Zmiana wysokości udziałów w nieruchomościach wspólnych budynków w których Gmina Miejska Kraków jest właścicielem lokali oraz ponoszenie kosztów tych działań ML-36
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Mieszkalnictwa
Krótki opis usługi
Jeśli wspólnota mieszkaniowa chce skorzystać z możliwości sfinansowania przez Gminę Miejską Kraków kosztów notarialnych i sądowych związanych ze zmianą (sprostowaniem) wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej powinna wykonać poniższe czynności:
Wypełnić wniosek o ustalenie możliwości ponoszenia przez Gminę Miejską Kraków kosztów notarialnych i sądowych zmiany wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej.
Przygotować wykaz lokali w budynku.
Uzyskać od wszystkich właścicieli lokali wyodrębnionych usytuowanych w budynku potrzebne zgody w formie oświadczenia.
Przygotować wymagane dokumenty – (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Złożyć wniosek wraz z załącznikami w Urzędzie Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
Prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych (szczegóły w sekcji „Obowiązek Informacyjny”).
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy każdej wspólnoty mieszkaniowej, której Gmina Miejska Kraków jest członkiem i która spełnia warunki określone w Uchwale nr LV/699/08 Rady Miasta Krakowa z dnia 22 października 2008 r. z późn. zmianami.
Kryteria dla realizacji usług
Kryterium nr 1
uzyskano poprawne dokumentacje architektoniczno-budowlane budynków, w których ma zostać przeprowadzona zmiana wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej (poprzez ich sprostowanie), dokumentacja ta oraz obliczona na jej podstawie wysokość udziałów w nieruchomości wspólnej zostały zaakceptowane przez wspólnoty mieszkaniowe.
Kryterium nr 2
wszyscy właściciele tworzący wspólnotę mieszkaniową wyrażą zgodę na takie działania w formie prawem przewidzianej i wystąpią do Gminy Miejskiej Kraków z wnioskiem w tej sprawie a interes ekonomiczny Gminy Miejskiej Kraków uzasadnia podjęcie takich działań - prognozowane ceny uzyskane ze sprzedaży lokali przewyższą prognozowane koszty poniesione przez Gminę na zmianę wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej (poprzez ich sprostowanie).
Kryterium nr 3
Zmiana wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej (poprzez ich sprostowanie) może nastąpić tylko w przypadku zrzeczenia się spłat i dopłat (wzajemnych rozliczeń) przez członków wspólnoty mieszkaniowej w formie prawem przewidzianej.
Kryterium 4
Zmiana wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej (poprzez ich sprostowanie) nie może nastąpić:
jeżeli toczy się postępowanie dotyczące prawidłowości nabycia nieruchomości przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego,
w przypadku powzięcia pisemnej informacji o roszczeniach osób trzecich zgłoszonych w stosunku do nieruchomości objętych wnioskiem,
w przypadku stwierdzenia innych przeszkód prawnych dla podjęcia takich działań,
w sytuacji, gdy nie leży to w interesie Gminy Miejskiej Kraków.
Wymagane dokumenty
Wniosek w sprawie ustalenia możliwości ponoszenia przez Gminę Miejską Kraków kosztów notarialnych i sądowych zmiany wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej (poprzez ich sprostowanie) na warunkach określonych w Uchwale nr LV/699/08 Rady Miasta Krakowa z dnia 22 października 2008 r. z późn. zmianami:
załącznik nr 1 - wniosek duża wspólnota-budynek powyżej trzech lokali. Wniosek podpisuje zarząd wspólnoty mieszkaniowej,
załącznik nr 2 - wniosek mała wspólnota- budynek do 3 lokali. Wniosek podpisują wszyscy właściciele.
Wykaz lokali w budynku:
załącznik nr 3 - wykaz duża wspólnota -budynek powyżej trzech lokali. Wykaz podpisuje zarząd wspólnoty mieszkaniowej,
załącznik nr 4 - wykaz mała wspólnota- budynek do 3 lokali. Wykaz podpisują wszyscy właściciele.
Oświadczenie o wyrażeniu zgody na zmianę (sprostowanie) wysokości udziału w nieruchomości wspólnej związanego z lokalem oraz ewentualną zmianę powierzchni lokalu bez spłat i dopłat w oparciu o zbiorczą inwentaryzację architektoniczno-budowlaną budynku oraz na zrzeczenie się wszelkich roszczeń względem Gminy Miejskiej Kraków wynikających ze zmiany (sprostowania) wysokości udziału w nieruchomości wspólnej i ewentualnej zmiany powierzchni lokalu.
załącznik nr 5 - oświadczenie - oświadczenie składają wszyscy właściciele lokali wyodrębnionych, usytuowanych w budynku Wspólnoty Mieszkaniowej, która występuje z wnioskiem.
Dokumenty powinny zostać sporządzone w zwykłej formie pisemnej i złożone w oryginale. Do czasu uzupełnienia dokumentacji przez wspólnotę mieszkaniową sprawie nie będzie nadawany dalszy bieg. Wydział Skarbu Miasta wezwie wspólnotę do uzupełnienia braków w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentacji, na adres korespondencyjny wskazany we wniosku pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. W przypadku podpisania dokumentów przez pełnomocnika kopia pełnomocnictwa winna zostać załączona do akt sprawy, a oryginał okazany do wglądu pracownikowi Wydziału Skarbu Miasta. W przypadku, gdy lokal stanowi współwłasność oświadczenie powinno zostać podpisane przez wszystkich współwłaścicieli.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Wydział Skarbu Miasta UMK.
Nazwa
Adres
Godziny otwarcia
Umówienie wizyty
telefon
Referat Regulacji Stanów Prawnych Nieruchomości Zabudowanych oraz Kontroli Wtórnego Obrotu Lokalami (GS-16)
ul. Kasprowicza 29, 31-523 Kraków Dziennik Podawczy - parter
pn-pt. 7:40-15:30
brak
126169904; 126169864; 126169863
Sposób realizacji usługi
W małych wspólnotach mieszkaniowych (budynki do 3 lokali) umowa notarialna zmieniająca odrębną własność lokali, podpisana przez wszystkich właścicieli lokali;
W dużych wspólnotach mieszkaniowych (budynki powyżej 3 lokali):
uchwała wspólnoty mieszkaniowej protokołowana notarialnie, podjęta jednomyślnie przez wszystkich właścicieli lokali;
umowa lub oświadczenie zarządu wspólnoty mieszkaniowej w formie aktu notarialnego o zmianie odrębnej własności lokali;
Wnioski do Sądu Rejonowego dla Krakowa Podgórza w Krakowie Wydział Ksiąg Wieczystych w sprawie ujawnienia w księgach wieczystych prowadzonych dla nieruchomości wspólnej oraz w księgach wieczystych założonych dla wyodrębnionych lokali wpisów dotyczących nowej wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej oraz powierzchni wyodrębnionych lokali (wnioski składa do sądu kancelaria notarialna).
Informacje dodatkowe
W sytuacji braku wniosku wspólnoty mieszkaniowej, gdy interes Gminy Miejskiej Kraków uzasadnia podjęcie czynności zmierzających do zmiany wysokości udziałów w nieruchomościach wspólnych Wydział Skarbu Miasta UMK podejmuje odpowiednio czynności opisane w ust. 19 pkt. 1 oraz uzyskuje od właścicieli lokali oświadczenia opisane w ust. 5 a następnie przekazuje zgromadzone informacje do Wydziału Mieszkalnictwa UMK, który odpowiednio podejmuje czynności opisane w ust.19 pkt 2.
Termin załatwienia
Wydział Skarbu Miasta przekazuje informację o negatywnym rozpatrzeniu wniosku wraz z uzasadnieniem na adres korespondencyjny wskazany we wniosku Wspólnoty Mieszkaniowej w terminie do 1 miesiąca od ustalenia przyczyny negatywnego rozpatrzeniu wniosku.
Wydział Skarbu Miasta po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przekazuje stosowne informacje do Wydziału Mieszkalnictwa w terminie do 1 miesiąca od uzyskania kompletnego wniosku Wspólnoty Mieszkaniowej, zgromadzenia pełnej dokumentacji i wyjaśnienia wszelkich istotnych dla sprawy okoliczności.
Wydział Mieszkalnictwa po otrzymaniu informacji o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w terminie do 1 miesiąca od uzyskania zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wyrażenia zgody w imieniu Gminy Miejskiej Kraków na ponoszenie kosztów zmiany wysokości udziałów w nieruchomościach wspólnych (poprzez ich sprostowanie), w których Gmina Miejska Kraków jest właścicielem lokali, podejmuje działania zmierzające do ustalenia terminu zebrania wspólnoty mieszkaniowej z udziałem notariusza.
Zmiana właścicieli lokali w budynku, wstrzymuje procedowanie usługi do czasu uzupełnienia dokumentacji. Nowy właściciel lokalu powinien złożyć podpisane oświadczenie opisane w sekcji „Wymagane dokumenty” w Wydziale Skarbu Miasta (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”).
Na etapie procedowania usługi przez Wydział Mieszkalnictwa, po uzyskaniu informacji o zmianie właścicieli lokali w budynku, Wydział Mieszkalnictwa informuje wspólnotę o konieczności aktualizacji oświadczeń opisanych w sekcji „Wymagane dokumenty”. Oświadczenia od nowych właścicieli lokali w sprawach niebudzących wątpliwości pozyskuje Wydział Mieszkalnictwa. W sprawach wymagających dodatkowych ustaleń oświadczenia od nowych właścicieli lokali pozyskuje Wydział Skarbu Miasta.
W sytuacji braku wniosku wspólnoty mieszkaniowej, gdy interes Gminy Miejskiej Kraków uzasadnia podjęcie czynności zmierzających do zmiany wysokości udziałów w nieruchomościach wspólnych, zapisy sekcji: „Zarys usługi”, „Kogo usługa dotyczy”, „Kryteria dla realizacji usługi” „Wymagane dokumenty” stosuje się odpowiednio.
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Wydział Skarbu Miasta:
sprawdza czy wniosek może być realizowany bez podjęcia dodatkowych działań regulacyjnych;
sprawdza stan prawny nieruchomości zabudowanej budynkiem w zakresie:
toczących się postępowań dotyczących prawidłowości jej nabycia przez Skarb Państwa lub Gminę Miejską Kraków,
informacji o roszczeniach osób trzecich w stosunku do nieruchomości objętej wnioskiem,
stwierdzenia innych przeszkód prawnych dla podjęcia działań niezbędnych do realizacji wniosku,
oblicza na podstawie zbiorczej inwentaryzacji architektoniczno-budowlanej budynku wysokość udziałów w nieruchomości wspólnej przynależnych do wyodrębnionych lokali położonych w budynku Wspólnoty Mieszkaniowej, która występuje z wnioskiem;
porównuje prognozowane kwoty uzyskane ze sprzedaży lokali mieszkalnych usytuowanych w budynku objętym wnioskiem z prognozowanymi kosztami jakie Gmina Miejska Kraków poniosłaby w przypadku zmiany (sprostowania) wysokości udziałów w nieruchomości wspólnej na swój koszt;
przekazuje informacje o negatywnym rozpatrzeniu wniosku na adres korespondencyjny wspólnoty mieszkaniowej wskazany we wniosku;
w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku przekazuje zgromadzone informacje o których mowa w ust 19 pkt 1 podpunkt 1-4, do Wydziału Mieszkalnictwa;
na etapie procedowania usługi przez Wydział Mieszkalnictwa w sprawach wymagających dodatkowych ustaleń pozyskuje oświadczenia opisane w ust. 5 od nowych właścicieli lokali.
Wydział Mieszkalnictwa:
przygotowuje projekt stosownego zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wyrażenia zgody na zmianę wysokości udziałów przynależnych do wyodrębnionych lokali w budynku wspólnoty mieszkaniowej objętym wnioskiem oraz na ponoszenie związanych z tym kosztów notarialnych i sądowych przez Gminę Miejską Kraków;
informuje wspólnotę mieszkaniową, która występuje z wnioskiem o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i wskazuje adres kancelarii notarialnej, która będzie obsługiwać daną wspólnotę mieszkaniową, w związku z korektą udziałów;
sprawdza elektroniczne księgi wieczyste dla wyodrębnionych lokali położonych w budynku wspólnoty mieszkaniowej oraz księgę wieczystą prowadzoną dla nieruchomości;
na etapie procedowania usługi przez Wydział Mieszkalnictwa w sprawach nie budzących wątpliwości pozyskuje oświadczenia opisane w ust. 5 od nowych właścicieli lokali;
podejmuje działania zmierzające do wyrażenia zgody na prostowanie wysokości udziałów przez wspólnoty mieszkaniowe w formie prawem przewidzianej, podejmuje działania zmierzające do zawarcia stosownych umów notarialnych względnie złożenia przez zarząd wspólnoty w formie aktu notarialnego oświadczeń w przedmiocie objętym wnioskiem.
Podstawa prawna
ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali z późn. zmianami.
ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny z późn. zmianami.
ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece z późn. zmianami.
ustawa z dnia 14 lutego 1991 r. prawo o notariacie z późn. zmianami.
uchwała Nr LV/699/08 Rady Miasta Krakowa z dnia 22 października 2008 r. w sprawie zmiany wysokości udziałów w nieruchomościach wspólnych (poprzez ich sprostowanie), w których Gmina Miejska Kraków jest właścicielem lokali oraz ponoszenia kosztów tych działań z późn. zmianami.
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa Nr 2757/2009 z 2 grudnia 2009 r. w sprawie szczegółowych zasad działań podejmowanych w ramach realizacji uchwały nr LV/699/08 Rady Miasta Krakowa z dnia 22 października 2008 r. w sprawie zmiany wysokości udziałów w nieruchomościach wspólnych (poprzez ich sprostowanie), w których Gmina Miejska Kraków jest właścicielem lokali oraz ponoszenia kosztów tych działań.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: ml.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji orzeczeń sądów powszechnych oraz realizacji zadań własnych gminy w zakresie zaspakajania potrzeb mieszkaniowych.
Twoje dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pod nazwą „Ewidencja wnioskodawców ubiegających się o pomoc mieszkaniową Gminy Miejskiej Kraków”.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 10 lat, po czym mogą ulec zniszczeniu lub zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Mają Państwo prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości realizacji orzeczeń sądów powszechnych oraz zadań własnych gminy w zakresie zaspakajania potrzeb mieszkaniowych.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowi art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych); Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowy zasobie gminy i o zmianie Kodeksu Cywilnego, Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – jw., adres e-mail: iod@um.krakow.pl.