Jeśli chcesz zastrzec numer PESEL albo cofnąć jego zastrzeżenie:
Możesz także skorzystać z usługi elektronicznej, jeśli czynność ta ma dotyczyć Twojego numeru. Zastrzeżenie numeru PESEL ma zapobiegać negatywnym skutkom kradzieży tożsamości.
Usługa dotyczy osób pełnoletnich.
Osoby posiadające pełną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia zastrzeżenia lub cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL dokonują osobiście.
Jeżeli nie możesz dokonać w urzędzie osobistego zgłoszenia zastrzeżenia numeru PESEL z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody (taką przeszkodą nie jest pobyt za granicą), wniosek może złożyć w Twoim imieniu pełnomocnik. Sporządź na piśmie pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności i wręcz je pełnomocnikowi – będzie on musiał dołączyć je do wniosku. Pełnomocnik będzie musiał uzasadnić, dlaczego nie możesz stawić się w urzędzie.
Pamiętaj, że pełnomocnik nie może jednak w żadnym przypadku cofnąć zastrzeżenia numeru PESEL w Twoim imieniu. Tej czynności możesz dokonać wyłącznie osobiście.
W przypadku osób posiadających ograniczoną zdolność do czynności prawnych lub osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych, zastrzeżenia lub cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL dokonuje opiekun prawny lub kurator.
Z usługi elektronicznej skorzystasz wyłącznie wtedy, jeśli zastrzegasz lub cofasz zastrzeżenie swojego numeru PESEL.
Jeśli jesteś obywatelem polskim, musisz okazać ważny dowód osobisty, ważny mDowód lub ważny paszport. Jeśli nie posiadasz żadnego z tych dokumentów, weź ze sobą inny dokument ze zdjęciem (np. prawo jazdy). Gdy nie masz żadnego dokumentu ze zdjęciem, potwierdzimy Twoją tożsamość na podstawie rejestrów państwowych.
Pamiętaj jednak, że z dwóch ostatnich opcji potwierdzenia tożsamości możesz skorzystać tylko wtedy, gdy urzędnik potwierdzi w dostępnych rejestrach, że nie posiadasz ważnego dowodu osobistego lub ważnego paszportu.
Jeśli jesteś cudzoziemcem, musisz okazać dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo (np. kartę pobytu). Nie możemy potwierdzić Twojej tożsamości na podstawie innych dokumentów, takich jak np. prawo jazdy. Wyjątkiem są osoby, którym nadano status UKR – takie osoby mogą okazać inny dokument, jeśli stanowił on podstawę nadania numeru PESEL i jest wpisany do rejestru PESEL.
Jeśli jesteś opiekunem prawnym lub kuratorem i składasz wniosek w imieniu swojego podopiecznego, oprócz dokumentu tożsamości, musisz przedstawić dokument potwierdzający fakt sprawowania opieki lub kurateli (np. zaświadczenie z sądu).
Jeśli chcesz złożyć wniosek o zastrzeżenie numeru PESEL jako pełnomocnik, oprócz dokumentu tożsamości, musisz mieć ze sobą pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności. Pełnomocnictwo zostanie dołączone do akt sprawy. Podczas składania wniosku w imieniu swojego mocodawcy, będziesz musiał także uzasadnić, dlaczego nie jest on w stanie osobiście stawić się w urzędzie.
Zastrzeżenie numeru PESEL jest bezpłatne.
W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika, który nie jest małżonkiem, wstępnym (rodzicem, dziadkiem itd.), zstępnym (dzieckiem, wnukiem itd.) lub rodzeństwem, konieczne jest uiszczenie opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. Do wniosku dołącz potwierdzenie uiszczenia opłaty.
Tytuł płatność | Kwota | Forma | Nr rachunku bankowego |
---|---|---|---|
Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa | 17 | kasa UMK ; przelew | 49 1020 2892 2276 3005 0000 0000 |
Infortmacje o miejscach przyjmowania dokumentów, zawarte są w tabeli.
Nazwa | Adres | Godziny otwarcia | Umówienie wizyty | telefon |
---|---|---|---|---|
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic od I do VII (SA-02) | al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne - I piętro, stanowiska 60-64 | Od poniedziałku do piątku od 7:40 do 18:00 | link | 12 616 55 55 |
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic od VIII do XIII (SA-03) | ul. Wielicka 28a, III piętro – stanowiska 7-10 | od poniedziałku do piątku od 7:40 do 18:00 | link | 12 616 55 55 |
Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic od XIV do XVIII (SA-04) | os. Zgody 2, parter, pokój nr 18, stanowiska 8-10 | od poniedziałku do piątku od 7:40 do 18:00 | link | 12 616 55 55 |
Link do portalu | Wytyczne |
---|---|
Wniosek o zastrzeżenie numeru PESEL / cofnięcie zastrzeżenia | - |
Wnioski składane w urzędzie:
Wnioski składane elektronicznie:
Po wysłaniu wniosku za pomocą usługi elektronicznej, zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL zostanie automatycznie zarejestrowane w Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL (wniosek nie trafia do urzędu). Organem rejestrującym zgłoszenie w rejestrze jest wówczas minister właściwy do spraw informatyzacji. Za pomocą usługi elektronicznej możesz zastrzec lub cofnąć zastrzeżenie wyłącznie swojego numeru PESEL.
Gdy zastrzeżesz swój numer PESEL, Twoje dane nie będą mogły zostać wykorzystane w czynnościach, przy dokonywaniu których druga strona jest zobowiązana przepisami prawa do zweryfikowania statusu zastrzeżenia Twojego numeru PESEL w Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL. Są to takie czynności jak:
Pamiętaj, że zastrzeżenie numeru PESEL skutkuje tym, że także i Ty nie będziesz mógł dokonać tych czynności. Jeśli zatem planujesz jedną z nich, złóż wcześniej wniosek o cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL. Po dokonaniu czynności, będziesz mógł ponownie zastrzec numer PESEL. Powyższy katalog ma charakter przykładowy. Jeśli masz wątpliwości, czy planowanej czynności możesz dokonać z zastrzeżonym numerem PESEL, skontaktuj się wcześniej z drugą stroną. W Rejestrze Zastrzeżeń Numerów PESEL znajdują się dane tylko osób pełnoletnich, co oznacza, że nie możesz zastrzec numeru dziecka. Gdy zgłaszasz utratę swojego dowodu osobistego lub unieważniasz swój dowód osobisty z powodu nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych, Twój numer PESEL jest zastrzegany automatycznie i nie musisz składać osobnego wniosku.
Zastrzeżenie numeru PESEL lub cofnięcie jego zastrzeżenia zostanie zarejestrowane przez urzędnika od razu po złożeniu przez Ciebie wniosku i potwierdzeniu Twojej tożsamości.
Nazwa podmiotu | Struktura podrzędna |
---|---|
Wydział Spraw Administracyjnych | Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic I - VII |
Wydział Spraw Administracyjnych | Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic XIV-XVIII |
Wydział Spraw Administracyjnych | Referat Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych dla Dzielnic XIII-XVIII |
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorami, czyli podmiotami decydującymi o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe są:
Dane kontaktowe administratorów:
Z administratorem – Prezydentem Miasta Krakowa można się skontaktować poprzez adres email: iod@um.krakow.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować poprzez adres email: iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora..
Dane kontaktowe inspektorów ochrony danych:
Administrator – Prezydent Miasta Krakowa wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym możesz się skontaktować poprzez e-mail: iod@um.krakow.pl lub pisemnie na adres: ul. Sarego 4, 31-047 Kraków.
Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym możesz się skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym możesz się skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z każdym z wymienionych inspektorów ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych, które pozostają w jego zakresie działania.
Cele przetwarzania i podstawa prawna:
Twoje dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w związku z przepisem szczególnym ustawy przez:
Odbiorcy danych:
Podmiotami przetwarzającymi są - Centralny Ośrodek Informatyki z siedzibą w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, 02-305 Warszawa, świadczący usługę utrzymania systemu.
Twoje dane osobiste udostępnia się:
Kategorie danych:
Imię (imiona), nazwisko, numer PESEL, uzasadnienie złożenia wniosku przez pełnomocnika.
Okres przechowywania danych:
Danych zgromadzonych w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL nie usuwa się.
Zapisy w dziennikach systemów (logach) przechowywane są przez 6 lat od ostatniego dnia roku kalendarzowego, w którym powstał zapis.
Dane zgromadzone w postaci papierowej są przetwarzane zgodnie z klasyfikacją wynikająca z jednolitego rzeczowego wykazu akt organów gminy i związków międzygminnych oraz urzędów obsługujących te organy i związki (rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. Dz.U. Nr 14, poz. 67):
Prawa podmiotów danych:
Przysługuje Ci prawo:
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego:
Przysługuje Ci również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego: Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Źródło pochodzenia danych:
Informacja o dowolności lub obowiązku podania danych oraz konsekwencjach niepodania danych:
Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do zastrzeżenia numeru PESEL lub cofnięcia zastrzeżenia.
Informacja o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji i profilowaniu:
Twoje dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji w tym profilowaniu.