Udzielenie pomocy mieszkaniowej w ramach programu „Mieszkanie za remont” ML-14
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Mieszkalnictwa
Krótki opis usługi
Wniosek można złożyć tylko i wyłącznie za pomocą formularza elektronicznego.
Istnieje konieczność wypełnienia niektórych załączników w formie papierowej – należy je jednak załączyć do formularza elektronicznego w formie skanu, a następnie w oryginale dostarczyć do Wydziału Mieszkalnictwa (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Aby uzyskać pomoc mieszkaniową w ramach programu „Mieszkanie za remont” musisz posiadać konto w serwisie pz.gov.pl oraz potwierdzony profil zaufany, a sam formularz wniosku udostępniony zostanie w Krakowskim Portalu Usług Miejskich (KPUM) pod adresem podanym w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”:
Wypełnij formularz elektroniczny wniosku programu „Mieszkanie za remont”.
Wypełnij Deklarację o wysokości dochodów.
Pobierz do wypełnienia Zaświadczenie o dochodach.
Wypełnij Oświadczenie o stanie majątkowym.
Wypełnij Oświadczenie o wysokości dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (księga przychodów i rozchodów).
Wypełnij Oświadczenie o wysokości przychodu z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (ryczałt, karta podatkowa).
Przygotuj pozostałe dokumenty uzasadniające udzielenie pomocy mieszkaniowej (szczegóły w punkcie „Wymagane dokumenty”).
Wypełnione dokumenty załącz do wniosku w formie pliku.
Podpisz wniosek wraz z załącznikami za pomocą profilu zaufanego (wystarczy podpis pod formularzem elektronicznym i nie ma konieczności podpisywania każdego z plików z osobna).
Pozostałe dokumenty złóż w Wydziale Mieszkalnictwa (szczegóły w punkcie „Wymagane dokumenty”). W przeciwnym wypadku wniosek pozostanie bez rozpatrzenia.
Do 30 dni od dnia złożenia wniosku wraz z kompletem wymaganych dokumentów otrzymasz pisemną informację o wyniku weryfikacji wniosku.
Kogo dotyczy usługa
Rozwiń
Usługa dotyczy każdej osoby która:
mieszka w Krakowie z zamiarem stałego pobytu,
nie posiada własności/współwłasności nieruchomości na terenie Krakowa i miejscowości pobliskiej, stanowiącej podstawę do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych we własnym zakresie,
spełnia kryterium dochodowe (szczegóły w sekcji „Kryteria dla realizacji usługi”) oraz
nie posiada zadłużenia z tytułu korzystania z lokalu mieszkalnego wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
Kryteria dla realizacji usług
Rozwiń
Posiadasz centrum życiowe w Krakowie, czyli udokumentujesz faktyczne zamieszkiwanie na terenie Gminy Miejskiej Kraków z zamiarem pobytu stałego.
Nie posiadasz prawa własności/współwłasności do lokalu lub nieruchomości położonych na terenie Krakowa i miejscowości pobliskiej, stanowiącego podstawę do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych we własnym zakresie.
Osiągasz określony dochód tj. w okresie trzech miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wynosił:
150% - 350% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym,
125% - 300% najniższej emerytury w gospodarstwie dwuosobowym,
100% - 250% najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym.
Dochód ustala się w oparciu o art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych.
Nie posiadasz zadłużenia z tytułu korzystania z lokalu mieszkalnego wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
Wymagane dokumenty
Rozwiń
Wniosek do programu „Mieszkanie za remont” – formularz elektroniczny w serwisie KPUM; wymaga podpisania podpisem elektronicznym.
Część II wniosku – Informacje dotyczące osób objętych wnioskiem- formularz papierowy, zeskanowany i załączony do wniosku.
Część III wniosku – Oświadczenia - formularz papierowy, zeskanowany, podpisany przez wszystkie osoby pełnoletnie i załączony do wniosku, a następnie w oryginale dostarczony do Wydziału Mieszkalnictwa.
Udokumentowanie przez wnioskodawcę oraz osoby objęte wnioskiem faktycznego zamieszkiwania z zamiarem stałego pobytu na terenie Krakowa, np. poprzez dostarczenie aktualnej umowy najmu, potwierdzenia poniesionych kosztów za użytkowanie zamieszkałego lokalu za okres co najmniej trzech miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku – dokument składany w Wydziale Mieszkalnictwa.
Deklaracja o wysokości dochodów – plik załączany do formularza elektronicznego.
