Zawarcie umowy na udostępnienie miejsca w Rynku Głównym w Krakowie na zorganizowanie imprezy/wydarzenia
SA-36
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Wydział Spraw Administracyjnych
Krótki opis usługi
Jeśli jesteś zainteresowany zorganizowaniem imprezy/wydarzenia na terenie Rynku Głównego (nie dotyczy nieruchomości budynkowych i budynków na terenie Rynku Głównego oraz targowiska „Krakowskich Kwiaciarek”), wykonaj poniższe czynności:
Wypełnij wniosek o zawarcie umowy na udostępnienie miejsca na terenie Rynku Głównego, w celu zorganizowania imprezy/wydarzenia wraz z odpowiednimi załącznikami do wniosku (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Udaj się do Urzędu Miasta Krakowa (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”). Istnieje możliwość złożenia wniosku wraz z załącznikami drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Do 30 dni (a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu 2 miesięcy) od dnia złożenia kompletnego wniosku, otrzymasz do podpisu umowę cywilnoprawną lub pisemne uzgodnienie czasowego udostępnienia terenu lub pisemną informację w sprawie odmowy udostępnienia terenu.
Wniosek w sprawie zajęcia miejsca w Rynku Głównym w Krakowie na zorganizowanie imprezy/wydarzenia należy złożyć z co najmniej 30–dniowym wyprzedzeniem.
Brak dotrzymania terminu, o którym mowa w pkt 4, może uniemożliwić procedowanie wniosku, a w konsekwencji skutkować niezawarciem umowy czasowego udostępnienia terenu.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność do czynności prawnych.
Kryteria dla realizacji usług
Warunkiem zawarcia umowy jest złożenie kompletnego wniosku o zawarcie umowy na udostępnienie miejsca na terenie Rynku Głównego w Krakowie na zorganizowanie imprezy/wydarzenia, a także uzyskanie stosownych pozytywnych opinii wymaganych w prowadzonym postępowaniu.
Wymagane dokumenty
Wniosek o zawarcie umowy na udostępnienie miejsca w Rynku Głównym w celu zorganizowania imprezy/wydarzenia – załącznik nr 1.
Umowa spółki cywilnej, gdy umowa ma dotyczyć spółki.
Jednoznaczne zaznaczenie lokalizacji imprezy/wydarzenia na mapie sytuacyjnej Rynku Głównego - załącznik nr 11.
Graficzny i zwymiarowany projekt imprezy/wydarzenia z uwzględnieniem form i sposobów umieszczania nośników informacji wizualnej, elementów przestrzennych (np. estrady, stoisk, wyposażenia), oprawy plastycznej, aranżacji estrady z wykorzystaniem roślinności zielonej, kolorystyki, rodzajów materiałów, oświetlenia, wielkości powierzchni przeznaczonych na prowadzenie działalności handlowej, gastronomię, usługi, itp. oraz ustaleń określonych Uchwałą Nr XXXVI/908/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń”.
Jeżeli podczas imprezy/wydarzenia prowadzona będzie dystrybucja lub sprzedaż artykułów spożywczych i/lub gastronomia - oświadczenie stanowiące załącznik nr 4 do niniejszej procedury oraz wykaz asortymentu oferowanego na poszczególnych stoiskach.
Jeżeli podczas imprezy/wydarzenia wykorzystywane będą urządzenia techniczne (zabawowe) - oświadczenie stanowiące załącznik nr 7 do niniejszej procedury.
W przypadku planowanego: pokazu pirotechnicznego, pokazu laserowego, sztucznych ogni, lampionów, baloników wypełnionych helem, itp. lub organizacji zawodów i pokazów balonowych:
oświadczenie stanowiące załącznik nr 3 do niniejszej procedury,
pisemne przyjęcie przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej zgłoszenia o przeprowadzeniu imprezy/przedsięwzięcia, jeżeli przedsięwzięcie odbywa się w całości lub w części przestrzeni kontrolowanej – jeżeli dotyczy.
Oświadczenie o formie uczestnictwa/współfinansowaniu imprezy/wydarzenia z budżetu komórki organizacyjnej Urzędu Miasta Krakowa (w przypadku zawarcia umowy należy dołączyć jej kopię) – jeżeli dotyczy. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do niniejszej procedury.
Pisemną zgodę przedsiębiorcy/podmiotu, z którym Dyrektor Wydziału Spraw Administracyjnych UMK zawarł wcześniej umowę udostępnienia nieruchomości Rynku Głównego, a którego działalność ma być zlikwidowana czasowo, wstrzymana bądź ograniczona w związku z organizacją imprezy/wydarzenia. Dotyczy to sytuacji w sposób istotny uniemożliwiającej prowadzenie działalności zgodnie z zawartą umową.
Projekt tymczasowej organizacji ruchu zatwierdzony przez Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa, gdy z wniosku wynika taka potrzeba lub w przypadku konieczności wyłączenia tylko postoju dorożek, gdy z wniosku wynika taka potrzeba.
Zgoda Zarządu Dróg Miasta Krakowa na wjazd na jezdnię w Rynku Głównym pojazdu o masie całkowitej powyżej 7,5 ton oraz na wjazd i postój wszelkich pojazdów na płycie Rynku Głównego.
Zgoda Zarządu Dróg Miasta Krakowa w przypadku włączenia, wyłączenia lub ograniczenia oświetlenia ulicznego i iluminacji obiektów na Rynku Głównym.
W przypadku planowanego pokazu z otwartym ogniem w Rynku Głównym - pisemna opinia Państwowej Straży Pożarnej.
W przypadku organizowania imprezy/wydarzenia z udziałem koni na terenie Rynku Głównego, oświadczenie stanowiące załącznik nr 5 do niniejszej procedury.
Pełnomocnictwo do reprezentowania Wnioskodawcy/Organizatora, a w szczególności do zawarcia oraz odbioru umowy, jeżeli Organizator/Wnioskodawca jest reprezentowany przez inną osobę.
Opłaty
Opłata za udostępnienie nieruchomości, kaucja za nagłośnienie, kaucja za zajęcie - Rynku Głównego:
Wysokość opłaty - ustalana na podstawie powierzchni podanej we wniosku, w wysokości określonej w załączniku do zarządzenia nr 1205/2024 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 18 kwietnia 2024 r. w sprawie czasowego udostępnienia nieruchomości,
Formy płatności - przelewem na rachunek bankowy lub w punktach kasowych UMK,
Nr rachunku bankowego Urzędu Miasta Krakowa w PKO Bank Polski S.A. - wskazany w umowie cywilnoprawnej.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Informacje o miejscach, w których można składać dokumenty, zawarte są w tabeli.
W przypadku uzyskania negatywnych opinii podmiotów opiniujących, bądź wystąpienia innych przeszkód do zawarcia umowy, otrzymasz pisemną odmowę zawarcia umowy.
Informacje dodatkowe
Przy składaniu kserokopii żądanych dokumentów może być wymagane okazanie do wglądu ich oryginałów. Wydział Spraw Administracyjnych może wezwać wnioskodawcę do dostarczenia dodatkowych dokumentów, uzgodnień i zezwoleń wynikających z indywidualnego charakteru sprawy.
W przypadku konieczności zamknięcia postoju dla dorożek w związku z organizacją imprezy/wydarzenia, po uprzednim zatwierdzeniu projektu zmiany organizacji ruchu przez Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu, przed realizacją imprezy/wydarzenia Zarząd Dróg Miasta Krakowa winien umieścić stosowną informację na oznakowaniu wyznaczającym początek i koniec postoju.
Lokalizację i rodzaj imprezy/wydarzenia określa każdorazowo wnioskodawca, na własną odpowiedzialność. Lokalizacja imprezy/wydarzenia dopuszczalna jest wyłącznie w miejscach, w których nie powoduje zakłóceń, w szczególności: ruchu pieszego, wjazdu, wyjazdu, bądź ładu przestrzennego.
W kwestii umieszczenia urządzeń reklamowych w ramach organizacji imprezy/wydarzenia dodatkowe obostrzenia określa Uchwała Nr XXXVI/908/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń” oraz uchwała nr CXV/1547/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 listopada 2010 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Stare Miasto (z późn. zm.).
Zgodę na zawody sportowe, rajdy, wyścigi, inne imprezy/wydarzenia, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają wykorzystania drogi w sposób szczególny i odbywają się w całości na Rynku Głównym, wydaje Wydział Spraw Administracyjnych UMK. W przypadku, gdy impreza/wydarzenie będzie rozpoczynała się lub kończyła na Rynku Głównym, a jednocześnie będzie przeprowadzana również na terenie pasa drogowego będącego w zarządzie jednostki pełniącej funkcję zarządcy dróg publicznych w Krakowie – zezwolenie wynikające z art. 65 ustawy Prawo o ruchu drogowym wydaje Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu.
Niewywiązanie się wnioskodawcy z dotychczasowych zobowiązań finansowych wobec Gminy Miejskiej Kraków stanowi podstawę do odmowy zawarcia umowy.
Wjazd i postój na jezdni Rynku Głównego pojazdu o masie całkowitej powyżej 7,5 t oraz wjazd i postój wszelkich pojazdów na płycie Rynku Głównego wymaga również zgody jednostki pełniącej funkcję zarządcy dróg publicznych w Krakowie.
Sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych wymaga uzyskania odrębnego zezwolenia wydanego w odrębnym postępowaniu przez Referat Obrotu Napojami Alkoholowymi Wydziału Spraw Administracyjnych.
Użycie nagłośnienia może nastąpić po dopuszczeniu takiej możliwości w treści umowy. Emisja dźwięku w obszarze chronionym powinna być skierowana na niezabudowaną przestrzeń i natężenie dźwięku nie może przekraczać wartości 85 dB mierzonej w odległości:
32 m od źródła dźwięku w przypadku imprez,
16 m od źródła dźwięku okazjonalne występy zespołów oraz muzyków,
2m od źródła dźwięku w przypadku, których celem jest potrzeba komunikacji publicznej.
W przypadku stwierdzenia przez służby miejskie odstępstwa od uzgodnionych w umowie warunków, używający nagłośnienia zobowiązany jest do obniżenia poziomu natężenia dźwięku lub wyłączenia urządzeń nagłaśniających. Naruszenie warunków umowy w zakresie warunków użycia nagłośnienia, ustawienia elementów przestrzennych lub wjazdu pojazdów skutkuje przepadkiem kaucji.
W przypadku, gdy organizacja imprezy/wydarzenia obejmuje: start balonów, pokazy pirotechniczne, ustawienie urządzeń technicznych, przeloty śmigłowcami, (bezzałogowymi statkami powietrznymi i modelami latającymi) itp. należy uzyskać i przedłożyć do Wydziału Spraw Administracyjnych wszelkie wymagane w powyższym zakresie pozwolenia/wymagania/dokumenty.
W przypadku wystąpienia konieczności przesunięcia lub usunięcia na czas trwania imprezy/wydarzenia elementów wyposażenia przestrzeni, czynności tych dokonuje organizator imprezy/wydarzenia na własny koszt, po wcześniejszym dokonaniu uzgodnień z Wydziałem Spraw Administracyjnych UMK lub jednostką wskazaną przez Wydział. Po zakończeniu imprezy organizator jest zobowiązany przywrócić teren do stanu pierwotnego.
Wnioskodawca legitymujący się zagranicznymi dokumentami składając wniosek załącza do niego ich tłumaczenia przysięgłe na język polski.
Wnioskodawca legitymujący się zagranicznymi dokumentami dopuszczającymi do użytkowania urządzenia, jakie mają być wykorzystane w trakcie imprezy/wydarzenia jest zobowiązany do uzyskania polskich odpowiedników tych dokumentów i przedstawienia ich w Wydziale Spraw Administracyjnych UMK najpóźniej po zawarciu umowy, a przed rozpoczęciem imprezy/wydarzenia.
W przypadku planowanego wykorzystania przez Organizatora/Wnioskodawcę logotypu miasta Krakowa lub nazwy Kraków, jego projekt powinien być zgodny z Systemem Identyfikacji Wizualnej Miasta oraz zostać przesłany do akceptacji Wydziału Komunikacji Społecznej UMK.
Termin załatwienia
Do 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku (wraz z wymaganymi załącznikami), a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Tłumaczenie informacji o usłudze w polskim języku migowym
Loading the player...
Dodatkowe dokumenty uzyskiwane w postępowaniu przez komórkę organizacyjną poza formalnym wnioskiem i załącznikami
Opinia Plastyka Miasta dotycząca układu i oprawy plastycznej imprezy/wydarzenia, (jeżeli dotyczy).
Opinia merytorycznej komórki organizacyjnej UMK/miejskiej jednostki organizacyjnej (w zależności od charakteru imprezy/wydarzenia), jeżeli z wniosku wynika taka konieczność.
Opinia Straży Miejskiej, policji lub Straży Pożarnej i in. – w przypadku, gdy z wniosku wynika, iż realizacja imprezy/wydarzenia może stworzyć zagrożenie dla porządku, bezpieczeństwa i zagrożenia mienia publicznego.
Opinia właściwej jednostki pełniącej funkcję zarządcy dróg publicznych w Krakowie w przypadku, gdy z wniosku wynika, iż impreza/wydarzenie może mieć wpływ na ruch w pasie drogowym.
Uzgodnienie z zespołem właściwym do zarządzania historycznym centrum Krakowa pod nazwą Zintegrowane Centrum Zarządzania Dziedzictwem Krakowa w przypadku imprez, jeżeli z wniosku wynika taka konieczność.
Odrębna zgoda Prezydenta Miasta Krakowa na organizowanie imprezy niewymienionej w załączniku do zarządzenia Nr 1370/2024 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 2 maja 2024 r. w sprawie zarządzania Rynkiem Głównym w Krakowie.
Inne dokumenty wynikające z indywidualnego charakteru sprawy.
Tryb odwoławczy
Nie dotyczy.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Uchwała nr CXV/1547/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 listopada 2010 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Stare Miasto (z późn. zm.).
Uchwała Nr XXXVI/908/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych i ogrodzeń”.
Zarządzenie nr 20/2004 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 12 stycznia 2004 r. w sprawie zasad użytkowania i ochrony przestrzeni publicznej historycznego zespołu Miasta Krakowa (z późn. zm.).
Zarządzenie nr 1205/2024 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 18 kwietnia 2024 r. w sprawie czasowego udostępniania nieruchomości.
Zarządzenie nr 1370/2024 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 2 maja 2024 r. w sprawie zarządzania Rynkiem Głównym w Krakowie.
Zarządzenie nr 3291/2019 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 4 grudnia 2019 r. w sparwie powołania zespołu zadaniowego pod nazwą Zintegrowane Centrum Zrządzania Dziedzictwem Krakowa, trybu i zakresu jego działania (z późn.zm.).
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu podjęcia niezbędnych działań przed zawarciem umowy czasowego udostępnienia nieruchomości, której możesz być stroną.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy, dla potrzeb której zostały zebrane, a następnie będą przechowywane przez co najmniej 5 lat,
po czym ulegną zniszczeniu.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi art. 6 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), tzn. przetwarzanie Twoich danych jest niezbędne do podjęcia niezbędnych działań przed zawarciem umowy, której możesz być stroną.
Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: adres pocztowy – ul. Wielopole 17a,
31-072 Kraków, adres e-mail: iod@um.krakow.pl.