Uznanie rozstrzygnięcia dotyczącego zmiany imienia lub (i) nazwiska dokonanego przez obywatela polskiego przed organami obcego państwa SC-27
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Urząd Stanu Cywilnego
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz ubiegać się o uznanie orzeczenia o zmianie imienia lub (i) nazwiska dokonanego przez obywatela polskiego przed organami obcego państwa wykonaj poniższe czynności: Stosuje się do rozstrzygnięć wydanych po 1 lipca 2009 roku.
Udaj się do Urzędu Stanu Cywilnego (szczegóły w sekcji „Miejsce przyjmowania dokumentów”) zabierając ze sobą wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy wyłącznie osób posiadających obywatelstwo polskie, których akty stanu cywilnego zostały sporządzone w Urzędzie Stanu Cywilnego w Krakowie.
Kryteria dla realizacji usług
Z wnioskiem o uznanie orzeczenia o zmianie imienia lub (i) nazwiska dokonanego przez obywatela polskiego przed organami obcego państwa występuje osoba, której niniejsza zmiana dotyczy.
Istnieje możliwość działania w tym zakresie za pośrednictwem pełnomocnika.
Osoby zamieszkałe za granicą wniosek w powyższej sprawie mogą złożyć za pośrednictwem konsula Rzeczpospolitej Polskiej.
Wymagane dokumenty
Ważny dowód osobisty, ważny dokument mDowód w aplikacji mObywatel lub ważny paszport wnioskodawcy (do wglądu).
Dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 11,00 zł za wpisanie wzmianki dodatkowej do aktu urodzenia lub (i) małżeństwa o dokonanej zmianie imienia lub (i) nazwiska (nie w każdym przypadku szczegóły w sekcji „Opłaty”).
Załączniki (zgodnie z art. 1147 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego):
urzędowy odpis orzeczenia o zmianie imienia lub (i) nazwiska dokonanego przez obywatela polskiego przed organami obcego państwa, który spełnia warunki niezbędne do ustalenia jego autentyczności (oryginał);
dokument stwierdzający, że orzeczenie jest prawomocne, chyba że prawomocność orzeczenia wynika z jego treści;
urzędowe tłumaczenie ww. dokumentów na język polski (oryginał).
Pełnomocnictwo (w przypadku działania przez pełnomocnika) podpisane własnoręcznie przez Wnioskodawcę – załącznik 2.
W przypadku braku wyżej wymienionych dokumentów, zmiany imienia lub (i) nazwiska będzie można dokonać w oparciu o przepisy ustawy o zmianie imienia i nazwiska (patrz procedura SC-23).
Opłaty
Opłacie skarbowej podlega wpisanie wzmianki dodatkowej do aktu urodzenia lub (i) małżeństwa o zmianie imienia lub (i) nazwiska dokonanego przez obywatela polskiego przed organami obcego państwa.
Opłacie skarbowej nie podlega pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Zwolnienie z opłaty skarbowej za wydanie decyzji o zmianie imienia (imion) lub (i) nazwiska przysługuje, jeżeli przedłożysz stosowne zaświadczenie dokumentujące stan ubóstwa.
Opłatę dokonywaną z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto Urzędu Miasta Krakowa:
Nr rachunku/IBAN: PL49 1020 2892 2276 3005 0000 0000 PKO Bank Polski Numer BIC/SWIFT: BPKOPLPW
Opłata skarbowa za wpisanie wzmianki dodatkowej do aktu urodzenia lub (i) małżeństwa o zmianie imienia lub (i) nazwiska dokonanego przez obywatela polskiego przed organami obcego państwa
Opłata skarbowa za wydanie decyzji odmownej za wpisanie wzmianki dodatkowej do aktu urodzenia lub (i) małżeństwa o zmianie imienia lub (i) nazwiska (…)
Wpisanie wzmianki dodatkowej w akcie urodzenia lub (i) małżeństwa o zmianie imienia lub (i) nazwiska dokonanej przez obywatela polskiego przed organami obcego państwa.
Kierownik USC może odmówić uznania orzeczenia o zmianie imienia lub (i) nazwiska dokonanego przez obywatela polskiego przed organami obcego państwa. Otrzymasz wtedy decyzję odmowną (patrz w sekcji „Opłaty”).
Informacje dodatkowe
Wniosek o uznanie orzeczenia o zmianie imienia lub (i) nazwiska dokonanego przez obywatela polskiego przed organami obcego państwa wraz załącznikami można złożyć nie tylko osobiście, korespondencyjnie poprzez przesłanie dokumentów bezpośrednio na adres Urzędu Stanu Cywilnego, ale także za pośrednictwem osób przebywających w Polsce (w tym przypadku, należy dodatkowo przedłożyć pisemne lub na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej pełnomocnictwo do załatwienia niniejszej sprawy - wzór pisemnego pełnomocnictwa stanowi załącznik do niniejszej procedury).
Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnictwo udzielone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej powinno być uwierzytelnione za pomocą mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie; z kolei, jeżeli odpis pełnomocnictwa lub odpisy innych dokumentów wykazujących umocowanie zostały sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, ich uwierzytelnienia dokonuje się przy użyciu mechanizmów określonych w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Zgodnie z art. 31 ustawy prawo o aktach stanu cywilnego dokumenty w języku obcym przedkłada się z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonanym przez:
tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości;
tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG);
konsula.
Za dokumenty przetłumaczone przez konsula uznaje się również:
dokumenty w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza w państwie przyjmującym i poświadczone przez konsula;
dokumenty przetłumaczone z języka rzadko występującego na język znany konsulowi, a następnie przetłumaczone przez konsula na język polski.
W przypadku braku tłumacza przysięgłego języka obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokument zagraniczny może zostać przetłumaczony przez konsula lub uprawnionego pracownika przedstawiciela przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W sprawie wydania odpisu aktu po naniesieniu wnioskowanej zmiany w akcie, konieczne jest złożenie odrębnego wniosku i pełnomocnictwa (patrz procedura SC-18).
Termin załatwienia
niezwłocznie;
do 1 miesiąca w sprawach wymagających przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
W razie odmowy dokonania czynności kierownik urzędu stanu cywilnego zawiadamia wnioskodawcę pisemnie o przyczynach odmowy, informując o prawie wystąpienia w trybie art. 1148 Kodeksu postępowania cywilnego do sądu powszechnego (Sądu Okręgowego) o rozstrzygnięcie, czy orzeczenie organu państwa obcego podlega albo nie podlega uznaniu.
Podstawa prawna
Art. 108 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego.
Art. 1145, 1146, 1147 oraz 11491 ustawy z dnia 17 listopada 1964 roku Kodeks postępowania cywilnego.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 roku w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego.
Art. 33, 127 § 1 i 2 oraz art. 129 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego.
Art. 4 i 5 ustawy z dnia 7 października 1999 roku o języku polskim.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 roku w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.
Obowiązek informacyjny
INFORMACJA ADMINISTRATORA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO) informujemy, że administratorem Twoich danych osobowych jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31 - 004 Kraków. Z administratorem możesz się skontaktować listownie (adres jw.) lub drogą elektroniczną – adres e-mail: sc.umk@um.krakow.pl.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia rejestru stanu cywilnego, wydawania odpisów i zaświadczeń z aktów stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia lub nazwiska – w celu wydania decyzji administracyjnej.
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
Twoje dane osobowe będą przechowywane wieczyście, a po upływie przewidzianego przepisami prawa czasu zostaną przekazane do Archiwum Narodowego w Krakowie.
Odbiorcą danych w przypadku zgłoszenia urodzenia, zgłoszenia zgonu, zawarcia związku małżeńskiego jest Główny Urząd Statystyczny. Odbiorcą danych mogą być osoby uprawnione z mocy prawa do uzyskania odpisów lub zaświadczeń z aktów stanu cywilnego.
Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy. Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości rozpatrzenia wniosku.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego, a w przypadku zmiany imienia i nazwiska – także ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska.
Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych:
adres – e-mail: iod@um.krakow.pl
adres pocztowy: pl. Wszystkich Świętych 3-4; 31-004 Kraków