Pomoc finansowa dla repatrianta na częściowe pokrycie kosztów remontu, adaptacji lub wyposażenia lokalu mieszkalnego SO-30
URZĄD MIASTA KRAKOWA
Krakowskie Centrum Świadczeń
Krótki opis usługi
Jeśli chcesz uzyskać pomoc finansową dla repatrianta na częściowe pokrycie kosztów remontu, adaptacji lub wyposażenia lokalu mieszkalnego, wykonaj poniższe czynności:
Przygotuj wymagane dokumenty (szczegóły w sekcji „Wymagane dokumenty”).
Udaj się do Urzędu Miasta Krakowa. Istnieje również możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną (szczegóły w sekcji „Dostępność usługi elektronicznej”).
Twoja sprawa zakończy się wydaniem decyzji.
Kogo dotyczy usługa
Usługa dotyczy repatrianta, który poniósł koszty związane z remontem, adaptacją lub wyposażeniem lokalu mieszkalnego w miejscu osiedlenia się w Rzeczypospolitej Polskiej i złożył wniosek o przyznanie w/w pomocy w terminie 2 lat od dnia nabycia przez repatrianta obywatelstwa polskiego.
Kryteria dla realizacji usług
Zgodnie z przyjętą procedurą zapraszania repatriantów należy przesłać pisemny wniosek, który powinien zawierać dokładne dane osobowe wnioskodawcy i jego rodziny oraz liczbę osób, które miałyby być zaproszone wraz ze stopniem pokrewieństwa. Do wniosku należy dołączyć kopie decyzji o zakwalifikowaniu do wydania wizy krajowej w celu repatriacji albo (w przypadku osoby, która złożyła wniosek o wydanie wizy krajowej w celu repatriacji przed dniem 1 maja 2017 r.) decyzję o przyrzeczeniu wydania takiej wizy wnioskodawcy oraz członków jego rodziny (w wypadku, gdy ich to dotyczy).
Wymagane dokumenty
Dokumenty od repatrianta ubiegającego się o przyznanie pomocy:
Kopia dowodu osobistego wnioskodawcy, a jeżeli wnioskodawcą jest osoba małoletnia - kopia dowodu osobistego osoby, pod której opieką pozostaje.
Dowody poniesienia kosztów związanych z remontem, adaptacją lub wyposażeniem lokalu mieszkalnego w miejscu osiedlenia się w Rzeczpospolitej Polskiej (imienne faktury VAT lub rachunki), a w przypadku osoby małoletniej – dowody poniesienia kosztów przez osobę, pod opieką której pozostaje.
Kopia decyzji wojewody w sprawie potwierdzenia posiadania przez wnioskodawcę obywatelstwa polskiego.
Dokument, z którego wynika tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu mieszkalnego w miejscu osiedlenia tj. na terenie Gminy Miejskiej Kraków.
Inne dokumenty potwierdzające okoliczności wymienione we wniosku.
Oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, że dane i informacje zawarte we wniosku są prawdziwe (oświadczenie znajduje się we wniosku).
Opłaty
Nie podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Miejsce przyjmowania dokumentów
Dokumenty można złożyć w Krakowskim Centrum Świadczeń UMK.
Wnioski o pomoc finansową dla repatrianta na częściowe pokrycie kosztów remontu, adaptacji lub wyposażenia lokalu mieszkalnego można złożyć elektronicznie poprzez portal internetowy ePUAP (pismo ogólne do Urzędu).
Dopuszczalna forma podpisu elektronicznego
Podpis zaufany
Sposób realizacji usługi
Po złożeniu przez Ciebie wniosku Krakowskie Centrum Świadczeń m.in.:
Sprawdzi prawidłowość wypełnienia wniosku,
Oceni, czy spełniasz warunki przyznania pomocy finansowej dla repatrianta na częściowe pokrycie kosztów remontu, adaptacji lub wyposażenia lokalu mieszkalnego,
Wyda decyzję przyznającą lub odmawiającą przyznania w/w pomocy.
W przypadku, gdy zaistnieją wątpliwości urząd może poprosić Cię o okazanie innych dokumentów niż w sekcji „Wymagane dokumenty” niezbędnych do ustalenia uprawnień do przyznania w/w pomocy.
Informacje dodatkowe
Starosta właściwy ze względu na miejsce osiedlenia się repatrianta udziela repatriantowi, który poniósł koszty związane z remontem, adaptacją lub wyposażeniem lokalu mieszkalnego w miejscu osiedlenia się w Rzeczypospolitej Polskiej, na jego wniosek, w drodze decyzji, pomocy finansowej ze środków budżetu państwa na częściowe pokrycie poniesionych, udokumentowanych przez repatrianta kosztów, w wysokości do 6000 zł* na repatrianta i każdego członka najbliższej rodziny repatrianta, prowadzącego wspólnie z nim gospodarstwo domowe (*kwota ta corocznie począwszy od 1 stycznia 2018 r. ulega podwyższeniu przy zastosowaniu wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych).
Repatriant składa wniosek, o którym mowa w pkt 1, w terminie 2 lat od dnia nabycia przez repatrianta obywatelstwa polskiego.
Prezydent Miasta Krakowa jest starostą właściwym wyłącznie dla repatriantów osiedlonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków.
Dowodami poniesienia kosztów remontu, adaptacji lub wyposażenia lokalu mieszkalnego mogą być zapłacone rachunki lub faktury, potwierdzające poniesienie ww. kosztów, wystawione imiennie na repatrianta. W przypadku osoby małoletniej dołącza się dowód poniesienia kosztów przez osobę, pod której opieką pozostaje.
Przed wypełnieniem wniosku należy zapoznać się z pouczeniem i informacją zawartą we wniosku (str. 6).
Termin załatwienia
Decyzja wydawana jest nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku, w sprawach szczególnie skomplikowanych - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Wypłata pomocy następuje w terminie 45 dni od dnia wydania decyzji, pod warunkiem przekazania na ten cel środków przez Wojewodę Małopolskiego.
W przypadku, gdy nie zgadzasz się w wydaną decyzją administracyjną możesz złożyć pisemne odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, Krakowskiego Centrum Świadczeń Urzędu Miasta Krakowa w terminie 14 dni od doręczenia decyzji stronie. Odwołanie nie podlega opłatom. W odwołaniu należy podać numer decyzji od której się odwołujesz.
Podstawa prawna
Art. 17 ust. 2 i 17a ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 czerwca 2018 r. w sprawie wzoru formularza wniosku o przyznanie repatriantowi pomocy finansowej z tytułu remontu, adaptacji lub wyposażenia lokalu mieszkalnego.
Obowiązek informacyjny
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, że administratorem Twoich i podanych przez Ciebie danych osobowych członków Twojej rodziny, jest Prezydent Miasta Krakowa z siedzibą Pl. Wszystkich Świętych 3-4, 31-004 Kraków.
Dane osobowe będą przetwarzane przez nas w celu wydania decyzji w sprawie pomocy finansowej dla repatrianta na częściowe pokrycie kosztów remontu, adaptacji lub wyposażenia lokalu mieszkalnego .
Informujemy, że:
Masz prawo do żądania od administratora dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.
Twoje dane osobowe będą przetwarzane do czasu załatwienia sprawy dla potrzeb której Twoje dane zostały zebrane, a następnie będą przechowywane u nas przez co najmniej 10 lat, po czym ulegną zniszczeniu.
Masz prawo do wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem przez nas Twoich danych do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i ma charakter obowiązkowy.
Konsekwencją niepodania danych jest brak możliwości załatwienia Twojej sprawy.
Podstawę prawną przetwarzania Twoich danych stanowi przepis prawa: ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji. Ponadto informujemy, że masz prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.