Dokumenty potwierdzające wysokość dochodów wszystkich członków gospodarstwa domowego uzyskane w okresie trzech pełnych miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku:
zaświadczenie o dochodach - dotyczy osób zatrudnionych na podstawie m.in. umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło – plik załączany do formularza elektronicznego oraz składany w Wydziale Mieszkalnictwa,
zaświadczenie z ZUS/KRUS lub wyciąg z konta bankowego lub odcinki przekazów pocztowych renty/emerytury (dotyczy osób pobierających świadczenia emerytalno-rentowe). W przypadku przekazów pocztowych/wyciągów bankowych konieczne przedłożenie dodatkowo: dokumentu potwierdzającego aktualną wysokość renty/emerytury brutto, składki na ubezpieczenie zdrowotne, zaliczki na podatek, rodzaju i kwoty wypłacanych dodatków, dokonywanych potrąceń - jeśli dotyczy,
odpis wyroku przyznającego alimenty wraz z potwierdzeniem ich otrzymania – wyciąg z rachunku bankowego lub odcinki przekazu pocztowego – dotyczy osób otrzymujących alimenty,
karta zasiłkowa o wypłaconych świadczeniach rodzinnych/z funduszu alimentacyjnego lub odcinki przekazów pocztowych lub wyciąg z konta bankowego - dotyczy osób pobierających świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego,
zaświadczenie/decyzja potwierdzająca rodzaj i wysokość zasiłku/stypendium dla uczniów, studentów i doktorantów - dotyczy pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym np. stypendium szkolne i zasiłek szkolny, pomocy materialnej dla studentów np. stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomoga, stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego, stypendia doktoranckie, stypendia sportowe oraz inne stypendia o charakterze socjalnym przyznane uczniom i studentom,
zaświadczenie z urzędu gminy o dochodowości z hektara przeliczeniowego - dotyczy osób posiadających gospodarstwo rolne,
oświadczenie o wysokości dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dokumenty pozwalające na weryfikację uzyskanego dochodu np. rozliczenie z biura rachunkowego prowadzącego obsługę księgową,
oświadczenie o wysokości przychodu z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (ryczałt, karta podatkowa),
zaświadczenie/karta zasiłkowa z urzędu pracy - dotyczy osób pobierających świadczenia z urzędu pracy np. zasiłki, stypendia finansowane ze środków Unii Europejskiej,
przekazy/przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów w przypadku, gdy wnioskodawca lub członkowie rodziny są zobowiązani orzeczeniem sądu, ugodą sądową lub inną ugodą zawartą przed mediatorem lub innym tytułem wykonawczym pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd do ich płacenia na rzecz osoby spoza gospodarstwa domowego.
Oświadczenie o stanie majątkowym – plik załączany do formularza elektronicznego.
Prawomocne orzeczenie o separacji (dotyczy osób pozostających w separacji).
Prawomocne orzeczenie sądu lub ugoda o podziale majątku dorobkowego po rozwiązaniu małżeństwa (dotyczy osób, które są po rozwodzie lub pozostają w faktycznej separacji).
Prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku wraz z działem spadku/ akt poświadczenia dziedziczenia/ odrzucenia spadku sporządzony przez notariusza/ oświadczenie w przypadku gdy postępowanie spadkowe nie zostało przeprowadzone z uwagi na brak masy spadkowej (dotyczy osób, których rodzice/ współmałżonek nie żyją).
Karta stałego pobytu w Polsce – nie dotyczy obywateli polskich.
Dokumenty pozwalające na potwierdzenie okoliczności, iż wnioskodawcy posiadający prawo własności/współwłasności do lokalu lub nieruchomości położonych na terenie Krakowa i miejscowości pobliskiej, mają niezaspokojone potrzeby mieszkaniowe.
Możesz dołączyć także dokumenty mające wypływ na przyznaną ilość punktów zgodnie z kwestionariuszem kwalifikacji punktowej warunków socjalno-mieszkaniowych osób ubiegających się o wynajęcie mieszkania w programie „Mieszkanie za remont” tj. potwierdzające, że:
wnioskodawca lub inna osoba objęta wnioskiem posiada orzeczenie o niepełnosprawności,
wnioskodawca lub inna osoba objęta wnioskiem posiada status repatrianta,
wnioskodawca rozlicza się z podatku dochodowego w Krakowie (PIT wraz z załącznikami za rok poprzedzający złożenie wniosku i UPO). Nie dotyczy osób zwolnionych z opłacania podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym osób fizycznych,
wnioskodawca zamieszkuje nieprzerwanie z zamiarem stałego pobytu w Krakowie przez okres wskazany we wniosku (np. umowy najmu/użyczenia/rozliczenia roczne PIT z potwierdzeniem złożenia w Urzędzie Skarbowym).
Kwalifikacji punktowej poddawane są tylko dokumenty złożone wraz z wnioskiem.
W przypadku gospodarstw domowych obejmujących jedną osobę pełnoletnią, po wysłaniu wniosku drogą elektroniczną, w terminie do 14 dni należy dostarczyć oryginał zaświadczenia o dochodach, jeśli nie był wystawiony elektronicznie z podpisem kwalifikowanym oraz potwierdzone za zgodność z oryginałem dokumenty wskazane w punktach 4, 6, 8, 9, 10, 11, 13.
