1) Pobierz, wypełnij, wydrukuj i podpisz wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drze i krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków.
2) Do wniosku dołącz załączniki.
3) Złóż wniosek wraz z załącznikami.
O zezwolenie ubiegać się mogą posiadacze nieruchomości lub właściciele urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, jeżeli drzewo lub krzew zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń
Należy złożyć wniosek ( na druku stanowiącym załącznik do niniejszej procedury), zawierający
a) imię, nazwisko i adres lub nazwę i siedzibę posiadacza/ właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (telefon kontaktowy),
b) oznaczenie terenu, na którym rośnie drzewo lub krzew (określenie numeru działki ewidencyjnej, obrębu jednostki ewidencyjnej zgodnie z ewidencją gruntów, usytuowanie na terenie Krakowa – nazwy ulicy/ osiedla numeru posesji),
c) oznaczenie drzew lub krzewów przeznaczonych do usunięcia (ilość, gatunek, obwód pnia drzewa, wielkość powierzchni w m2, z której zostaną usunięte krzewy),
d) miejsce, przyczynę i termin zamierzonego usunięcia (przesadzenia) drzewa lub krzewu oraz termin posadzenia nowych egzemplarzy w zamian za usunięte drzewa lub krzewy,
e) wskazanie czy usuwanie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Do wniosku należy dołączyć:
1) Oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością, składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań,
2) Zgoda właściciela nieruchomości na planowane usunięcie drzew lub krzewów (oryginał), jeżeli posiadacz nieruchomości nie jest jej właścicielem, ani jego wieczystym użytkownikiem. Wymóg uzyskiwania zgody właściciela nie dotyczy wniosków złożonych przez zarządców nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa, użytkownika wieczystego lub posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, w których właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi.
3) Oświadczenie spółdzielni mieszkaniowej o udostepnieniu informacji członkom spółdzielni, właścicielom budynków lub lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osobom niebędącym członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu, a w przypadku zarządu wspólnoty oświadczenie o udostępnieniu informacji członkom wspólnoty o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, wyznaczające co najmniej 30 dniowy termin na zgłoszenie uwag (zgodnie z art. 83 ust 4 ustawy o ochronie przyrody), składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
4) Rysunek, mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą Prawo budowlane – określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości,
5) Projekt planu:
a) nasadzeń zastępczych rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy Prawo ochrony środowiska (jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania) lub
b) przesadzenia drzewa lub krzewu (jeżeli jest planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania),
6) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie;
7) zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt 1-4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1, 3, 7, 8, 12, 13 i 15 ustawy o ochronie przyrody, jeżeli zostało wydane.
8) pełnomocnictwo, jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez przedstawiciela.
Dokumenty winny być przedłożone w oryginale. Zamiast oryginału dokumentu strona może złożyć odpis dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez organ lub podmiot, o którym mowa w art. 76 Kpa, lub przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem lub radcą prawnym. Na żądanie strony, zgodność odpisu dokumentu z oryginałem poświadczyć może także upoważniony pracownik organu prowadzącego postępowanie.
1) Opłata skarbowa:
a) od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii wynosi 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
2) Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Krakowa (np. na poczcie, przelewem bankowym) lub bez ponoszenia dodatkowych opłat w placówkach Banku PKO BP na terenie Krakowa i kasach Urzędu. Dowód zapłaty opłaty skarbowej z informacją jakiej sprawy dotyczy należy załączyć do wniosku.
NUMER KONTA – 49 1020 2892 2276 3005 0000 0000
OR-01 Referat Kancelaria Magistratu
Nazwa | Adres | Godziny otwarcia | Umówienie wizyty | telefon |
---|---|---|---|---|
OR-01 Referat Kancelaria Magistratu | pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków | 7:30 - 15:30 | brak | - |
Zezwolenie lub odmowa wydania zezwolenia (w formie decyzji administracyjnej) na prowadzenie prac polegających na usunięciu drzewa lub krzewu z nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków
1) W przypadku drzew, na których znajduje się miejsce lęgowe ptaków, nie należy prowadzić wycinki w trakcie trwania okresu lęgowego tj. od 1 marca do 15 października.
2) Nie wymagają zezwolenia na usunięcie drzewa i krzewy stanowiące złomy lub wywroty usuwane przez jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właścicieli urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządców dróg, zarządców infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu. Ww. podmioty, w terminie 30 dni od dnia usunięcia drzewa lub krzewu, winny przekazać informację o terminie, miejscu i przyczynie ich usunięcia oraz liczbie drzew lub powierzchni usuniętych krzewów, a także dokumentację fotograficzną przedstawiającą usunięte drzewo lub krzew.
Usunięcie złomów i wywrotów przez inne podmioty lub osoby jest możliwe po przeprowadzeniu oględzin przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usuniecie drzewa, potwierdzających, że drzewa stanowią złom lub wywrot.
3) Usunięcie drzewa lub krzewu z terenu wpisanego do rejestru zabytków może nastąpić po uzyskaniu decyzji (zezwolenia/ braku sprzeciwu) wydanej na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz decyzji (pozwolenia) wydanej na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Nie później niż w ciągu jednego miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia kompletnego wniosku.
Nazwa podmiotu | Struktura podrzędna |
---|---|
Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków | Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków |
1) Protokół z wizji lokalnej w terenie przeprowadzonej z udziałem stron, a w uzasadnionych przypadkach oceny eksperckie.
2) Uzgodnienie z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w przypadku wydawania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów na obszarach objętych ochroną krajobrazową w granicach rezerwatu przyrody.
Od wydanej decyzji służy odwołanie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego -Generalnego Konserwatora Zabytków w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, 00-071 Warszawa, za pośrednictwem Miejskiego Konserwatora Zabytków w Krakowie, ul. Biskupia 18, 31-144 Kraków w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 127 § 1 i 2 oraz art. 129 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego).
1. Art. 83, 83a - 83f, art. 84, art. 85, art. 86 ust.1 - 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego,
Porozumienie pomiędzy Wojewodą Małopolskim a Prezydentem Miasta Krakowa z 11 maja 2010 roku, w sprawie powierzenia prowadzenia niektórych spraw z zakresu właściwości Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.1. Art. 83, 83a - 83f, art. 84, art. 85, art. 86 ust.1 - 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody,
2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego,
3. Porozumienie pomiędzy Wojewodą Małopolskim a Prezydentem Miasta Krakowa z 11 maja 2010 roku, w sprawie powierzenia prowadzenia niektórych spraw z zakresu właściwości Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,
4. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Zgodnie z art. 13 ust.1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane dane osobowe uczestników postępowania jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu wydawania decyzji administracyjnych, postanowień, opinii konserwatorskich, zaleceń konserwatorskich, przyjmowania zgłoszeń.
Informujemy, że:
1. Uczestnik postępowania ma prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.
2. Dane osobowe uczestników postępowania będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy ,dla potrzeb której dane te zostały zebrane. Dane będą przechowywane u nas przez co najmniej 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
3. Uczestnik postępowania ma prawo do wniesienia skargi, w związku z przetwarzaniem swoich danych, do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
4. Odbiorcą danych osobowych jest wyłącznie podmiot upoważniony na podstawie przepisów prawa, w szczególności podmiot uprawniony do wglądu w akta postępowania.
5. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
6. Niepodanie przez Panią/Pana danych osobowych uniemożliwi wszczęcie i prowadzenie sprawy z Pani/Pana wniosku.