Pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (zwanego dalej: PFRON) realizowana jest poprzez dofinansowanie lub refundację:
1) opłaty za naukę (czesne);
2) dodatku na pokrycie kosztów kształcenia, który nie podlega rozliczeniu;
3) dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego – w przypadku osób, które mają wszczęty przewód doktorski, a nie są uczestnikami studiów doktoranckich lub doktorantami szkoły doktorskiej.
Usługa adresowana jest do osób zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Kraków ze znacznym, umiarkowanym lub lekkim stopniem niepełnosprawności, które pobierają naukę w szkole wyższej, szkole policealnej, kolegium lub mających przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.
Wnioski w Module II podlegają wyłącznie ocenie formalnej. Karta oceny wniosku Realizatora programu „Aktywny samorząd” – Moduł II stanowi załącznik do niniejszej procedury. Ocena formalna opiera się o następujące kryteria:
1) znaczny, umiarkowany lub lekki stopień niepełnosprawności;
2) nauka w szkole wyższej, szkole policealnej, kolegium lub przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi. Nauka w szkole wyższej to nauka w następujących formach edukacji na poziomie wyższym: studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub doktoranckie (trzeciego stopnia) prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym (dziennym) lub niestacjonarnym (wieczorowym,
zaocznym lub eksternistycznym, w tym również za pośrednictwem Internetu) lub szkoły doktorskie;
ponadto:
3) każdy Wnioskodawca może uzyskać pomoc ze środków PFRON łącznie maksymalnie w ramach 20 (dwudziestu) semestrów/półroczy różnych form kształcenia na poziomie wyższym - warunek ten dotyczy także wsparcia udzielonego w ramach programów PFRON:
- „STUDENT - kształcenie ustawiczne osób niepełnosprawnych”;
- „STUDENT II – kształcenie ustawiczne osób niepełnosprawnych”, z uwzględnieniem pkt 4 i pkt 8;
4) Wnioskodawcy, którzy do dnia złożenia wniosku uzyskali pomoc ze środków PFRON w ramach większej liczby semestrów/półroczy, niż wskazana w pkt 3, mogą uzyskać pomoc w ramach programu – do czasu ukończenia rozpoczętych form kształcenia na poziomie wyższym, jeśli są one realizowane zgodnie z planem/programem studiów i zostały rozpoczęte, gdy limit, o którym mowa w pkt 3 nie został przekroczony;
5) decyzja o dofinansowaniu kosztów nauki w przypadku ponownego wsparcia wcześniej dofinansowanego semestru / półrocza / roku szkolnego lub akademickiego - należy do kompetencji Realizatora programu, z zastrzeżeniem pkt 6;
6) wypłata dofinansowania w sytuacji, o której mowa w pkt 5, jest dozwolona w ramach dopuszczalnej, łącznej liczby semestrów/ półroczy, o której mowa w pkt 3 z zastrzeżeniem, iż może to nastąpić nie więcej niż dwa razy w ciągu trwania nauki w ramach danej formy kształcenia na poziomie wyższym (szkoła policealna, kolegium, szkoła wyższa, przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi) i tylko jeżeli powtarzanie semestru/półrocza/roku szkolnego lub akademickiego przez Wnioskodawcę następuje z przyczyn od niego niezależnych (np. stan zdrowia, likwidacja/zamknięcie kierunku);
7) Wnioskodawca, który w okresie objętym dofinansowaniem przekroczy limit, o którym mowa w pkt 6 (po raz trzeci nie zalicza semestru/półrocza), zobowiązany jest do zwrotu kwoty dofinansowania kosztów nauki w tym semestrze/półroczu i do czasu ukończenia nauki na rozpoczętym poziomie, nie może korzystać z pomocy w Module II;
8) limit, o którym mowa w pkt 3, nie dotyczy osób ubiegających się o dofinansowanie kosztów nauki w ramach szkół doktorskich, studiów III stopnia, a także osób zamierzających otworzyć przewód doktorski poza studiami doktoranckimi (III stopnia).
9) Realizator programu na prośbę Wnioskodawcy może zwolnić go z wymogu złożenia we wniosku oświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu, przy czym brak tego oświadczenia oznaczać będzie brak preferencji dla Wnioskodawcy w zakresie kolejności realizacji wniosku oraz brak możliwości ewentualnego zwiększenia kwoty dofinansowania z tytułu osiąganej wysokości dochodu.
1) wniosek złożony w formie elektronicznej w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW). Do wniosku składanego w formie elektronicznej należy dołączyć poniższe załączniki zawarte w pkt 2) – 11) w formie skanu/zdjęcia;
2) oświadczenie Wnioskodawcy - załącznik nr 1 do wniosku dostępnego w SOW;
3) zgoda dotycząca przetwarzania danych osobowych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie (zwany dalej: Realizatorem) oraz klauzula informacyjna - załącznik nr 2 do wniosku dostępnego SOW;
4) zaświadczenie wystawione przez właściwą jednostkę organizacyjną szkoły/uczelni, tj. dokument potwierdzający rozpoczęcie lub kontynuowanie nauki (dotyczy również studentów uczelni zagranicznych) – załącznik nr 3 do wniosku dostępnego w SOW, a w przypadku osób mających wszczęty przewód doktorski, które nie są uczestnikami studiów doktoranckich lub doktorantami szkoły doktorskiej – dokument potwierdzający wszczęcie przewodu doktorskiego (według wzoru obowiązującego w danej szkole);
5) zaświadczenie wypełnione przez pracodawcę w przypadku zatrudnionych Wnioskodawców – załącznik nr 4 do wniosku dostępnego w SOW;
6) ankieta dotycząca form kształcenia i semestrów, które zostały dofinansowane/zrefundowane ze środków PFRON - załącznik nr 5 do wniosku dostępnego w SOW;
7) aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne;
8) w przypadku refundacji kosztów czesnego, zapłacona (opatrzona adnotacją: zapłacono gotówką/przelewem w dniu…..) faktura VAT wskazująca miejsce zamieszkania w Krakowie (lub inne dowody księgowe, a także potwierdzenie poniesienia kosztu w formie zaświadczenia wydanego przez uczelnię/szkołę, gdy wystawienie faktury VAT nie jest możliwe), dotycząca opłat za naukę (czesne) za semestr/półroczne, na które ma być udzielona pomoc;
9) Karta Dużej Rodziny - o ile dotyczy;
10) decyzja o przyznaniu zasiłku celowego w związku z wystąpieniem zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej dla osób lub rodzin, które poniosły straty w gospodarstwach domowych albo dokument potwierdzający inne zdarzenie losowe, skutkujące stratami materialnymi w gospodarstwie domowym (np. pożar, kradzież, zalanie), wystawiony przez właściwą jednostkę (np. jednostkę pomocy społecznej, straż pożarną, Policję) – o ile dotyczy;
11) w przypadku studentów/uczniów, którzy powtarzają semestr nauki i wnioskują ponownie o dofinansowanie semestru na tej samej formie kształcenia, dokument potwierdzający, że powtarzanie semestru/półrocza/roku szkolnego lub akademickiego jest spowodowane przyczynami od niego niezależnymi (np. stan zdrowia, likwidacja kierunku).
Postępownie nie podlega opłatom.
Nabór wniosków prowadzony jest elektronicznie za pośrednictwem Systemu Obsługi Wsparcia (SOW).
Link do portalu | Wytyczne |
---|---|
SOW | - |
Po złożeniu wniosku w SOW, Realizator:
1) sprawdza prawidłowość i kompletność wypełnienia wniosku w SOW;
2) ocenia, czy spełnione są warunki formalne do przyznania dofinansowania, a w przypadku wątpliwości przeprowadzą postępowania wyjaśniające, jeśli wniosek ma braki lub błędy, Realizator – za pośrednictwem SOW – zwraca się z prośbą o jego uzupełnienie lub poprawienie i wskazuje termin, w jakim należy to zrobić, brak uzupełnienia lub poprawy wniosku powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia;
Po dokonaniu oceny kompletnego wniosku Realizator:
3) informuje w formie elektronicznej w SOW o przyznaniu dofinansowania kierując do Wnioskodawcy umowę, której podpisanie jest konieczne do otrzymania dofinansowania albo;
4) informuje w formie elektronicznej w SOW o negatywnym rozpatrzeniu wniosku wraz z uzasadnieniem.
Przekazane przez Realizatora wiadomości, pisma i umowy są dostępne w SOW, po zalogowaniu się na konto użytkownika.
1) Definicje pojęć, tj.: opłata za naukę (czesne), dodatek do kosztów kształcenia, miejsce zamieszkania, zatrudnienie i inne znajduje się w ust. 31 Kierunków działań oraz warunków brzegowych obowiązujących realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2024 roku.
2) Warunki wykluczające uczestnictwo osoby niepełnosprawnej w programie w Module II:
- wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec Realizatora programu;
- przerwa w nauce.
3) W ramach Modułu II mogą zostać dofinansowane następujące koszty semestru/półrocza nauki:
1. opłata za naukę (czesne) – równowartość kosztów czesnego w ramach jednej, aktualnie realizowanej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku) - niezależnie od daty poniesienia kosztów, przy czym dofinansowanie powyżej kwoty 4 400 zł jest możliwe wyłącznie w przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę;
2. dodatek na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego do 4 400 zł; przysługuje wyłącznie osobom, które mają wszczęty przewód doktorski, a nie są doktorantami szkoły doktorskiej lub uczestnikami studiów doktoranckich;
3. dodatek na pokrycie kosztów kształcenia do 1 100 zł;
4. dodatek na pokrycie kosztów kształcenia, o którym mowa w pkt 3 może być zwiększony, gdy Wnioskodawca ponosi dodatkowe koszty kształcenia wynikające z poniższych przyczyn, nie więcej niż o:
a) 770 zł w przypadku osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności;
b) 660 zł w przypadku osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności;
c) 550 zł w przypadku osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności;
d) 550 zł w przypadku, gdy Wnioskodawca ponosi koszty z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania, tj. Gminą Miejską Kraków;
e) 330 zł w przypadku, gdy Wnioskodawca posiada aktualną (ważną) Kartę Dużej Rodziny;
f) 330 zł w przypadku, gdy Wnioskodawcą jest osoba poszkodowana w 2023 lub 2024 r. w wyniku działania żywiołu lub innych zdarzeń losowych;
g) 330 zł w przypadku, gdy Wnioskodawca korzysta z usług tłumacza migowego;
h) 880 zł w przypadku, gdy Wnioskodawca posiada podpis elektroniczny/Profil Zaufany na platformie ePUAP i złoży wniosek o dofinansowanie w formie elektronicznej w SOW, przy czym możliwość ta dotyczy tylko tych Wnioskodawców, którzy skorzystają z tego zwiększenia po raz pierwszy (wsparcie jest jednorazowe);
i) 550 zł w przypadku, gdy Wnioskodawca aktualnie pobiera naukę w formie zdalnej, w tym w systemie hybrydowym.
4) Pomoc w Module II w formie dodatku na pokrycie kosztów kształcenia, ma charakter progresywny i motywacyjny. Wysokość dodatku dla każdego Wnioskodawcy jest uzależniona od jego postępów w nauce i wynosi:
- do 50% wyliczonej dla Wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku – w przypadku pobierania nauki na pierwszym roku nauki w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym;
- do 75% wyliczonej dla Wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku – w przypadku pobierania nauki na kolejnym, drugim roku edukacji w ramach wszystkich form edukacji na poziomie wyższym;
- do 100% wyliczonej dla Wnioskodawcy maksymalnej kwoty dodatku – w przypadku pobierania nauki w kolejnych latach (od trzeciego roku) danej formy edukacji na poziomie wyższym;
- studenci studiów II stopnia i doktoranci szkół doktorskich oraz uczestnicy studiów doktoranckich mogą otrzymywać dodatek w kwocie maksymalnej na każdym etapie nauki.
5) Wysokość kwoty czesnego (opłaty za naukę), uzależniona jest od dochodu oraz zatrudnienia i wynosi:
– równowartość czesnego – gdy dochód na osobę w rodzinie Wnioskodawcy nie przekracza 764 zł netto;
– maksymalnie 4 400 zł - gdy dochód na osobę w rodzinie Wnioskodawcy nie przekracza 764 zł netto i Wnioskodawca nie jest zatrudniony;
– maksymalnie 4 400 zł, gdy dochód na osobę w rodzinie Wnioskodawcy przekracza 764 zł netto i Wnioskodawca jest zatrudniony. Dodatkowo w tym przypadku Wnioskodawca uiszcza minimum 10% wartości czesnego.
Środki finansowe stanowiące udział własny Wnioskodawcy mogą pochodzić z różnych źródeł, jednak nie mogą pochodzić ze środków PFRON.
6) Wypłata i zwrot przyznanego dofinansowania.
1. Przekazanie przyznanego dofinansowania kosztów opłaty za naukę (czesne) oraz dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego następuje po:
- zawarciu umowy dofinansowania oraz
- dołączeniu w SOW skanu faktury VAT (wskazującej miejsce zamieszkania w Krakowie), potwierdzającej dokonanie opłaty za naukę (czesne), a w przypadku gdy nie jest możliwe wystawienie faktury VAT, innego dowodu księgowego.
2. Przekazanie dodatku na pokrycie kosztów kształcenia następuje w jednej transzy po dołączeniu w SOW informacji o zaliczeniu przez Wnioskodawcę semestru/półrocza objętego dofinansowaniem lub po złożeniu zaświadczenia ze szkoły/uczelni, że Wnioskodawca uczęszczał na zajęcia, objęte planem/programem studiów/nauki.
3. Wnioskodawca, który w okresie objętym dofinansowaniem, z przyczyn innych niż niezależnych od niego - nie uczęszczał na zajęcia objęte planem/ programem studiów/nauki, a w przypadku przewodu doktorskiego – nie realizował przewodu doktorskiego zgodnie z przyjętym harmonogramem, zobowiązany jest do zwrotu kwoty dofinansowania kosztów nauki w tym semestrze/półroczu.
7) W celu objęcia wsparciem wszystkich Wnioskodawców, których wnioski zostały pozytywnie zweryfikowane pod względem formalnym, Realizator ma prawo obniżyć zakres i wysokość dofinansowania do poziomu, jaki wynika z wysokości kwot wnioskowanych we wszystkich wnioskach (zapotrzebowania) i kwoty przeznaczonej na realizację programu.
8) Dofinansowanie/refundację opłaty za naukę (czesne) oraz dodatek do kosztów kształcenia w ramach Modułu II, Realizator przyznaje wyłącznie w ramach jednego kierunku.
9) W przypadku osób, które mają wszczęty przewód doktorski, a nie są uczestnikami studiów doktoranckich, przysługuje wyłącznie dodatek na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego.
10) Wnioskodawca zobowiązany jest zgłosić bezzwłocznie do Realizatora programu informacje o wszelkich zmianach, dotyczących danych zawartych we wniosku.
11) W przypadku, gdy Wnioskodawca przedstawia do wniosku dokumenty wystawione w języku innym niż język polski, zobowiązany jest do przedłożenia tłumaczenia tych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego. Koszty związane z tłumaczeniem tych dokumentów nie są refundowane ze środków PFRON.
12) Przyznana pomoc w ramach Modułu II nie może być przeznaczona na:
- pożyczki i spłaty rat oraz odsetek;
- koszty poniesione na przygotowanie wniosku;
- opłaty związane z realizacją umowy zawartej pomiędzy Realizatorem programu z Wnioskodawcą;
- koszty nieudokumentowane – w przypadku opłaty za naukę (czesne) lub opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego.
13) Wnioskodawca może występować przez pełnomocnika ustanowionego na podstawie pełnomocnictwa z podpisem poświadczonym notarialnie lub przez opiekuna prawnego ustanowionego przez sąd. Dołącza do wniosku pełnomocnictwo lub postanowienie sądu wraz z pisemnym oświadczeniem pełnomocnika/opiekuna prawnego, iż nie jest on i w ciągu ostatnich 3 lat nie był właścicielem, współwłaścicielem, przedstawicielem prawnym (pełnomocnikiem) lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających lub pracownikiem firm(y), oferujących sprzedaż towarów/usług będących przedmiotem wniosku ani nie jest i nie był w żaden inny sposób powiązany z zarządem tych firm poprzez np.: związki gospodarcze, rodzinne, osobowe itp.
14) Przyjmowane wniosków następuje w dwóch terminach:
- od dnia 1 marca do 31 marca 2024 r. (semestr letni) roku akademickiego 2023/2024 oraz
- od dnia 1 sierpnia do 10 października 2024 r. (semestr zimowy) roku akademickiego 2024/2025.
15) Wnioski o dofinansowanie złożone po upływie terminu naboru wniosków będą weryfikowane pozytywnie pod względem formalnym, jeśli do 31 grudnia 2024 roku zostaną złożone bez konieczności uzupełnienia braków (gdy wniosek będzie kompletny) wraz z prośbą uzasadniającą przywrócenie terminu.
16) Refundacja może dotyczyć kosztów opłaty za naukę (czesnego) dotyczących bieżącego roku szkolnego lub akademickiego, niezależnie od daty ich poniesienia pod warunkiem posiadania przez Realizatora programu wystarczających środków PFRON.
Wnioski rozpatrywane są w cyklach miesięcznych, nie później niż w terminie 30 dni od daty zamknięcia cyklu naboru wniosków. Warunkiem rozpatrzenia wniosku jest posiadanie przez Realizatora środków finansowych PFRON na realizację przedmiotowego programu w 2024 r. oraz kompletny status wniosku.
Nazwa podmiotu | Struktura podrzędna |
---|---|
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej | Dział Wsparcia Osób Niepełnosprawnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie |
1) art. 35a ust. 1 pkt. 4 w związku z art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2024 poz.44) i wydane na jej podstawie:
a) Załącznik do uchwały nr 19/2023 Rady Nadzorczej PFRON z dnia 29 września 2023 r. - tekst pilotażowego programu „Aktywny samorząd”;
b) Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w 2024 roku;
2) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 roku
w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. 2015 poz. 926).
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej z siedzibą przy ul. Józefińskiej 14, 30-529 Kraków, jako administrator Pani/Pana danych osobowych informuje, że:
1) Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu przyznania dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a oraz art. 9 ust. 2 lit. a RODO, tj. na podstawie Pani/Pana zgody na przetwarzanie danych osobowych;
2) Pani/Pana dane osobowe mogą zostać udostępnione następującym kategoriom odbiorców danych (w rozumieniu art. 4 pkt 9 RODO):
a) podmioty świadczące asystę techniczną oprogramowania służącego do obsługi zadań PFRON;
b) podmioty świadczące profesjonalne usługi niszczenia dokumentacji archiwalnej;
3) Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 10 lat od rozpatrzenia wniosku, licząc od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym Pani/Pan wniosek został rozpatrzony, z zastrzeżeniem pkt 4;
4) w przypadku zakwalifikowania Pani/Pana dokumentacji decyzją Dyrektora Archiwum Narodowego w Krakowie do kategorii archiwalnej „A”, Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przez okres 25 lat, liczony analogicznie, jak w pkt 3, a następnie zostaną przekazane do Archiwum Narodowego;
5) w zakresie przetwarzania Pani/Pana danych osobowych ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa;
6) ma Pani/Pan prawo do żądania od Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie:
a) dostępu do swoich danych osobowych (na zasadach określonych w art. 15 RODO),
b) sprostowania Pani/Pana danych osobowych (na zasadach określonych w art. 16 RODO);
c) ograniczenia przetwarzania Pani/Pana danych osobowych (na zasadach określonych w art. 18 RODO);
7) ma Pani/Pan prawo do cofnięcia w dowolnym momencie zgody na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych, którego dokonywano na podstawie złożonej zgody do momentu wycofania zgody;
8) podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne;
9) Konsekwencją niepodania przez Panią/Pana danych osobowych będzie brak możliwości przyznania dofinansowania;
10) Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym nie będą podlegały profilowaniu.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych:
Inspektor Ochrony Danych, ul. Józefińska 14, 30-529 Kraków lub iod@mops.krakow.pl.