Zwrot zarządu zabudowanymi nieruchomościami niebędącymi własnością Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa bądź przekazanie zarządu zabudowanymi nieruchomościami stanowiącymi współwłasność z udziałem Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa ML-33
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Mieszkalnictwa
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz przejąć w zarząd nieruchomość niebędącą własnością Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa bądź zabudowaną nieruchomością stanowiącą współwłasność z udziałem Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa pozostających w zarządzie Zarządu Budynków Komunalnych:
Złóż pisemny wniosek właściciela/współwłaściciela o zwrot/przekazanie zarządu nieruchomością.
Dołącz dokumenty celem wykazania praw do dysponowania nieruchomością.
Kogo dotyczy usługa
Właścicieli/współwłaścicieli oraz ich przedstawicieli prawnych.
Kryteria dla realizacji usług
Procedura nie dotyczy przypadków, w których Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie podjął czynności służące zwolnieniu się z zarządu nieruchomością niebędącą własnością Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa oraz w przypadku prawomocnego orzeczenia sądu o zniesieniu współwłasności nieruchomości.
Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek właściciela/współwłaściciela o zwrot/przekazanie zarządu nieruchomością.
Odpowiednie dane z Sądu Wieczystoksięgowego w przypadku braku urządzonej księgi wieczystej.
Jeżeli w sprawie występuje pełnomocnik - pełnomocnictwo udzielone przez właściciela /współwłaściciela: - z podpisami potwierdzonymi urzędowo lub notarialnie, - notarialne.
Jeżeli w przesłanym przez wnioskodawcę odpisie wykazu hipotecznego lwh (tj. księgi dawnej) numer parceli nie jest tożsamy z danymi dotyczącymi przedmiotowej nieruchomości, zawartymi w wyrysie z mapy ewidencyjnej i wypisie z rejestru gruntów - wykaz synchronizacyjny (równoważnik) oraz zaświadczenie z Wydziału Geodezji UMK.
Jeżeli w sprawie występuje kurator - prawomocne postanowienie sądu o ustanowieniu kurateli wraz z dokumentem/adnotacją na dokumencie o aktualności umocowania (uzyskanym/-ą nie wcześniej niż jeden miesiąc przed dniem złożenia wniosku). W sytuacji, gdy kurator reprezentuje część udziałów w prawie własności nieruchomości – zgoda sądu na przejęcie zarządu całą nieruchomością.
W przypadku, gdy wniosek o zwrot/przekazanie zarządu dotyczy nieruchomości, w stosunku do której na dzień złożenia wniosku w obejmującej ją księdze wieczystej nie zostało ujawnione prawo własności przysługujące wnioskodawcy na podstawie umowy sprzedaży, darowizny, zamiany, innej umowy przenoszącej własność lub na podstawie innych zdarzeń prawnych niż umowne przeniesienie prawa własności (np. dziedziczenie, zasiedzenie, itp.), wymagane jest złożenie następujących dokumentów potwierdzających przejście własności nieruchomości na rzecz wnioskodawcy: - akt notarialny, prawomocne postanowienie sądu lub inny dokument potwierdzający przejście prawa własności na wnioskodawcę, których wynika, iż podmiot w niej ujawniony jest poprzednikiem prawnym wnioskodawcy.
Dopuszcza się możliwość: - wykorzystywania dokumentów i danych, którymi dysponuje Wydział Mieszkalnictwa, w tym raportów oraz wydruków z programów informatycznych Urzędu Miasta Krakowa oraz elektronicznej księgi wieczystej w celu kontroli aktualności przedłożonych dokumentów lub dokonania innych ustaleń w sprawie; - zażądania przedłożenia innych dokumentów w przypadkach uzasadnionych. Dokumenty wymienione w pkt 2-6 winny zostać złożone w oryginale, odpisach lub w uwierzytelnionych kopiach. Kopię dokumentów może uwierzytelnić pracownik Wydziału Mieszkalnictwa, notariusz, adwokat, radca prawny lub instytucja/organ, która/-y dokument wydał/-a.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Dokumenty można złożyć w Wydziale Mieszkalnictwa UMK.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Wydział Mieszkalnictwa
Rynek Podgórski 1, 30-533 Kraków
7.40 - 15.30
brak
12 616 82 31
Sposób realizacji usługi
Dyspozycja zwrotu/przekazania zarządu wnioskodawcy skierowana do Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie oraz do wnioskodawcy bądź Pisemna odmowa zwrotu/przekazania zarządu skierowana do wnioskodawcy i do wiadomości Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie.
Informacje dodatkowe
W przypadku pozytywnego zweryfikowania wniosku o zwrot/ przekazanie zarządu, przekazuje się o niej informację lokatorom mieszkającym w nieruchomości, której sprawa dotyczy.
Termin załatwienia
Do 2 miesięcy od daty uzyskania kompletnej dokumentacji od wnioskodawcy. W przypadku przedłożenia przez wnioskodawcę niekompletnej dokumentacji, Wydział Mieszkalnictwa wezwie do uzupełnienia wykazanych braków w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Pisemne informacje dotyczące stanu prawnego nieruchomości i toczących się aktualnie postępowań w odniesieniu do nieruchomości objętych wnioskiem o zwrot/przekazanie zarządu, uzyskiwane z Biura Przejmowania Mienia i Rewindykacji UMK, Wydziału Geodezji UMK oraz Wydziału Skarbu Miasta UMK.
Pisemne informacje dotyczące sytuacji finansowej, stanu technicznego oraz stanu zasiedlenia budynku uzyskiwane z Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie.
Termin dostarczenia informacji wnioskowanych w pkt. 1 i pkt. 2 wynosi 2 tygodnie, a w sprawach szczególnie skomplikowanych 30 dni.
W uzasadnionych sytuacjach – opinia prawna radcy prawnego z Zespołu Radców Prawnych Urzędu Miasta Krakowa.
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje Ci uprawnienie do wniesienia odwołania.
Podstawa prawna
Art. 222 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny
Zarządzenie nr 1396/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 15 maja 2023 r. w sprawie zasad reprezentowania interesów Gminy Miejskiej Kraków i Skarbu Państwa w zarządzaniu budynkami z ułamkowym udziałem we własności Gminy Miejskiej Kraków lub Skarbu Państwa.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO), informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: ml.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu reprezentowania Gminy Miejskiej Kraków w budynkach stanowiących własność, współwłasność gminy i Skarbu Państwa lub w których gmina jest członkiem wspólnoty mieszkaniowej.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pod nazwą „Nieruchomości stanowiące własność, współwłasność gminy lub w których gmina jest członkiem wspólnoty mieszkaniowej”.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 25 lat, po czym zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowymi ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny oraz Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.