W przypadku gospodarstw domowych obejmujących więcej niż jedną osobę pełnoletnią po wysłaniu wniosku drogą elektroniczną, w terminie do 14 dni należy dostarczyć oryginał części III wniosku z podpisami wszystkich pełnoletnich osób objętych wnioskiem, oryginały zaświadczeń o dochodach, jeśli nie są wystawione elektronicznie z podpisem kwalifikowanym oraz potwierdzone za zgodność z oryginałem dokumenty wskazane w punktach 4, 6, 8, 9, 10, 11, 13.
Wyżej wymienione dokumenty oraz Część III wniosku należy złożyć do urny w siedzibie Wydziału Mieszkalnictwa w zaklejonej kopercie podpisanej imieniem i nazwiskiem wnioskodawcy.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Rozwiń
Pamiętaj! Wniosek można złożyć tylko i wyłącznie za pomocą formularza elektronicznego.
Istnieje konieczność wypełnienia niektórych załączników w formie papierowej – należy je jednak załączyć do formularza elektronicznego w formie skanu, a następnie w oryginale wrzucić do urny w siedzibie Wydziału Mieszkalnictwa - w holu na parterze.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Wydział Mieszkalnictwa, Referat ds. Najmu Lokali Komunalnych (ML-09)
W przypadku błędnie wypełnionego wniosku lub rezygnacji z udziału w programie - wypełnij formularz.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Rozwiń
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Sposób realizacji usługi
Rozwiń
Po złożeniu wniosku wraz z kompletem wymaganej dokumentacji otrzymasz pisemną informację o pozytywnej weryfikacji wniosku lub informację o braku podstaw prawnych do pozytywnego załatwienia sprawy.
Jeżeli złożony wniosek będzie niekompletny zostaniesz poproszony o przedłożenie niezbędnych dokumentów do jego rozpatrzenia. Nieuzupełnienie braków w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
W ramach postępowania może być przeprowadzona wizja lokalowa oraz wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania/pobytu.
W przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku oraz po uzyskaniu odpowiedniej ilości punktów w oparciu o „Kwestionariusz kwalifikacji punktowej warunków socjalno-mieszkaniowych osób ubiegających się o wynajęcie mieszkania w programie „Mieszkanie za remont” zostaniesz objęty listą remontową osób uprawnionych do wynajęcia lokalu i zostaną Ci zaoferowane lokale mieszkalne do wyremontowania.
W przypadku przyjęcia jednego z przedstawionych lokali do remontu (wyłonienia oferenta) zostanie wydane skierowanie do zawarcia przedwstępnej umowy najmu lokalu na okres 12 miesięcy tj. na czas wykonania prac remontowych.
Po realizacji wszystkich zobowiązań wynikających z przedwstępnej umowy najmu, potwierdzonych w protokole odbioru robót, zostanie wydane skierowanie do zawarcia przyrzeczonej umowy najmu na czas nieoznaczony.
Do 30 dni od dnia złożenia wniosku wraz z kompletem dokumentów zgodnie z wytycznymi określonymi w sekcji „Wymagane dokumenty” otrzymasz pisemną informację o wstępnej pozytywnej weryfikacji wniosku lub informację o braku podstaw prawnych do pozytywnego załatwienia sprawy.
W uzasadnionych przypadkach, okres weryfikacji może być przedłużony o kolejne 30 dni. O przedłużeniu okresu weryfikacji zawiadamia się wnioskodawcę wraz z podaniem terminu załatwienia sprawy.
W ciągu 15 dni od dnia:
wyłonienia oferenta do zawarcia przedwstępnej umowy najmu lokalu, zostanie wydane skierowanie do zawarcia umowy najmu,
otrzymania protokołu odbioru robót potwierdzającego zakończenie remontu w lokalu, zostanie wydane skierowanie do zawarcia umowy najmu.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Rozwiń
Podczas prowadzonego postępowania pracownicy Wydziału Mieszkalnictwa sporządzą kwestionariusz kwalifikacji punktowej warunków socjalno-mieszkaniowych osób ubiegających się o wynajęcie mieszkania w programie „Mieszkanie za remont”. W przypadku przeprowadzenia wizji lokalowej/wywiadu środowiskowego zostanie sporządzony protokół.
Podstawa prawna
Rozwiń
Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
Uchwała Nr XXX/794/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń.
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Obowiązek informacyjny
Rozwiń
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: ml.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu weryfikacji wniosków osób ubiegających się o pomoc mieszkaniową Gminy Miejskiej Kraków.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pod nazwą „Ewidencja wnioskodawców ubiegających się o pomoc mieszkaniową Gminy Miejskiej Kraków”.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez 10 lat, po czym – w zależności od wyników ekspertyzy – ulegną zniszczeniu albo zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, uchwała Nr XXX/794/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń z późn. zm., ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl