Jeśli chcesz załatwić sprawę związaną z otrzymaniem zaświadczenia o stanie cywilnym, wykonaj poniższe czynności:
Dokonaj opłaty skarbowej w kwocie 38,00 zł za wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym (szczegóły w sekcji „Opłaty”).
Wypełnij druk wniosku o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym, w zależności od tego, w jaki sposób chcesz załatwić sprawę.
W przypadku, jeśli chcesz złożyć wniosek osobiście lub pocztą, to wypełnij następujący druk.
Wyślij wniosek pocztą lub udaj się do Urzędu Stanu Cywilnego (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”), zabierając ze sobą wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”) lub złóż wniosek elektronicznie (szczegóły w sekcji "Dostępność usługi elektronicznej").
Kogo dotyczy usługa
Rozwiń
Usługa dotyczy każdej osoby, która posiada sporządzone w Rejestrze Stanu Cywilnego akty stanu cywilnego, potwierdzające aktualny stan cywilny (urodzenia, małżeństwa).
Kryteria dla realizacji usług
Rozwiń
Z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym może wystąpić wyłącznie osoba, której ono dotyczy.
Wymagane dokumenty
Rozwiń
Wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym (w przypadku składania wniosku w wersji papierowej).
Ważny dowód osobisty, ważny dokument mDowód w aplikacji mObywatel lub ważny paszport (do okazania).
Dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym.
Opłaty
Rozwiń
Opłatę dokonywaną z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto Urzędu Miasta Krakowa:
Nr rachunku/IBAN: PL49 1020 2892 2276 3005 0000 0000 PKO Bank Polski Numer BIC/SWIFT: BPKOPLPW.
Istnieje możliwość złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej i uzyskania dokumentu w formie papierowej.
Zaświadczenie o stanie cywilnym może zostać wydane na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zaświadczenie o stanie cywilnym opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym może być wykorzystane wyłącznie w formie elektronicznej, gdyż tylko w tej formie posiada walor dokumentu urzędowego.
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Rozwiń
Podpis zaufany
Podpis kwalifikowany
Podpis osobisty
Sposób realizacji usługi
Rozwiń
Kierownik USC wyda Ci zaświadczenie o stanie cywilnym.
W szczególnych przypadkach możesz dostać pisemną odmowę, od której możesz się odwołać.
Informacje dodatkowe
Rozwiń
Jeżeli chcesz złożyć wniosek przez Internet, potrzebujesz profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego lub e-dowodu wraz z czytnikiem i potwierdzonym profilem zaufanym. Pozwalają one potwierdzić Twoją tożsamość.
Zaświadczenie jest ważne 6 miesięcy od daty jego sporządzenia.
Zaświadczenie o stanie cywilnym nie może być w Polsce użyte do zawarcia związku małżeńskiego.
Jeśli chcesz załatwić sprawę osobiście, a nie potrafisz porozumieć się z kierownikiem USC, na przykład nie mówisz po polsku, wówczas musisz sobie zapewnić tłumacza lub biegłego.
Rejestr stanu cywilnego jest rejestrem centralnym prowadzonym przez ministra właściwego ds. informatyzacji w systemie teleinformatycznym.
Termin załatwienia
Rozwiń
Zaświadczenie dostaniesz bez zbędnej zwłoki.
Do 1 miesiąca (w przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego).
Odmowa w sprawie wydawana jest do miesiąca, a w sprawach skomplikowanych do dwóch miesięcy.
Tłumaczenie informacji o usłudze w polskim języku migowym
Rozwiń
Rewind 10 Seconds
Next Up
00:00
00:00
00:00
Closed Captions
Settings
Fullscreen
Error loading media:
File could not be played
Tryb odwoławczy
Rozwiń
W przypadku, gdy otrzymałeś decyzję o odmowie wydania zaświadczenia o stanie cywilnym, możesz złożyć pisemne odwołanie w Urzędzie Stanu Cywilnego w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia doręczenia decyzji. W dokumencie należy zwrócić się do Wojewody Małopolskiego (jako instancji odwoławczej) oraz podać nrumer decyzji, od której się odwołujesz.
Podstawa prawna
Rozwiń
Art. 2 ust. 6, art. 12, 44 ust. 1 pkt 3 i art. 44 ust. 4, art. 49 ust. 1-3 i Art. 125 ust. 5 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 29 maja 2023 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego.
Art. 35, art. 57, art. 76a, art. 104, art. 217 - 219 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
Art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.
Obowiązek informacyjny
Rozwiń
Informacja Administratora o przetwarzaniu danych osobowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków. Z administratorem można się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: sc.umk@um.krakow.pl.
Dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia rejestru stanu cywilnego, wydawania zaświadczeń i odpisów aktów stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia lub nazwiska – w celu wydania decyzji administracyjnej.
Dane są objęte rejestrem czynności przetwarzania pn. Urząd Stanu Cywilnego w Krakowie.
Informujemy, że:
Ma Pani/Pan prawo dostępu do Swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Dane osobowe przechowywane są w przypadku aktów stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego przez okres:
100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia;
80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu.
Po upływie tych okresów akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przekazuje w ciągu 2 lat do Archiwum Narodowego w Krakowie;
Pozostałe dane osobowe są przechowywane odpowiednio przez:
10 lat - Wpisywanie akt stanu cywilnego sporządzonych za granicą do polskich ksiąg; Zmiany imion i nazwisk. Po 10 latach poddawane są brakowaniu;
5 lat - Unieważnienie, sprostowanie, ustalenie treści, odtworzenie i uzupełnienie aktu stanu cywilnego; Zezwolenia na zawarcie małżeństwa przed upływem miesiąca; Zaświadczenia o zdolności do zawarcia małżeństwa za granicą; Zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa; Odpisy zupełne, skrócone i wielojęzyczne aktów stanu cywilnego; Powiadamianie innych podmiotów i jednostek organizacyjnych o zmianach dokonywanych w aktach stanu cywilnego; Udostępnianie innych informacji na podstawie akt stanu cywilnego; Sprawy konsularne. Po 5 latach poddawane są brakowaniu;
Ponadto Statystyka urodzeń, małżeństw, zgonów przechowywana jest przez 25 lat, a następnie przekazywana do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Odbiorcą danych w przypadku zgłoszenia urodzenia, zgłoszenia zgonu, zawarcia związku małżeńskiego jest Główny Urząd Statystyczny. Odbiorcą danych mogą być osoby uprawnione z mocy prawa do uzyskania odpisów lub zaświadczeń z aktów stanu cywilnego.
Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania danych stanowi ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia i nazwiska – także ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków