Wydawanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach SC-20
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Urząd Stanu Cywilnego
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz ubiegać się o zaświadczenie o przyjętych sakramentach:
Wypełnij wniosek o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach.
Udaj się do Urzędu Stanu Cywilnego (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”) lub złóż wniosek drogą elektroniczną.
Zaświadczenie zostanie wydane wyłącznie w formie papierowej.
Kogo dotyczy usługa
Rozwiń
Usługa odnosi się do osoby, której dotyczy wyznaniowy akt stanu cywilnego.
Kryteria dla realizacji usług
Rozwiń
Z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach możesz wystąpić w przypadku kiedy akt wyznaniowy dotyczy Ciebie.
Możesz również ustanowić Pełnomocnika do złożenia wniosku i odbioru zaświadczenia w Twoim imieniu.
Wymagane dokumenty
Rozwiń
Ważny dowód osobisty, ważny dokument mDowód w aplikacji mObywatel lub ważny paszport wnioskodawcy (do wglądu).
Wniosek o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach.
Pełnomocnictwo pisemne lub zgłoszone do protokołu, w przypadku działania przez Pełnomocnika.
Opłaty
Rozwiń
Wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach nie podlega opłacie skarbowej.
Opłacie skarbowej nie podlega pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Opłatę dokonywaną z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto Urzędu Miasta Krakowa:
Nr rachunku/IBAN: PL49 1020 2892 2276 3005 0000 0000 PKO Bank Polski Numer BIC/SWIFT: BPKOPLPW.
Istnieje możliwość złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach w wersji elektronicznej, jednak przepisy nie przewidują wydania zaświadczenia o przyjętych sakramentach na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Rozwiń
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Podpis osobisty
Sposób realizacji usługi
Rozwiń
Jeśli chcesz złożyć wniosek drogą elektroniczną potrzebujesz profilu zaufanego lub e-dowodu wraz z czytnikiem i potwierdzonym profilem zaufanym. Pozwalają one potwierdzić Twoją tożsamość.
Zaświadczenie zostanie wydane wyłącznie w formie papierowej.
Kierownik USC może odmówić wydania zaświadczenia o przyjętych sakramentach, jeśli na przykład chcesz dostać zaświadczenie, ale nie masz do tego prawa. Dostaniesz wtedy decyzję administracyjną o odmowie.
Informacje dodatkowe
Rozwiń
Zaświadczenie o przyjętych sakramentach wydawane jest:
na wniosek osoby, której wyznaniowy akt stanu cywilnego dotyczy,
w celu przedłożenia przy załatwianiu spraw wyznaniowych,
przez kierownika urzędu stanu cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego,
wyłącznie w wersji papierowej.
Warunkiem uzyskania zaświadczenia o przyjętych sakramentach jest przechowywanie przez Kierownika USC księgi stanu cywilnego zawierającej Twój wyznaniowy akt stanu cywilnego (urodzenie, małżeństwo). Akty te zostały sporządzone przed 1 stycznia 1946 roku w księgach wyznaniowych prowadzonych przez osoby, które prowadziły wyznaniową rejestrację stanu cywilnego.
Istnieje możliwość działania przez pełnomocnika. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Kierownik USC może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia Twojego podpisu.
Zstępni to Twoi potomkowie: dzieci, wnuki, prawnuki. Wstępni to członkowie rodziny, od których się wywodzisz: rodzice, dziadkowie, pradziadkowie.
Tłumaczenie informacji o usłudze w polskim języku migowym
Rozwiń
Rewind 10 Seconds
Next Up
00:00
00:00
00:00
Closed Captions
Settings
Fullscreen
Error loading media:
File could not be played
Tryb odwoławczy
Rozwiń
W przypadku, gdy otrzymałeś/aś decyzję o odmowie wydania zaświadczenia o przyjętych sakramentach przez Kierownika USC możesz złożyć pisemne odwołanie w Urzędzie Stanu Cywilnego w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia doręczenia decyzji. W dokumencie należy zwrócić się do Wojewody Małopolskiego (jako instancji odwoławczej) oraz podać numer decyzji, od której się odwołujesz.
Podstawa prawna
Rozwiń
Art. 2 ust. 5 i 6, art. 12 ust.1, art. 132 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
Art. 33, 35, 57, 76a, 104, 127-129 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
Art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
Obowiązek informacyjny
Rozwiń
Informacja Administratora o przetwarzaniu danych osobowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: sc.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia rejestru stanu cywilnego, wydawania zaświadczeń i odpisów aktów stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia lub nazwiska – w celu wydania decyzji administracyjnej.
Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Urząd Stanu Cywilnego w Krakowie.
Informujemy, że:
Ma Pani/Pan prawo dostępu do Swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe przechowywane są w przypadku aktów stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego przez okres:
100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia;
80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu.
Po upływie tych okresów akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przekazuje w ciągu 2 lat do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Pozostałe dane osobowe są przechowywane odpowiednio przez:
10 lat - Wpisywanie akt stanu cywilnego sporządzonych za granicą do polskich ksiąg; Zmiany imion i nazwisk. Po 10 latach poddawane są brakowaniu.
5 lat - Unieważnienie, sprostowanie, ustalenie treści, odtworzenie i uzupełnienie aktu stanu cywilnego; Zezwolenia na zawarcie małżeństwa przed upływem miesiąca; Zaświadczenia o zdolności do zawarcia małżeństwa za granicą; Zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa; Odpisy zupełne, skrócone i wielojęzyczne aktów stanu cywilnego; Powiadamianie innych podmiotów i jednostek organizacyjnych o zmianach dokonywanych w aktach stanu cywilnego; Udostępnianie innych informacji na podstawie akt stanu cywilnego; Sprawy konsularne. Po 5 latach poddawane są brakowaniu.
Ponadto Statystyka urodzeń, małżeństw, zgonów przechowywana jest przez 25 lat, a następnie przekazywana do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Odbiorcą danych w przypadku zgłoszenia urodzenia, zgłoszenia zgonu, zawarcia związku małżeńskiego jest Główny Urząd Statystyczny. Odbiorcą danych mogą być osoby uprawnione z mocy prawa do uzyskania odpisów lub zaświadczeń z aktów stanu cywilnego.
Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowi ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia i nazwiska – także ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków