Wydawanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach SC-20
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Urząd Stanu Cywilnego
Krótki opis usługi
Zaświadczenie o przyjętych sakramentach wydawane jest:
na wniosek osoby, której wyznaniowy akt stanu cywilnego dotyczy,
w celu przedłożenia przy załatwianiu spraw wyznaniowych,
przez kierownika urzędu stanu cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego,
wyłącznie w wersji papierowej.
Jeśli chcesz ubiegać się o zaświadczenie o przyjętych sakramentach wykonaj poniższe czynności:
Wypełnij wniosek o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach stanowiący załącznik nr 1.
Udaj się do Urzędu Stanu Cywilnego (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”) lub złóż wniosek drogą elektroniczną.
Kogo dotyczy usługa
Usługa odnosi się do osoby, której dotyczy wyznaniowy akt stanu cywilnego.
Kryteria dla realizacji usług
Z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach możesz wystąpić
w przypadku kiedy akt wyznaniowy dotyczy Ciebie.
Możesz również ustanowić Pełnomocnika do złożenia wniosku i odbioru zaświadczenia w Twoim imieniu.
Wymagane dokumenty
Ważny dowód osobisty, ważny dokument mDowód w aplikacji mObywatel lub ważny paszport wnioskodawcy (do wglądu).
Istnieje możliwość złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach w wersji elektronicznej, jednak przepisy nie przewidują wydania zaświadczenia o przyjętych sakramentach na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Podpis osobisty
Sposób realizacji usługi
Jeśli chcesz złożyć wniosek drogą elektroniczną potrzebujesz profilu zaufanego lub e-dowodu wraz z czytnikiem i potwierdzonym profilem zaufanym. Pozwalają one potwierdzić Twoją tożsamość.
Zaświadczenie zostanie wydane wyłącznie w formie papierowej.
Kierownik USC może odmówić wydania zaświadczeni o przyjętych sakramentach, jeśli na przykład chcesz dostać zaświadczenie, ale nie masz do tego prawa. Dostaniesz wtedy decyzję administracyjną o odmowie.
Informacje dodatkowe
Warunkiem uzyskania zaświadczenia o przyjętych sakramentach jest przechowywanie przez Kierownika USC księgi stanu cywilnego zawierającej Twój wyznaniowy akt stanu cywilnego (urodzenie, małżeństwo). Akty te zostały sporządzone przed 1 stycznia 1946 roku w księgach wyznaniowych prowadzonych przez osoby, które prowadziły wyznaniową rejestrację stanu cywilnego.
Istnieje możliwość działania przez pełnomocnika. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Kierownik USC może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia Twojego podpisu.
Zstępni to Twoi potomkowie: dzieci, wnuki, prawnuki. Wstępni to członkowie rodziny, od których się wywodzisz: rodzice, dziadkowie, pradziadkowie.
W przypadku, gdy otrzymałeś/aś decyzję o odmowie wydania zaświadczenia o przyjętych sakramentach przez Kierownika USC możesz złożyć pisemne odwołanie w Urzędzie Stanu Cywilnego w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia doręczenia decyzji. W dokumencie należy zwrócić się do Wojewody Małopolskiego (jako instancji odwoławczej) oraz podać nr decyzji, od której się odwołujesz.
Podstawa prawna
Art. 2 ust. 5 i 6, 132 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
Art. 33, 35, 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
Art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.
Obowiązek informacyjny
INFORMACJA ADMINISTRATORA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną adres e-mail: sc.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia rejestru stanu cywilnego, wydawania odpisów i zaświadczeń z aktów stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia lub nazwiska w celu wydania decyzji administracyjnej.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przechowywane wieczyście, a po upływie przewidzianego przepisami prawa czasu zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Odbiorcą danych w przypadku zgłoszenia urodzenia, zgłoszenia zgonu, zawarcia związku małżeńskiego jest Główny Urząd Statystyczny. Odbiorcą danych mogą być osoby uprawnione z mocy prawa do uzyskania odpisów lub zaświadczeń z aktów stanu cywilnego.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia i nazwiska – także ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków