, nazwisko, imiona rodziców, adres, PESEL; w przypadku osoby prawnej nazwę, adres, numer KRS, REGON lub NIP), wynikających z księgi wieczystej,
opis zdarzenia, które wywołało konieczność niezwłocznego zajęcia,
opis na czym polegają: siła wyższa, nagła potrzeba,
podanie daty, w której podmiot powziął informację o wyżej wymienionym zdarzeniu,
wskazanie, czy i w jaki sposób wyżej wymienione zdarzenie może doprowadzić do powstania szkody, określić ryzyko powstania szkody oraz wykazać, że szkoda grożąca na skutek wyżej wymienionych zdarzeń może mieć znaczne rozmiary,
wskazanie zakresu czynności niezbędnych celem odwrócenia negatywnych skutków wyżej wymienionych zdarzeń.
Dokumentacja potwierdzająca zaistnienie nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody lub awarii, w tym dokumentacja fotograficzna.
Pełnomocnictwo do działania w imieniu podmiotu uprawnionego do czasowego zajęcia nieruchomości.
Aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego Inwestora w przypadku osób prawnych.
Oznaczenie księgi wieczystej założonej dla nieruchomości objętej wnioskiem o zobowiązanie do udostępnienia albo zaświadczenie o stanie prawnym, jaki wynika ze zbioru dokumentów.
W przypadku infrastruktury przesyłowej:
dokumenty wskazujące tytuł prawny wnioskodawcy do infrastruktury,
dokumenty wskazujące kiedy i na jakiej podstawie posadowiono przedmiotową infrastrukturę,
mapę zasadniczą, na której wskazany jest przebieg infrastruktury, której czynności będą dotyczyć wraz z określeniem pasa zajętości.
W przypadku braku dokumentów, wskazanych w punkcie 5 zaświadczenie właściwego sądu stwierdzające, że nieruchomość nie ma założonej księgi wieczystej lub że nie jest dla niej prowadzony zbiór dokumentów.
W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym dokumenty z punktu 7 lub dokumenty potwierdzające, że właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie żyje i nie przeprowadzono lub nie zostało zakończone postępowanie spadkowe.
Wypis z katastru nieruchomości.
Dokumenty należy złożyć w oryginałach lub kopiach poświadczonych za zgodność z oryginałem. Poświadczenia może dokonać notariusz lub występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem lub radcą prawnym, a także instytucja, która dokument wydała.
Analiza wniosku, ustalenie stron postępowania, przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, wydanie decyzji kończącej postępowanie administracyjne, która zostanie doręczona Wnioskodawcy w sposób określony przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.
Informacje dodatkowe
Rozwiń
Decyzji zobowiązującej do udostępniania nieruchomości nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
Za udostępnienie nieruchomości oraz szkody powstałe na skutek czynności, o których mowa w sekcji „Kryteria dla realizacji usługi” przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem, użytkownikiem wieczystym lub osobą, której przysługują inne prawa rzeczowe do nieruchomości a podmiotem, któremu udostępniono nieruchomość. Jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie w terminie 30 dni, licząc od dnia, w którym upłynął termin udostępnienia nieruchomości, określony w decyzji, starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej wszczyna postępowanie w sprawie ustalenia odszkodowania.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Rozwiń
Protokół z oględzin nieruchomości.
Tryb odwoławczy
Rozwiń
Od decyzji administracyjnej przysługuje stronom odwołanie do Wojewody Małopolskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa w terminie 14 dni od daty doręczenia.
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Podstawa prawna
Rozwiń
Art. 126 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Obowiązek informacyjny
Rozwiń
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: gs.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z gospodarowaniem nieruchomościami Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa.
Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Podmioty uczestniczące w obrocie nieruchomościami.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie (zgodnie z kategorią archiwalną A).
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowią przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.